Te joiden puoliso kuorsaa
Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.
Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.
Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.
Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.
Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?
Kommentit (252)
Ei se aina ole elämäntavoista kiinni. Minulla mies treenaa, syödään terveellisesti, mutta valitettavasti reuma aiheuttaa kipuja ja silloin kuorsaa, pakko siis ottaa kipulääkkeitä isoja määriä ja niillä vaikutus, että tulee kuorsattua . On tutkittu vaikka ja kuinka ja on väillä viikkoja ettei kuorsaa ollenkaan, mutta nyt varsinkin kuorsaa joka yö ja nukkuminen levotonta. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kun nukkua muualla. Ollaan oltu naimisissa kohta 15 vuotta, josta suurin osa on ollut tälläistä. Tavallaan siihenkin on tottunut varsinkin kun tietää, että johtuu reumasta ja lääkkeistä. Aika usein tehdään niin, että minä nukun makuuhuoneessa ja mies muualla.
Meille tuli ero. Mies ei suostunut tutkimuksiin, ei suostunut edes pitämään nenälaastaria. Muuten fiksu ja hyvä mies, mutta ihmettelen miten tyhmä ja itsekäs hän oli tässä asiassa. Kärsin muutenkin univaikeuksista ja tämän kuorsaamisen kanssa tilanne meni mahdottomaksi. Heräisin kuorsaamiseen ja siihen että hengittäminensä loppui. Menin toiseen huoneeseen nukkumaan ja mies loukkaantui siitä ja jätti. Kai siinä nyt on väsynyt ja vihainen kun ei saa nukkua. Mikään puhe ei auttanut. Ajattelen, että hän halusi muutenkin eroa. Olisi voinut sen hoitaa uuvuttamatta minut puolikuolleeksi ennen sitä.
Nykyään minulla on ylipainoinen mies, joka ei kuorsaa. Kuorsaaminen ei ole aina painosta kiinni.
Kiskot auttoi meillä, kuorsaus enää tuhinaa ja minä pystyn nukkumaan vieressä. Oli pitkä jakso, että nukuttiin vuorotellen vierashuoneessa. Heti huomaa eron jos jää kiskot pois jostain syystä. Apteekin halvat riitti.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen auttaa. Kuorsaus ja uniapnea on yleinen vaiva ylipainoisilla.
Ja heillä joilla on esim ahdas nenänielu-rakenne. Pienileukaisuuskin vaikuttaa
En nyt ole ketjua kokonaan lukenut. On jo liian pitkä minulle.
Mieheni on aina kuorsannut ja aivan valtavan kovaa. Hänellä on myös aina ollut niitä hengityskatkoksia. Jostain 90-luvun alusta olen niitä huomannut. Aivan joka yö niitä on.
En itse en saa nukuttua, jos hän on samassa huoneessaan. Nukkuu nykyään eri huoneessa. Kuulen välillä sieltäkin ne katkokset.
Hänellä on ylipainoa. Silloin nuorena sitä ei vielä ollut. Ei laihduta, eikä tee asialle muutenkaan mitään. Ei kuulemma häntä vaivaa, saa ihan hyvin nukuttua. Nukahtaakin aina heti ha joka paikkaan. Töiden jälkeen kuorsaa sohvalla tai nojatuolissa tämän tuosta. Lapsistamme yksi kuorsaa yhtä kovaa. Hän ei ole ylipainoinen, kuten ei perheessä muutkaan.
Aika kamalaa lukea, että liittoja päätyy eroon kuorsaamisen takia. En olisi ikinä uskonut, mutta toisaalta minä olen se kuorsaaja. Mies on välillä asiasta huomauttanut ja joskus herään itsekin omaan kuorsaukseen. Ajattelin käydä lääkärissä varmuuden vuoksi, mutta aina se jäi. Nyt täytyy mennä tutkimuksiin varmuuden vuoksi. Olen normaalipainoinen, terveelliset elämäntavat ja en käytä alkoholia eli kai se on ruumiinrakenteesta kiinni tjsp.
Kyllä ennen kuorsaus oli ongelma, yökylässä ollut lapsenlapsi jopa pelkäsi papan kuorsausta. Mutta, mutta nyt on NIIN hiljaista että jopa kaipaan kuorsaavaa puolisoa, mutta hän läjti 2 vuott sitten taiv aan kotiin. Nyt ei kukaan kuorsaa eikä ota kädestä kiinni.Voi kamala sentään
Hammaskisko hankittiin alunperin öiseen narskutteluun, mutta lopetti ihan kokonaan myös kuorsaamisen! Mahtava laite, suosittelen!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen auttaa. Kuorsaus ja uniapnea on yleinen vaiva ylipainoisilla.
Ja heillä joilla on esim ahdas nenänielu-rakenne. Pienileukaisuuskin vaikuttaa
Suomalaisilla ja länsimaisilla ihmisillä ylipäätään on todella yleistä syvä purenta ts. alaleuka on pienempi / taempana kuin yläleuka. Se aiheuttaa juuri varsinkin lihoessa merkittävän riskin uniapneaan, mutta voi olla riski jo ilman lihomistakin. Toisilla voi taas olla nenänielussa anatomisia tekijöitä, jotka altistavat uniapnealle, ja joitakin niistä voidaan korjata leikkauksella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää se lääkäreiden nihkeä asenne tutkia uniapneaa, olen siihen itsekin törmännyt. Kuitenkin tiedetään sen olevan vaarallista terveydelle. Onkohan se sitten niin kallis tutkimus, ettei siihen sen takia helposti suostuta? Kuitenkin siinäkin on käsittääkseni menty eteenpäin koska isäni piti aikoinaan mennä sairaalaan nukkumaan tutkittavaksi, mutta eikös nykyään saa ne unta rekisteröivät laitteet kotiin, että voi nukkua kotona?
Joo sen laitteen saa kotiin, se rekisteröi hengitystä, asentoa ja veren happitoisuutta ainakin. Sen jälkeen joku erikoislääkäri tulkitsee datan ja tulee diagnoosi.
En tajua mikä tässä on niin kallista ja hankalaa - mitään kalliita kemikaaleja tai muuta kuluvaa ei käytetä, se laite on jo joskus hankittu niin se ei maksa yhtään enempää käytetäänkö sitä kaksi vai kaksisataa kertaa. Ja se erikoislääkärikin saa sen kuukausipalkkansa istui sitten pyörittelemässä peukaloita tai urakoi lausuntoja.
Olennaista on, jos ylipäätään tuohon tutkimukseen haluaa päästä, että alkuhaastattelussa korostaa niitä oireita. Jos suomalaiseen tapaan vähättelee, niin ei ehkä pääse koko tutkimukseen. Eli rohkeesti kertoo että on todella väsyny päivisin, nukahtelee, ja heräilee öisin siihen että meinaa tukehtua. Auttaa jos vaimo tms kertoo myös että äijä ei hengitä öisin ja kuorsaa ku sika.
Haluaisin muistuttaa teitä korvatulppa ja kahden huoneen taktiikkaihmisiä siitä, että kuorsaus on yksi selvä uniapnean merkki. Ja jos mukana on hengityskatkoksia, niin kyseessä melko varmasti ainakin keskivaikea uniapnea. Joka on vakava krooninen sairaus (tai tila, mikä nyt onkaan oikea termi)!
Se ei siis parane sillä että joku vaihtaa huonetta tai käyttää korvatulppia. Näissä tilanteissa olisi aina syytä mennä tutkituttamaan mahdollinen uniapnea ja koittaa hoitaa sitä. Cpap laite lähes 100% lopettaa kuorsaamisen, mutta lisäksi pitää puolison hengissä. Korvatulpilla saatat vain aiheuttaa sen, ettet kuule kun puolisosi korisee itsensä toiseen ulottuvuuteen.
Patistelkaa siis ne kuorsaavat puolisot tutkimuksiin, ja unohtakaa ne kikkakolmoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme pelko joillakin miehillä on lääkärissäkäyntiin? Pelkäävätkö, että löytyykin jotain vakavaa? Meillä menee "kiltisti" aina työpaikan lääkärille kun kehotan, oli asia mikä tahansa. Pari luomea lääkäri on poistanut selästä kun sanoin, että käy näyttämässä ja lääkäri oli kehunut, että onneksi on vaimot olemassa jotka patistaa näytille. Lisäksi otsasta poistettiin pieni patti, mikä oli kiusannut miestä vuosia mutta ei vain saanut aikaiseksi ennen kuin sanoi että mene nyt niin pääset miettimästä onko se syöpä vai lipooma vai mikä.
Kuorsauslaitekin on, en edes kuule mitä ääntä se pitää - tosin asumme kaupungin keskustassa ja ihan hiljaista ei ole koskaan. Miten se voi häiritä?
No, hyvä on, jos jossain paikassa pääsee sinne lääkäriin... Aiemmin jo kirjoitin, ettei täällä pääse ede päivystykseen vaikka hengenmeno uhkaisi. Kiirettömiä aikoja ei vain yksinkertaisesti ole. Eikä kyseessä ole mikään kaupunkin paikka vaan keskikokoinen maalaiskylä. Lääkäreitä kyllä on. Montakin. Mutta en tiedä mitä ne tekee kun kerta aikaa ei koskaan ole potilaille. Hiljan yritin aikaa mutta ei sellaista annettu kiirreettömänä ollenkaan. Ei kuulemma ole kalenteria sinne asti vielä avoinna... En tiedä mitä pelleiyä tämä sitten on mutta olihan eilen juttua että yli 6 kk on olleet jonot ja ylikin jossain päin suomea.
Munkin ex-mies mainitsi työpaikan terveystarkastuksen yhteydessä lääkärille, ettei vaimo saa nukuttua hänen kuorsaamisensa takia. Lääkäri vaan naureskeli että se on sitten vaimon ongelma eikä terveelle miehelle kannata mitään tehdä sen takia jos ei itse ole väsynyt. Arvatkaapa vaan saiko miestä enää uudelleen lääkärille samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin sen että olet väärän henkilön kanssa yhdessä, vaiimoni kuorsaa raskaasti aina ja sitä on ihan kiva kuunnella ja siihen nukahtaa itsekkin nopsaan
Kyllä, ehkä miehiä ei naisen kuorsaaminen niinkään häiritse, tai sitten suhteessa voi olla jotain, ja silloin nyppii mikä vaan. Meillä kanssa vaimo kuorsaa, ja kun sille ei mitään voi, niin ajattelin, että tiedänpä, että on hengissä kun nukkuu. Ei häiritse.695
Tai sitten osa ihmisistä vaan on herkkäunisempia. Minä kärsin muutenkin unettomuudesta niin voin sanoa että se todellakin häiritsee kun ei metelin kanssa saa nukuttua sitäkään vähää kuin muuten. Monta yötä olen valvonut ihan kokonaan niin eipä siinä aamulla jaksa lohduttaa se että toinen on hengissä.
Mulla lievän kuorsauksen lopetti se että aloin nukkua ilman minkäänlaista tyynyä. Pää siis suoraan patjalle. Mulla on skolioosi, niin voi olla että selkärangan ja niskan vinoutuma aiheuttaa kuorsauksen jos pää on yhtään koholla.
Vierailija kirjoitti:
Puolison kuorsaus on ihan oikeasti paha ongelma. Paha sille joka sitä meteliä joutuu kuuntelemaan eikä saa nukkua ja vielä pahempi kuorsaajalle itselleen. Uniapnea johtaa ennenaikaiseen kuolemaan ennemmin tai myöhemmin. Yleensä kuorsaaja itse on se ainoa talossa joka ei ole tietoinen siitä miten rajua tuo yöllinen meteli ja hengityskatkokset on. Sen huomaa itsekin että aina vähän väsyttää, mutta harvoin tajuaa mistä se johtuu.
Ehdottomasti mies uuteen testiin, lääkäri ei tee työtään jos antaa tuon hengenvaarallisen tilan jatkua. Maksakaa yksityiselle jos mies ei muuten pääse tutkimuksiin. Filmaa miehen nukkumista ja kuorsaamista ja näytä se hänelle ja lääkärille, voi olla shokki kun näkevät miten ihminen taistelee koko yön saadakseen henkeä ja miten monta pitkää taukoa tulee hengitykseen vaikkapa 15 minuutinkin aikana. Jos tuo ei säikäytä miestä ja hänen lääkäriään toimimaan niin ei sitten mikään.
Nimimerkki kokemusta on ja nyt c-pap miehellä käytössä ja kaikki nukkuvat hyvin.
Ei uniapnea ole ainoa syy kovaan kuorsaukseen, vaikka sitä tässä ketjussa kovasti mainostetaan. Omalla kuorsaavalla miehellä apnea tutkittu, eikä löytynyt. Ilmeisesti on jotain rakenteellista ja periytyvää, koska äitinsäkin on kova kuorsaaja.
Nukuttu jo monta vuotta eri huoneissa, kun ei enää edes korvatulpat auttaneet. Lomamatkoilla mielellään huoneisto, jossa molemmilla omat huoneet. Muuten menee loma pilalle, kun ei kumpikaan saa nukuttua.
Omasta mielestä kuorsaaminen vaikuttaa kyllä parisuhteen laatuun, kun ei ikinä voi nukkua yhdessä tai mennä vaikka yöpymään normaalisti hotelliin, telttailemaan tms. Tuntuukin, että ollaan etäännytty toisistamme, toki myös muista syistä, mutta kyllä kuorsaaminen ja sen aiheuttamat järjestelyt vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme pelko joillakin miehillä on lääkärissäkäyntiin? Pelkäävätkö, että löytyykin jotain vakavaa? Meillä menee "kiltisti" aina työpaikan lääkärille kun kehotan, oli asia mikä tahansa. Pari luomea lääkäri on poistanut selästä kun sanoin, että käy näyttämässä ja lääkäri oli kehunut, että onneksi on vaimot olemassa jotka patistaa näytille. Lisäksi otsasta poistettiin pieni patti, mikä oli kiusannut miestä vuosia mutta ei vain saanut aikaiseksi ennen kuin sanoi että mene nyt niin pääset miettimästä onko se syöpä vai lipooma vai mikä.
Kuorsauslaitekin on, en edes kuule mitä ääntä se pitää - tosin asumme kaupungin keskustassa ja ihan hiljaista ei ole koskaan. Miten se voi häiritä?
No, hyvä on, jos jossain paikassa pääsee sinne lääkäriin... Aiemmin jo kirjoitin, ettei täällä pääse ede päivystykseen vaikka hengenmeno uhkaisi. Kiirettömiä aikoja ei vain yksinkertaisesti ole. Eikä kyseessä ole mikään kaupunkin paikka vaan keskikokoinen maalaiskylä. Lääkäreitä kyllä on. Montakin. Mutta en tiedä mitä ne tekee kun kerta aikaa ei koskaan ole potilaille. Hiljan yritin aikaa mutta ei sellaista annettu kiirreettömänä ollenkaan. Ei kuulemma ole kalenteria sinne asti vielä avoinna... En tiedä mitä pelleiyä tämä sitten on mutta olihan eilen juttua että yli 6 kk on olleet jonot ja ylikin jossain päin suomea.
Munkin ex-mies mainitsi työpaikan terveystarkastuksen yhteydessä lääkärille, ettei vaimo saa nukuttua hänen kuorsaamisensa takia. Lääkäri vaan naureskeli että se on sitten vaimon ongelma eikä terveelle miehelle kannata mitään tehdä sen takia jos ei itse ole väsynyt. Arvatkaapa vaan saiko miestä enää uudelleen lääkärille samasta syystä.
Tämä se on yleinen ja todellinen ongelma!!! Työterveyden kautta uniapneatutkimukseen ei yleensä koskaan pääse, se on turhaa ja siinä turhautuu. Itse yritin kaksi kertaa ja sama vähättely jatkuvasti - ei sulla mitään ole. Julkisella puolella taas ei vaan pääse kun aikoja ei ole ja tollaseen ei aikoja haluta laittaa.
Homma on ikävä kyllä aloitettava niin, että menee yksityiselle valittamaan niitä.oireita. Ja sillon ei pidä yhtään vähätellä, päinvastoin. Tutkimuskin tehdään yksityisellä, ja tämä maksaa yhteensä jotain noin 700-1000 egeä. Mutta jos sitten uniapnea todetaan, niin jatkohoito ja cpap laite tulee julkisen kautta.
Älkää luovuttako, tonni omasta hengestä ei ole liikaa!! Tuohon sairauteen voi hyvin todennäköisesti kuolla!!
Itse heräilin usein paniikissa siihen, että en saa henkeä. Nenän kautta ilma ei kulkenut ja kuorsaaminen ja auun kautta hengittäminen kuivatti kurkun, ja henki ei kulkenut enää mistään. Tätä joka yö vuosia. Kauhea kuorsaus, vaimo väsyi, itse puolikuollut ja huonolla tuulella kaikki päivät. Sain cpap laitteen ja oireet loppui ekana yönä, ja väsymys alkoi väistyä parin viikon päästä.
Suosittelen!!!
Onhan sulla/teillä käytössä korvatulpat ainakin? Ei ole kummoinen vinkki, mutta mua ne auttoivat edes vähän.
Meillä on työterveydessä ihan uniapneaan erikoistunut hoitaja. Sain yöksi laitteen, joka mittaa yön aikana tapahtuvat hengityskatkokset. Tuloksena lievä uniapnea ja sain cpap-laitteen käyttööni. Nukun paremmin, olen päivisin pirteä, enkä nukahtele pitkin päivää.
Suosittelen!
Ero heti voimaan, pääsee kuorsaavasta narkusta, saa olla rauhassa yötäpäivää
Apua, olen pahoillani! Oma mies kuorsaa mutta kova tuuppaus käsivarteen ja kääntyy kyljelleen. Se auttaa. Harmi ettei teillä.
Eiköhän tuo ole valinnan paikka, miehelle. Sinä tai kuorsaus. Jos valitsee sinut niin hankkii apua. Ei se asia miestä häiritse ennen kuin kuin jollain tavalla häntä koskettaa. Sinun lähteminen luulisi hetkauttavan.
Aloittakaa erillisistä lomista. Kyllä ihmisen täytyy saada nukkua että pysyy joku tolkku elämässä.