Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Henkilö uhkailee itsemurhalla

Vierailija
27.06.2015 |

Hei!

Minulla on eräs tuttava, jonka kanssa juttelen joskus. Hän on ollut ennenkin itsetuhoinen, mutta tänään hän tuli jätetyksi (ihan vasta alkaneesta) suhteestaan ja itsetuhoisuus kasvoi uusiin lukemiin. Tuli suora itsemurha-uhkaus, sanoi syövänsä kaikki lääkkeensä ja lähtevänsä nyt. Menin aivan paniikkiin ja itkin, olin harkitsemassa soittoa hätäkeskukseen, mutta hän sanoi ettei ole ihan niin epätoivoinen vielä. Jäi siis pelkäksi uhkaukseksi.

Nyt nuo jutut jatkuu ja minusta tuntuu todella avuttomalta ja pahalta. En tiedä mitä tehdä. Olen pyytänyt lukemattomia kertoja hakemaan apua, muttei hän suostu. Sanoo ettei tarvitse apua. ''Apu on heikoille ja naisille''. Olen tietysti yrittänyt selittää, kuinka ne ammattiauttajat on olemassa juuri tällaisia hetkiä varten, ja kaikilla on oikeus apuun, muttei ota mitään kuuleviin korviinsa. Pyysin myös kertomaan vanhemmilleen, mutta sanoi ''en''. Sitten sanoin että jotain sun on tehtävä että pääset eteenpäin, johon tämä vastasi tappavansa itsensä joskus, kunhan saa rohkeutta. 

Pyrin tsemppaamaan ja kuuntelemaan parhaani mukaan, mutta hän kumoaa kaiken mitä sanon, mikä tästä tekeekin vaikeaa. Tämä on minulle todella raskasta, sillä olen menettänyt jo yhden ystäväni itsemurhalle ja asia on herkkä. Tässä tämäniltaisessa on kyseessä sellainen koulu-tuttava, ei niin läheinen tyyppi. Hän on minua vuotta nuorempi, minä päätin lukion tänä keväänä. Jutellaan siis Facebookissa. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja, mitä tehdä? Tosiaan mikään auttavien numeroiden laittaminen tai avun piiriin hakeutumiseen suostuttelu ei auta. Voinko itse ''ilmiantaa'' henkilön jonnekin? Olen huolissani.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä panikoi. Olet tehnyt sen mitä voit. On oma ratkaisunsa jos lähtee. Eikä se välttämättä ole huonokaan ratkaisu aina.

Vierailija
2/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus, jos on vielä alle 18-vuotias

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:14"]

Älä panikoi. Olet tehnyt sen mitä voit. On oma ratkaisunsa jos lähtee. Eikä se välttämättä ole huonokaan ratkaisu aina.

[/quote]

Hän on sairas. Olen itsekin ollut masentunut ja ajatellut kuolemaa paljon, mutta kun olo on mennyt parempaan, olen kauhistellut noita ajatuksia. Tuo oli selvä hätähuuto, mutten osaa vastata siihen. Olen avuton. En voi katsella tällaista vierestä. Jostain syystä minä olen se henkilö, jolle hän avautuu. Oletan että hän haluaa minun myös auttavan häntä? Ap

Vierailija
4/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:17"]

Lastensuojeluilmoitus, jos on vielä alle 18-vuotias

[/quote]

Valitettavasti hän on täysi-ikäinen, mutta kiitos kuitenkin. Ap

Vierailija
5/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ilmoittaa että hän ottaa nyt kaikki lääkkeet ja tekee itsemurhan, niin ei muuta kuin soitat hätäkeskukseen (112) ja ilmoitat asiasta heille. Ei ole sen jälkeen sinun vastuullasi. Voi olla, että tuttusi lopettaa tuon uhkailun kun huomaa, että sillä ei ole sinuun muuta vaikutusta kuin että ilmoitat asian eteenpäin. Voi myös olla, että häntä alkaa kyrsiä, kun jokaisesta uhkailusta seuraa vain se, että hän joutuu selittämään ambulanssihenkilökunnalle, että ei ollut tosissaan.

Vierailija
6/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle ihan suoraan, että itsemurhapuheet ahdistavat sinua etkä voi hoitaa häntä, vaikka välitätkin. Älä lähde tuohon peliin oman terveytesi kustannuksella.

Etsi hänelle puhelinnumero, minne soittaa (paikkakunnan psykiatrinen päivystys) tai näitä yleisiä kriisipuhelinnumeroita ja laita oma "vastaanottosi" kiinni.

https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/tietoa_mielenterveydesta/nuorten_mielenterveysongelmat/Pages/itsetuhoisuus.aspx

Vierailija
7/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:21"]

Jos hän ilmoittaa että hän ottaa nyt kaikki lääkkeet ja tekee itsemurhan, niin ei muuta kuin soitat hätäkeskukseen (112) ja ilmoitat asiasta heille. Ei ole sen jälkeen sinun vastuullasi. Voi olla, että tuttusi lopettaa tuon uhkailun kun huomaa, että sillä ei ole sinuun muuta vaikutusta kuin että ilmoitat asian eteenpäin. Voi myös olla, että häntä alkaa kyrsiä, kun jokaisesta uhkailusta seuraa vain se, että hän joutuu selittämään ambulanssihenkilökunnalle, että ei ollut tosissaan.

[/quote]

juuri näin. Vaikuttaisi siltä, että hän haluaa sinulta huomiota - paljon kertoo myös se, että hän perääntyy heti, kun olisit soittamassa apua (ei olekaan vielä niin vakava tilanne).

Tuo on vallankäyttöä ja henkistä väkivaltaa sinua kohtaan. Lopputuloksena sinulla on kamala olo. Et vi jatkaa tuossa kuviossa, se ei ole sinulle hyväksi. Olet tehnyt kaikkesi, et voi tehdä enempää. Seuraavan kerran, kun tämä tuttu uhkailee, niin soita 112. Veikkaan, että tuttavasi lopettaa pelleilyn sen jälkeen.

Vierailija
8/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:22"]

Sano hänelle ihan suoraan, että itsemurhapuheet ahdistavat sinua etkä voi hoitaa häntä, vaikka välitätkin. Älä lähde tuohon peliin oman terveytesi kustannuksella.

Etsi hänelle puhelinnumero, minne soittaa (paikkakunnan psykiatrinen päivystys) tai näitä yleisiä kriisipuhelinnumeroita ja laita oma "vastaanottosi" kiinni.

https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/tietoa_mielenterveydesta/nuorten_mielenterveysongelmat/Pages/itsetuhoisuus.aspx

[/quote]

Kiitos.

Tuo olisi varmasti omalta kannalta fiksuinta, mutta tuntuisi todella tylyltä tehdä noin. En halua syyttää häntä pahasta olostaan. Taidan silti sanoa ainakin tuon, että minua ahdistaa nuo puheet. Voisin myös sanoa soittavani hätäkeskukseen kun seuraavan kerran uhkailee. Ap

Vierailija
9/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Heikoille ja naisille"..No kylläpä miehekkäältä ja vahvalta kuulostaa.

Kuka vittu sen on keksinyt että mielenterveyden hoitaminen on jotenkin noloa?

Minua raivostuttaa tämä ilmapiiri, missä halveksitaan ja dissataan hulluksi ja mielenvikaiseksi jos ei kaikkea paskaa koko aikaa jaksa.

Ihan perseestä saatana!

Vierailija
10/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:21"]

[/quote]

juuri näin. Vaikuttaisi siltä, että hän haluaa sinulta huomiota - paljon kertoo myös se, että hän perääntyy heti, kun olisit soittamassa apua (ei olekaan vielä niin vakava tilanne).

Tuo on vallankäyttöä ja henkistä väkivaltaa sinua kohtaan. Lopputuloksena sinulla on kamala olo. Et vi jatkaa tuossa kuviossa, se ei ole sinulle hyväksi. Olet tehnyt kaikkesi, et voi tehdä enempää. Seuraavan kerran, kun tämä tuttu uhkailee, niin soita 112. Veikkaan, että tuttavasi lopettaa pelleilyn sen jälkeen.

[/quote]

Joo, hakee selvästi huomiota. Lisäksi tiedän, että hän on ihastunut minuun (tunne ei ole molemminpuolinen). Olet kyllä oikeassa, tämä saa minulle todella kamalan olon aikaan. Nyt on menty liian pitkälle. Ap

Vierailija
11/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on on muutaman vuoden ajan puhunut itsemurha-ajatuksista aina , kun menee huonommin. Ei siedä mitään vastoinkäymisiä, on terapiassa, mutta tuntuu, ettei kukaan osaa häntä auttaa tai ei ota apua vastaan, vaan on itse aina oikeassa ja on syy olla katkera. Jos minulla menee joskus hyvin tai edes siedettävästi, on kateellinen ja ivaava. Iloitsee muitten ikävistä tilanteista eli hyvä kun menee muillakin kehnosti. Alussa kannustin ja kannattelin, kun kertoi menevän huonosti ja ei ole syytä elää. Nykyisin oman jaksamiseni kannalta lopetan puheet lyhyeen. 

Jokaisen on otettava itse vastuu elämästään, kukaan ulkopuolinen ei voi täyttää tyhjyyttä.

