Lapsi, kun mies 45 ja minä 42
Olenko ihan hullu, kun haluaisin lapsen miesystäväni kanssa, minä olen 42 v. ja miesystävä 45 v. Molemmilla lapsia entisistä liitoista. Mies on lapselleen mitä ihanin isä - seikka, mikä ei todellakaan helpota tätä vauvakuumetta.
Tuntuu, että nyt vasta olen tavannut oikeasti sen oikean.
Kommentit (71)
Mun vanhemmat on saanut mut niin, että äitini oli silloin päälle 40vuotias, ja isäni 48vuotias...Eli ei ole mahdotonta! (itse olen nyt 30v ja 3 lapsen äiti)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:03"]
Luepa miten korkea riski kehitysvammoihin jne. Tuossa iässä alkaa olla jo jotain 1/ 30 tai jotai. ota selvää ensin ja mieti jos olet valmis ottamaan hyvällä todennäköisyydellä kromosomihäiriöisen lapsen niin siitä vain. Tavallaan ymmärrän sua, mutta hyvä on faktat ja riskit ensin tietää ja päättää omien voimavarojen mukaan sitten.
[/quote]Down-riski on 1:32, siis 31:32, että lapsi on aivan terve!
[/quote]
Siis ymmärrätkö, että on olemassa kymmeniä tuhansia kromosomipoikkeamia, jotka aiheuttavat eri tasoisia ja oirekuvaltaan erilaisia kehitysvammoja? Ja näihin kaikkiin kromosomipoikkeavuuksiin riski lisääntyy suorassa suhteessa äidin ikään. Down on ihan pikkujuttu monien muiden rinnalla. Googlaapa hieman kromosomipoikkeavuuksia. Ei sikiöseulonnassa voida taata tervettä lasta, siellä seulotaan vain down ja pari muuta yleisintä kehitysvammaa. Loppu jää herran haltuun.
[/quote]Mainitse yksi kromosomipoikkeavuus, jonka riski iäkkäänä lapsen saavalle on suurempi, kun todennäköisyys saada terve lapsi.
Minusta on pikemminkin lapsen kannalta toivottavampaa syntyä nelikymppiselle kuin parikymppiselle. Ja tämän huomaa nimenomaan siitä sukupolvien kierteestä. Moni nelikymppinen on jo mummo. Lapsi pykätty teinisuhteeseen ja tämä jälkeläinen toimii ihan samoin. Siinä on aika todennäköistä, että mitään erityisempiä kouluja ei ole käyty. Ehtiihän sitä toki myöhemminkin kouluttautua, hankkia vähän perspektiiviä elämään ja nähdä maailmaa, mutta nimenomaan lapsen vuoksi olisi hyödyllistä, että nämä olisi tehty ennen kuin kasvatustyö alkaa... Mieluummin hiukan maailmaa jo nähneelle lapsi kuin ihan raakileelle vasta aikuista elämäänsä aloittelevalle.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:11"] [quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:06"]Yrittämään vaan, josko tärppäisi :) Parikymppinen on huono neuvonantaja nelikymppisen vauvakuumeilulle, joten tämän palstan negatiiviset kommentit voit jättää vaille huomiota. Itse sain reilusti yli nelikymppisenä esikoiseni; täysin terveen, suloisen ja ihanan lapsen. Jos olisin kuunnellut ympäristön mielipiteitä, olisin lapseton edelleen. [/quote] Hyvä että tärppäsi, mutta ei se ipanasi ole ihmeellinen kuin sinun silmissäsi. Terve voi olla, mutta suloisuus ja ihanuus ovat vääristyneen mielesi luomia höpöjuttuja. [/quote]Ovatko tämän vastaajan omat lapset inhottavia, pahanhajuisia ja oksettavia, kun noin tuntuu olevan asiantuntemusta? [/quote] Ihania tietenkin, mutta minä kuitenkin ymmärrän, että minun lapseni eivät ole ihanampia ja suloisempia naapureille kuin heidän omat lapsensa, päinvastoin. Minusta ihminen, joka kehuskelee oman lapsensa suloisuudella, on aivovammainen täysääliö, koska tietysti jokaiselle oma lapsi on se ihanin. Tuo typerys ei vaan ole sitä tajunnut, vaan kuvittelee pentunsa olevan muidenkin silmissä maailman täydellisin otus. Ja me muut katsomme, että voi helvetti mikä epämuodostunut ja vittumainen virtahevonpoikanen tuollakin on elättinään.
[/quote]
Katkera ja hyytävän kylmä täytyy ihmisen olla, joka arvostelee toisten lapsia epämuodostuneiksi ja vittumaisiksi virtahevonpoikasiksi :( Kuulostaa pahasti siltä, että olet tarhassa töissä. Voi lapsiparkoja :(
> Tuohon aikaan oli kyllä ihan tavallista saada vielä nelikymppisenä.
Tätä minäkin! Tosi moni vuosisadan alkuvuosikymmenillä syntynyt tuntuu itse asiassa saaneen lapsen vielä myöhäisellä iällä. Miksiköhän siitä(kin) on nykyään tehty jotenkin luonnotonta?
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:09"]
Erikoista on, että monella vanhemmalla iällä lapsensa saaneilla on ihan terveitä lapsia, toisaalta tiedän kyllä monia nuorempia vanhempia, joilla on kehitysvammainen lapsi.
Tuntuu, ettei useinkaan ole iästä kiinni tuo kehitysvammaisen lapsen saaminen kuitenkaan.
[/quote]
Me olimme vielä vanhempia, ja meille sanottiin äitiyspolilla, että suurin osa lapsista syntyy terveenä. Näin kävi meilläkin, terve lapsi syntyi. Punktioita ei tehty.
Luepa miten korkea riski kehitysvammoihin jne. Tuossa iässä alkaa olla jo jotain 1/ 30 tai jotai. ota selvää ensin ja mieti jos olet valmis ottamaan hyvällä todennäköisyydellä kromosomihäiriöisen lapsen niin siitä vain. Tavallaan ymmärrän sua, mutta hyvä on faktat ja riskit ensin tietää ja päättää omien voimavarojen mukaan sitten.
[/quote]
Eli terveiden määrä on suuri.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 00:18"]> Tuohon aikaan oli kyllä ihan tavallista saada vielä nelikymppisenä.
Tätä minäkin! Tosi moni vuosisadan alkuvuosikymmenillä syntynyt tuntuu itse asiassa saaneen lapsen vielä myöhäisellä iällä. Miksiköhän siitä(kin) on nykyään tehty jotenkin luonnotonta?
Ap
[/quote] mutta se miees. Haluaako sekin lapsen uuden naisystävän kanssa, vai haluaisiko nauttia aikuistenseurustelusta
[/quote]
Siis ymmärrätkö, että on olemassa kymmeniä tuhansia kromosomipoikkeamia, jotka aiheuttavat eri tasoisia ja oirekuvaltaan erilaisia kehitysvammoja? Ja näihin kaikkiin kromosomipoikkeavuuksiin riski lisääntyy suorassa suhteessa äidin ikään. Down on ihan pikkujuttu monien muiden rinnalla. Googlaapa hieman kromosomipoikkeavuuksia. Ei sikiöseulonnassa voida taata tervettä lasta, siellä seulotaan vain down ja pari muuta yleisintä kehitysvammaa. Loppu jää herran haltuun.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:11"] [quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:06"]Yrittämään vaan, josko tärppäisi :) Parikymppinen on huono neuvonantaja nelikymppisen vauvakuumeilulle, joten tämän palstan negatiiviset kommentit voit jättää vaille huomiota. Itse sain reilusti yli nelikymppisenä esikoiseni; täysin terveen, suloisen ja ihanan lapsen. Jos olisin kuunnellut ympäristön mielipiteitä, olisin lapseton edelleen. [/quote] Hyvä että tärppäsi, mutta ei se ipanasi ole ihmeellinen kuin sinun silmissäsi. Terve voi olla, mutta suloisuus ja ihanuus ovat vääristyneen mielesi luomia höpöjuttuja. Oletko jotenkin katkera? Lapseton kenties? Pahoittelen, jos sinulle mielipahaa aiheutin, mutta lapseni on todellakin suloinen. Asia, jolle minä en voi mitään. Valitan :( [/quote] [/quote] Sinun lapsesi on varmasti suloinen siinä missä muutkin lapset, ei kuitenkaan ainutlaatuinen muille kuin sinulle. En ole katkara, saat iloita toki lapsestasi, mutta nuo lässytykset kannattaa säästää sille lapselle, sinun lapsesi on pelkkä tavallinen pulliainen. Jotain vikaa voi lapsessasi olla, tuollaista pätemistä harrastavat ne, jotka yrittävät todistella jotain.
[/quote]
Sä olet varmaan niitä surullisia äitejä, jotka lyttää omaa lastaan 6 -0.