Palstan kosmetologit tai muut näpyistä tietävät! (Ällövaroitus)
Mulla tulee nykyään jatkuvasti leukapieliin semmosia pieniä ihonalaisia vaaleita näppykohoumia. Kyse ei ole finnistä tai mustapäästä, vaan lähinnä semmosesta helmimäisestä pienestä patista, joka on ihan siinä ihon alla. Usein ne esiintyy vielä rykelminä. Joskus mustapääraudalla saan painettua nyppyä niin, että sieltä sisältä tulee puhtaanvalkoinen "talimato", jonka jälkeen ihoon ei jää kuin pieni reikä ja homma on sillä selvä. Kunnes taas seuraava näppy ilmestyy. Kyseessä ei ole milium, niitäkin mulla on joskus ollut silmien ympärillä. Nämä leukanäpyt ovat sisällöltään pehmeitä - ainakin mulla miliumin sisältö oli semmonen kiinteä rae. Leukanypyt eivät myöskään ole niin selvärajaisia.
Mitä hittoja nää on ja miten niistä pääsee eroon?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:47"]
Hormoninäpyjä :)
[/quote]
Näin mä vähän epäilinkin. Onko niille tehtävissä mitään? Pitääkö tässä alkaa syödä taas e-pillereitä melkein nelikymppisenä?! ap
Ei kai vaan ole muodostumassa ruusufinniä : ( Ehkei, olisit varmaan jo itse diagnosoinut sen ja olisi muutakin vaivaa kasvoissa. Toivottavasti ovat "vain" hormoninäppyjä : )
Tai POD: suun/silmien ympärille tulevaa näppylöintiä, ruusufinnin sukua.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:53"]
Ei kai vaan ole muodostumassa ruusufinniä : ( Ehkei, olisit varmaan jo itse diagnosoinut sen ja olisi muutakin vaivaa kasvoissa. Toivottavasti ovat "vain" hormoninäppyjä : )
[/quote]
ÄÄÄÄÄÄÄK!!! Ei kai nyt sentään? *google laulamaan* ap
Osuuko sulla kaulahuivi tai muu kaulus leukaan? Saattaa tulla siitäkin. En nyt muista miten se joku uskomus meni, että kumpaan, otsaan vai leukaan tulee hormoni- tai ruokavalionäpyt.
No niin, nyt on googletettu. Perinteinen ruusufinni tämä tuskin on: ei löydy sukurasitetta, näppylät eivät ole punaisia vaan ihonvärisiä, niistä tulee pusertaessa talia. Perioraalidermatiitti näyttää ainakin kuvien perusteella laajemmalta ongelmalta ja sekin on punainen. Nämä mun näpyt on siis ihan ihonvärisiä pienenpieniä kohoumia, jotka esiintyy on 1-3 ryppäissä. ap
Mulla samanlaista ongelmaa :O luulin olevani ainut! Mutta selvisikö, mikä se on vai siis hormoninäppyjäkö sitten vain?
Hormonaalinen akne, loppuu menopaussiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruusufinnissä ei ole talia. Ovat kipeitä pieniä rakkuloita, joista tulee korkeintaan kudosnestettä.
Voisivatko ne olla vain talitukkeumia? Itselläni ainakin on sellaisia, käyn säännöllisesti ihonpuhdistuksessa, mutta ei se pitkäksi aikaa auta. Tehokas kosteutus vaikuttaa parhaiten.
Munkin korvaan kuulostaa talitukkeumilta, mulle tulee myös etenkin näin talviaikaan kun iho pintakuivuu. Kuorinta (niin mekaaninen, eli rakeellinen kuin kemiallinenkin, sisältää happoja jotka kuorii syvemmältä ja näin ollen ennaltaehkäisee niitä) ja kunnolinen kosteutus auttavat. Esim seerumi alle ja päälle joku kevyt kasvoöljy ihotyyppisi mukaan.
Hormoninäpyjä :)