Vierailija
12/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans huomiota kerjäävä ystävä.
Sanoi kerran selkeän valheen( en viitsi tässä mainita) jotta saisi huomiota.
Puhuu hukuttautumisesta eikä se oikeasti ole veteen menossa.
Ymmärrän kyllä että nuo ajatukset voivat tulla.

Vierailija
13/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:29"]

"Heikoille ja naisille"..No kylläpä miehekkäältä ja vahvalta kuulostaa.

Kuka vittu sen on keksinyt että mielenterveyden hoitaminen on jotenkin noloa?

Minua raivostuttaa tämä ilmapiiri, missä halveksitaan ja dissataan hulluksi ja mielenvikaiseksi jos ei kaikkea paskaa koko aikaa jaksa.

Ihan perseestä saatana!

[/quote]

Älä muuta sano. Aluksi hän sanoi että hoito on heikoille, mutta kun kerroin olleeni itsekin hoitosuhteessa, lisäsi tuon '' ja naisille''. Hohhoijaa. Mietin tosiaan tuota, että itsemurhalla uhkailuko sitten on vahvaa käytöstä...

Kertoi myös itkevänsä kuin vauva, mihin totesin että ihan normaalia. No, vastauksena ''miehet ei itke''. Tietysti pyrin korjaamaan näitä juttuja, mutta on erittäin omapäinen tapaus. Ap

Vierailija
14/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että ymmärrät nyt tuon vallankäytön pelin. Tee tosiaan se, että annat rauhalliset neuvot mihin ammattilaiseen hän ottaa yhteyttä tai minne soittaa. Ja että itsekin haluat auttaa soittamalla hänelle ambulanssin. Juuri näin.

Tietysti hän oireilee jotakin sairautta, ahdistuneisuutta, yksipuolista rakastumista tms. mutta sinä et voi häntä siitä hoitaa ulos. Se on ammattilaisen asia.

Vierailija
15/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita häkeen ja kerro itsetuhoaikeista. Sitä kautta homma voi lähteä etenemään ja tulee viranomaisten tietoon.

Luultavasti ystäväsi on vain kusipää joka käyttää tuota välineenä hallita muita.

Vierailija
16/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin, että hänen juttunsa ahdistavat minua. Pyysi anteeksi ja sanoi että lopettaa.

Nyt minulla on huono omatunto. Ap

Vierailija
17/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:37"]

Ihan oikein, että ymmärrät nyt tuon vallankäytön pelin. Tee tosiaan se, että annat rauhalliset neuvot mihin ammattilaiseen hän ottaa yhteyttä tai minne soittaa. Ja että itsekin haluat auttaa soittamalla hänelle ambulanssin. Juuri näin.

Tietysti hän oireilee jotakin sairautta, ahdistuneisuutta, yksipuolista rakastumista tms. mutta sinä et voi häntä siitä hoitaa ulos. Se on ammattilaisen asia.

[/quote]

Joo, teen näin. Ap

Vierailija
18/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:40"]

Kerroin, että hänen juttunsa ahdistavat minua. Pyysi anteeksi ja sanoi että lopettaa.

[/quote]Miksi? Jos hän ymmärsi ja lupasi lopetta. Ja jos ei ymmrätnyt eikä lopeta niin sano että lopetat koko ihmissuhteen jos sinua ei kunniooiteta ja sinua jatkuvasti käytetään hyväksi.

Lopeta hänen tunteidensa kantaminen. Ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja kunnioita häntä niin paljon että annat hänen kantaa vastuun omasta elämästänsä.

Vierailija
19/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:40"]

[/quote]

Teit ihan oikein. Suotta kannat huonoa omaatuntoa. Ei kuulosta kovin terveeltä tuo ystävyys, kun tuollaista aiheuttaa... Olehan tarkkana tuon epävakaan ystävän kanssa, varsinkin jos oma m-terveys ei ola parhaissa kantimissa. Pahaa mieltä ja oloa luvassa jatkossakin.

Vierailija
20/97 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:40"]Kerroin, että hänen juttunsa ahdistavat minua. Pyysi anteeksi ja sanoi että lopettaa.

[/quote]

Höpöhöpö, jatka onnellisena elämääsi tietäen, että teit kaikkesi auttaaksesi häntä, moni ei olisi vaivautunut tekemään mitään varsinkaan "tuttavalle". Vaikutat todella lempeältä ja huolehtivalta ihmiseltä, mutta vaadit itseltäsi liikaa. Hänen itsemurha-aiheet eivät ole sinun päänsärky, eikä sinun kannata hankkia huonoa omatuntoa niiden takia. Ole ylpeä itsestäsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi