Mitä tehdä? Henkilö uhkailee itsemurhalla
Hei!
Minulla on eräs tuttava, jonka kanssa juttelen joskus. Hän on ollut ennenkin itsetuhoinen, mutta tänään hän tuli jätetyksi (ihan vasta alkaneesta) suhteestaan ja itsetuhoisuus kasvoi uusiin lukemiin. Tuli suora itsemurha-uhkaus, sanoi syövänsä kaikki lääkkeensä ja lähtevänsä nyt. Menin aivan paniikkiin ja itkin, olin harkitsemassa soittoa hätäkeskukseen, mutta hän sanoi ettei ole ihan niin epätoivoinen vielä. Jäi siis pelkäksi uhkaukseksi.
Nyt nuo jutut jatkuu ja minusta tuntuu todella avuttomalta ja pahalta. En tiedä mitä tehdä. Olen pyytänyt lukemattomia kertoja hakemaan apua, muttei hän suostu. Sanoo ettei tarvitse apua. ''Apu on heikoille ja naisille''. Olen tietysti yrittänyt selittää, kuinka ne ammattiauttajat on olemassa juuri tällaisia hetkiä varten, ja kaikilla on oikeus apuun, muttei ota mitään kuuleviin korviinsa. Pyysin myös kertomaan vanhemmilleen, mutta sanoi ''en''. Sitten sanoin että jotain sun on tehtävä että pääset eteenpäin, johon tämä vastasi tappavansa itsensä joskus, kunhan saa rohkeutta.
Pyrin tsemppaamaan ja kuuntelemaan parhaani mukaan, mutta hän kumoaa kaiken mitä sanon, mikä tästä tekeekin vaikeaa. Tämä on minulle todella raskasta, sillä olen menettänyt jo yhden ystäväni itsemurhalle ja asia on herkkä. Tässä tämäniltaisessa on kyseessä sellainen koulu-tuttava, ei niin läheinen tyyppi. Hän on minua vuotta nuorempi, minä päätin lukion tänä keväänä. Jutellaan siis Facebookissa. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja, mitä tehdä? Tosiaan mikään auttavien numeroiden laittaminen tai avun piiriin hakeutumiseen suostuttelu ei auta. Voinko itse ''ilmiantaa'' henkilön jonnekin? Olen huolissani.
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:26"]
Voi apua! Yyyh. Laitan pätkän keskusteluamme suorana lainauksena.
Minä: No mikä sun oloa helpottais?
Hän: No en usko että sää pystyt toteuttaan sitä... /tahdo/suostu...
Minä: Jaaha
Hän: No olen nin turhautunut ja vittuuntunut elämään että tahdon panolle...............
Yäääh! Ap
[/quote]
Onhan tuokin yksi syy tahtoa panolle. Käyttää melko varmasti vain kiltteytäsi hyväksi, kuten aiemmat jo sanoneet niin tuskin oikeassa tilanteessa kertoisi etukäteen itsemurhasta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:26"]
Voi apua! Yyyh. Laitan pätkän keskusteluamme suorana lainauksena.
Minä: No mikä sun oloa helpottais?
Hän: No en usko että sää pystyt toteuttaan sitä... /tahdo/suostu...
Minä: Jaaha
Hän: No olen nin turhautunut ja vittuuntunut elämään että tahdon panolle...............
Yäääh! Ap
[/quote]
Onhan tuokin yksi syy tahtoa panolle. Käyttää melko varmasti vain kiltteytäsi hyväksi, kuten aiemmat jo sanoneet niin tuskin oikeassa tilanteessa kertoisi etukäteen itsemurhasta.
[/quote]
Mua oikeasti ällöttää! Ää!
Yksi kaveri sanoi että entä jos tuon koko episodin idea oli panolle pääsy.
Hyi että. Tiedän että hän pitää minusta, mutta kuka sanoo noin! Yyy.
Tässä viimeisimmät viestit häneltä:
Mut joo tiedän ettet ole mikään joka makaa kenenkä tahansa kanssa...
Ja pyydän anteeksi kun sanoin tän
On hyvin loukkaavaa sua kohtaa
Mut joo mä selviän
Miten osaan enää suhtautua häneen normaalisti? Ja kummasti alkoi ajatella selviävänsä, vaikka äsken sanoi että häneltä puuttuu toivo. Ap
Ap, luulen että sinulle parasta on katkaista välit koko tyyppiin.
Ei jeesus. Millainen persoonallisuushäiriöinen uhkailee itsarilla, jotta pääsisi panemaan? Voi apua ja yäk.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:49"]
Ei jeesus. Millainen persoonallisuushäiriöinen uhkailee itsarilla, jotta pääsisi panemaan? Voi apua ja yäk.
[/quote]
No niinpä. Nyt varsinkin haluan ottaa etäisyyttä ja paljon. Sitä ennen kirjoitan ne ohjeet avun hakemiseen. Ap
Jos ap kertomasi on totta viisainta sekä sinua itseäsi että häntä kohtaan on katkaista välit kokonaan. Ei hän travitse sinua tuekseen, yrittää kontrolloida ja syyllistää. Etkä sinä tarvitse tunnetta että voisit auttaa.
Nimim usean "hullun" otteessa vuosia kärsinyt ja kaikkensa yrittänyt
Ärsyttää kun sain itselleni kovan päänsäryn siitä panikoinnista, stressaamisesta ja itkusta, kun tuo miettiikin vain minun panemista. Nyt särkylääkettä ja ajatukset muualle. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:53"]
Jos ap kertomasi on totta viisainta sekä sinua itseäsi että häntä kohtaan on katkaista välit kokonaan. Ei hän travitse sinua tuekseen, yrittää kontrolloida ja syyllistää. Etkä sinä tarvitse tunnetta että voisit auttaa.
Nimim usean "hullun" otteessa vuosia kärsinyt ja kaikkensa yrittänyt
[/quote]
On totta joka sana. Kuinka katkaista välit... Tuntuu kylmältä poistaa FB-kavereista. Ja jos en poista, niin hän tulee aina juttelemaan minulle. Ja voihan minä välillä jutella, mutten tällaisia. Voi ei, olen huono tällaisissa, kun en halua satuttaa. Ap
Mitä varten kirjoitat hänelle ohjeet avun hakemiseen? Annat hänelle ristiriitaisia viestejä. Hän osaa ja tietää aivan varmasti mistä hakea apua jos tahtoo. Sinä et ole hänen huoltajansa etkä velvollinen yhtään mihinkään etkä millään tavalla vastuussa hänestä.
Olet jo yrittänyt, ei ole auttanut, olkoon nyt omillaan eikä keksikö mitään typeriä panotarpeita.
Teillä taitaa olla molemminpuolinen riippuvuus jos et halua vain antaa olla. Sinä itse hyväksyt ja ylläpidät epätervettä käyttäytymistä.
Koska olet herkkä ja kiltti ja taustallasi on jo itsemurhan tehnyt ihminen suosittelen että tavalla tai toisella haet itselelsi apua läheisriippuvuudesta paranemiseen ja mistä nyt onkaan kyse. Älä häneen äläkä muihinkaan "avuntarvitsijoihin" keksity vaan itseesi. Muita yrität auttaa mutta itseäsi et, kuten niin kovin moni muu väärällä tavalla kiltti ihminen :(
Kovaa tekstiä kenties mutta silittelevämpi ei ehkä avaa silmiä
Hei kiitos teille mammoille kun olette auttaneet mua! Yksin en olisi varmaan uskaltanut edes sanoa tuota että hänen viestinsä ahdistavat. Ihanaa että täällä voi jutella ihan kaikesta. :) Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:00"]
Mitä varten kirjoitat hänelle ohjeet avun hakemiseen? Annat hänelle ristiriitaisia viestejä. Hän osaa ja tietää aivan varmasti mistä hakea apua jos tahtoo. Sinä et ole hänen huoltajansa etkä velvollinen yhtään mihinkään etkä millään tavalla vastuussa hänestä.
Olet jo yrittänyt, ei ole auttanut, olkoon nyt omillaan eikä keksikö mitään typeriä panotarpeita.
Teillä taitaa olla molemminpuolinen riippuvuus jos et halua vain antaa olla. Sinä itse hyväksyt ja ylläpidät epätervettä käyttäytymistä.
Koska olet herkkä ja kiltti ja taustallasi on jo itsemurhan tehnyt ihminen suosittelen että tavalla tai toisella haet itselelsi apua läheisriippuvuudesta paranemiseen ja mistä nyt onkaan kyse. Älä häneen äläkä muihinkaan "avuntarvitsijoihin" keksity vaan itseesi. Muita yrität auttaa mutta itseäsi et, kuten niin kovin moni muu väärällä tavalla kiltti ihminen :(
Kovaa tekstiä kenties mutta silittelevämpi ei ehkä avaa silmiä
[/quote]
Okei. Järkeilin sen itselleni niin, etten ole niin tyly, jos kirjoitan selkeät ohjeet, jotta hän tietää miten toimia. Mutta tajusin nyt, että tuohan kuulostaa kuin olisin hänen äitinsä! En halua olla, eikä onneksi tarvitse. Ihanaa että puhutte mulle järkeä.
Niin ja en todellakaan ole riippuvainen hänestä - päinvastoin. Koen vain velvollisuudekseni vastailla jos hän jotain puhuu. Olen yrittänyt olla vastaamattakin, mutta pommittaa sitten kysymysmerkeillä kunnes vastaan. Hellyn aina jossain vaiheessa kun tunnen itseni niin julmaksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:04"]
Taidokas provo
[/quote]
Minustakin tämä kääntyi provoiluksi tuon panojutun takia ja "keskustelu kopioinnin" vuoki, mutta ei tämä ole "taidokas provo". Jos ap jostain syystä on valehdellut koko tarinan, niin missä on pointti, ärsytys, haukuus tai koko jutun juoni? Ei missään. Yleispäteviä ohjeita siitä kuinka tulisi toimia itsemurhauhkailijan kanssa ja siinäpä se sitten. Tuli ja meni jälkiä jättämättä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:04"]
Taidokas provo
[/quote]
No tulihan tämä kommentti tännekin. Haluatko kuvakaappauksen keskustelustamme vai mikä saisi sinut uskomaan? Tosin miksi minun edes pitää todistella tätä kenellekään... Ap
Provolta minustakin vaikutti vaikka vastasinkin kuten olisin vastannut jos olisin uskonut aitouteen. Panojutut olivat ihan selkeitä mutta minusta provous tuli esiin jo aiemmin kun ap laittoi uuden kommentin esim nyt soitin ja sanoi näin jne, tuli vaikutelma että halusi ylläpitää keskustelua. Jos olisi oikeasti soittanut se ei -ehkä- olisi käynyt noin sukkelaan.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:15"]
Provolta minustakin vaikutti vaikka vastasinkin kuten olisin vastannut jos olisin uskonut aitouteen. Panojutut olivat ihan selkeitä mutta minusta provous tuli esiin jo aiemmin kun ap laittoi uuden kommentin esim nyt soitin ja sanoi näin jne, tuli vaikutelma että halusi ylläpitää keskustelua. Jos olisi oikeasti soittanut se ei -ehkä- olisi käynyt noin sukkelaan.
[/quote]
Häh? En ole soittanut minnekään! Olen jutellut tämän tyypin kanssa Facebookissa koko ajan tässä samalla kun olen selostanut asioita tänne. Tuntuu oikeasti pahalta että syytetään provoksi, kun jokainen sana tässä keskustelussa on totta. Kuinka edes keksisin tällaisia juttuja näin elävästi? Ei minulla niin hyvä mielikuvitus ole.
Tässä kuvakaappaus keskustelustamme:
Ja nyt joku tulee väittämään että tuokin on huijausta. Voi huoh tätä av:ta... Ap
Älä ap reagoi millään tavoin vaikka pommittais kuinka, hyvällä tai huonolla. Jos annat pienenkin merkin niin innostuu ja luulee että olet edelleen hänen otteessaan.
En oikeastaan edes tiedä miksi sinun pitäisi edes selittää että et ole enää tekemisissä kanssansa , olet sanonut aivan tarpeeksi ja tuon panojutun jälkeen pitäisi hänenkin tajuta että et ole velvollinen mihinkään.
Älä liikoja mieti miltä hänestä tuntuu tai että joku pitäisi sinua julmana. Nyt pidät omat rajasi ja sillä hyvä!
Käyttää sinua hyväkseen.