Kumppanilla adhd? Mihin kaikkeen voi varautua, jos leikkiin lähtee?
Olen tapaillut miestä, jolla luultavasti on adhd. Olen tuntenut hänet nuoruudesta asti ja silloinkin hän oli se luokan "Eemeli" opettajien kauhu.
Nyt, kun olemme nähneet mies rauhoittuu, kun saa liikkua, mutta paikoillaan oleminen näyttää olevan hankalaa ja sitä juttua muuten tulee koko ajan. Hänen on vaikea vaan olla ja istua. Hänelle on ollut peliriippuvuutta. Töitä hän tekee välillä jopa liikaa.
Ollaan nähty vasta muutamia kertoja ja miehessä on todella paljon hyvää. Hän on tosi huomaavainen ja kohtelias. Mutta minkalaista on olla adhd ihmisen kanssa? Mihin kaikkeen voi joutua varautumaan? Itse olen rauhallinen, voisinko jopa rauhoittaa häntä vai onko paras luovuttaa jo alussa?
Kommentit (98)
Pettämistä mietin kanssa... mies kertoi, että on todella seksuaalinen. Voiko seksikin olla yksi riippuvuus ja sitä on vaan pakko saada, vaikka sitten vieraissa. Miehellä takana kuitenkin pitkä avioliitto, sitä en tiedä oliko uskollinen. Ap
Että kakkaa housuun, ihan joka paikassa.
Olen se suhteen adhd puoliso,, toimin joskus impulsiivisesti esimerkiksi verbaalisesti, olen joskus juuttunut ajatuksiini enkä kuuntele, usein teen ja mietin sen jälkeen että oliko järkevää, rahankäyttöni on harkitsematonta ja impulsiivista ( kumppani on kyllä rauhoittanut tämän puoleni) mutta koen kuitenkin että empaattinen puoleni on erittäin vahva, siksi tärkeä ja hyvä ominaisuus parisuhteessa ja korvaa monta huonoa asiaa jotka adhd tuo tullessaan.
Laitan kumppanin aina etusijalle, hän on minulle se joka saa minut yrittämään ja ylittämään itseni, pyrin keskittymään häneen ja pitämään huolta hänen tarpeistaan.
ADHDseen kuuluu lukuisia eri piirteitä, joten kaikki kyseistä piirrettä omaavat ovat erilaisia. Koen että ADHD on suurin voimavarani ja sen avulla olen hyvä työssäni ja kykenen pitämään kumppanin onnellisena.
Takana on 10 vauhdikasta, mutta onnellista yhteistä vuotta ja tylsää ei ole ollut.
Ps. Mikäli jälkikasvua tulisi, on erittäin todennäköistä että adhd periytyy.
Sekstailin pari kertaa tuollaisen miehen kanssa. En ikinä ryhtyisi seurustelemaan!
Adhd n30 kirjoitti:
Olen se suhteen adhd puoliso,, toimin joskus impulsiivisesti esimerkiksi verbaalisesti, olen joskus juuttunut ajatuksiini enkä kuuntele, usein teen ja mietin sen jälkeen että oliko järkevää, rahankäyttöni on harkitsematonta ja impulsiivista ( kumppani on kyllä rauhoittanut tämän puoleni) mutta koen kuitenkin että empaattinen puoleni on erittäin vahva, siksi tärkeä ja hyvä ominaisuus parisuhteessa ja korvaa monta huonoa asiaa jotka adhd tuo tullessaan.
Laitan kumppanin aina etusijalle, hän on minulle se joka saa minut yrittämään ja ylittämään itseni, pyrin keskittymään häneen ja pitämään huolta hänen tarpeistaan.
ADHDseen kuuluu lukuisia eri piirteitä, joten kaikki kyseistä piirrettä omaavat ovat erilaisia. Koen että ADHD on suurin voimavarani ja sen avulla olen hyvä työssäni ja kykenen pitämään kumppanin onnellisena.
Takana on 10 vauhdikasta, mutta onnellista yhteistä vuotta ja tylsää ei ole ollut.
Naisilla se ei ole läheskään niin paha.
Unirytmit elää aivan omaa elämäänsä ja suunnitelmissa pysymisen vaikeus on ne pahimmat ongelmakohdat itsessäni ADHDna. Elän vähän liikaakin ”hetkessä”, ja siksi koen parisuhteessa elämisen haastavaksi.
Adhd n30 kirjoitti:
Kukaan ei ole kohdellut minua niin hyvin, kun tuo mies kohtelee. Se hänessä juuri viehättää. Kyllästyn helposti mieheen kuka on liian helppo, tämän miehen kanssa luulen, että ei tylsistyisi :D.
Mutta sitten välillä, kun se hösötys on päällä tekisi mieli karjasta, että istu alas ja rauhoitu. Onkohan se tyypillistä, kun jokin tilanne hermostuttaa, niin hösöttäminen lisääntyy? Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos kiinnostaa olla"äiti" ja huolenpitäjä miehelle niin kannattaa sitten. Voit varautua impulsiivisiin tekoihin, päihteiden käytyöön, eaha-ja siisteysongelmiin, kilahtelyihin, mahdollisesti pettämiseen.
Jaa. Tuon omani ongelmat ovat tasoa tuo ruokakaupasta väärää tavaraa tai pitää puolen tunnin esitelmän avaruustutkimuksen uusista tuulista. Töissä isossa it-firmassa vaativassa asiantuntijatyössä. Yhdessä oltu kakskyt vuotta.
Voisitko ehkä, mahdollisesti, venyä kuvittelemaan, että nää ihmiset on yksilöitä? Onnistuuko?
Eli ap, niin tapauskohtaista, et vaikea sanoa oikein mitään. Etene suhteessa rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Unirytmit elää aivan omaa elämäänsä ja suunnitelmissa pysymisen vaikeus on ne pahimmat ongelmakohdat itsessäni ADHDna. Elän vähän liikaakin ”hetkessä”, ja siksi koen parisuhteessa elämisen haastavaksi.
Onko sinulla niin, että sinun pitää luvata, että teet jonkun asian, niin se tulee helpommin tehtyä? Tämän piirteen olen huomannut miehessä. Hän tekee luvatun asian sit vaikka yöllä, jos ei muuten kerkeä. Ap
Vierailija kirjoitti:
VierailijunIa kirjoitti:
No jos kiinnostaa olla"äiti" ja huolenpitäjä miehelle niin kannattaa sitten. Voit varautua impulsiivisiin tekoihin, päihteiden käytyöön, eaha-ja siisteysongelmiin, kilahtelyihin, mahdollisesti pettämiseen.
Jaa. Tuon omani ongelmat ovat tasoa tuo ruokakaupasta väärää tavaraa tai pitää puolen tunnin esitelmän avaruustutkimuksen uusista tuulista. Töissä isossa it-firmassa vaativassa asiantuntijatyössä. Yhdessä oltu kakskyt vuotta.
Voisitko ehkä, mahdollisesti, venyä kuvittelemaan, että nää ihmiset on yksilöitä? Onnistuuko?
Eli ap, niin tapauskohtaista, et vaikea sanoa oikein mitään. Etene suhteessa rauhallisesti.
Voin, mutta fakta on, että neuropoikkeavilla on huomattavasti enemmän elämänhallinnan ongelmia ja adhd-miehet ovat yliedustettuina mm. vankiloissa. Että tuulahdus täältä realismin puolelta sinne.
ADHD on valtavirrasta poikkeava persoona. Se ei sulje pois hänen ns perusluonnettaan. Kaikkea.ei siis voi laittaa ADHD :n syyksi.
Olen ADHD. En itsekään kykenisi olemaan ihan kenen kanssa tahansa. Kumppanilla täytyy olla riittävää vahvuutta, huumoria ja pitkää pinnaa. Luovuus arjen käytännön asioissa auttaa puolin ja toisin selviämään.
Se, että oireyhtymästä pitää tehdä ihmisestä isompaa kertoo myös siitä miten vähän ihmiset elävät muutakaan elämää. Kaiken pitää olla mautonta, väritöntä ja juuri niin kuin muillakin.
Mitäs, jos mies saakin elämästäsi kiinnostavan ja värikkään? Katuisitko? Aina voi antaa mahdollisuuden.
Eniten olisin huolissani tuosta peliriippuvuudesta. Pidä huoli että sinulla on omat rahat, oma omaisuus, eikä miehellä mitään pääsyä niihin käsiksi. Eikä mahdollisuuksia ottaa nimissäsi mitään lainoja tai vippejä. Kerran peliriippuvainen, aina peliriippuvainen, yksi retkahdus ja olet korviasi myöten veloissa.
ADHD on monesti hallittavissa lääkkeillä todella hyvin.
Adhd-ihminen saattaa myös kyllästyä nopeasti ja kaivata uusia virikkeitä. Tasainen suhde ja arki eivät välttämättä tyydytä. Työmuisti saattaa olla heikko ja asioista joutuu muistuttamaan useita kertoja. Joskus voi tulla olo, ettei adhd kuuntele sinua ja hän on välinpitämätön.
Mutta. Jos on oppinut elämään omien adhd-piirteidensä kanssa ja tietää keinot, millä niitä voi hillitä ja hallita, ei adhd-mies ole mikään mahdoton kumppani. Minä asuin adhd-miehen kanssa avoliitossa kolme vuotta, itse olen add. Voisi kuvitella, että meidän elämä olisi ollut kaaosta, mutta ei se ollut. Ero tuli ihan muista syistä (en ollut varma, haluanko koskaan lapsia ja mies ehdottomasti halusi). Toisaalta olen tapaillut myös adhd-miestä, jolla oli elämä täysin rempallaan ja lukuisia hoitamattomia addiktioita. Tuollaisen kanssa en alkaisi suhteeseen missään nimessä.
Olen huomannut myös sellaisen asian, että henkisesti tasapainoinen ja vakaa kumppani tasapainottaa minuakin. Vääränlaisessa seurassa taas ajaudun helposti huonoihin tapoihin, kuten järjettömään unirytmiin.
Vierailija kirjoitti:
ADHD on monesti hallittavissa lääkkeillä todella hyvin.
Kyllä, paitsi että lääkitystä tarvitsevat harvoin sitoutuvat lääkehoitoon sivuvaikutusten takia tai yleisemmin sen vuoksi, että "pöhinä" katoaa eikä elämä ole enää jännittävää.
T. Realisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla niin, että sinun pitää luvata, että teet jonkun asian, niin se tulee helpommin tehtyä? Tämän piirteen olen huomannut miehessä. Hän tekee luvatun asian sit vaikka yöllä, jos ei muuten kerkeä. Ap
Tunnollisena pyrin aina pitämään lupaukseni, mutta varon siksi lupaamasta liikoja :D joillakin se lupausten antaminen valitettavasti on vain keino saada vastapuoli hiljaiseksi. Pyrin siihen että lupaamistani asioista ei kerry hallitsematonta listaa, jonka purkaminen ei sitten minulta onnistu, sillä pystyn vain tiettyyn rajaan asti ”pakottamaan” itseäni ennen kuin aloitekyvyttömyys vie voiton. Tuo on hyvin tyypillistä että tehdään vaikka sitten yöllä se asia jos fiilis sattuu silloin olemaan kohdallaan, pakotettuna en toimi huonostikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaverit menee aina sun edelle.
Ei se liity ADHD:hen. Mutta sellainen ei jaksa nyhjätä kainalossa ja tuijottaa tvtä.
Sellaisen kanssa voi varautua siihen, että raha-asiat on sekaisin. Kirjeitä ei välttämättä avata ja tosissaan mikään nyhjääminen ei toimi. Joskus he "lääkitsevät" jollain itseään. Eli päihteillä. Tasainen tulevaisuus ei kuulu siihen ja lapsetkin voi periä ominaisuuden. Impulsiivisyys. Bisnekset kukoistaa ja tuhoutuu.
Mutta moni rauhoittuu kahden kesken, jos ei ole stimulaatioita.