Te joiden puoliso kuorsaa
Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.
Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.
Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.
Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.
Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?
Kommentit (252)
No kyllähän se tutkimus on uusittava.
Meillä mies kuorsasi vuosia ja patistin lääkäriin melkein eron uhalla. Ei ollut epäilystäkään etteikö olisi ollut uniapnea. Ja vaikea uniapnea todettiinkin. Nyt on hiljainen nukkuja. Hengityskatkoksia oli noin 40 kpl tunnissa.
Tosin jos nukahtaa sohvalle niin herään sängyssä kun se kuorsaaminen alkaa. On noustava huutamaan että selviää sänkyyn sieltä.
Kaikki naiset, joiden vieressä olen nukkunut, ovat kuorsanneet.
Vaimoni on onneksi poikkeus!
Ei erilliset makuuhuoneet välttämättä kerro avioliiton tilasta huonoa. Tuossa tapauksessa ennemminkin päinvastoin.
Laihduttaminen auttaa. Kuorsaus ja uniapnea on yleinen vaiva ylipainoisilla.
Mitä, kirjoitinko minä tämän?? En, sillä en ole saanut miestä edes epäonnistuneeseen testiin. Uhkaan jo avioerolla. Pieni asunto! Kohta tulee parisänkyyn äänieristetty väliseinä. Ehkä avioero on helpompi.
Laihdutus auttoi hetken, ei toimi enää
Helppo ratkaisu: kalja pois, alkoholi muutenkin, ei gluteeniviljoja. Ja kokemuksesta kerron, osaan tämän.
Nukuttiin eri makuuhuoneissa, kunnes erottiin. Lomilla aina vuokrattiin huoneisto, että voitiin nukkua eri huoneissa.
Jos ei ole lihava, niin olisiko isot nielurisat? Pojallamme loppui kuorsaus nielurisojen leikkauksen jälkeen. Ne leikattiin kurkkupaiseen vuoksi noin 20 v.
Omat asunnot. En pystyisi kuuntelemaan.
Puolison kuorsaus on ihan oikeasti paha ongelma. Paha sille joka sitä meteliä joutuu kuuntelemaan eikä saa nukkua ja vielä pahempi kuorsaajalle itselleen. Uniapnea johtaa ennenaikaiseen kuolemaan ennemmin tai myöhemmin. Yleensä kuorsaaja itse on se ainoa talossa joka ei ole tietoinen siitä miten rajua tuo yöllinen meteli ja hengityskatkokset on. Sen huomaa itsekin että aina vähän väsyttää, mutta harvoin tajuaa mistä se johtuu.
Ehdottomasti mies uuteen testiin, lääkäri ei tee työtään jos antaa tuon hengenvaarallisen tilan jatkua. Maksakaa yksityiselle jos mies ei muuten pääse tutkimuksiin. Filmaa miehen nukkumista ja kuorsaamista ja näytä se hänelle ja lääkärille, voi olla shokki kun näkevät miten ihminen taistelee koko yön saadakseen henkeä ja miten monta pitkää taukoa tulee hengitykseen vaikkapa 15 minuutinkin aikana. Jos tuo ei säikäytä miestä ja hänen lääkäriään toimimaan niin ei sitten mikään.
Nimimerkki kokemusta on ja nyt c-pap miehellä käytössä ja kaikki nukkuvat hyvin.
Huomenta, kanssasisaret. Minä nukuin työhuoneen lattialla patjalla ja se on nykyään paras paikka. Tässä iässä olisi kiva saada nukkua omassa makuuhuoneessa, mutta kun ei siellä saa unta!!
Patistin miehen lääkäriin, mutta ei se johtanut mihinkään. Lääkäri oli kysynyt, onko uniapneaa ja mies vastasi "ei". Voitteko uskoa?! En minä toisaalta väitäkään, että välttämättä uniapneasta olisi kyse, mutta kai nyt voisi poissulkea sen, kun kerran lääkäriin hakeutuu. Arvaatte varmaan, että uudestaan häntä ei lekurille saa, koska mies ei kuuntele enää minua tässä asiassa.
Rakastan miestäni, mutta uni on tärkeämpää. Katson aikani, miten tässä käy. Ehkä nukun ikuisesti työhuoneessa. Ehkä otan eron. Ehkä mies kyllästyy patjaan kompasteluun, kun töitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta, kanssasisaret. Minä nukuin työhuoneen lattialla patjalla ja se on nykyään paras paikka. Tässä iässä olisi kiva saada nukkua omassa makuuhuoneessa, mutta kun ei siellä saa unta!!
Patistin miehen lääkäriin, mutta ei se johtanut mihinkään. Lääkäri oli kysynyt, onko uniapneaa ja mies vastasi "ei". Voitteko uskoa?! En minä toisaalta väitäkään, että välttämättä uniapneasta olisi kyse, mutta kai nyt voisi poissulkea sen, kun kerran lääkäriin hakeutuu. Arvaatte varmaan, että uudestaan häntä ei lekurille saa, koska mies ei kuuntele enää minua tässä asiassa.
Rakastan miestäni, mutta uni on tärkeämpää. Katson aikani, miten tässä käy. Ehkä nukun ikuisesti työhuoneessa. Ehkä otan eron. Ehkä mies kyllästyy patjaan kompasteluun, kun töitä tekee.
Työhuoneeseen kunnon sänky?
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen auttaa. Kuorsaus ja uniapnea on yleinen vaiva ylipainoisilla.
Elintavoilla, sisäilman laadulla ja nukkuma-asennollakin on merkitystä. Nenän tukkoisuus ei ole mikään normaali olotila, vaan voi viitata krooniseseen tulehdustilaan.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu: kalja pois, alkoholi muutenkin, ei gluteeniviljoja. Ja kokemuksesta kerron, osaan tämän.
Huomattu on, että joko alkoholin tai keskushermostoon vaikuttavien kipulääkkeiden (kolmiolääkkeitä) ottaminen illalla aivan selvästi lisää kuorsaamista, myös aivan terveellä ja normaalipainoisella, hyväkuntoisella miehellä. Eikä ole ottanut molempia samana iltana, vaan jompaa kumpaa. Ja alkoholiakaan ei tarvita mitään suuria määriä kuorsaamisen aiheuttamiseen.
Kyse on kai molempien kohdalla keskushermostoa lamaavasta vaikutuksesta, mikä ilmenee hengityksen ongelmina, kun hengitystiet eivät toimi kuten normaalisti. Kolmiolääkkeiden kohdalla kyseisistä haittavaikutuksista varoitetaankin lääkepakkauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Unikuullokkeet.
Ei auta kuorsaajan ehkä vakavaankin terveysongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ennemmin haluaa erota sinusta kuin mennä uudelle, kunnolliselle lääkärille, joka tutkii asian, jos ne ovat vaihtoehtoja?
Uniapnea laitteet on ainoa apu.