V***u en kestä!!! Häät ensi lauantaina...
Räjähdän kohta!!
Ollaan miehen kanssa suunniteltu omia häitämme yli vuosi ja h-hetki on koittamassa viikon päästä. Nyt veljeni ja avopuolisonsa olivat kaikessa hiljaisuudessa pamauttaneet maistraatissa naimisiin tänään iltapäivällä! Äitini soitti ja kertoi. Äiti oli tietenkin tuohtunut siitä että ei saanut kutsua esikoispoikansa häihin. Minua raivostutti jo heti puhelun aluksi se että veljeni yrittää viedä kaiken huomion omalta hääpäivältäni, mutta äitini ehdotus oli kaiken huippu. Meidän häät pitäisi nyt jotenkin kuulemma yhdistää!!! Äidin ehdotuksiin kuului esim. veljeni ja puolisonsa laittaminen istumaan meidän morsiusparin pöytään ja että veljeni tanssisi häävalssin meidän kanssa yhtä aikaa.
Olen suunnitellut näitä häitä yli vuoden, askarrellut kaasojen kanssa ja suunnitellut kaiken istumajärjestyksiä myöten pilkulleen. Puhumattakaan siitä että ollaan miehen kanssa maksettu pitkä penni pitopalvelulle, tilavuokra ja ties mitä muuta. Veli avovaimoineen (tai vaimoineen nykyään kai sitten!) oli tietenkin kutsuttu, joten ei niiden paikalle tuloa voi estääkään. Äitini mielestä idea on ihan loistava ja minua vaan itkettää raivosta!! Perunko nyt kutsut koko suvulta vai mitä ihmettä?
Kommentit (177)
Mua alkoi taas ahdistaa, kun tästä jutusta tuli mieleen oma vihkipäivä. Menimme naimisiin maistraatissa ja olimme valinneet tietämättämme päiväksi yhden todistajamme 30. syntymäpäivän. Mies tajusi asian ja onnitteli tätä ihmistä, minä sain tietää vasta myöhemmin. Edelleen nolottaa ja harmittaa, kun oltaisiin voitu saada ihan "omakin" päivä joka ei tarkoita kenellekään muulle mitään sen sijaan että "varastettiin" toisen tasalukusynttäripäivä.
Miehen sisko on ollut kaksi kertaa kihloissa ja kerran naimisissa (salaa, maistraattihäät & prinsessahääpuku huntuineen) . Nyt on sinkku.
Miehen äiti on aina pitänyt niin ison haloon kihloista ja häistä, että olemme onnistuneet (joutuneet) joka kerta muistamaan "nuorta" paria uuden onnen kynnyksellä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:58"]
Räjähdän kohta!!
Ollaan miehen kanssa suunniteltu omia häitämme yli vuosi ja h-hetki on koittamassa viikon päästä. Nyt veljeni ja avopuolisonsa olivat kaikessa hiljaisuudessa pamauttaneet maistraatissa naimisiin tänään iltapäivällä! Äitini soitti ja kertoi. Äiti oli tietenkin tuohtunut siitä että ei saanut kutsua esikoispoikansa häihin. Minua raivostutti jo heti puhelun aluksi se että veljeni yrittää viedä kaiken huomion omalta hääpäivältäni, mutta äitini ehdotus oli kaiken huippu. Meidän häät pitäisi nyt jotenkin kuulemma yhdistää!!! Äidin ehdotuksiin kuului esim. veljeni ja puolisonsa laittaminen istumaan meidän morsiusparin pöytään ja että veljeni tanssisi häävalssin meidän kanssa yhtä aikaa.
Olen suunnitellut näitä häitä yli vuoden, askarrellut kaasojen kanssa ja suunnitellut kaiken istumajärjestyksiä myöten pilkulleen. Puhumattakaan siitä että ollaan miehen kanssa maksettu pitkä penni pitopalvelulle, tilavuokra ja ties mitä muuta. Veli avovaimoineen (tai vaimoineen nykyään kai sitten!) oli tietenkin kutsuttu, joten ei niiden paikalle tuloa voi estääkään. Äitini mielestä idea on ihan loistava ja minua vaan itkettää raivosta!! Perunko nyt kutsut koko suvulta vai mitä ihmettä?
[/quote]
Sanot vaan äidillesi, ettei sovi sulle ja sun miehelles. Ne on teidän häät. Jos on fiksu ihminen, ymmärtää.
Mä ymmärrän kiukun äitiä kohtaan, mutta hänen mielipiteensä ovat hänen. Eivät ne kerro välttämättä veljen mielipiteestä.
Jotenkin en ymmärrä kiukkua veljeä kohtaan. Ja puhun nyt kokemuksesta, sillä oma veljeni meni naimisiin neljä päivää ennen kuin minä. Ja hekin kävit salaa maistraatissa ja kertoivat läheisille siitä seuraavana päivänä. Olin vain onnellinen heidän puolestaan. Muutamat sukulaiset toivat heillekin lahjan häihimme, mutta se oli erittäin hienovaraista. Suurin osa niistä jotka halusivat muistaa veljeä ja vaimoa olivat postittaneet lahjan.
Pyydät äitisi ja veljesi vaimoineen teille kylään ja sanot suoraan, että äidin ehdottamat tuplahäät ovat pois luvusta. Olette vuoden ajan tehneet valtavan työn teidän henkilökohtaisen juhlapäivän kunniaksi ja semmoisena myös päivän pidätte. Erityisnumeroita veljen häiden johdosta ei teidän hääjuhlassanne järjestetä. Tämän jälkeen onnittelet veljeä ja vaimoaan niin kuin hyviin tapoihin kuuluu.
Jos äiti alkaa yhtään vängätä vastaan niin ilmoitat hänelle, että jos ei tämä sovi, voi hän ihan vapaasti jättää tulematta juhliinne. Sama koskee veljeä ja vaimoaan.
Se että veljesi meni naimisiin näin lähellä omia häitäsi, vaikuttaa lähinnä lapselliselta tempaukselta, mutta se heille sallittakoon. Sen ei silti tarvitse tarkoittaa sitä, että annat heille vapaat kädet syrjäyttää teidän häät.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:20"]
Pyydät äitisi ja veljesi vaimoineen teille kylään ja sanot suoraan, että äidin ehdottamat tuplahäät ovat pois luvusta. Olette vuoden ajan tehneet valtavan työn teidän henkilökohtaisen juhlapäivän kunniaksi ja semmoisena myös päivän pidätte. Erityisnumeroita veljen häiden johdosta ei teidän hääjuhlassanne järjestetä. Tämän jälkeen onnittelet veljeä ja vaimoaan niin kuin hyviin tapoihin kuuluu.
Jos äiti alkaa yhtään vängätä vastaan niin ilmoitat hänelle, että jos ei tämä sovi, voi hän ihan vapaasti jättää tulematta juhliinne. Sama koskee veljeä ja vaimoaan.
Se että veljesi meni naimisiin näin lähellä omia häitäsi, vaikuttaa lähinnä lapselliselta tempaukselta, mutta se heille sallittakoon. Sen ei silti tarvitse tarkoittaa sitä, että annat heille vapaat kädet syrjäyttää teidän häät.
[/quote]
Jos olisin veli, jäisin pois häistä ja ilmoittaisin sukulaisille, että ei haluta pilata siskon häitä tulemalla sinne. Ja sen jälkeen niissä häissä ei puhuttaisi kuin sen veljen naimisiinmenosta ja miten se teki selväksi, että ei halua siskon häitä pilata. Mutta ne siskon häät jäisi aika lailla sivuun keskustelussa, kun kehuttaisiin veljeä ja vaimoa ja niitten kivaa tapaa jäädä sivuun, ettei ap:lle tule paha mieli.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 00:27"]
Kälyä mietin. Veli ei ehkä oikeasti ajatellut pahaa tai mitään muutakaan päivää valitessaan, mutta veljen vaimon olisi luullut ymmärtävän tilanteen
[/quote]
Hääpäivä saattoi merkitä tuolle parille jotain erityistä: ensitapaamisen päivä, se päivä, kun tajuttiin, että tuo on se oikea ja aloitettiin seurustelu jne. Seuraavan kerran se päivä tulisi vasta vuoden kuluttua. Mistä me tiedämme, vaikka veli ja vaimonsa olisi jo kolme vuotta sitten sopineet, että jos joskus mennään naimisiin niin se on vuonna 2014 samana päivänä, jona kavuttiin Eiffel-tornin huipulle. He vain eivät kailottaneet sitä kaikille tai vaatineet, että ap siirtää häitään siksi, että heillä oli jo vihkimispäivä sovittuna.
