Kuuluuko tarjoilijan muistaa kenelle mikäkin annos?
Käymme mieheni kanssa syömässä ravintoloissa aika usein. Olen pannut merkille, etteivät tarjoiljat melkein koskaan muista, mikä annos kullekin meistä tulee, eikä mikä juoma. Aina ne samat kysymykset, että kenelle nyt tämä ja tuo on. Ymmärrän sen, jos ravintola on kovin täynnä, mutta jos vain muutama pöytä on varattu, en oikein hyväksy sitä, ettei tarjoilijan sen verran paneudu asiaan, että kahden hengen pöytään ruuat ja juomat tuodessaan muistaa, mitä hetki sitten olemme tilanneet. Vai olenko nyt ihan hakoteillä, eikä tarjoilijan asia ole muistaa mitään sellaista?
Kommentit (62)
Onks sulle joku ongelma vastata jos tarjoilija kysyy ystävällisesti "kenelle oli pihvi"? Oot varmaankin joku teiniprinsessasn tasolle jäänyt keski-ikäinen tantta.
Ei kuulu muistaa, ei luulis olevan mikään ongelma sun ihan nätisti sanoa, että joo se oli mulle. En minäkään välttämättä asiakaspalvelutyössä muista, että joku on hetki sitten jättänyt varaukseen jonkun tuotteen siksi aikaa kun kiertelee muuta ja asiakkaat osaavat ihan nätisti itse muistuttaa, että hei mulle oli vielä toi juttu tuossa sivupöydällä.
Ei häiritse minua paljon, mutta panen merkille kuitenkin. Minusta asiakaspalvelu on sellainen taitolaji, jossa tällaistakin pitäisi ainakin pyrkiä oppimaan. Itse olen myös asiakaspalvelija ja yritän hioa taitojani niin, että muistan harvemminkin käyvät asiakkaat nimeltä ym. /ap
Jos osa asiakkaista on nirppanokaisia mulkkuja, sinä uskoakseni kuulut siihen kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:38"]
Ei häiritse minua paljon, mutta panen merkille kuitenkin. Minusta asiakaspalvelu on sellainen taitolaji, jossa tällaistakin pitäisi ainakin pyrkiä oppimaan. Itse olen myös asiakaspalvelija ja yritän hioa taitojani niin, että muistan harvemminkin käyvät asiakkaat nimeltä ym. /ap
[/quote]
Minusta olisi ihan jees vaikkei aina niin muistettaisikaan. Kivempi aatella olevansa ikäänkuin anonyymi, eikä tarvitse miettiä miksi on jäänyt jonkun mieleen. Syyt eivät aina ole mairittelevia ainakaan omasta mielestäni.
Periaatteessa kuuluisi muistaa. Toisaalta ei se nyt kovin suuri ongelma ole vaikka kysyykin, itse tosin en aina muista minkä nimisen annoksen olen tilannut.
Tarjoilija ei aina kysy tuota siksi ettei muistaisi, vaan lähinnä smaltalkin omaisesti: "Kenelle tuli pippuripihvi?" "Ja kanasalaatti tänne?"" jne.
Ei tarvitse muistaa. Meillä on monesti käynyt niinkin että tilauksen on ottanut vastaan eri tarjoilija kuin tilauksen tuova.
Ei häiritse yhtään ellei muista. Monesti myös eri tajoilija kuin tilauksen vastaanottanut tuo annoksen.
Ainakin vanhan etiketin mukaan illan isäntä tilaa koko pöytäseurueen ruuat. Eli kun tarjoilija on tuonut ruokalistat, kukin tekee valintansa ja illan isäntä sitten kertoo ne tarjoilijalle. Eli tarjoilija ei tiedä mikä tulee kellekkin. Kun tarjoilija tuo ruuat isäntä, niin isäntä neuvoo sitten kenelle tarjoillaan mikin annos.
Varmasti on erittäin vaikea muistaa tarkasti tuollaista, kun koko ajan töissä tarjoilee annoksia joka pöytään ja muistikuvia vastaavista tilanteista on... paljon. Aivot ei ole oikein luotettavia ja saattavat oikaista, joten on paljon varmempaa varmistaa kysymällä kenelle mitäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:42"]
Tarjoilija ei aina kysy tuota siksi ettei muistaisi, vaan lähinnä smaltalkin omaisesti: "Kenelle tuli pippuripihvi?" "Ja kanasalaatti tänne?"" jne.
[/quote]
Näin juuri ja yksi syy on vielä pieni varmistus. Ei tarvitse sitten asiakkaan valittaa jos annokset menevätkin väärin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:38"]Ei häiritse minua paljon, mutta panen merkille kuitenkin. Minusta asiakaspalvelu on sellainen taitolaji, jossa tällaistakin pitäisi ainakin pyrkiä oppimaan. Itse olen myös asiakaspalvelija ja yritän hioa taitojani niin, että muistan harvemminkin käyvät asiakkaat nimeltä ym. /ap
[/quote]
Millaisessa asiakaspalvelutyössä olet, kun sä asiakkaiden nimetkin tiedät? Itse olen tavaratalon kodinosastolla ja kyllähän siellä ne tietyt naamat muistaa, kun joko käyvät kiertämässä usein tai ostavat aina isolla summalla, mutta kyllä niitä asiakkaita niin paljon käy, etten todellakaan kaikkien naamaa muista vaikka olisivat mulle jättäneet varaukseen jonkun tuotteen pari päivää aiemmin.
Taitava tarjoilija oppii muistamaan tuonkin asian ( ei muuten kasvojen, vaan istumapaikkojen perusteella), mutta kaikki eivät voi olla kokeneita ja noissa hommissa on iso vaihtuvuus. Ei minusta kuulu perusvaatimuksiin, vaan on ekstrahyvää palvelua.
taitava tarjoilija merkkaa mihin tuoliin annos tulee... tosin ei puhe ole koskaan pahasta
Ei kuulu. Kai sinä ite sen muistat?