HS: Uraäitien lapset menestyvät paremmin
Uraäitien lapset menestyvät paremmin ja rakentavat tasa-arvoisemman parisuhteen
http://www.hs.fi/ura/a1305965732848
No niin naiset, hus pois sieltä kotoa aiheuttamasta epätasa-arvoa ja heikkoa tulevaisuutta lapsillenne. Tutkittu asia. Tähän on minkään päivystävän kasvatus"sian"tuntijankaan turha tulla itkemään väliin. =)
Kommentit (51)
Eli siis kahtiajako on oikeasti näin rankka,ei mitään välistä?Meillä 4 lasta ja jokaisen välissä työssä olen ollut ja vakipaikka.Sitten vuosi kotona ja ensin osariin ja sitten paukutetaan täysillä.Olen kotiäiti plus töissä käyvä äiti.
Ja vaikka olen välillä "kotiäitinä" niin ei se meillä ole kyllä ĺapsien sukupuolikasvatukseen vaikuttanut vaan enemmänkin minun ihanan mieheni asenne joka ei koskaan ole sitä mieltä että nainen ei voisi tehdä jotakin,toisin kuin kaikkien muiden isät ja miehet.Ei se äideistä ole kiinni vaan sovinisti sika isitä!!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:43"]
Surullisin ikinä kuulemani kommentti oli juhannuksena, kun kokoonnuimme kaveriporukalla ja kavereiden 5-6 vuotiaat tytöt leikkivät keskenään. Toinen (työssäkäyvän äidin tytär) ilmoitti, että hänestä tulee isona lentokapteeni, koska se on maailman kivoin työ ja siinä saa matkustaa, johon toinen (kotiäidin tytär) ilmoitti, ettei tytöt saa lentää ja heidän työnsä on olla äiti.
[/quote]
Minä taas kuuntelin vastaavanikäisiä tyttöjä barbileikissä. Toinen (kotiäidin tyttö) sanoi, että tämä barbi on lääkäri ja auttaa sairaita lapsia. Uraäidin tyttö huokaisi, että "tää barbi ei jaksa nousta aina aamuisin, tää on mieluummin näitten pienempien äiti".
[/quote]
Valehtelet. Tästä se nyt taas huomataan: luuseriuden lisäksi kotiäitiys aiheuttaa myös valehtelua. Onpa ikävää.
[/quote]
Olen kotiäiti ja lapsistani tulee yhtä luusereita ja lusmuja kuin minä. Loisin täällä kotona lasteni kanssa. Meillä on aivan ihana koti ja puutarha. Lapseni on maailman söpösimpiä, fiksuimpia ja kohteliaimpia mitä tiedän. Ennen lasten saantia olin töissä, nyt olen lusmuillut 6 vuotta. Menen kyllä töihin heti kun nuorin on 3v. Työpaikka minulla jo onkin. Tässä ohessa olen käynyt koulutuksissa jotka koskevat työtäni ja päivittänyt tietotaitoani omatoimisesti. Tyttöni haave ammatti on balettitanssija ja poikani pitää autoista. Poikani saa pukeutua tyttöni balettimekkoon ja leikkiä nukeilla. Tyttöni leikkii usein poikani autoilla. Mieheni on hyvä isä ja osallistuu kodin,-ja lastenhoitoon.
Rakastan elämääni! Sinulla ja muutamalla muulla palstan kotiäitin vihaajalla on mielenterveydellisiä ongelmia tai todella tylsää ja katkeruutta ehkä omaa äitiänne kohtaan. Ei normaali ihminen voi vihata ja haukkua äitejä jotka hoitavat kotona lapsiaan. Minun elämäni on juuri sellaista kuin tein siitä, elän unelmaani. Elätkö sinä?
Sinällään tässä ei ole mitään uutta, opintoihin vaikuttaa Suomessakin tutkimusten mukaan eniten juuri äidin opinnot ja ura.
Mun vanhemmat molemmat akateemisia, mutta lapsista kukaan (3) ei ole menestynyt.
Onkohan vika vaikeissa ajoissa vai kasvatuksessa?
Sori, 46 lähti vähän aikaisin. Meillä vanhemmat siis oli uraihmisiä, mutta puhuivat hyvin negatiivisesti työelämän tyydyttävyydestä. Koin myös, että lapsuutemme kärsi vanhempien urasuuntautuneisuudesta. Toisaalta olin ylpeä vanhempieni ammateista.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:47"]
Uskon että lasten on hyvä nähdä pienenä kuinka vanhemmat käyvät töissä, näin lapsi oppii mistä leipä tulee pöytään. Kuitenkin on tärkeää että työ ja perhe-elämä ovat balanssissa, eli jos teet 80-tuntista työviikkoa ei sinulla oikeasti jää aikaa perhe-elämälle, ja lapsi voi saada väärän käsityksen työn arvostuksesta. Uskon myös että jos äidillä ei ole aikomustakaan muuhun kuin kotiäidin uraan, vaikka viimeistään silloin kun lapset ovat kouluikäisiä, niin se luo vääränlaista kuvaa lapsille 'normaali' elämästä. Toki aina voi joutua työttömäksi, mutta ainakaan minulla ei omatunto antaisi periksi jäädä lusmuilemaan kotiin. Kouluhan on lapsen työpaikka, mikä siis on vanhemman työpaikka? . Lisäksi yleensäkin se että isä osallistuu perhe-elämään ja kotitöihin, luo sanomattakin tasa-arvoisen kasvuympäristön lapselle. Yksinhuoltajat kasvattavat lapsensa yksin, joten on ymmärrettävää että toinen hoitaa yksin kaikki kotityöt, parisuhteessa en tätä ymmärrä, enkä hyväksyisi. . t. töissäkäyneen yksinhuoltaja äidin lapsi, työssäkäyvä 27-vuotias nainen, kaksi omaa lasta, mies joka osallistuu perhe-elämään mukisematta.
[/quote]
Miten ne muka oppii, mistä leipä tulee pöytään? Harva lapsi tietää, mitä vanhempi oikeasti tekee töissä. Monelle lapselle se on aika lailla abstrakti käsite vielä alakoulussa, jossa jutellaan erilaisista ammateista. Useimpien mielestä vanhemmat käy töissä pitämässä hauskaa ja sitten väsyneinä ilonpidosta rahjustavat kotiin ja vihoittelevat lapsille, kun pitää viettää ilta näiden kanssa.
Mulla on nelikuinen lapsi, olen nyt työelämässä. En todellakaan uraäiti, teen töitä duunaritasolla, mutta arvostan kyllä koulutusta. Koska maailma on mustavalkoinen niin tuleeko lapsestani nyt luuseri koska minä olen duunari, vai menestyjä koska olen töissä? Mitään välimalliahan ei todellakaan ole olemassa..
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:36"]
Pääsee paremmin suhteilla työelämään kuin ilman niitä. (Nykyään lähes edellytys)
[/quote]
Täällä siis jokin kotiäidinjälkeläisvajakki ilmoittautuu. Toi on tietenkin ihan hyvä tekosyy olla hakematta töitä ja jatkaa loisimista muiden rahoilla.
[/quote]
Eli Suomessa on mielestäsi 500 000 työtä vieroksuvaa henkilöä?
[/quote]
Sanoisin, että puolet ja puolet. Eli 250k on oikeita työnhakijoita ja 250k on sitten näitä elämäntapatyöttömiä.
[/quote]
Jotenkin huvittava tuo 2k-ajoilta jäänyt tapa käyttää kilon lyhennettä tuhannen merkkinä.
No onko sitten URAäiti vai ihan vain työssäkäyvä äiti... Se kuitenkin on faktaa, että Suomessa äidin sosioekonominen asema vaikuttaa hyvin radikaalisti lapsen tulevaisuuteen, terveyteen ja 'menestymiseen' elämässä. Mitä korkeampi sosioekonominen asema sitä todennäköisemmin lapsella on vähemmän sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia sekä päihdeongelmia. KESKIMÄÄRIN näin :)
Mun yksivuotias ei ole hoidossa, mutta teen töitä. Mikä mä nyt sitten olen ☺
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:43"]
Surullisin ikinä kuulemani kommentti oli juhannuksena, kun kokoonnuimme kaveriporukalla ja kavereiden 5-6 vuotiaat tytöt leikkivät keskenään. Toinen (työssäkäyvän äidin tytär) ilmoitti, että hänestä tulee isona lentokapteeni, koska se on maailman kivoin työ ja siinä saa matkustaa, johon toinen (kotiäidin tytär) ilmoitti, ettei tytöt saa lentää ja heidän työnsä on olla äiti.
[/quote]
Minä taas kuuntelin vastaavanikäisiä tyttöjä barbileikissä. Toinen (kotiäidin tyttö) sanoi, että tämä barbi on lääkäri ja auttaa sairaita lapsia. Uraäidin tyttö huokaisi, että "tää barbi ei jaksa nousta aina aamuisin, tää on mieluummin näitten pienempien äiti".
[/quote]
Valehtelet. Tästä se nyt taas huomataan: luuseriuden lisäksi kotiäitiys aiheuttaa myös valehtelua. Onpa ikävää.