Mitä tehdä? Henkilö uhkailee itsemurhalla
Hei!
Minulla on eräs tuttava, jonka kanssa juttelen joskus. Hän on ollut ennenkin itsetuhoinen, mutta tänään hän tuli jätetyksi (ihan vasta alkaneesta) suhteestaan ja itsetuhoisuus kasvoi uusiin lukemiin. Tuli suora itsemurha-uhkaus, sanoi syövänsä kaikki lääkkeensä ja lähtevänsä nyt. Menin aivan paniikkiin ja itkin, olin harkitsemassa soittoa hätäkeskukseen, mutta hän sanoi ettei ole ihan niin epätoivoinen vielä. Jäi siis pelkäksi uhkaukseksi.
Nyt nuo jutut jatkuu ja minusta tuntuu todella avuttomalta ja pahalta. En tiedä mitä tehdä. Olen pyytänyt lukemattomia kertoja hakemaan apua, muttei hän suostu. Sanoo ettei tarvitse apua. ''Apu on heikoille ja naisille''. Olen tietysti yrittänyt selittää, kuinka ne ammattiauttajat on olemassa juuri tällaisia hetkiä varten, ja kaikilla on oikeus apuun, muttei ota mitään kuuleviin korviinsa. Pyysin myös kertomaan vanhemmilleen, mutta sanoi ''en''. Sitten sanoin että jotain sun on tehtävä että pääset eteenpäin, johon tämä vastasi tappavansa itsensä joskus, kunhan saa rohkeutta.
Pyrin tsemppaamaan ja kuuntelemaan parhaani mukaan, mutta hän kumoaa kaiken mitä sanon, mikä tästä tekeekin vaikeaa. Tämä on minulle todella raskasta, sillä olen menettänyt jo yhden ystäväni itsemurhalle ja asia on herkkä. Tässä tämäniltaisessa on kyseessä sellainen koulu-tuttava, ei niin läheinen tyyppi. Hän on minua vuotta nuorempi, minä päätin lukion tänä keväänä. Jutellaan siis Facebookissa. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja, mitä tehdä? Tosiaan mikään auttavien numeroiden laittaminen tai avun piiriin hakeutumiseen suostuttelu ei auta. Voinko itse ''ilmiantaa'' henkilön jonnekin? Olen huolissani.
Kommentit (97)
Mulla ollut samantapaisia tilanteita elämässä vaikka olenkin vasta 18v. Ja näin jälkeen päin ajatellen, vaikka niiden itsetuhoisten puheiden kuuleminen on surullisinta ja ahdistavinta mitä tiedän, olen tajunnut, että jos joku niin kovin uhkailee tappavansa itsensä ja on niin huono olla, niin se olisi sen jo tehnyt. Ne jotka haluavat oikeesti päästä hengestään, ne sen tekevät. Toki sellanen ihminen on sairas, joka näillä asioilla "uhkailee" mun tapauksissa halutaan sitä hyväksyntää/huomiota ja muakin on ihan vedetty naurusta ja manipuloitu. Itsellesi teet palveluksen jos yrität hivuttautua kauemmas ks. henkilöstä, teet palveluksen itsellesi ja säästät oman mielenterveytes.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:29"]
Älä ap reagoi millään tavoin vaikka pommittais kuinka, hyvällä tai huonolla. Jos annat pienenkin merkin niin innostuu ja luulee että olet edelleen hänen otteessaan.
En oikeastaan edes tiedä miksi sinun pitäisi edes selittää että et ole enää tekemisissä kanssansa , olet sanonut aivan tarpeeksi ja tuon panojutun jälkeen pitäisi hänenkin tajuta että et ole velvollinen mihinkään.
Älä liikoja mieti miltä hänestä tuntuu tai että joku pitäisi sinua julmana. Nyt pidät omat rajasi ja sillä hyvä!
[/quote]
Kiitos tsemppauksesta, otan tämän tavoitteekseni. Ehkä voisin sanoa suoraan jotain että ''haluan ottaa etäisyyttä''? Vai vaikenenko vain? Tyyppi ei tajua minkäänlaisia vihjailuja, hänelle on sanottava aina suoraan.
