Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sireeni ja syreeni. Onko sama?

Vierailija
26.06.2015 |

Sireenillä tarkoitan nyt siis sitä puuta/pensasta jossa on yleensä valkoisia tai violetteja kukkia. Onko sen toinen nimi syreeni? Vai onko syreeni joku ihan muu kasvi? Vai tarkoittaako se mitään? Vai onko tuon kasvin nimi kenties syreeni ja olen itse vain aina kuullut väärin? Tänään aloin miettimään tuota kun tuli puhetta kyseisestä kasvista ja kävin ihan miettimään että mikäs sen nimi nyt olikaan. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:33"]

Syreenissä ja sireenissä on eri väriset kukat ainakin, en muista muita tuntomerkkejä. Toisessa on vaaleanpuaniset ja toisessa liilat. Mummolassa on näitä molempia

[/quote]

Okei eli olisi eri laji kokonaan? Tai sitten eri nimitystä käytettäisiin erivärisistä kukista?

-ap

[/quote]

Joo, eri laji, ne toiset on tosi korkeita kuin isoja puita ja niissä on liilat kukat. Sitten toiset on paljon matalempia ja vaaleanpunakukkaisia. En muista kummat on kumpia.

[/quote]

Tämä on ihan höpöhöpöä, syreeneitä on pariakymmentä erilaista alalajeineen.

Vierailija
22/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:37"]

Vähän samanlainen yhden kirjaimen ero kuin sanoissa  silinteri  ja sylinteri .

[/quote]

Siis sanooko joku sitä hattua sylinteriksi? Eikös se oo joku auton/moottorin osa? :D Vai oliko se tässä pointtikin että ihan eri asia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston sanakirjan mukaan molemmat ovat oikein, ovat siis rinnakkaismuotoja.

Vierailija
24/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:37"]Vähän samanlainen yhden kirjaimen ero kuin sanoissa  silinteri  ja sylinteri .
[/quote]

Hääkutsussakin voisi lukea "miehillä vaatetustoivomus sylinteri ja frakki"

Vierailija
25/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyssanakirjan mukaan kumpikin muoto on oikein.

Vierailija
26/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:38"]

Syreeniin latinankielinen nimi on Syringa. Tuo sireeni on joku kansan suussa levinnyt nimike.

[/quote]

Sireeni on se alkuperäinen suomen kielessä levinnyt muoto, syreeni tulee ruotsin kielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, turha kinastella asiasta, kumpikin muoto on oikein.

Vierailija
28/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:38"]

Syreeniin latinankielinen nimi on Syringa. Tuo sireeni on joku kansan suussa levinnyt nimike.

[/quote]

 

Sireeni on se alkuperäinen suomen kielessä levinnyt muoto, syreeni tulee ruotsin kielestä.

[/quote]

Jep, kaikissa vanhoissa kasvikirjoissa on pelkkä sireeni, uudemmissa molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:38"]

Syreeniin latinankielinen nimi on Syringa. Tuo sireeni on joku kansan suussa levinnyt nimike.

[/quote]

 

Sireeni on se alkuperäinen suomen kielessä levinnyt muoto, syreeni tulee ruotsin kielestä.

[/quote]

No tämä varmaan selittää etten ole ikinä kuullut muiden kuin anopin käyttävän sireeni-sanaa kasvista, mulla on nimittäin suomenruotsalainen tausta. Että turhaan haukutte palikaksi. T. 4

Vierailija
30/32 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sireeni esim. palosireeni, syreeni esim. pihasyreeni (se kasvi) silinteri esim. Muumipapan silinteri (hattu), sylinteri esim. sylinterin hoonaus (moottorissa siis.) Mutta siis olen kyllä kuullut syreeniä kutsuttavan myös sireeniksi ja silinteriä sylinteriksi joten en tiedä onko ne sen enempää väärin kuin nuo minun kyhäelmätkään. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/32 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syreenit ovat peräisin Suomenlinnasta. Ulkomaiset sotilaat toivat niiden alkuja kotimaistaan. Siksiköhän niitä edelleenkin kasvaa helsingissä ihan hirveästi?

Vierailija
32/32 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kasvia tarkoittavat. Syreeni on se oikea sanamuoto. Sireeni on ollut yleinen joillakin murrealueilla, monet edelleen puhuvat sireenista koska se y tuntuu olevan niin vaikea sanoa, termi saattaa esiintyä myös joissakin vanhoissa puutarhakirjoissa. Monet nimethän on jossain vaiheessa yhdenmukaistettu jotta käytettäisiin virallisesti joka puolella Suomea samaa nimeä (kasvien nimiä voitte löytää Viljelykasvien nimistöstä, jota julkaisee Puutarhaliitto).  Sivistyssanakirja saaattaa mainita että "tunnetaan myös nimellä sireeni" mutta tämä ei kasvitieteellisesti ole oikea nimi. Syreeni on oikea. Sinänsä arkielämässä se on ihan sama kummaksi sanoo, sillä kyllä normaalit ihmiset asiayhteydestä tietävät mistä pensaasta on kyse. (Älkääkä nyt oikeasti uskoko mitään höpöhöpö juttuja matalamammasta ja erivärisestä sireenistä ja korkeammasta syreenistä, kyseessä on vain murre-erot samasta kasvista). T. Ammattipuutarhuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän