19 eurolla viikon ruuat kasvissyöjälle
Tilillä on 19e, palkkapäivä perjantaina ja pitäisi siis saada viikon ruuat tuolla rahalla yhdelle ihmiselle. Olisiko arvon av-mammoilla hyviä vinkkejä halvoista, hyvistä, proteiinipitoisista kasvisruoista? Ei keittoja, vaan jotain ruokaisampaa. Rajoitteita: en syö mitään viljoja enkä soijaa. Kananmuna, maitotuotteet ja peruna ok. Kaapissa ei ole valmiiksi muuta kuin pari pussia pakastemarjoja...
Ja kyllä, osaan pienellä miettimisellä keksiä ruoat itsekin, mutta ajattelin kokeilla tulisiko täältä hyviä ruokavinkkejä mitä en ehkä itse tulisi ajatelleeksi. :)
Kommentit (49)
Vihannes- ja kasvispihvejä. Punajuuresta, porkkanasta, perunasta, kaalista jne. Jogurttiaja viiliä saa itse tehtyä ja jatkettua maidolla, sekaan marjoja.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 14:22"]Edelleen viljat eivät käy, eli ei puuroa. Intialainen ruoka juureksista on hyvä vinkki. ap
[/quote]
Eli et syö riisiäkään? Monet hyvin allergiset sietää sitä sentään. Mitä sitten syöt aamupalaksi, jos haluat syödä edullisesti?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:36"]Osta koko rahalla kaalta. Hyvää ja halpaa.
[/quote]
Kaalta? Viintä?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:31"]
Kananmuna, maitotuotteet ja peruna ok[/quote] Ei. Kananmuna ja maitotuotteet eivät ole kasviksia. Et ole kasvissyöjä.
[/quote]
Mene sinä nyt vittuun siitä ulisemasta. Kasvissyöjä ja vegaani on eri asia näin puhekielessä.
Leipäjuustosalaattiin kurkkua, tomaattia, ananasta mitä keksitkin.
Spagettia tomaattikastikkeella, uudet perunat, uunijuurekset...
Etnokaupasta kuivattuja papuja ja herneitä, niistä keittoja, patoja ja laatikoita kauden kasvisten kanssa. Myös marinoituna (öljy, valkosipuli, sitruuna, mausteita) sopivat salaatteihin.
Tee ruoille lisukkeeksi corn bread, googlesta löytyy varmasti kokonaan viljattomia ohjeita.
Kesäkurpitsa on nyt aika siedettävän hintaista. Siitä saa "spagettia" kun vetelee juustohöylällä suikaleita. Siihen tomaattikastike linsseillä.
Ja tuli mieleen että Lidlissä oli herkkusienipaketti 80snt. Kermakastike niistä esim kikherneiden kanssa. Itse käytän usein currya sienikastikkeessa.
Niin ja osta kuivia mungpapuja ja idätä itse. Etnokaupoissa pussillinen on about 2e ja ruokalusikallisesta tulee iso purkillinen ituja.
Jos tätä etnokauppamahdollisuutta ei ole niin go green myy myös kuivia papuja ym.
Tämä ei nyt ole erityisen halpa, mutta vastaisuudessa kehotan kokeilemaan lisukesalaatiksi pieneksi suikaloita kaalia, raastettua porkkanaa, raastettua halloumia sellaisenaan, rucolaa ja öljyä ja sitruunamehua loraus. Mun uusi lisukesuosikki.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 15:17"]
Ja tuli mieleen että Lidlissä oli herkkusienipaketti 80snt. Kermakastike niistä esim kikherneiden kanssa. Itse käytän usein currya sienikastikkeessa.
[/quote]
Kiitos tästä, lähdenkin Lidliin katsomaan olisko näitä vielä!
