Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Uraäitien lapset menestyvät paremmin

Vierailija
26.06.2015 |

Uraäitien lapset menestyvät paremmin ja rakentavat tasa-arvoisemman parisuhteen

http://www.hs.fi/ura/a1305965732848 

No niin naiset, hus pois sieltä kotoa aiheuttamasta epätasa-arvoa ja heikkoa tulevaisuutta lapsillenne. Tutkittu asia. Tähän on minkään päivystävän kasvatus"sian"tuntijankaan turha tulla itkemään väliin. =)

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi

Vierailija
2/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun homot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahus, ei toimikaan. Tässä:

Harvardin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan työssä käyvien äitien tyttärillä on paremmat edellytykset menestyä työelämässä ja suurempi palkka kuin kotiäitien kasvateilla. Uraäitien lapsilla on myös tasa-arvoisemmat parisuhteet kuin niiden perheiden lapsilla, joissa on ollut kotiäiti.

Tutkimuksessa oli mukana perheitä 24:sta Euroopan, Lähi-Idän, Aasian, Australian sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikan maasta. Kotiäitien ja työssä käyvien äitien lapsia seuraamalla tutkijat huomasivat, että työtä tekevien lapset päätyivät kouluttautumaan pidemmälle ja sisäistivät paremmat edellytykset työelämässä pärjäämiselle. 

Työelämän kulttuurin tuttuus näkyi johtotehtäviin päätyneiden lasten määrässä. Uraäitien tyttäristä kaksi kolmesta oli korkeassa asemassa työpaikallaan, kun vain yksi neljästä kotiäitien tyttäristä pääsi yhtä korkealle. Työtehtävät vaikuttavat osaltaan myös palkkatason eroon: työssä käyvien äitien tyttärien palkka oli 4 prosenttia verrokkeja korkeampi.

Äidin uravalinnalla on tutkimuksen mukaan vaikutusta myös lasten tulevaan perhe-elämään. Uraäitien lasten parisuhteet olivat muita tasa-arvoisempia. Heidän kasvattamat pojat tekivät enemmän kotitöitä, osallistuivat lastenhoitoon ja viettivät enemmän aikaa perheen kanssa.

Vierailija
4/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitso äiti, skitso lapsi. Hmm, eteenpäin on menty!

Vierailija
5/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt tosiaan hus pois kotoa löysäilemästä, pilaatte lastenne tulevaisuuden vaikka kuinka muuta lässyttäisitte ja väittäisitte. Lapsistanne tulee vajakkeja kun katselevat teitä kotona!!! Kyllä se siitä, kyllä te johonkin pääsette, pääasia että lapset säästyvät!

Vierailija
6/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:03"]

Eli nyt tosiaan hus pois kotoa löysäilemästä, pilaatte lastenne tulevaisuuden vaikka kuinka muuta lässyttäisitte ja väittäisitte. Lapsistanne tulee vajakkeja kun katselevat teitä kotona!!! Kyllä se siitä, kyllä te johonkin pääsette, pääasia että lapset säästyvät!

[/quote]

Tuollaisen kynsiinkö? Ei saakeli...

Vierailija
7/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan on totta, että kotoa saa mallia esim. tuohon tasa-arvoasiaan. Jos kotona äiti on aina hoitanut kotityöt ja hoitanut lapset, niin varmasti todennäköisemmin itse noudattaa samaa mallia kuin jos on lapsesta asti nähnyt molempien vanhempien osallistuvan näihin. Mutta toisaalta, miksi tuollainen tasa-arvo sitten olisi ihanne? Itse en edes haluaisi sellaista, viihdyn erinomaisesti perinteisen naisen roolissa. 

Sama tuo että varmaan uran arvostus tyttölapsella on suurempi jos äiti on tehnyt uraa, kuin jos äiti on ollut leppoisa pullantuoksuinen kotiäiti. Itse olen kotiäidin lapsi, ja minua mitkään urat ei ole kiinnostanut koskaan yhtään. Minun elämäni ydin, vaikka käynkin töissä nyt kun lapset on jo teinejä, on aina koti ja oleminen, ei suorittaminen. Luulen, että olen tälla tavalla eläen varsin onnellinen ihminen, ja ainakin onnellisempi kuin jos olisi suorittava uraihminen.

Vierailija
8/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:01"]

Pahus, ei toimikaan. Tässä:

Harvardin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan työssä käyvien äitien tyttärillä on paremmat edellytykset menestyä työelämässä ja suurempi palkka kuin kotiäitien kasvateilla. Uraäitien lapsilla on myös tasa-arvoisemmat parisuhteet kuin niiden perheiden lapsilla, joissa on ollut kotiäiti.

Tutkimuksessa oli mukana perheitä 24:sta Euroopan, Lähi-Idän, Aasian, Australian sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikan maasta. Kotiäitien ja työssä käyvien äitien lapsia seuraamalla tutkijat huomasivat, että työtä tekevien lapset päätyivät kouluttautumaan pidemmälle ja sisäistivät paremmat edellytykset työelämässä pärjäämiselle. 

Työelämän kulttuurin tuttuus näkyi johtotehtäviin päätyneiden lasten määrässä. Uraäitien tyttäristä kaksi kolmesta oli korkeassa asemassa työpaikallaan, kun vain yksi neljästä kotiäitien tyttäristä pääsi yhtä korkealle. Työtehtävät vaikuttavat osaltaan myös palkkatason eroon: työssä käyvien äitien tyttärien palkka oli 4 prosenttia verrokkeja korkeampi.

Äidin uravalinnalla on tutkimuksen mukaan vaikutusta myös lasten tulevaan perhe-elämään. Uraäitien lasten parisuhteet olivat muita tasa-arvoisempia. Heidän kasvattamat pojat tekivät enemmän kotitöitä, osallistuivat lastenhoitoon ja viettivät enemmän aikaa perheen kanssa.

[/quote]

Tuota noin... en kyllä tiedä voiko tätä tutkimustulosta yleistää Suomeen. Suomessa tasa-arvo ja naisten yhteiskunnallinen asema on aivan toista luokkaa kuin noissa Lähi-idän, Etelä-Amerikan, Aasian tai Etelä-Euroopankaan maissa. On ollut jo kauan tiedossa, että naisten kouluttaminen parantaa perheiden oloja, lapsikuolemia, lasten lukutaitoa jne. Tätähän on Afrikassa harrastettu jo vuosikausi, että koulutetaan äitejä ja naisia, jolloin tieto siirtyy lapsille (sukupuolesta riippumatta). 

Toki jossain Lähi-idässä, jossa naisen työskenteleminen perheen ohella on vieläkin melko poikkeuksellista, töissäkäyvä äiti vaikuttaa varmasti lasten arvomaailmaan valtavasti. Mutta Suomessa työssäkäyvä äiti nyt ei mitään niin poikkeuksellista ole, on itseasiassa aikamoinen harvinaisuuskin jos pikkulasten äitejä ei lasketa mukaan (koska pienille lapsille koti on paras hoitopaikka). 

Vierailija
9/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no Suomeen tällainen ei niin hyvin päde, koska viimeisen 50 vuoden aikana täällä on siirrytty vajakkiuden, alisuorittamisen sekä kaikenlaisen työnvieroksunnan ihailuun. Tähän myös laajasti kannustetaan. Ja koska omat työnvieroksujat ja vajakit eivät riitä, niitä pitää tuoda lisää ulkomailta. Ja tukea avokätisesti, tietty.

Muualla maailmassa, toki. Mutta ei koske Suomea siis.

Vierailija
10/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, kotiäidin tytär, olen luonut ihan kohtalaisen uran. Paras kaverini, jonka äiti kävi töissä, päätyi lopulta monen ammattikokeilun jälkeen hoiva-avustajaksi.

En tarkoita, että oma kokemukseni ohittaisi tutkimuksen, mutta tuosta jutusta ei saanut selvää esim. siitä, kuka hoiti uraäitien (vai työssäkäyvien äitien?) lapset äidin ollessa töissä, oliko vakioitu mitään asioita tyyliin asuinpaikka, ikä ja palkka. Sitäkään ei kerrottu, miten moni uraäiti olikin oikeastaan yrittäjä ja tytär jatkoi hänen jälkeensä samalla alalla.

Vierailija
11/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:15"]

Minä, kotiäidin tytär, olen luonut ihan kohtalaisen uran. Paras kaverini, jonka äiti kävi töissä, päätyi lopulta monen ammattikokeilun jälkeen hoiva-avustajaksi.

En tarkoita, että oma kokemukseni ohittaisi tutkimuksen, mutta tuosta jutusta ei saanut selvää esim. siitä, kuka hoiti uraäitien (vai työssäkäyvien äitien?) lapset äidin ollessa töissä, oliko vakioitu mitään asioita tyyliin asuinpaikka, ikä ja palkka. Sitäkään ei kerrottu, miten moni uraäiti olikin oikeastaan yrittäjä ja tytär jatkoi hänen jälkeensä samalla alalla.

[/quote]

Ei sillä ole mitään merkitystä, niin kuin ei ole tuolla omakohtaisella poikkeusesimerkilläsi. Kotiäidin lapsista tulee vajaampia ja epätasa-arvoisempia, näin on näreet. Ei muuksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi selitellä.

Vierailija
12/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah.. mulla on uraäiti ja itse olen ollut kohta 6v kotiäitinä. Mulla on kyllä korkea koulutus ja hyvä parisuhde.

Äidin työ/urakeskeisyys näkyy ehkä siinä, että vaikka äitini on musta ihana ihminen (eikä kasvatuksessakaan oo mitään moitittavaa), meillä on aika etäiset välit. Nähdään kyllä usein, muttei olla silleen läheisiä, että esim. avautuisin omista murheistani. Lisäksi olen jo lapsena päättänyt sen, ettei työ saa olla elämä vaan perhe tulee ensin.

Täällä urakeskeisyys ja "menestyminen" ei oo siis periytynyt.. mut ehkä se hyppää sukupolven ja omst lapset tekee taas päinvastoin?

Vierailija
13/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:15"]

[/quote]

Ei sillä ole mitään merkitystä, niin kuin ei ole tuolla omakohtaisella poikkeusesimerkilläsi. Kotiäidin lapsista tulee vajaampia ja epätasa-arvoisempia, näin on näreet. Ei muuksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi selitellä.

[/quote]

Juuri tätä tarkoitin. Tiede on siitä kivaa, että sillä voi perustella asioita, jotka omasta mielestä on näin. Tuo "pojilla tasa-arvoisemmat parisuhteet" on sekin vähän pimeä juttu, koska ei ole kerrottu, mikä on tasa-arvon mittari. Rahojen jakaminen vai tiskaaminen?

Vierailija
14/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua, mutta voi pitää paikkaansa siinä mielessä että uraäidin ja kotiäidin arvot ovat usein erit. Kotiäiti arvostaa lapsuutta, rauhallista elämää, onnellisuutta ja rakkautta. Uraäiti arvostaa pedagokista varhaiskasvatusta, opiskelua ja tietenkin lapsensa tulevaa uraa. Molemmat äidit varmasti jakavat lapsilleen omat arvonsa ja toivovat heidän jatkavan valitsemallaan tiellä.
Kotiäidin lapset eivät saa ehkä niin hyviä urasuhteita vanhempiensa toimesta kuin uraäidin. Kotiäidin lapsen huonompi palkka voi johtua vaikka siitä että raha ei ole arvo vaan työn kutsumus tai miellekkyys. Tasa-arvo, kukakohan määrittelee senkin onko suhde epätasa-arvoinen...tasa-arvo ei voi olla ulkopuolisen sanelema, molempien täytyy laittaa yhtä usein tiskit tyyliin, vaan tasa-arvo on sitä että molemmat osapuolet kokevat olevansa yhtä tärkeitä perheenjäseniä ja ettei kumpikaan koe tekevänsä enemmän tai yli voimavarojensa töitä perheen ja parisuhteen eteen.

Tekisivät tutkimuksen onnellisuudesta ja sisäisestä rauhasta..vain sillä on väliä.

Vierailija
15/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tutkimuksia nyt tulee ja menee.

Vierailija
16/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagokista?

Vierailija
17/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan pitää olla kotona, että on kotiäiti? 3v? Kunnes lapset menevät kouluun? Kunnes lapset lähtevät kotoa?

Vierailija
18/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo nyt ole ittestään selvää että jos kotona oma äiti näyttää esimerkkiä tekemällä isoa uraa työelämässä sen sijaan että loisii kotona marisemassa kotitöistä ja tukien pienuudesta, niin oma lapset saavat hiukka erilaisen esimerkin.

Vierailija
19/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kotiäiti. Kaikki me kolme tytärtä vannottiin, että kotiäitejä ei meistä tule.

Vierailija
20/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:32"]

No eikö tuo nyt ole ittestään selvää että jos kotona oma äiti näyttää esimerkkiä tekemällä isoa uraa työelämässä sen sijaan että loisii kotona marisemassa kotitöistä ja tukien pienuudesta, niin oma lapset saavat hiukka erilaisen esimerkin.

[/quote]

Etelä-Amerikassa perheissä on kotiapulaiset, oli äiti töissä tai ei. Jos siis kyse keskiluokkaisesta perheestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi