Onko jotenkin säälittävää asua vuokralla?
Asun kaupungin vuokra-asunnossa, joka on tilava ja siisti. Minulla on säännöllinen työ ja rahaa jää vuokran jälkeen, myös pieni summa rahastoon laitettavaksi. Kuitenkin pohdin, pitäisikö ennemmin ostaa asunto, jolloin tulisi iso laina ja kuukausikulut kasvaisivat. Nyt mm vesi kuuluu vuokraan. Vaan onko järkeä asua vuokralla vuosia.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole säälittävää. Ihana, kun ei ole asuntolainaa niskassa.
No jaa, riippuu katsantokannasta. Olemme juuri muuttamassa isommasta asunnosta pienempään muutaman vuoden vanhaan paritalokohteeseen. Pienellä pintarempalla teemme mieluisan kodin itsellemme ja vanhasta, isosta perheasunnosta saimme kivasti myyntivoittoa. Voisimme maksaa loput asuntovelat pois, mutta mietimme maksammeko velat vai sijoitammeko. Teimme niin tai näin, velkaa on enää muutama vuosi jäljellä ja kotina on puolen miljoonan kiva asunto pääkaupunkiseudulla. Eläkkeellä toivottavasti golfataan ja reissataan, asumiskulut ovat nykytekniikan ansiosta hyvin pienet.
Että ei se asuntoon sijoittaminen niin huono ajatus ole.
Moni ei halua pääkaupunkiseudulle. Meilläpäin 2000 - luvulla rakennettu talo maksaa 200 000, Helsingissä tuolla saa jonkun pienen koirankopin ikivanhasta kerrostalosta.
Hoitajat asuvat meilläpäin 2000 - luvulla rakennetuissa omakotitaloissa, eivät todellakaan halua Helsinkiin johonkin pieneen kerrostaloasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole säälittävää. Ihana, kun ei ole asuntolainaa niskassa.
No jaa, riippuu katsantokannasta. Olemme juuri muuttamassa isommasta asunnosta pienempään muutaman vuoden vanhaan paritalokohteeseen. Pienellä pintarempalla teemme mieluisan kodin itsellemme ja vanhasta, isosta perheasunnosta saimme kivasti myyntivoittoa. Voisimme maksaa loput asuntovelat pois, mutta mietimme maksammeko velat vai sijoitammeko. Teimme niin tai näin, velkaa on enää muutama vuosi jäljellä ja kotina on puolen miljoonan kiva asunto pääkaupunkiseudulla. Eläkkeellä toivottavasti golfataan ja reissataan, asumiskulut ovat nykytekniikan ansiosta hyvin pienet.
Että ei se asuntoon sijoittaminen niin huono ajatus ole.
Moni ei halua pääkaupunkiseudulle. Meilläpäin 2000 - luvulla rakennettu talo maksaa 200 000, Helsingissä tuolla saa jonkun pienen koirankopin ikivanhasta kerrostalosta.
Hoitajat asuvat meilläpäin 2000 - luvulla rakennetuissa omakotitaloissa, eivät todellakaan halua Helsinkiin johonkin pieneen kerrostaloasuntoon.
Helsinkiin on vaikea saada ihmisiä töihin, asuminen pienessä asunnossa kallista. Ja asunnot vanhoja.
Kannattaa kuunnella tämä Harri Hurun tiistaiaudio aiheeseen liittyen:
https://open.spotify.com/episode/6uz9qngWfpQtDPvhEYCCcW?si=d6428305b7d6…
eli ei tämä ole mitenkään yksinkertainen tai mustavalkoinen asia.
Ei ole mitenkään itsestäänselvää että saa hyvät voitot ja arvo kasvaa omistusasunnossa. Tällä hetkellä varsinkin talojen ja isompien asuntojen hinnat niin pilvissä, että jos nyt ostaa, ei varmasti saa läheskään omiaan pois muutaman vuoden päästä. Minulla 15 v sitten ostettu kaksio vuokralla, itse asun vuokralla hienommassa ja isommassa asunnossa. Varaa olisi ostaa hieno koti vaikka heti, mutta en koe sitä itselleni järkeväksi tai sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vaan asua vuokralla. Ei omistusasunnot kummosia ole.
