Kertokaa mielipiteenne häätarjottaviimme
Tämä asia näyttää olevan täällä pinnalla niin työnnän itsekin lusikkani soppaan :D
Rennolla asenteella, buffet-tyylisesti mennään, ei turhaa hienostelua ja kaikille mahat täyteen.
Uusia perunoita
Valkosipuliperunoita
Ohraa
Grillattua lihaa
Lohta
Hirvenlihakastike
Grillattuja kasviksia
Perunasalaatti
Kanasalaatti
Tsatsiki
Tee-se-itse-salaatti (salaatinlehtiä & tomaattia & fetaa & kurkkua & ananasta & sipulia & paprikaa & oliiveja & jalapenoja)
Jälkkäriksi:
Mansikkajuustokakku
Minttusuklaakakku
Tuulihattuja
Karkkibuffet
Vesimelonia
Tuoretta ananasta
Kaurakeksejä
Vaniljajäätelöä
Mansikoita
Juomana:
Vesi
Mansikkamehu
Sprite
Marjainen booli
Hedelmäinen booli
Lonkero
Siideri
Muutosehdotuksia? Mitä lisäisitte/ottaisitte pois?
Kommentit (101)
Viiniä! !; sekä olutta. Vain yksi booli. Ehkä vaihtaisin feta johonkin muuhun sekä lisäisin salaattipöytään jotain erikoisempaa kuin perus kurkut ja tomaatit. Tuore ananans sekä vesimeloni salaattipöytään.
Kasvissyöjille ei tosiaan paljon ole syömistä, vegaaneille vielä vähemmän. Jättäisin pois kanan salaatista ja toisesta salaatista fetan ja oliivit (niille moni on allerginen ja vielä useampi inhoaa). Kanakuutioita, fetaa ja oliivija voisi olla tarjolla niille, jotka niitä haluaa, mutta olisi hyvä että ihan lihaton ja maidotonkin voisi syödä edes salaatteja kunnolla.
Viinistä olen sitä mieltä, että pitäkää vain päänne ja tarjotkaa mitä itse haluatte :) Jos joku ei tykkää muista alkoholijuomista niin olkoon juomatta.
Sen tutun pitopalvelun kanssa kannatta varmaan hioa listaanne, heillä lienee näkemystä ja kokemusta :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:28"]Ei viiniä ruuan kanssa? Siideri ja lonkero ei ole ruokajuomia. [/quote] Ei viiniä. Mun puolen suvulla taipumusta saada viinistä migreeniä ja sitähän me ei haluta :D Muutenkaan ei löydy kovin paljoa viini-ihmisiä tästä porukasta, maltillisia juojia muutenkin.
[/quote]
Viini on ruokajuoma, ei sitä juodakseen tarvitse olla mikään "juoja" ja vaikka sinun puolen suku saa migreeniä niin listalla taisi olla 100 vierasta. Jos on taipumus saada viinistä migreeniin, tuskin sitä ottaa vaan jotain muuta. Vissyn laittaisin myös listalle ja vaikka savulohta. En toki tiedä syökö vieraistanne kaikki lihaa ja kukaan ei välitä kalasta, muutaman kala-allergikon mainitsit.
Vaikka menu on teidän näköinen, eikö se kuitenkin ole myös vieraita varten?! Vastaukset kun ovat, että me emme mieheni kanssa juo olutta jne. :D Vaikka en minä vieraana häihin ensisijaisesti syömään/juomaan mene, mutta järjestäessä mietin enemmän vieraita kuin itseäni.
Siis jos mun pitäisi ruokajuomaksi valita joku mansikkamehu, lonkero tai siideri häissä, niin....apua. Ottaisin sitten kai siiderin jos se olisi kuivaa. Jotenkin noin nyt vaan ei tunnu ruokajuomilta ja juhlissa ruokajuomaksi pitäisi musta olla tarjolla se viini. Ei kai kukaan juo ruoan kanssa oikeasti lonkeroa, siideriä taikka jotain mansikkamehua?
Whaaattt?! Siis eikö oo makaronilaatikkoa?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:18"]
Whaaattt?! Siis eikö oo makaronilaatikkoa?
[/quote]Eikä aperitiivialkumaljakonvehtia :(
Tosi tylsät tarjottavat mun mielestä. Enkä nyt tarkoita, että häätarjoiluissa pitäisi olla jotain tosi eksoottista tai jännittävää ruokaa, mutta nämä ehdotukset ovat aika arkisia. Ja tosi raskaita. Tosiaan sellaiset hyvin nuorten aikuisten illanistujaiset tulee mieleen.
Ensinnäkin jakaisin ruoat selkeämmin alku- ja pääruokiin. Laittaisin tarjolle myös ihan ehdottomasti viiniä. Ne, jotka eivät sitä halua tai voi juoda, voivat ottaa jotain muuta. Ruoan kanssa voisi olla tarjolla viinin lisäksi esim. olutta, enkä nyt tosiaankaan tarkoita mitään Lapin kultaa tai Karhua tai kotikaljaa, vaan vähän parempia laatuja. Nuo boolitkin on kovin teinimeininkiä. Pitäkää ainakin huoli siitä, etteivät ne pääse liikaa vettymään.
Ruokalistassa ei ole juuri lainkaan kasviksia, mikä on tosi harmi, sillä fiksut ihmiset syövät niitä, vaikka eivät olisi kasvissyöjiäkään. Etenkin kun alkusyksystä tai loppukesästä on sato parhaimmillaan, niin kasviksista ja juureksista saisi aivan ihania herkkuja. Nyt kasvispuolelta tarjolla on lähinnä perunaa kolmessa eri muodossa ja sitten yksi salaatti. En laske noita kana- ja perunasalaatteja (taas perunaa!) varsinaisiksi salaateiksi, koska yleensä niissä on lähinnä kaikkea muuta kuin kasviksia. Ja ainekset on kuorrutettu majoneesilla... Jättäisin siis nämä pois. Niin ja lihaa on tuossa kanasalaatissakin.
Ehkä myös jotain muuta kalaa tai kanaa jossain toisessa muodossa kuin salaatissa tarjolle.
Eikö ole muuta kastiketta tarjolla? Mun mielestä ohra ja tsatsiki eivät oikein kuulu joukkoon. Minkä kanssa niitä on tarkoitus syödä? Ja sitten tuo salaattibuffa on toisaalta ihan kiva ajatus, mutta siitä tulee mieleen lounasruokala. Tehkää valmiiksi useampi vihersalaatti. Nolot nirsoilijat voivat sitten jättää syömättä, jos ei kelpaa. Jos toteutatte buffan, niin lisätkää siihen vaihtoehtoja. Eri salaatteja, lisää kasviksia, enemmän juustoja, siemeniä, pähkinöitä jne. Siirtäisin myös melonit ja ananakset salaattibuffan puolelle. Hyvät salaatit eivät välttämättä tarvitse kastikkeita, mutta buffassa olisi hyvä olla sellaisia. Ei mitään kaupan Rhode Island -sotkuja, vaan itse tehtyjä, eri öljyjä, balsamicoa yms.
Sitten makeista tarjottavista poistaisin jäätelön kokonaan, koska sen tarjoaminen on hankalaa sulamisen takia. Kaurakeksit on maailman arkisimmat keksit! Eli jotain muuta niiden tilalle.
Illaksi varaisin vielä jotain pikkusuolaista.
Panostakaa myös tarjoiluun ja esillepanoon.
Laittakaa vaikka marinoituja papuja vielä niin saa kasvissyöjätkin kivan aterian :)
Mukava lista, tykkään kun on ohraa ja hedelmiä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:19"]
Tämä asia näyttää olevan täällä pinnalla niin työnnän itsekin lusikkani soppaan :D Rennolla asenteella, buffet-tyylisesti mennään, ei turhaa hienostelua ja kaikille mahat täyteen. Uusia perunoita Valkosipuliperunoita Ohraa Grillattua lihaa Lohta Hirvenlihakastike Grillattuja kasviksia Perunasalaatti Kanasalaatti Tsatsiki Tee-se-itse-salaatti (salaatinlehtiä & tomaattia & fetaa & kurkkua & ananasta & sipulia & paprikaa & oliiveja & jalapenoja) Jälkkäriksi: Mansikkajuustokakku Minttusuklaakakku Tuulihattuja Karkkibuffet Vesimelonia Tuoretta ananasta Kaurakeksejä Vaniljajäätelöä Mansikoita Juomana: Vesi Mansikkamehu Sprite Marjainen booli Hedelmäinen booli Lonkero Siideri Muutosehdotuksia? Mitä lisäisitte/ottaisitte pois?
[/quote]
Ihan täydellinen menu, mutta vielä olut ja punaviini maistuisi. Lonkeron voisi heittää metsään, siideriä kai pitää olla joillekin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:29"]
Jättäisin pois: Valkosipuliperunat (uudet perunat riittävät) Hirvenlihakastikkeen (liian raskas kesällä) Peruna- ja kanasalaatin (kanaa voi laittaa tee se itse -salaattiin) Tuulihatut Hedelmät Keksit Jätski Toinen booleista Lisäisin: Tuore leipä ja levite Jotain toista kalaa lisäksi Kahvi ja tee
[/quote]
Vaikka sinä et pitäisi makeasta älä nyt yritä kieltää sitä kaikilta muilta... Toisille jälkkäripöytä on aterian kruunu.
Muuten oikein hyviä ehdotuksia, vaikka ei sinne toista kalaa enää tarvita.
[/quote]
Pidän makeasta paljon, mutta tuossa on liikaa mielestäni.
Lisää hedelmiä, jos niitä aiotte kerran tarjota jälkkäripöydässä.
Juomapuoli on heikko, booleja ja sokeriliemiä? Viiniä kaipaisin ruoan kanssa, kuohuviini menisi helposti läpi aterian, jos ei halua monta lajia. Lonkero ja boolit on ihan kiva seurusteluun, kun varsinainen ateriointi on ohi, siideri turha lisä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:16"]
Siis jos mun pitäisi ruokajuomaksi valita joku mansikkamehu, lonkero tai siideri häissä, niin....apua. Ottaisin sitten kai siiderin jos se olisi kuivaa. Jotenkin noin nyt vaan ei tunnu ruokajuomilta ja juhlissa ruokajuomaksi pitäisi musta olla tarjolla se viini. Ei kai kukaan juo ruoan kanssa oikeasti lonkeroa, siideriä taikka jotain mansikkamehua?
[/quote]
Arvaa monissako juhlissa viiniä juomaton saa tyytyä pelkkään veteen. Mä olen varmaan katkera niistä kaikista kerroista kun ei ole ollut muuta juotavaa kuin vettä, kun en ole juonut alkoholia enkä kahvia tai teetä, mutta mun mielestä on todellakin hienoa, jos on jotain tavanomaista halvinta lantrattua mehua parempaa mehua tarjolla. Jos jonkun juhlatunnelma jää kiinni viinin puutteesta niin jääköön sitten. (en ole ap)
Kanasalaatin tilalle joku kiva coleslaw?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:24"]
Kuulostaa erittäin hyvältä! Tuolla ruokalistalla on ainakin aikalailla kaikki ruoka-allegiat ja -tottumukset otettu huomioon :)
[/quote]
Hä, mä olen erittäin allerginen valkosipulille. Osassa se mainitaan suoraan ja kun sitä noin näkyvästi myös tarjotaan, sitä on ihan varmasti myös grillimarinadeissa, jotkut lykkää jopa kalaan. Välttämättä en voisi mitään pääruokaa syödä.
Sitten olen myös allerginen mansikalle ja olen absolutisti, niin voin juoda tadaa, vettä. (spraittiakin, mutkun se on niin saakelin pahaa). Köyhät olis eväät mulle, ei sen puoleen, en ole menossakaan.
Hehee, luin koko ajan että "mielipiteenne HÄTÄtarjottaviimme" ja aivan naureskelin että onpa jollakulla näyttämisen halua :D Juustokakun ja hirvenlihakstikkeenkin pyöräyttää alta aikayksikön!! Olisin itse tullut kommentoimaan että meillä on hätätarjottava yleensä vohvelit :)
Ihanaa! Näissä häissä saisi vegaanikin syödäkseen ja jopa jälkiruokapöydässä olisi tarjontaa :)
Ottaisin pois ainakin valkosipuliperunat, toisen lihan eli hirvelihakastikkeen, perunasalaatin ja kanasalaatin. Lisäisin grillatun juuston. ottaisin pois toisen kakun, kaurakeksit ja jäätelön ja lisäisin marjoja esim. kirsikoita tai viinirypäleitä tms.
Jokainen tyylillään, mutta mielestäni tuossa on vähän liikaa erilaisia komponettejä. Ja tietysti itselläni oli nyt mielikuvassa kesähäät. Tuskin talvihäissä olisi uusiaperunoita. Hirvelihakastike on selvästi talvilaji, koska kesällä liha on vähintäänkin vuoden vanhaa.