Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mahdollinen avoero...

Vierailija
27.06.2015 |

...miten tehdään jako.Meillä on yhdessä hankittu auto,joka on minun nimissäni.Maksoin käsirahan,sekä isot korjaukset aluksi,lisäksi verot ja täyskaskon.Kumppanini maksoi vanhasta velattomasta autostaan osakaskoa.Matkat on pääsääntöisesti ajettu tällä yhdessä hankitulla autolla (40tkm/v.) Juoksevat kustannukset on jaettu.Lisäksi olen vuoden ajan osallistunut lainanlyhennykseen 50% osuudella.Talo on kumppanini nimissä.

Myöhemmin kakkosauto jouduttiin vaihtamaan,mutta edelleen autoon,jonka arvo on kolmasosa tästä isosta autolainasta.Tähän pikkulainaan kumppanini tyhjäsi myös luottovelkansa.Vasta pari kk sitten kustannukset jaettiin niin,että autot ja asuminen menevät kutakuinkin tasan.Kodin irtaimisto on valtaosin minun hankkimaani.

Kumppanini olettaa,että otan ison auton,tavarani ja lähden...en ole oikein innostunut tästä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:03"]

Kyllä avoerossakin on oikeus hyvitykseen, jos on merkittävästi edesauttanut toisen osapuolen omaisuuden kerryttämistä. Täällä taas ei tiedetä, mistä puhutaan.

[/quote]

Se "merkittävä" ei ole muutama satanen vaan kymmeniä tuhansia. Ja edellyttää pitkää avoliittoa, jossa toinen on ollut esim. lapsia hoitamassa (tulottomana) vuosikausia. Hyvityksen saa käräjäoikeuden kautta ja vaikuttaa siltä, että ap:n tapauksessa sieltä ei tule euroakaan.

[/quote]Sanoinko että merkittävä on muutama satanen? Tuo kommentti oli näille, jotka huutavat, ettei avoliitossa koskaan kukaan saa mitään hyvitystä ja että merkitystä on vain sillä, kenen nimissä omaisuus on.

[/quote]

Ja minä tarkensin kirjoittamaasi muistuttamalla, että avoerossa ei ole mitään hyvitysautomaattia, ellei se toisen osapuolen avustaminen ole ollut taloudellisesti aidosti merkittävä j(ja samalla sellainen, että hyvitystä hakeva on ainakin laskennallisesti menettänyt rahaa) a liitto pitkä.

[/quote]Okei, ihan hyvä täsmennys. Minun pointtini oli kuitenkin se, että täällä haukutaan aloittajaa tyhmäksi, vaikkei itsekään tiedetä, miten asia menee.

Vierailija
2/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena nyt vaan, mutta ei avioliitossakaan kannata maksaa toisen omaisuutta, esim. miehen lainaa, koska osituksessakin se lasketaan miehen omaisuudeksi. Avio-oikeuden perusteella olisit taas saanut liian paljon, ei sinulla ole oikeutta miehesi asuntoon. Ihan sama onko avio- tai avoliitossa kannattaa pitää selkeät sävelet omistajuuden ja raha-asioiden suhteen, eikä mitään epämääräisiä yhteisomistuksia, tämä on siis minun mielipiteeni. Ja ihan sama, onko naimisissa vai ei, omistaja on se, kenen nimi löytyy paperista. 

Avoliiton päättyessä on oikeus hyvitykseen, mutta se voi olla pitkä ja kivinen tie. Mitä vikaa on siinä, että saat auton, joka on nimissäsi ja tavarasi? olet kuitenkin (vaikka) lainaa hiukan maksamalla saanut asua edullisesti ja näin säästänyt rahaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 08:07"]

Jos oot kirjoilla siellä ni ei voi sua pihalle pistää heti.

[/quote]

Miksi ei voisi? Tuskin on mitään vuokrasopimusta irtisanomisaikoineen tms.

Vierailija
4/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla on todiseet (kuitit) siitä, että olet maksanut miehen lainaa, on mies velvollinen maksamaan ne takaisin. Sama jos olet kustantanut isompia remontteja. Jos siis näiden lisäksi olet maksanut puolet asumismenoista.

Miksi ihmeessä te maksatte toisen ihmisen lainaa ilman, että asiasta on jonkinlainen keskinäinen sopimus?

Normaalit asumiskulut + muu eläminen maksetaan puoliksi, lainanhaltija hoitaa lainansa yksin: tämä on se reiluin kuvio, koska kumpikin hyötyy siitä (kumpikin asuu halvemmalla kuin mitä maksaisi yksinasuessaan). Myös mahdollinen ero on helppo hoitaa, koska omaisuudet ja niihin liittyvät maksut on pidetty erillään.

Vierailija
5/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:06"]

Ihan ohiksena nyt vaan, mutta ei avioliitossakaan kannata maksaa toisen omaisuutta, esim. miehen lainaa, koska osituksessakin se lasketaan miehen omaisuudeksi. Avio-oikeuden perusteella olisit taas saanut liian paljon, ei sinulla ole oikeutta miehesi asuntoon. Ihan sama onko avio- tai avoliitossa kannattaa pitää selkeät sävelet omistajuuden ja raha-asioiden suhteen, eikä mitään epämääräisiä yhteisomistuksia, tämä on siis minun mielipiteeni. Ja ihan sama, onko naimisissa vai ei, omistaja on se, kenen nimi löytyy paperista. 

Avoliiton päättyessä on oikeus hyvitykseen, mutta se voi olla pitkä ja kivinen tie. Mitä vikaa on siinä, että saat auton, joka on nimissäsi ja tavarasi? olet kuitenkin (vaikka) lainaa hiukan maksamalla saanut asua edullisesti ja näin säästänyt rahaa? 

[/quote]

Hä? Jos olet maksanut avioliitossa miehen lainaa, niin silloin mihellä on vähemmän velkaa, eli enemmän omaisuutta jaettavaksi. Avioliitossa on periiaatteessa ihan sama että maksaako omaa vai toisen lainaa, euroissa lopputulos on erossa sama.

Vierailija
6/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko porukka on sitä mieltä, että epävarmassa suhteessa pitäisi ponkaista naimisiin, jos on mitään yhteistä, että on sitten se eroo helpompaa? Osa meistä suhtautuu avioliittoon vakavammin ja arvioi yhdessä asuttaessa, voisiko suhteesta olla avioliitoksi. Tietysti raha-asioita pitää hiukan miettiä siltä kannalta, että mites jos erotaan.
.
Onko ap isoista summista kyse? Voiko miehen kanssa vielä neuvotella?

Vierailija
7/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 08:00"]Niin..ketään ei voi väkisin vihille viedä. No sitten lopetan lainan lyhentämisen ja maksan vain tuota autoa kunnes löydän uuden asunnon..jos pistää pihalle aiemmin,niin sitten pistää. [/quote] Jos olet maksanut vuokraa, niin se on vuokraa! Et saa vuokranantajaltakaan rahoja takaisin, kun vuokrasopimus irtisanotaan. Ihmetyttää kyllä miksi olet suostunut ylipäätään "maksamaan" toisen lainaa pois. Olisin itse sanonut ehdoksi, että siinä tapauksessa tehdään kauppakirja, että ostat asunnosta osan häneltä tai ottanut lainaa ja ostanut puolet itsellesi ja maksat omaa lainaa. Jos auto on sinun, se on sinun. Jos mies on maksanut jotain autoosi, se on hänen ongelmansa. Samoin kun on sinun ongelmasi, jos olet maksanut miehen asuntovelkaa. Hyvähän se tietty on nyt sanoa, mutta vastaisuudessa en suosittele tilannetta, jossa itse maksat juoksevat kulut ja toinen kartuttaa omaisuuttaan.

[/quote]

Jos se on ollut vuokraa, se pitää ilmoittaa verottajalle ja vuokransaaja joutuu maksamaan siitä verot. Jos se on ollut lahja lyhentää toisen lainaa, talon omistaja joutuu maksamaan lahjaveron. Joka tapauksessa ap:n on ilmoitettava verottajalle, että on antanut rahaa lahjana tai vuokrana vieraalle henkilölle.

Vierailija
8/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin ottaa omansa mukaan ja siinä se. Yhteiset myydään ja rahat puoliksi.
Eli kenen nimissä on sen oma.

Vierailija
9/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yhdessä hankittu auto myydään ja loppuvelka tasataan?Auto on vain teknisesti minun nimissäni.Miten nuo summat,mitä olen lyhentänyt hänen asuntolainaansa ikään kuin vuokrana?Hän on kartuttanut tässä omaisuutta ja minulle jää velkaisesta autosta
velkaa? En oikein innostu.

Vierailija
10/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia on fiksua mennä naimisiin jos on merkittävää yhteistä tai yhteisessä käytössä olevaa omaisuutta. Laki säätelee sitä miten omaisuus jaetaan avioerossa.

Nyt jaatte tavaranne miten parhaaksi näette ja mitä pystytte sopimaan. Jos ette pysty sopimaan, niin se omistaa jonka omaisuutta se virallisesti on, eikä toisella ole siihen nokan koputtamista.

Vierailija
11/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä otan ison auton ja hankkimani irtaimiston?

Vierailija
12/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 07:51"]

eli yhdessä hankittu auto myydään ja loppuvelka tasataan?Auto on vain teknisesti minun nimissäni.Miten nuo summat,mitä olen lyhentänyt hänen asuntolainaansa ikään kuin vuokrana?Hän on kartuttanut tässä omaisuutta ja minulle jää velkaisesta autosta velkaa? En oikein innostu.

[/quote]

Miten niin auto on teknisesti sun? Jos se on paperilla sinun, niin se on sinun. Summa millä olet lyhetänyt kumppanisi asuntolainaa on lahja, jos summa on kolmen vuoden sisällä yli 4000€, niin voit vittuillesassi ilmoittaa lahjan verottajalle, jolloin hän joutuu maksamaan siitä lahjaveron.

Näihin tilanteisiin saa selkeät pelisäännöt solmimalla sellaisen juridisen sopimuksen jota kutsutaan avioliitoksi.

Vierailija
13/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 07:54"]

Eli käytännössä otan ison auton ja hankkimani irtaimiston?

[/quote]

Jep, ne mitkä ovat sinun, ovat sinun. Avoliitossa ei ositeta ja jaeta omaisuutta kuten avioliitossa. Tosi reilua jos toinen on maksellut juoksevia menoja ja toinen asuntolainaa, mutta ei kai tämä tullut yllätyksenä?

Vierailija
14/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..ketään ei voi väkisin vihille viedä. No sitten lopetan lainan lyhentämisen ja maksan vain tuota autoa kunnes löydän uuden asunnon..jos pistää pihalle aiemmin,niin sitten pistää.

Vierailija
15/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuustakin voin sitten jättää maksamatta osan lyhennyksestä,kun olen tällä summalla ostanut tapetteja taloon.Viidakon laki siis jyllää?En menetä mitään?Yhtään en toimi enää maksumiehenä...kaikki vaatekaapit,jotka haluaa pitää saa maksaa myös,kun lähden tai sitten otan mukaani.?En kyllä haluaisi olla näin vittumainen.

Vierailija
16/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot kirjoilla siellä ni ei voi sua pihalle pistää heti.

Vierailija
17/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoilla ja lapseni myös.

Vierailija
18/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto jää sinulle, asunto miehellesi.Avoliitossa ei ole avioliiton tuomaa turvaa, kun omaisuutta jaetaan.

Vierailija
19/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan käytännössä,mutta minä haluaisin jakaa asiat reilusti oikeasti...

Vierailija
20/37 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tapauksissa viimeistään huomaa, että avioliitto on muutakin kuin nimi paperissa.