Niin ja vielä teille provoksi epäilijöille haluan sanoa, että musta itsestänikin tuo panojuttu oli todella hämmentävä ja se hämmentää vieläkin. En olisi koskaan uskonut että töksäyttää noin suoraan. Oli vissiin vähän hämärässä mielentilassa... Mutta niin, on täällä av:lla vielä sellaisiakin keskusteluja jotka ovat totta, vaikka uskomattomilta kuulostaisivatkin. Ap
ja vaikka joku lukuisten tyhjien uhkailujen jälkeen tekisikin itsemurhan ei niiden väsytettyjen hyväksikäytettyjen tule siitä syyllisyyttä kantaa
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:32"]
Mahtaakohan ap:n kaveri olla palstamamma :D
[/quote]
Tuskin, olin niin varma asiasta että uskalsin kirjoittaa tänne. Ja nyt tuntuu siltä, ettei edes haittaisi vaikka olisikin. :D Kyseessä on 18-vuotias poika, jota en osaisi edes kuvitella tänne. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:34"]
Mulla ollut samantapaisia tilanteita elämässä vaikka olenkin vasta 18v. Ja näin jälkeen päin ajatellen, vaikka niiden itsetuhoisten puheiden kuuleminen on surullisinta ja ahdistavinta mitä tiedän, olen tajunnut, että jos joku niin kovin uhkailee tappavansa itsensä ja on niin huono olla, niin se olisi sen jo tehnyt. Ne jotka haluavat oikeesti päästä hengestään, ne sen tekevät. Toki sellanen ihminen on sairas, joka näillä asioilla "uhkailee" mun tapauksissa halutaan sitä hyväksyntää/huomiota ja muakin on ihan vedetty naurusta ja manipuloitu. Itsellesi teet palveluksen jos yrität hivuttautua kauemmas ks. henkilöstä, teet palveluksen itsellesi ja säästät oman mielenterveytes.
[/quote]
Kiitos viestistäsi, yritän hivuttautua siitä kauemmaksi! Ap
Älä sano että haluat ottaa etäisyyttä, siinä on pieni epävarmuuden vivahde. Sano että tarvitset omaa tilaa ja aikaa, et jaksa enää häntä ja kakenlisäksi sinusta (sanot siis minusta) ei ole ollut hänelle apua. Voit myös sanoa että huomaat että hän käyttää sinua hyväkseen ja se ei käy. Hän luultavasti yrittää kiistää ja selitellä ja ties mitä mutta pysyt lujana, ei mitään rektiota.
Äsken sanoin ettei sinun tarvitse selittää hänelle mitään mutta voi olla että jos vain "katoat" hän pommittaa ja syyllistää sinua enemmän kuin silloin kun kerran -vain yhden ainoan kerran!- teet selväksi että tämä oli nyt tässä. Älä mene lankaan ja kerta toisensa jälkeen selitä kun hän ei ymmärrä tai hyväksy, se on juuri sitä manipulointia.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:32"]
[/quote]
Tuskin, olin niin varma asiasta että uskalsin kirjoittaa tänne. Ja nyt tuntuu siltä, ettei edes haittaisi vaikka olisikin. :D Kyseessä on 18-vuotias poika, jota en osaisi edes kuvitella tänne. Ap
[/quote]Voisi tehdä sille pojalle hyvää lukea tämä ketju. Hän ei olekan niin taitava kuin luulee.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:42"]
Älä sano että haluat ottaa etäisyyttä, siinä on pieni epävarmuuden vivahde. Sano että tarvitset omaa tilaa ja aikaa, et jaksa enää häntä ja kakenlisäksi sinusta (sanot siis minusta) ei ole ollut hänelle apua. Voit myös sanoa että huomaat että hän käyttää sinua hyväkseen ja se ei käy. Hän luultavasti yrittää kiistää ja selitellä ja ties mitä mutta pysyt lujana, ei mitään rektiota.
Äsken sanoin ettei sinun tarvitse selittää hänelle mitään mutta voi olla että jos vain "katoat" hän pommittaa ja syyllistää sinua enemmän kuin silloin kun kerran -vain yhden ainoan kerran!- teet selväksi että tämä oli nyt tässä. Älä mene lankaan ja kerta toisensa jälkeen selitä kun hän ei ymmärrä tai hyväksy, se on juuri sitä manipulointia.
[/quote]
Tämä oli hyvin sanottu! En olisi itse tajunnut tuota, ettei minusta ole hänelle mitään apua. Laitan nyt heti tuon sille. :) Kiitos! Tästä palstasta on suuri apu, vaikka välillä provotellaankin. Ap
Paneminen kyllä varmasti piristäisi pojan elämää.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:47"]
[/quote]
Voi olla, mutta minä en voi edes kuvitella mitään seksuaalista hänen kanssaan. Ap
Ää! Sanoin, ettei minusta ole hänelle mitään apua, eikä hän usko mitään mitä sanon. Vastasi että: ''Kui? Kuuntelit ja olit tukena autto paljo''.
Ääää! Tuo yksi mamma on oikeassa, heti alkoi kiistely. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:48"]
[/quote]
Voi olla, mutta minä en voi edes kuvitella mitään seksuaalista hänen kanssaan. Ap
[/quote]
Olisiko sinulla jotain kaveria joka pystyisi siihen?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:50"]
Ää! Sanoin, ettei minusta ole hänelle mitään apua, eikä hän usko mitään mitä sanon. Vastasi että: ''Kui? Kuuntelit ja olit tukena autto paljo''.
[/quote]Oli odotettavissa. Nyt vain pysyt lujana etkä vastaa yhtään mitään yhtään mihinkään, vaikka tyyppi kokeilisi mitä tapoja tahansa ja anoisi sinua julmaksi ja kovakis ja itsekkääksi ja että takiasi voi taas huonommin kuin aiemmin jne.
Aivan sama mitä draamaa sieltä tulee, olet itsesi siitä irroittanut. Hän lopettaa kun huomaa jossain vaiheessa ettei pysty enää vaikuttamaan sinuun.
Hän voi myös yrittää vaikuttaa sinuun muiden ihmisten kautta mutta et välitä siitäkään, sinä tiedät totuuden miksi et "auta" häntä etkä enää ole edes tekemisissä ja se riittää, aivan sama mikä kuva muoille tulee.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]se ei ole ap:n asia auttaa edes sillä lailla, etsiä sopivaa kaveria. Äläpä sinä siellä yritä manipuloida! Vai oletko itse se poika?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:55"]
[/quote]Oli odotettavissa. Nyt vain pysyt lujana etkä vastaa yhtään mitään yhtään mihinkään, vaikka tyyppi kokeilisi mitä tapoja tahansa ja anoisi sinua julmaksi ja kovakis ja itsekkääksi ja että takiasi voi taas huonommin kuin aiemmin jne.
Aivan sama mitä draamaa sieltä tulee, olet itsesi siitä irroittanut. Hän lopettaa kun huomaa jossain vaiheessa ettei pysty enää vaikuttamaan sinuun.
Hän voi myös yrittää vaikuttaa sinuun muiden ihmisten kautta mutta et välitä siitäkään, sinä tiedät totuuden miksi et "auta" häntä etkä enää ole edes tekemisissä ja se riittää, aivan sama mikä kuva muoille tulee.
[/quote]
Kysyi miten niin ei usko mitä minä sanon, ja annoin esimerkiksi sen, ettei suostu hakemaan ammattiapua. Sitten laittoi ''No sain oloni kuntoo ja kaihan mä voin''.
Sitten tuli:
''Mut susta on ollu apua
: )
Voinko kysyä sulta miksi et tulisi ulos?''
Jaa, mitä tähän nyt vastaisi? On siis kysellyt minua monta monta kertaa ulos kanssaan. Ei mene millään perille ettei kiinnosta. Nyt ei todellakaan kiinnosta noiden itsemurhauhkausten ja panojuttujen jälkeen. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei. Ap
[/quote]
Ihme jengiä.
Voisit ap ''ilmiantaa'' koulupsykologille sitten kun koulut alkavat?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:59"]
[/quote]
Kysyi miten niin ei usko mitä minä sanon, ja annoin esimerkiksi sen, ettei suostu hakemaan ammattiapua. Sitten laittoi ''No sain oloni kuntoo ja kaihan mä voin''.
Sitten tuli:
''Mut susta on ollu apua
: )
Voinko kysyä sulta miksi et tulisi ulos?''
Jaa, mitä tähän nyt vastaisi? On siis kysellyt minua monta monta kertaa ulos kanssaan. Ei mene millään perille ettei kiinnosta. Nyt ei todellakaan kiinnosta noiden itsemurhauhkausten ja panojuttujen jälkeen. Ap
[/quote]Ei mitään. Jos oikeasti tahdot että hän jättää sinut rauhaan et vastaa mitään mhinkään. Jos jaksat ja haluat pelata peliä hänen ehdoillaan ja hänen pillinsä mukaan vastaat.
Sun täytyy nyt päättää mitä itse tahdot. Jatkaa kieputusta vai saada vapauden.
Nyt olen minä sanottavani sanonut. Hyvää yötä ja tsemppiä mitä teetkin :)