Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sireeni ja syreeni. Onko sama?

Vierailija
26.06.2015 |

Sireenillä tarkoitan nyt siis sitä puuta/pensasta jossa on yleensä valkoisia tai violetteja kukkia. Onko sen toinen nimi syreeni? Vai onko syreeni joku ihan muu kasvi? Vai tarkoittaako se mitään? Vai onko tuon kasvin nimi kenties syreeni ja olen itse vain aina kuullut väärin? Tänään aloin miettimään tuota kun tuli puhetta kyseisestä kasvista ja kävin ihan miettimään että mikäs sen nimi nyt olikaan. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

syreeni on se kasvi ja sireeni on ambulanssissa.

Vierailija
2/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sireeni taitaa olla vähän vanhempi nimitys syreenistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sireeni on hälytyslaite, syreeni kasvi. Mua aina huvittaa, kun anoppi puhuu meidän pihalla kasvavista sireeneistä :D

Vierailija
4/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sireeniksi mä sitä pensasta olen aina sanonut.

Vierailija
5/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syreenissä ja sireenissä on eri väriset kukat ainakin, en muista muita tuntomerkkejä. Toisessa on vaaleanpuaniset ja toisessa liilat. Mummolassa on näitä molempia

Vierailija
6/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:32"]Sireeni on hälytyslaite, syreeni kasvi. Mua aina huvittaa, kun anoppi puhuu meidän pihalla kasvavista sireeneistä :D
[/quote]

Kyllä syreenistä käytetään myös nimitystä sireeni

Vierailija
7/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:31"]

[/quote]

Siis oikeesti? Äitini kanssa juuri kun puhuttiin niin hän oli sitä mieltä että syreeni on vanha nimitys sireenistä. Voisko tää sitten olla joku murrejuttu?

-ap

Vierailija
8/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on niin yksinkertaista, että jossain päin Suomea puhutaan sireeneistä ja toisaalla syreeneistä. Saattaa vaihdella jopa perhekunnittain.

Vierailija
9/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:33"]

Syreenissä ja sireenissä on eri väriset kukat ainakin, en muista muita tuntomerkkejä. Toisessa on vaaleanpuaniset ja toisessa liilat. Mummolassa on näitä molempia

[/quote]

Okei eli olisi eri laji kokonaan? Tai sitten eri nimitystä käytettäisiin erivärisistä kukista?

-ap

Vierailija
10/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden virallinen nimi on syreeni (väristä riippumatta, mutta kyllä minäkin olen aina sireeneistä puhunut kun lapsena sen sillä tavalla opin :)
.
.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Syreenit

Vierailija
11/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on rinnakkaismuodot, taitaa mennä vähän murteittain. Täällä Länsi-Suomessa puhutaan enemmän sireenistä. Ja juuri muuten luin lapselle Viiru ja Pesonen -kirjaa, siinäkin oli sireenimaja.

Vierailija
12/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlainen yhden kirjaimen ero kuin sanoissa  silinteri  ja sylinteri .

Vierailija
13/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhuttiin aina sireenistä. Vasta parikymppisenä ymmärsin hävetä maalaisuuttani.

Vierailija
14/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:32"]

Sireeni on hälytyslaite, syreeni kasvi. Mua aina huvittaa, kun anoppi puhuu meidän pihalla kasvavista sireeneistä :D

[/quote]

Oletko vähän palikka?

Vierailija
15/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi eri nimitystä samalle asialle. Syreeni/sireeni-nimitykset kattavat kaikenväriset kukinnot, kutsuntamuoto vaihtelee ikäluokittain ja alueittain.

Vierailija
16/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:33"]

[/quote]

Okei eli olisi eri laji kokonaan? Tai sitten eri nimitystä käytettäisiin erivärisistä kukista?

-ap

[/quote]

Joo, eri laji, ne toiset on tosi korkeita kuin isoja puita ja niissä on liilat kukat. Sitten toiset on paljon matalempia ja vaaleanpunakukkaisia. En muista kummat on kumpia.

Vierailija
17/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syreeniin latinankielinen nimi on Syringa. Tuo sireeni on joku kansan suussa levinnyt nimike.

Vierailija
18/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eri laji, eikä kyse ole kukkien väristä! Onhan noita nykyään vaikka mitä lajikkeita, unkarinsyreeni esimerkiksi.

Vierailija
19/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:31"]

[/quote]

Siis oikeesti? Äitini kanssa juuri kun puhuttiin niin hän oli sitä mieltä että syreeni on vanha nimitys sireenistä. Voisko tää sitten olla joku murrejuttu?

-ap
[/quote]

Itse olen pohjois-pohjanmaalta kotoisin ja siellä molemmat mummot käyttää nimitystä sireeni, myös varsinais-suomalainen kaverini eläkeikäinen äiti käyttää sireeni-nimitystä. Nuorempien olen kuullut puhuvan aina syreeneistä. Tiedä sitten, mikä on alkuperäinen nimitys ja missä vaiheessa muuttunut :)

Vierailija
20/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:37"]

Niiden virallinen nimi on syreeni (väristä riippumatta, mutta kyllä minäkin olen aina sireeneistä puhunut kun lapsena sen sillä tavalla opin :) . . https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Syreenit

[/quote]

Kyllä sirallinen nimitys on myös sireeni, kumpikin käy.