Mitä tehdä? Henkilö uhkailee itsemurhalla
Hei!
Minulla on eräs tuttava, jonka kanssa juttelen joskus. Hän on ollut ennenkin itsetuhoinen, mutta tänään hän tuli jätetyksi (ihan vasta alkaneesta) suhteestaan ja itsetuhoisuus kasvoi uusiin lukemiin. Tuli suora itsemurha-uhkaus, sanoi syövänsä kaikki lääkkeensä ja lähtevänsä nyt. Menin aivan paniikkiin ja itkin, olin harkitsemassa soittoa hätäkeskukseen, mutta hän sanoi ettei ole ihan niin epätoivoinen vielä. Jäi siis pelkäksi uhkaukseksi.
Nyt nuo jutut jatkuu ja minusta tuntuu todella avuttomalta ja pahalta. En tiedä mitä tehdä. Olen pyytänyt lukemattomia kertoja hakemaan apua, muttei hän suostu. Sanoo ettei tarvitse apua. ''Apu on heikoille ja naisille''. Olen tietysti yrittänyt selittää, kuinka ne ammattiauttajat on olemassa juuri tällaisia hetkiä varten, ja kaikilla on oikeus apuun, muttei ota mitään kuuleviin korviinsa. Pyysin myös kertomaan vanhemmilleen, mutta sanoi ''en''. Sitten sanoin että jotain sun on tehtävä että pääset eteenpäin, johon tämä vastasi tappavansa itsensä joskus, kunhan saa rohkeutta.
Pyrin tsemppaamaan ja kuuntelemaan parhaani mukaan, mutta hän kumoaa kaiken mitä sanon, mikä tästä tekeekin vaikeaa. Tämä on minulle todella raskasta, sillä olen menettänyt jo yhden ystäväni itsemurhalle ja asia on herkkä. Tässä tämäniltaisessa on kyseessä sellainen koulu-tuttava, ei niin läheinen tyyppi. Hän on minua vuotta nuorempi, minä päätin lukion tänä keväänä. Jutellaan siis Facebookissa. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja, mitä tehdä? Tosiaan mikään auttavien numeroiden laittaminen tai avun piiriin hakeutumiseen suostuttelu ei auta. Voinko itse ''ilmiantaa'' henkilön jonnekin? Olen huolissani.
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:32"]
Mahtaakohan ap:n kaveri olla palstamamma :D
[/quote]
Tuskin, olin niin varma asiasta että uskalsin kirjoittaa tänne. Ja nyt tuntuu siltä, ettei edes haittaisi vaikka olisikin. :D Kyseessä on 18-vuotias poika, jota en osaisi edes kuvitella tänne. Ap
[/quote]
Ap, kerro kaverisi äidille, että kaverisi on uhkaillut itsemurhalla. On äidin (ja isän) asia hommata poika hoitoon, ei sinun. Uskon myös, että vanhemmat olisivat hyvillään siitä, että joku kertoo heille, miten huonossa jamassa poika on. Minä ainakin olisin.
Arvelen, että myös sinä olet melko nuori. Ei sinun pidä kantaa tällaista taakkaa yksin. Kerro ensin pojan vanhemmille, mitä tämä on puhunut sinulle ja sitten voit ottaa etäisyyttä asiaan. Facebookissakin voit piilottaa oman läsnäolosi tältä pojalta, jotta saat olla häneltä rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:41"]
Tuntuu kamalalta lukea miten moni ehdotti ja peukutti välien katkaisua kylmällä asenteella. Itse olin juuri kolme kuukautta psykiatrisella ja joka ikinen siellä hyötyi puhumisesta sekä saamastaan aktiivisesta kuuntelusta ja myötätunnosta. Tietenkin kaikki ovat yksilöitä ja pitää lukea ihmisiä mikä sopii kellekin, jotkut tarvitsevat enemmän suoria kysymyksiä kuin toiset.
Tuo seksi-aiheeseen eksyminen lienee epäolennaista ja kannattaa sivuuttaa, nykyäänhän se on normijuttu sanoa "mua panettaa" ja mediakin hukuttaa meidät siihen.
Voisin kirjoittaa omakohtaisia vinkkejä tuntitolkulla itsemurhalla uhkaavien auttamiseen, mutta a) vinkkejä löytyy jo netistä, kirjoista, julkaisuista ym niin suomeksi kuin englanniksi loppumattomiin ja paremmin kuin itse kykenisin asiat muotoilemaan ja b) oon väsynyt ja av:lla kuitenkin joku tarttuisi epäolennaiseen JSSAP-settiin.
Jaksamisia!
[/quote]Mun "kylmä asenne" johtuu vain ja ainoastaan siitä että eräs henkilö piinasi minua vuosia itsemurha-aikeillaan ja masennuksellaan. Minun piti olla käytettävissä koska tahansa ja missä tahansa ympäri vuorokauden. Jätin kesken kaiken jos jotain oli kun hän soitti ahdistuneena ja se kieltämättä aiheutyi vaikeuksia ja loukkaantumisia muissa ihmissuhteissa ja työelämässä, kävin katsomassa häntä psykiatrisessa sairaalassa aina kun hän siellä oli, kuuntelin kuinka kun tapasin silloin tulevan nyt nykyisen puolisoni on mies hirviö ja vaarallinenja minun tulisi jättää hänet ja olipa tämä ystävä kateellinen ja vihainen jopa koirilleni kun sellaisia ilokseni hommasin.
Hän olikeasti pikkuhiljaa kuristi minut lähes hengiltä ja syyllisti jos joskus kykenin sanomaan että pakko lopettaa puhelu ja mennä töihin, perään tuli monta hysteeristä tekstiviestiä kuinka ajan hänet itsemurhaan jne.
Tutuillemme haukkui minut kuinka en välitä hänestä, en ikinä käynyt sairaalassa häntä katsomassa, en anna hänelle aikaani ja mieheni on hullu narsisti joka hakkaa minua.
Hänellä oli useita näyttäviä itsemurahyrityksiä joissa kuitenkin itse viime hetkellä soitti hätäkeskukseen. Kunnes järjesti tapauksen jossa oli sattumasta kiinni onnistuuko vai ei ja minut löytämään elottoman ruumiinsa. menin kuitenkin paikalle muutaman tunnin ennen tarkoitettua ja hänet ehdittiin pelastaa.
Osssatko yhtään kuvitella kuinka rikki ja väsynyt ja syyllistetty minä olin kaikkien noiden vuosien takia? Ja "palkaksi" sain haukkumista ja pahan puhumista muille.
Siksi olen jyrkkänä siitä että peli on vihellettävä poikki ajoissa ja annettava ihminen ammattilaisten käsiin.
Todellinen ystävän tarve ja tuki on jotain muuta kuin sairaalloinen tyhjiin imeminen ja vastuun siirto ystävän harteille.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:41"]
Tuntuu kamalalta lukea miten moni ehdotti ja peukutti välien katkaisua kylmällä asenteella. Itse olin juuri kolme kuukautta psykiatrisella ja joka ikinen siellä hyötyi puhumisesta sekä saamastaan aktiivisesta kuuntelusta ja myötätunnosta. Tietenkin kaikki ovat yksilöitä ja pitää lukea ihmisiä mikä sopii kellekin, jotkut tarvitsevat enemmän suoria kysymyksiä kuin toiset.
Tuo seksi-aiheeseen eksyminen lienee epäolennaista ja kannattaa sivuuttaa, nykyäänhän se on normijuttu sanoa "mua panettaa" ja mediakin hukuttaa meidät siihen.
Voisin kirjoittaa omakohtaisia vinkkejä tuntitolkulla itsemurhalla uhkaavien auttamiseen, mutta a) vinkkejä löytyy jo netistä, kirjoista, julkaisuista ym niin suomeksi kuin englanniksi loppumattomiin ja paremmin kuin itse kykenisin asiat muotoilemaan ja b) oon väsynyt ja av:lla kuitenkin joku tarttuisi epäolennaiseen JSSAP-settiin.
Jaksamisia!
[/quote]Hyötyi siellä? Ammattilaisten ohjauksessa. On aivan eri asia ottaa vilpittömästi apua ja tukea vastaan kuin manipuloida herkkiä ja helposti vaikutettavissa olevia ystäviä.
Ystävienkin on tarkoitus tukea ja kuunnella toisiaan, tottakai, mutta hyväksikäyttö ja kontrollointi ovat jotain aivan muuta ja sitä ei tuel hyväksyä. Se ei auta edes sitä masentunutta tai "masentunutta", päinvastoin.
Aika monella tuntuu olevan kokemuksia näistä tietynlaisista "vampyyreista" ja siksi jyrkät -mutta ei kylmät- asenteet.
Olettepa te naiset kylmiä miehiä kohtaan. Oikeasti itsekin kärsin masennuksesta ja auttaisi jos sais pillua mutta naiset ei tunne sääliä edes sen vertaa että antaisi säälipillua. Mikä helpottaisi oloa paljon. Pillunpuute oikeasti voi saada ihmisen tekemään itsemurhan.
T. Lassukka
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 03:43"]
Olettepa te naiset kylmiä miehiä kohtaan. Oikeasti itsekin kärsin masennuksesta ja auttaisi jos sais pillua mutta naiset ei tunne sääliä edes sen vertaa että antaisi säälipillua. Mikä helpottaisi oloa paljon. Pillunpuute oikeasti voi saada ihmisen tekemään itsemurhan. T. Lassukka
[/quote]Se on voivoi.
On vissiin aika käydä nukumaan kun naurattaa toi sana henkilö tossa "Henkilö uhkailee itsemurhalla" :D
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 03:50"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 03:43"]
Olettepa te naiset kylmiä miehiä kohtaan. Oikeasti itsekin kärsin masennuksesta ja auttaisi jos sais pillua mutta naiset ei tunne sääliä edes sen vertaa että antaisi säälipillua. Mikä helpottaisi oloa paljon. Pillunpuute oikeasti voi saada ihmisen tekemään itsemurhan. T. Lassukka
[/quote]Se on voivoi.
[/quote]
Näin te naiset sanotte. Toivottavasti tunnette syyllisyyttä lopun ikänne kun teidän takia mies tekee itsemurhan.
T. Lassukka
sattuisiko joku tietämään miten solmitaan hirttosilmukka?
Kuinkahan moni nainen laittaisi itsemurhansa syyksi sen että tuntemattomat miehet (jotka eivät naisen olemassaolostakaan mitään tiedä) eivät harrasta hänen kanssaan seksiä?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 04:37"]Kuinkahan moni nainen laittaisi itsemurhansa syyksi sen että tuntemattomat miehet (jotka eivät naisen olemassaolostakaan mitään tiedä) eivät harrasta hänen kanssaan seksiä?
[/quote]
Naiset saa aina seksiä kun haluaa. Naisilla ei ole sitä ongelmaa.
T. Lassukka
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 03:55"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 03:50"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 03:43"]
[/quote]Se on voivoi.
[/quote]
Näin te naiset sanotte. Toivottavasti tunnette syyllisyyttä lopun ikänne kun teidän takia mies tekee itsemurhan.
T. Lassukka
[/quote]
Miten tän nyt sanoisi... Mulle (ja aika monelle muullekin) on aika turn off, jos miehellä ei ole käytöstapoja eikä kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Tuo taas on yleistä naisvihaajien keskuudessa.
.
Lisäksi kukaan mua ylemmän tason mies ei ole mystisesti tupsahtanut auttamaan hädän hetkellä, joten en koe velvollisuudekseni auttaa myöskään itse. Luokaa itse sellaista ilmapiiriä, jos haluatte hyötyä siitä jatkossa. Jos haluaa saada on pakko antaa. Ja yrittäkää oman tasonne naisia. Turha valittaa, jos Miss Suomi ei anna. Ei me naisetkaan olla niin harhaluuloisia, että kuviteltaisiin jonkun prinssin tulevan ja nappaavan.
.
En siis tunne syyllisyyttä, jos joku hyväksikäyttäjä kuolee sen takia, että itse osaan vetää rajat. Jos koko oma elämä on toisten ihmisten loisimista, niin ehkä karma iskee, ja se kuolema on ansaittu.
.
N25, parisuhteessa, hiukan ehkä ruma tai ainakin tavallisen näköinen
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 04:34"]sattuisiko joku tietämään miten solmitaan hirttosilmukka?
[/quote]
Kvg
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 04:37"]Kuinkahan moni nainen laittaisi itsemurhansa syyksi sen että tuntemattomat miehet (jotka eivät naisen olemassaolostakaan mitään tiedä) eivät harrasta hänen kanssaan seksiä?
[/quote]
Tämä!! Helvetti, että jotkut miehet ovat harhaluuloisia ja todellisuudesta vieraantuneita nykyään. Koulun seksuaalivalistuksessa pitäisi keskittyä pelkän jyystön sijaan tunne-elämään ja moraaliin. Vanhempienkin pitäisi katsoa peiliin. Tälläkin hetkellä moni mamma kasvattaa (tietämättään?) vihamielistä ja epämiellyttävää lasta.
[/quote]
Ja kuinka moni nainen yliarvioi tasonsa ja vahtaa pelkkiä Mister Finlandeja, vaikka kivoja naapurinpoikia olisi ihan vieressä? Aika harva. Munkin kaveripiirissä moni on "tyytynyt" oman tasoisensa miehen ja on onnellinen.
.
Sen sijaan jos lassukalta kysyy, mikä on normaali nainen, niin vastaukseksi tulee joku missi tai malli. Turha valittaa, että jää ilman, jos itse rajaa 95 % tarjonnasta pois!
Itsemurhauhkauksiakin on kahta eri tyyppiä. On niitä, jotka oikeasti ovat siinä pisteessä että voisivat tappaa itsensä ja sen ääneen sanominen on viimeisiä hätähuutoja, kun ei oikeasti kuitenkaan haluta kuolla mutta ollaan niin solmussa omissa ongelmissa ettei löydetä ulospääsyä ilman apua. Sitten on niitä, jotka käyttävät itsemurhauhkauksia valtakeinoina toisen kontrollointiin ja käytännössä itsemurhalla uhkailu on henkistä väkivaltaa ja toisen manipulointia. Itsemurhalla kun vähän uhkailee niin muut taas palvelevat auliina, hyysääväät ovat kauhuissaan, eivät jätä ja kaikki menee taas sen oman pään mukaan. Joissakin tapauksissa voi olla vähän sekoitusta molemmista, on masennusta ja samalla halua saada muut siihen huolehtivan "vanhemman" rooliin, jotta ei tarvitsisi ottaa itse vastuuta elämästään.
Jaksamisia!