Me syödään miehen kanssa arkisin pääsääntöisesti kasvisruokaa ja lemppari(ja helpoin samalla) on sellanen kasvispata mihin tulee pastakastiketta purkillinen, sipulia, porkkanaa, kidneypapuja(kypsiä suolaliemessä esim. Pirkka), paprikaa, kesäkurpitsaa yms. Yleensä laitan vielä soijarouhetta, mut on hyvää ilmankin :) Ja kunnon mausteet tietenkin! Eli chiliä, pippuria, paprikajauhetta. Tosta tulee sellanen määrä, että syödään sitä kolme päivää riisin kanssa eli yhdelle riittää varmaan melkein koko viikoks, kun laittaa osan pakkaseen.
Leipäjuusto on melkoisen kallista eli ei sovi oikein budjettiin nyt. Etnokaupat hyvä vinkki, sijaitsevat toisella puolen kaupunkia niin ei tule useinkaan käytyä, mutta pitääpä ottaa asiaksi.
Aamupalaksi syön yleensä marjoja/hedelmän ja joko rahkaa tai chiansiemen"puuroa" + pähkinöitä. ap
Bataattimuusi varmaan menettelisi? Bataatti (600g) + pari porkkanaa + pari desiä kookoskermaa (jos käytät tölkkejä, toisen 2 desiä voi heittää vaikka smoothieen) suolaa ja pippuria. Päälle paistettuja, mausteisia kikherneitä (2 prk) sipulin kera (esim. garam masala / curry, chili / cayenne, 2tl balsamicoa, suolaa, hiukan mustapippuria). Annos on neljälle.
Näin ihan vastaisen varalle: käytätkö quinoaa? Tuolla puheltiin puurosta, quinoa ei olisi vilja ja siitä saa vaikka raakapuuroa :) Toimii varsinkin mantelimaidolla, en saa itse juoda normimaitoa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 15:34"]Leipäjuusto on melkoisen kallista eli ei sovi oikein budjettiin nyt. Etnokaupat hyvä vinkki, sijaitsevat toisella puolen kaupunkia niin ei tule useinkaan käytyä, mutta pitääpä ottaa asiaksi.
[/quote]
Osta nyt mitä koet eniten tarvitsevasi, ja palkkapäivänä kannattaakin sitten hakea jokaista sorttia. Yleensä kilohinnat pavuille ja herneille on 3x pienemmät kuin vaikka Go Greenilla, mutta kannattaa silti tarkistaa. Kun kaapit on täynnä näitä kuivia aineita, niin harvoin tulee ideapuutetta seuraavan päivän ruoista, pitää vaan muistaa ottaa yöksi/aamulla töiden ajaksi likoomaan :)
Maustehyllyt kannattaa myös tutkia. Kunnon curry, garam masala ja muut maustesekoitukset antaa yksinkertaisimpiinkin ruokiin vaihtelua, ja maksaa paljon vähemmän kuin muissa kaupoissa.
Anteeksi jos paasaan sinulle itsenselvistä asioista, mutta vähän innostuin suunnittelemaan itsellenikin ensi viikon ruokia :D ja etnokaupat vaan on mun ruokakauppavalinta nro 1.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 15:34"]
Leipäjuusto on melkoisen kallista eli ei sovi oikein budjettiin nyt. Etnokaupat hyvä vinkki, sijaitsevat toisella puolen kaupunkia niin ei tule useinkaan käytyä, mutta pitääpä ottaa asiaksi.
Aamupalaksi syön yleensä marjoja/hedelmän ja joko rahkaa tai chiansiemen"puuroa" + pähkinöitä. ap
[/quote]
3 eurolla sain palan josta saa salaatin.
Knorrin spagetteria-ateria pussit 1.39 kpl lidlissä. Saat kaksi lämmintä ateriaa yhdestä. Munakas ja puuro lisäksi päivälle. Kasviksia.
Onko tullut ostettua joku kallis laukku ja nyt sitten eletään rehuilla loppukuukausi.. voi luoja tätä nykyelämää
Edelleen viljat eivät käy, eli ei puuroa. Intialainen ruoka juureksista on hyvä vinkki. ap