Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Henkilö uhkailee itsemurhalla

Vierailija
27.06.2015 |

Hei!

Minulla on eräs tuttava, jonka kanssa juttelen joskus. Hän on ollut ennenkin itsetuhoinen, mutta tänään hän tuli jätetyksi (ihan vasta alkaneesta) suhteestaan ja itsetuhoisuus kasvoi uusiin lukemiin. Tuli suora itsemurha-uhkaus, sanoi syövänsä kaikki lääkkeensä ja lähtevänsä nyt. Menin aivan paniikkiin ja itkin, olin harkitsemassa soittoa hätäkeskukseen, mutta hän sanoi ettei ole ihan niin epätoivoinen vielä. Jäi siis pelkäksi uhkaukseksi.

Nyt nuo jutut jatkuu ja minusta tuntuu todella avuttomalta ja pahalta. En tiedä mitä tehdä. Olen pyytänyt lukemattomia kertoja hakemaan apua, muttei hän suostu. Sanoo ettei tarvitse apua. ''Apu on heikoille ja naisille''. Olen tietysti yrittänyt selittää, kuinka ne ammattiauttajat on olemassa juuri tällaisia hetkiä varten, ja kaikilla on oikeus apuun, muttei ota mitään kuuleviin korviinsa. Pyysin myös kertomaan vanhemmilleen, mutta sanoi ''en''. Sitten sanoin että jotain sun on tehtävä että pääset eteenpäin, johon tämä vastasi tappavansa itsensä joskus, kunhan saa rohkeutta. 

Pyrin tsemppaamaan ja kuuntelemaan parhaani mukaan, mutta hän kumoaa kaiken mitä sanon, mikä tästä tekeekin vaikeaa. Tämä on minulle todella raskasta, sillä olen menettänyt jo yhden ystäväni itsemurhalle ja asia on herkkä. Tässä tämäniltaisessa on kyseessä sellainen koulu-tuttava, ei niin läheinen tyyppi. Hän on minua vuotta nuorempi, minä päätin lukion tänä keväänä. Jutellaan siis Facebookissa. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja, mitä tehdä? Tosiaan mikään auttavien numeroiden laittaminen tai avun piiriin hakeutumiseen suostuttelu ei auta. Voinko itse ''ilmiantaa'' henkilön jonnekin? Olen huolissani.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuo ovat vain epätoivoisia huomionhakuja, mutta ensi kerralla soitto hätäkeskukseen ja sitä kautta hänelle apua. Se on ainoa keino ja vastuu on viranomaisilla. Eikä ihmistä voi estää, jos tosissaan tappamassa itsensä.

Vierailija
22/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:40"]

Kerroin, että hänen juttunsa ahdistavat minua. Pyysi anteeksi ja sanoi että lopettaa.

Nyt minulla on huono omatunto. Ap

[/quote]

Et ole tehnyt mitään väärää ja olet jo kaikkea ehdottanut, et ole vastuussa tästä ihmisestä jos ei ota apua vastaan. Jos ei lopeta vieläkään niin soita se ambulanssi ja selitä häkeen tai johonkin tilanne, että ohjaavat jatkohoitoon. Tuo tilanne saattaa jatkua vuosia ja aiheuttaa aivan kohtuutonta huolta sinulle, ei ole mitään syytä potea huonoa omaatuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikävä tapaus. Unohda moinen ihminen, tuntuu olevan näitä säälin ja sympatiankerjääjiä. On ok sanoa että mielimaassa tms mutta uhkailla noin. Ja joo itse yrittänyt 2 x itsaria ja tosiaan kenellekkään huomiohoronnut asiasta vaan tein yritykset. Eli yleensä nää uhkailut kyllä jää vain uhkailuksi. 

Vierailija
24/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka oikeasti aikoo tehdä itsemurhan ei uhkaile tekevänsä niin vaan tekee sen kaikessa hiljaisuudessa, salaa.

En pitäisi yhteyttä tuollaiseen, jos jatkaa pyynnöstä huolimatta.

Vierailija
25/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa. kaikki sanoo aina että auta ystävää. mutta miten, haetko omalla nimelläsi pillereitä, huumeita vai mitä teet. mieti itse?

Vierailija
26/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:35"]

Siskoni on on muutaman vuoden ajan puhunut itsemurha-ajatuksista aina , kun menee huonommin. Ei siedä mitään vastoinkäymisiä, on terapiassa, mutta tuntuu, ettei kukaan osaa häntä auttaa tai ei ota apua vastaan, vaan on itse aina oikeassa ja on syy olla katkera. Jos minulla menee joskus hyvin tai edes siedettävästi, on kateellinen ja ivaava. Iloitsee muitten ikävistä tilanteista eli hyvä kun menee muillakin kehnosti. Alussa kannustin ja kannattelin, kun kertoi menevän huonosti ja ei ole syytä elää. Nykyisin oman jaksamiseni kannalta lopetan puheet lyhyeen. 

Jokaisen on otettava itse vastuu elämästään, kukaan ulkopuolinen ei voi täyttää tyhjyyttä.

[/quote]

Juuri näin. Olisin voinut itse kirjoittaa tämän tekstin: niin minun siskoni ja niin minun ajatukseni. Tosin meillä jatkunut yli 10 vuotta eikä terapia taikka lääkkeet auta :( Eikä viina, jota siskoni vetää kaksin käsin.

Vierailija
27/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:45"]

Kerroin, että hänen juttunsa ahdistavat minua. Pyysi anteeksi ja sanoi että lopettaa.

[/quote]Miksi? Jos hän ymmärsi ja lupasi lopetta. Ja jos ei ymmrätnyt eikä lopeta niin sano että lopetat koko ihmissuhteen jos sinua ei kunniooiteta ja sinua jatkuvasti käytetään hyväksi.

Lopeta hänen tunteidensa kantaminen. Ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja kunnioita häntä niin paljon että annat hänen kantaa vastuun omasta elämästänsä.

[/quote]

Mietin vain, että jos tuo juttelu helpotti hänen oloaan edes hieman, ja nyt hän ei voi puhua niistä itsetuhojutuista minulle, mikä aiheuttaa entistäkin huonomman olon. Tunnistan kyllä tuon muiden tunteiden kantamisen itsessäni... Taas tuntisi itsensä tylyksi jos jättäisi hänet ''oman onnensa nojaan''. Mutta en minä loputtomasti voi näin tosiaan jatkaakaan, täytyy ottaa etäisyyttä ja sanoa suoraan. Ap

Vierailija
28/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta itsesi tuhoaminen ennen kuin edes aloitat. Minä suojelin exääni itsemurhalta 5 vuotta, soitin ainakin 50 kertaa ambulanssin ja olin ihan loppu auttamiseen. Pelkäsin ihan kamalasti koska yksi läheinen on trhnyt itsemurhan, enkä halunnut olla "syypää" toiseenkin. Jos joku päättää tappaa itsensä niin ei mieltä pysty muuttamaan. Apua voi tarjota mutta jos ei auta, anna olla. Itse sanoin puoli vuotta exälle etten enää jaksa, jos päätät kuolla niin haluan että tiedät että rakastan sinua ja olet tärkeä, enkä enää voi auttaa. Ex meinasi onnistua yrityksessään mutta nyt on hankkinut itselleen pitkäjänteisempää apua, oli vain luottanut aina minuun

Vierailija
29/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:40"]Kerroin, että hänen juttunsa ahdistavat minua. Pyysi anteeksi ja sanoi että lopettaa. Nyt minulla on huono omatunto. Ap [/quote] Höpöhöpö, jatka onnellisena elämääsi tietäen, että teit kaikkesi auttaaksesi häntä, moni ei olisi vaivautunut tekemään mitään varsinkaan "tuttavalle". Vaikutat todella lempeältä ja huolehtivalta ihmiseltä, mutta vaadit itseltäsi liikaa. Hänen itsemurha-aiheet eivät ole sinun päänsärky, eikä sinun kannata hankkia huonoa omatuntoa niiden takia. Ole ylpeä itsestäsi!

[/quote]

No kiitos sinulle, tämä viesti sai hymyilemään. :) Ihan oikeassa olet, vaadin itseltäni paljon ja näin ovat muutkin sanoneet. Täytyisi sisäistää se, että kaikki ei ole minun käsissäni, enkä voi kantaa kaikkea. Herkkänä ihmisenä otin taas tämän asian hyvin voimakkaasti ja omakseni, vaikken oikeastaan edes tunne tuota tyyppiä sen kummemmin.

Mun päätä muuten oikeasti särkee! Ap

Vierailija
30/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]

Lopeta itsesi tuhoaminen ennen kuin edes aloitat. Minä suojelin exääni itsemurhalta 5 vuotta, soitin ainakin 50 kertaa ambulanssin ja olin ihan loppu auttamiseen. Pelkäsin ihan kamalasti koska yksi läheinen on trhnyt itsemurhan, enkä halunnut olla "syypää" toiseenkin. Jos joku päättää tappaa itsensä niin ei mieltä pysty muuttamaan. Apua voi tarjota mutta jos ei auta, anna olla. Itse sanoin puoli vuotta exälle etten enää jaksa, jos päätät kuolla niin haluan että tiedät että rakastan sinua ja olet tärkeä, enkä enää voi auttaa. Ex meinasi onnistua yrityksessään mutta nyt on hankkinut itselleen pitkäjänteisempää apua, oli vain luottanut aina minuun

[/quote]

Kiitos. En koe, että olisin ollut mitenkään syypää ystäväni itsemurhaan, mutta tässä tulee juuri sellainen ajatus, että jos tuo nyt tappaisi itsensä, niin minä olisin syypää. Eihän se oikeasti niin ole. Ihan totta puhut. Ap

Vierailija
31/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:55"]

[/quote]Miksi? Jos hän ymmärsi ja lupasi lopetta. Ja jos ei ymmrätnyt eikä lopeta niin sano että lopetat koko ihmissuhteen jos sinua ei kunniooiteta ja sinua jatkuvasti käytetään hyväksi.

Lopeta hänen tunteidensa kantaminen. Ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja kunnioita häntä niin paljon että annat hänen kantaa vastuun omasta elämästänsä.

[/quote]

Mietin vain, että jos tuo juttelu helpotti hänen oloaan edes hieman, ja nyt hän ei voi puhua niistä itsetuhojutuista minulle, mikä aiheuttaa entistäkin huonomman olon. Tunnistan kyllä tuon muiden tunteiden kantamisen itsessäni... Taas tuntisi itsensä tylyksi jos jättäisi hänet ''oman onnensa nojaan''. Mutta en minä loputtomasti voi näin tosiaan jatkaakaan, täytyy ottaa etäisyyttä ja sanoa suoraan. Ap

[/quote]

Hän voi soittaa niistä asioista asioista ammattilaisille, älä katkaise välejä kokonaan jos et tahdo mutta pidä etäisyyttä ja ota yhteyttä jos oikein huolestuttaa mikä on tilanne.

Vierailija
32/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:06"]

[/quote]

[/quote]

Hän voi soittaa niistä asioista asioista ammattilaisille, älä katkaise välejä kokonaan jos et tahdo mutta pidä etäisyyttä ja ota yhteyttä jos oikein huolestuttaa mikä on tilanne.

[/quote]

Niinpä, sanon tämän hänelle! Ap

Vierailija
33/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ne masentuneet hylätään yksin kun ei vähääkään jakseta kuunnella!!!!

Vierailija
34/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:11"]

[/quote]

Olen kuunnellut häntä yli kaksi vuotta, enkä ole hylännyt. Ap

Vierailija
35/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sanoi rauhoittuneensa ja tuntee että on ehkä hieman ylireagoinut. Voi kunpa saisin vielä jotenkin hänet hakemaan sitä apua. Sitä hän nimittäin todella tarvitsisi.

Tuntuu itsestä edelleen pahalta, ja tuo ei ollut ollenkaan mukavaa kuinka sokkiin uhkausviestinsä luettuaan menin. Tuntuu että sellainen valpas tila on vieläkin päällä, valmiina toimimaan. Ap 

Vierailija
36/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista face-kavereista

Vierailija
37/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:11"]

[/quote]

Minua olisi auttanut paljon enemmän masentuneena jos olisin hakenut ammattiapua heti, kuin purkaa asioita kaverille, ja olisi ollut parempi hänellekin yhtään häntä ja apuaan vähättelemättä.

Vierailija
38/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sellainen henkilö, joka todella on päättänyt tehdä itsemurhan kertoo siitä harvemmin kenellekään, koska ei halua tulla yrityksessään estetyksi. Itsemurhalla uhkailee henkilö, joka haluaa huomiota itselleen ja haluaa pitää toista vallassaan, tarkoittamatta kuitenkaan tehdä itsemurhaa. Kaikki nuo syyllisyydentunteet, huono omatunto ja (tarpeeton) huoli toisen puolesta ovat osoitusta siitä, että hän on kohdallasi onnistunut pyrkimyksissään. Kerro hänelle, ettet suostu kuuntelemaan itsemurhapuheita ja jos hän edelleen sillä uhkaa, sano, että jos hän sen tekee, se on hänen oma valintansa eikä sinulla ole siihen osaa eikä arpaa.

Vierailija
39/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua! Yyyh. Laitan pätkän keskusteluamme suorana lainauksena.

Minä: No mikä sun oloa helpottais?

Hän: No en usko että sää pystyt toteuttaan sitä... /tahdo/suostu...

Minä: Jaaha

Hän: No olen nin turhautunut ja vittuuntunut elämään että tahdon panolle...............

Yäääh! Ap

Vierailija
40/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sellainen henkilö, joka todella on päättänyt tehdä itsemurhan kertoo siitä harvemmin kenellekään, koska ei halua tulla yrityksessään estetyksi. Itsemurhalla uhkailee henkilö, joka haluaa huomiota itselleen ja haluaa pitää toista vallassaan, tarkoittamatta kuitenkaan tehdä itsemurhaa. Kaikki nuo syyllisyydentunteet, huono omatunto ja (tarpeeton) huoli toisen puolesta ovat osoitusta siitä, että hän on kohdallasi onnistunut pyrkimyksissään. Kerro hänelle, ettet suostu kuuntelemaan itsemurhapuheita ja jos hän edelleen sillä uhkaa, sano, että jos hän sen tekee, se on hänen oma valintansa eikä sinulla ole siihen osaa eikä arpaa.
[/quote]Jep, tällasia itsarilla uhkailevia riittää ja aina ne vaan porskuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän