Jos uni ei tule, mitä yritätte ajatella nukahtaaksenne?
Mä silloin ajattelen istuvani sukellusveneessä joka laskeutuu kohti mariaanien hautaan, joka on siis maailman syvin kohta meressä. Alkaa olla jo kulunut juttu. Muita ideoita?
Kommentit (44)
Mulla oli vähän samanlainen tekniikka kuin ap:lla, kuvittelin olevani syvän meren kala joka ui aina syvemmälle ja syvemmälle... Siinä on jotain todella rauhoittavaa.
"Aina voi saikuttaa, aina voi saikuttaa..". En kyllä koskaan ole uniongelmien takia saikuttanut mutta aina voi saikuttaa helpottaa kummasti stressiä "on pakko saada unta!". Olen mennyt useita kertoja kuluvan vuodenkin aikana täysin unettoman yön jälkeen töihin, aika perus meillä vuorotyöläisillä. Joskus kyllä tulee stoppi kun on niin univelkaa ja kroppa rasittuu eikä palaudu tarpeeksi, monet jää pitkille saikuille ja työkyvyttömäksi kun ei saa levättyä.
Vierailija kirjoitti:
Seksitarinoita kehittelen mielessäni, luulisi, ettei auta nukahtamaan, mutta kyllä toimii.
Fantasiassa ensin tiskaat, imuroit koko kodin ja pyyhit pölyt. Sitten toiselle iskee päänsärky ja nukahdatte molemmat. 😂
en ajattele mitään, vaan teen jotain muuta, esim menen nettiin. En yritä väkisin enää nukahtaa. Ei auta
Lasken esimerkiksi sadasta alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät minua koskaan ole ajatukset auttaneet. Otan unilääkkeen.
Uniläket eivät pitemän pälle ole sinun mielele terveydelle hyväksi.Jos et söisi mitään kello 19, jälkeen.Etkä olisi dikimaailma rauhoitaisi iltasi,radion tai paperisen kirjan kanssa uni tulisi. Mutta sinun pitäisi myös ulkoilla paljon.Päiväsi aikataulutaa. Jos makaat puolen päivän sinä se oli..turha valita unetomuus.Napsi uniläkeitä sitten varmasti saa alzmer taudin enenaikoja.Helpoa toki kun siloin ei elä realiaika.
Laitan sateen ropinan ääniä puhelimesta. Olen kuvitellut jo mielikuvitukseni loppuun, hyvin harvoin pystyn enää ajattelemaan kuin murheita nukkumaan mennessä, siksi on laitettava sateen ääntä puhelimesta tai katsottava pokka pitää tai seinfeldiä kunnes vajoan uneen. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksitarinoita kehittelen mielessäni, luulisi, ettei auta nukahtamaan, mutta kyllä toimii.
Fantasiassa ensin tiskaat, imuroit koko kodin ja pyyhit pölyt. Sitten toiselle iskee päänsärky ja nukahdatte molemmat. 😂
Ha ha, luulet vain. Olen eronnut ja mielikuvitus kuin Miika Nousiaisella... vadelmavene mmm....
Se vaihtelee, teen hengitysharjoituksia, mielikuvaharjoituksia kuvittelemalla olevani jossain trooppisella saarella ja siihen mahdollisimman paljin yksiyiskohtia tai ajelehtivassa veneessä yöllä pimeässä tähtitaivaan alla aaltojen keinuttaessa venettä tai sitten kehittelen mielessäni jotain Harlekiinityyppisiä tarinoita, välillä vaan lasken numeroita. Ajoittain mikäön ei toimi ja haen nukahtamislääkkeen kaapista.
Hoen mielessäni sanaa "ja", jolla saa tehokkaasti blokattua kaiken turhan ajatusvirran.
Aaltojen kohinan ja tuulen suhinan kuvittelun lehtipuissa olen huomannut unettavan. Jostain syystä tuollaiset vajoamisajatukset aiheuttavat huimauksen tunteen.
Mun pitää olla ajattelematta mitään, siispä nukahdan töllön ääreen.
Olin aiemmin kuunnellut tuubista rentouttavia "delta ja theta waves" yms, sateen ääniä, mutta sitten löysin tämän
Onpas rauhoittavaa, tulee levollinen ja turvallinen olo, kuin olisi jonkin suuren kämmenellä.
En ajattele mitään, vaan katselen kuvia, siis silmät kiinni. Rentoutan kaikki lihakset ja alan pian nähdä nopeassa tahdissa vaihtuvia kuvia, vähän kuin diaesityksessä. Nukahdan siihen yleensä aika äkkiä. Kuvat eivät ole varsinaista unta, vaan jonkinlainen valveen ja unen välitila.
Mulla kanssa parhaiten auttaa asioiden listaaminen mielessä. Toistakymmentä kertaa muuttaneena yritän esim. muistaa kaikki entiset osoitteet ja muuttovuodet, se vielä tehostaa jos yritän muistella mahdollisimman tarkasti miltä missäkin asunnossa näytti, ketä asui naapureina yms. Tai yritän listata jonkun lempibändin levyt aikajärjestyksessä ja muistaa mitä biisejä milläkin on.
Mä en osaa nukkua jos on täysin hiljaista, muuten alan kuulostella alkaisiko jossain koira haukkua tai joku naapuri aloittaa kantapäämarssin, tai sitten aivot alkaa striimata kaikkia ahdistavimpia muistoja ja muita paskoja keloja, joten mulla on aina joku äänikirja tai Elävän arkiston puheohjelmasarja sopivan hiljaisella niin että se juuri peittää pään sisäisen äänen mutta ei häiritse.
Mitä voi tehdä, kun naapuri elää öisin, enkä pysty rentoutumaan/nukahtamaan ennen kuin yläkerrassa meno hiljenee 2-3 aikaan aamuyöstä?
Olen yrittänyt kuunnella netistä sitäsuntätä rentouttavaa, mutta ne alkavat ärsyttämään(!), ja mieluiten olisin vain hiljaisuudessa.
Korvatulpat eivät auta runkoääniin, mitä naapurin rymistely enimmäkseen aiheuttaa: ovet paukkuu, kantapäät tömisee, pyykkikone jumputtaa... 😞 Tätäkö mun elämäni nyt tulee olemaan.
Kuvittelen eteeni liitutaulun, alan kirjottaan mielessäni numerot 1-5 numerot taululle, pyyhin pois ja sitten uudet viisi numeroa jne. Tosi tehokas:)
Ajattelen erästä lapsuusmuistoani, joka luultavasti on elämäni onnellisin ja rauhaisin hetki. Ei sekään aina toimi, mutta antaa hyvän olon ainakin.
Minä matkaan junalla halki Euroopan 🚂🚞🚅
Luen kirjaa niin kauan, että kirja tömähtää nenälle. Silloin aika sammuttaa lukuvalo ja nukahdankin aina saman tien. Monet vuosikymmenet sama, ei mitään univaikeuksia ollut koskaan.