Koko elämäsi maksat maksat maksat vuokraa, ja kymmenien vuosien päästä sinulla ei ole mitään.
mitä sulla loppuviimein on?
kuolet etkä saa omaisuuttasi minnekään mukaan
Muuttotappioalueells tai huonosti rakennetussa talossa omistusasunto voi olla valtava riski. Asunnosta tai talosta ei välttämättä pääse eroon.
Juuri tulee MOT-ohjelma aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myymäni asunnon hinta tilillä. Asun väliaikaisesti vuokralla. En häpeä.
Samoin minulla, osa rahastosijoituksissa. Sain hyvin rivitalokolmioni myytyä, kun muutin paikkakuntaa. Nyt asun vuokralla. Toki vuokraan menee enemmän kuin aiemmin vastiketta, mutta tosi huoleton asumismuoto. Eipä tarvi huolehtia korjaustarpeista, remonteista, kosteusongelmista, lumitöistä. Ja jos asuntoa tai maisemaa tekee mieli vaihtaa, kuukauden irtisanomisajalla se onnistuu. Miksi tuntisin häpeää.
Onhan se säälittävää asua vuokralla. Koska et asialle kuitenkaan mitään voi niin sopeudu. Anna rikkaiden elää unelmaansa ja tyydy sinä vähempään. 49 sentin kaupan jäätelö maistuu ihan yhtä hyvälle kuin 3 euron tötterö. Tarpeeksi pieni lapsi ei edes tajua köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myymäni asunnon hinta tilillä. Asun väliaikaisesti vuokralla. En häpeä.
Samoin minulla, osa rahastosijoituksissa. Sain hyvin rivitalokolmioni myytyä, kun muutin paikkakuntaa. Nyt asun vuokralla. Toki vuokraan menee enemmän kuin aiemmin vastiketta, mutta tosi huoleton asumismuoto. Eipä tarvi huolehtia korjaustarpeista, remonteista, kosteusongelmista, lumitöistä. Ja jos asuntoa tai maisemaa tekee mieli vaihtaa, kuukauden irtisanomisajalla se onnistuu. Miksi tuntisin häpeää.
Millaisia sijoituksia teette tai mihin sijoitat te, jotta kannattavampaa kuin kiinteistö? Itse asun vuokralla hyväkuntoinen perheasunto Helsingissä ja 900e vesi sisältyy. Tilillä on rahaa ja joka kk sitä hieman jää, mihin kannattaa sijoittaa?
Sanna Marin paljastaa Veitolalle totuuden köyhästä lapsuudestaan: ”Asuimme kunnan vuokrarivarissa”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia sijoituksia teette tai mihin sijoitat te, jotta kannattavampaa kuin kiinteistö? Itse asun vuokralla hyväkuntoinen perheasunto Helsingissä ja 900e vesi sisältyy. Tilillä on rahaa ja joka kk sitä hieman jää, mihin kannattaa sijoittaa?
Indeksirahastot.
Ei se säälittävää ole mutta hemmetin tyhmää. Maksat jonkun muun seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani olisi säälittävää ja mahdotonta. En voisi kuvitellakaan muuttavani kerros tai rivitaloon. Ok taloja vähempi vuokrattavana varsinkaan missä olisi mieleiset harrastelutilat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua säälittää omistusasuntoiset.
Se hankitaan kun jotenkin mielletään että pitää olla ja sitten sen kanssa ollaan naimisissa ja jos jotain remppaa tulee niin eikun lisää lainaa ottamaan, eihän sitä ollut kuin reippaasti jo valmiiksi.
Vuokralla ei tarvitse huolehtia rempoista ja jos tarvitsee tai vaan haluaa vaihtaa paikkaa, niin onnistuu helposti.
No jaa, puolensa kaikessa. Aikoinaan itse päädyimme ostamaan oman asunnon, kun taas yksi lähipiirin perhe jäi vuokralle. Olihan sitä vuosia, kun oltiin tiukoilla asuntolainan kanssa, mutta ihan kunnialla siitä selvittiin, eikä vuokralla asumisen kuukausierät olisi vastaavassa asunnossa olleet ainakaan pienempiä. Nyt kuitenkin molemmissa perheissä on teini-ikäiset lapset. Meillä velaton asunto ja ruhtinaallisesti varaa harrastaa, matkailla, hankkia lapsille aikanaan ajokortit ym. Tämä toinen perhe kituuttaa maksaen vuokraa hamaan tappiin asti. Teini-ikäisten kanssa menot tuppaavat nousemaan, ja jos palkka ei ole noussut samaa tahtia, elo kurjistuu helposti, jos asuminen vie ison osan tuloista. Voisin jopa sanoa sääliväni tätä vuokra-asumisen valinnutta perhettä.
Ainakaan laatutietoiselle ja jalostuneen maun omaavalle ihmiselle ei ole miinus, että remontit jäävät omalle kontolle. 90 % vuokra-asunnoista se "vastaremontoitu" tarkoittaa valkoisia/vaaleanharmaita seiniä ja halpaa, kopisevaa laminaattia, ja "pintaremppa sallittu vuokranantajan luvalla" tarkoittaa lupaa maalata olkkarin telkkarintaustasta mauton tehosteseinä. Harvassa vuokra-asunnossa on laadukasta ja tyylikästä keittiötä tai kaunista, hoidettua massiiviparkettia.
Omakotitalossa olet 5 vuoden myyntivastuussa ja eläkkeellä maksat siivouksesta siivousyritykselle jos esim. tulee syöpää jne. etkä itse jaksa. Mitä isompi asunto sitä kalliimpaa on siivous.
Meidän kaupungissa 2015 rakennetun luhtitalon vuokra 4 h + k + sauna asunnossa on 800 ja lämmitys kuuluu vuokraan.
Mistä tuo 5v. myyntivastuu on jäänyt hiertämään.
"Ostajan oikeutta saada myyjä jonkinlaiseen vastuuseen kiinteistön virheistä rajoittaa myös ostajan ennakkotarkastusvelvollisuus. Kiinteistönkaupassa ostaja ei saa vedota laatuvirheenä seikkaan, joka olisi voitu havaita kiinteistön tarkastuksessa ennen kaupan tekemistä (MK 2:22.1). Mikäli ostaja on kaupantekohetkellä tiennyt tai hänen täytyy olettaa tienneen kiinteistön ominaisuuksista, kyse ei ole virheestä, eikä ostaja voi siitä menestyksekkäästi myyjälle reklamoida (MK 2:22.2)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liinasi kirjoitti:
On naurettavan köyhää asua vuokralla. Ei kyllä järki päätä pakota.
On myös köyhää asua 70 vuotta vanhassa rintamamiestalossa, joista moni on vielä väärin remontoitu eli tulee hometta.
Rintamamiestalon yläkerroksen sivuvinttejä ei saa purkaa, osa on mennyt purkamaan ja laajentanut huoneita. Saunaa ei saa rakentaa jälkikäteen kellarikerrokseen, ei saa laittaa lasikuitutapetteja eikä tehdä laajennusta. Nuo kaikki aiheuttavat hometta.
Ainoat muovimateriaalit rintamamiestalossa on pakastimessa olevat pakasterasiat tai pussit. Ei muovia muuhun.
kyllä ja ei. Riippuen siitä, kenen varoilla asuu.
Ja lapsiperheellä on omassa pihassa trampoliinit, leikkimökit ja kesällä allas, missä lapsi voi uida.