[/quote]
No he kailottivat salaiset häänsä julki ennen ap:n häitä, kun olisivat voineet olla hiljaa. Kyllä mä näkisin että sukulaisilla on nyt pieni velvollisuus muistaa heitäkin, edes pienellä lahjalla kun häät juuri olleet ja viikko pari sitten julkaistusta tiedosta on jo sen verran aikaa että "en ehtinyt hankkia mitään" ei kelpaa selitykseksi, eikä se vielä ole ehtinyt unohtua (kun taas 3,5 kuukaudessa josta joku kommentoija kertoi, se ehtii jo "unohtuakin" ja voi hyvin jättää lahjomatta). Joten kyllä tässä on free rideri kyseessä, ilmatteeksi juhlat ja sukulaisilta lahjat. muuten olisivat olleet hiljaa.
[/quote]
Miten niin kailottivat. Veli oli kertonut vain äidilleen, ei edes siskolleen ja hänen miehelle. Äiti tässä nyt on alkanut hössöttämään.
Jos veli ei olisi kertonut äidilleen, että on naimisissa, äidille olisi ehkä tullut todella paha olo, jos lapsi ei sellaista seikkaa kerrto.
Eli sinun mielestä veli ei olisi saanut kertoa äidilleen maistraatissa piipahtamisesta. Vasta muutaman kuukauden päästä, ettei siskon hääkesä mene pilalle. Minä ainakin äitinä kokisin epäonnistuneeni kasvattajana, jos lapsi ei kertoisi minulle, että hänet on vihitty.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:49"]
Tämä ketju on oivallinen osoitus siitä, että jos menee salaa naimisiin, niin kertoi siitä lähipiirilleen milloin tahansa, tekee jonkun mielestä väärin. Nyt veli ja hänen vaimonsa kertoivat ilmeisesti niinkin pienelle porukalle kuin omille vanhemmilleen ja väärinhän se meni. Osa huutaa miten törkeää ettei voinut aloittajalle kertoa ja osa kiljuu ettei olisi saanut kertoa vielä kenellekään. Koska kaikkia ei voi miellyttää, lienee parasta, että velikin toimi kuten parhaaksi katsoi. Jospa hänellä taka-ajatuksena oli juuri se, ettei kerro vielä siskolleen, jotta tämä ei tuntisi veljeään omien häidensä kilpailijaksi...
[/quote]
Melko pahasta mielikuvituksen puutteesta kärsii jos vuoden 52 viikonlopusta valitsee juuri sen joka on edellinen viikonloppu kuin siskon häät.
[/quote]
Voihan olla, että halusivat esim. saman hääpäivän, kuin vaimon vanhemmilla? Tai jos tuolla tyylillä pitäisi valita hääpäivänsä, ettei kenelläkään muulla satu samaan seutuun, niin voi olla, ettei pääsisi naimisiin ollenkaan, kun on kaverin häät, serkun häät, sulhasen siskon häät, kaverin häät, kaverin häät, oman veljen häät, serkun häät, mummon 70-vuotisjuhlat ja siinäpä ne kesän viikonloput menivätkin ja vähän ylikin, jos ei saa edes viikon päähän toisen juhlista osua oma juhlapäivä. Jos siis ajatellaan, että maistraatissa vihittykin haluaisi kesälomansa aikana häämatkalle, vaikka ei juhlia järjestäisikään.
[/quote]
Olisivat menneet talvella naimisiin. Kesäviikonloput pitää varata niille, joilla on varaa pitää kunnon häitä. Ateistit ja rahattomat käykööt allekirjoittamassa ne paperit maistraarissa talvella arkipäivänä.
[/quote]
Veljen vaimona tuntisin myötähäpeää, jos sisko kutsuisi puhutteluun ja äkseeräisi, että minun häihini ette tule juhlistamaan omaa naimisiinmenoa ja minua ette käytä hyväksi, minä maksan, minun häät, teillä ei ole niihin asiaa :)
Tämän jälkeen varmaan ei tarvitsisi enää sen puolen sukuhaaran kanssa olla tekemisissä :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:33"]
[/quote]
Jos olisin veli, jäisin pois häistä ja ilmoittaisin sukulaisille, että ei haluta pilata siskon häitä tulemalla sinne. Ja sen jälkeen niissä häissä ei puhuttaisi kuin sen veljen naimisiinmenosta ja miten se teki selväksi, että ei halua siskon häitä pilata. Mutta ne siskon häät jäisi aika lailla sivuun keskustelussa, kun kehuttaisiin veljeä ja vaimoa ja niitten kivaa tapaa jäädä sivuun, ettei ap:lle tule paha mieli.
[/quote]
Mutta sisko saisi olla pitkään suvun keskipiste. Ainakin juoruilun :D Voin vannoa, että tuota muisteltaisiin vielä lapsenlapsillekin, että v.2015, kun serkkunne kielsi veljeään tulemasta häihin, ettei menetä huomiota :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:00"]Miksi kuvittelet, että veli haluaisi päärooliin sinun häissäsi? [/quote] mutta aatella, kun se pilasi ap.n suuren päivän menemällä naimisiin aiemmin vaivattomasti ja helposti. Kyllä nyt harmittaa, kun huomaa, kuinka naurettavaa vuoden häähösssötys on [/quote] Aivan hyvin voi mennä tänään naimisiin, mutta jos olisi huomaavainen ja fiksu niin olisi kertonut naimisiinmenosta vasta ap:n häiden jälkeen. Ehkäpä käly ei kestä että ap saa kaiken huomion ja halusi naimisiin just nyt kans! Sukulaisille leviää tieto samalla niin eihän ne nyt kehtaa tulla ap:n häihin ilman lahjaa veljellekkin.
[/quote]
Olisiko se nyt niin vakavaa jos joku toisi veljellekin lahjan samalla kertaa?
[/quote]
No olisi kyllä hyvin mautonta, itse en sellaista hyväksyisi!
Mihin veljen vaimon suku mahdutetaan istumaan, puolijoukkueteltaan soppakanuunan viereen :D
Veljen appivanhemmat voisvat istua pääpöydässä ja alkuperäisen morsiamen äiti ja isä siirrettäisiin samaiseen telttaan, sopu sijaa antaa :)
Oi aikoja oi tapoja...
Jotenkin outoa lukea näitä kommentteja. Tästä nyt varmaankin joku suuttuu, mutta onkohan ap kamalan nuori vielä tai onko lapsuudesta jäänyt sisarusten välille jotain traumoja kilpailusta vanhempien huomiosta...? Tuntuu vähän lapselliselta valittaa siitä että veli vie huomion. Voihan sellaisia tunteita tulla mutta tasapainoinen ihminen osaa ne sivuuttaa ja iloita toisten onnesta.
Miksi morsian ei voi olla iloinen veljensä puolesta ja tarvittaessa juhlistaa vaikka vähän samalla tämän häitä? Eikö jaettu ilo ole suurempi ilo? Ymmärrän jos joku tahtoo pitää häät omanaan, mutta tämä nillitys siitä miten veli nyt meni pilaamaan juhlat tuntuu käsittämättömältä. Eihän se ole ap:lta pois, että velikin meni naimisiin.
Mina olisin apu tilanteessa sanonut äidilleni että kiitos ideasta mutta me nuoret hoidetaan homma. Älä sekaannu asiaan äläkä levitä mitään perätöntä tuplamäärä tietoa jne. Soitan veljelleni ja palaan sitten asiaan.
olisin soittanut veljelleni ja onnitellut lämpimästi. Olisin kysynyt mitenkäs nyt innostui naimisiinmenosta. Sitten olisin kysynyt sopiiko heille jos minun ja mieheni häissä nostettaisiin myös malja heille. Sopiiko? Ja kertoisin myös että äiti innostui haaveilemaan tuplahistoriaa mutta minusta ei enää tässä vaiheessa voi muuttaa niin.
sitten soittaisin äidilleni että ei tule tuplahäitä eikä muutenkaan mittaan veljen juhlallisuuksia samaan tilaisuuteen. Mutta mahdollisesti onnittelumalja juodaan heidän kunniakseen. Muuten menonaan alkuperäisellä suunnitelmalla ja se siitä.
kaikki onnellisia toivottavasti. Onhan se selvää ettei noista tuplahäitä voi tehdä kun sillä veljen morsiammellakin on varmaan sukua joka pitäisi kutsua silloi....
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 18:33"]
Jotenkin outoa lukea näitä kommentteja. Tästä nyt varmaankin joku suuttuu, mutta onkohan ap kamalan nuori vielä tai onko lapsuudesta jäänyt sisarusten välille jotain traumoja kilpailusta vanhempien huomiosta...? Tuntuu vähän lapselliselta valittaa siitä että veli vie huomion. Voihan sellaisia tunteita tulla mutta tasapainoinen ihminen osaa ne sivuuttaa ja iloita toisten onnesta.
Miksi morsian ei voi olla iloinen veljensä puolesta ja tarvittaessa juhlistaa vaikka vähän samalla tämän häitä? Eikö jaettu ilo ole suurempi ilo? Ymmärrän jos joku tahtoo pitää häät omanaan, mutta tämä nillitys siitä miten veli nyt meni pilaamaan juhlat tuntuu käsittämättömältä. Eihän se ole ap:lta pois, että velikin meni naimisiin.
[/quote]
Sinulta jäi nyt lukematta äidin suunnitelmat :)
Veli ei välttämättä ole ajatellut sotkea teidän häitä. Vaikka menivätkin salaa, niin päivä on voinut olla tiedossa jo pitkään. Ainakin itse valittiin meille numeraalisesti merkittävä päivä ja niin, että molemmat ollaan lomalla ennen ja jälkeen. Ei siinä sukulaisten ja ystävien häitä mietitty.
Meille kävi samoin - paitsi että oltiin ne maistraatissa nopsaan käyneet. Ja siskon häät oli tiedossa reilun kk:n päähän. Ap:lle voin kertoa, ettei se vie sun häistä mitään pois. Veljes on mennyt maistraatissa naimisiin ihan syystä, se ei halua viedä sulta mitään pois sun häistä. Häät on tasan sen hääparin juhla, eikä siellä juhlita muita - ja hyvä niin.
Ilmoita äidillesi että hänen ei tarvitse tulla häihinne, ellei kunnioita tahtoanne hääparina.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:49"]Me mentiin kihloihin veljeni häitä edeltavanä iltana. Mutta jätettiin sormukset pois siksi päiväksi koska se oli mun veljen päivä.
No kun meidän esikoinen kastettiin oli miehen sisko ja sulhasensa menneet kihloihin edellisenä päivänä. Siihen se juhla sitten meni, että suku hyöri tän suosikkityttären ympärillä onnittelemassa ja häitä suunnittelemassa.
Anoppi jopa otti kasteen jälkeen pöydällä olleet kukat ( jotka oli kyllä itse tuonut) ja antoi ne kihlakukiksi nuorelle parille.
Kastejuhlaa vietettiin tilan takia anopin luona joten koottiin tavaramme ja päivänsankari ja lähdettiin kotiin....
Jäivät juhlimaan kihlajaisia.
[/quote]
Voi törkeys :(