Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Uraäitien lapset menestyvät paremmin

Vierailija
26.06.2015 |

Uraäitien lapset menestyvät paremmin ja rakentavat tasa-arvoisemman parisuhteen

http://www.hs.fi/ura/a1305965732848 

No niin naiset, hus pois sieltä kotoa aiheuttamasta epätasa-arvoa ja heikkoa tulevaisuutta lapsillenne. Tutkittu asia. Tähän on minkään päivystävän kasvatus"sian"tuntijankaan turha tulla itkemään väliin. =)

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee paremmin suhteilla työelämään kuin ilman niitä. (Nykyään lähes edellytys)

Vierailija
22/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:31"]Pedagokista?
[/quote]
Sori. Siis pedagogista eli opettavaista. Esim. Moni varsinkin uraäiti kokee että lapsen leikki ei ole tarpeeksi opettavaista joten on pakko laittaa päivähoitoon ammattilaisten hoiviin siinä uskossa että siellä opetetaan asioita opettamalla ja ohjatulla toiminnalla. Tosiasiahan on että lapsi oppii parhaiten vapaassa leikissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuhan on ollut tiedossa jo pitkään. Lasten menestys (sukupuolesta riippumatta) korreloi etenkin äidin koulutuksen kanssa.

Vierailija
24/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisin ikinä kuulemani kommentti oli juhannuksena, kun kokoonnuimme kaveriporukalla ja kavereiden 5-6 vuotiaat tytöt leikkivät keskenään. Toinen (työssäkäyvän äidin tytär) ilmoitti, että hänestä tulee isona lentokapteeni, koska se on maailman kivoin työ ja siinä saa matkustaa, johon toinen (kotiäidin tytär) ilmoitti, ettei tytöt saa lentää ja heidän työnsä on olla äiti.

Vierailija
25/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:32"]No eikö tuo nyt ole ittestään selvää että jos kotona oma äiti näyttää esimerkkiä tekemällä isoa uraa työelämässä sen sijaan että loisii kotona marisemassa kotitöistä ja tukien pienuudesta, niin oma lapset saavat hiukka erilaisen esimerkin.
[/quote]

Loisii kotona on jo niin kulunut.

Vierailija
26/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kotona saatu malli vaikuttaa. Suomessa kuitenkin äidit pystyvät yhdistämään työn ja perheen hyvin eli en näe että ihan pätee suomeen tai muihin pohjoismaihin tämä tutkimus. Se että on kolme vuotta lasten kanssa tuskin vaikuttaa lapsen uraan. Miksi muuten jotain "uraa" niin kovasti ylipäätään ihannoidaan? Eikö työ johon on suurin piirtein tyytyväinen riitä?

Vierailija
27/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se työäiti sipsutti paikalle ja kertoi sen, että irl työeälämässä hänenkin uransa on se, että hän siivoaa sitä lentokonetta ja parhaassa tapauksessa pääsee lentoemännäksi sipsuttamaan jakkupuvussa.

Vierailija
28/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että lasten on hyvä nähdä pienenä kuinka vanhemmat käyvät töissä, näin lapsi oppii mistä leipä tulee pöytään. Kuitenkin on tärkeää että työ ja perhe-elämä ovat balanssissa, eli jos teet 80-tuntista työviikkoa ei sinulla oikeasti jää aikaa perhe-elämälle, ja lapsi voi saada väärän käsityksen työn arvostuksesta. Uskon myös että jos äidillä ei ole aikomustakaan muuhun kuin kotiäidin uraan, vaikka viimeistään silloin kun lapset ovat kouluikäisiä, niin se luo vääränlaista kuvaa lapsille 'normaali' elämästä. Toki aina voi joutua työttömäksi, mutta ainakaan minulla ei omatunto antaisi periksi jäädä lusmuilemaan kotiin. Kouluhan on lapsen työpaikka, mikä siis on vanhemman työpaikka?
.
Lisäksi yleensäkin se että isä osallistuu perhe-elämään ja kotitöihin, luo sanomattakin tasa-arvoisen kasvuympäristön lapselle. Yksinhuoltajat kasvattavat lapsensa yksin, joten on ymmärrettävää että toinen hoitaa yksin kaikki kotityöt, parisuhteessa en tätä ymmärrä, enkä hyväksyisi.
.
t. töissäkäyneen yksinhuoltaja äidin lapsi, työssäkäyvä 27-vuotias nainen, kaksi omaa lasta, mies joka osallistuu perhe-elämään mukisematta.

Vierailija
29/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:36"]

Pääsee paremmin suhteilla työelämään kuin ilman niitä. (Nykyään lähes edellytys)

[/quote]

Täällä siis jokin kotiäidinjälkeläisvajakki ilmoittautuu. Toi on tietenkin ihan hyvä tekosyy olla hakematta töitä ja jatkaa loisimista muiden rahoilla.

Vierailija
30/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:32"]

Minulla oli kotiäiti. Kaikki me kolme tytärtä vannottiin, että kotiäitejä ei meistä tule.

[/quote]

Sama juttu. Kahdesta asiasta nuoruudessani olen helevetin katkera: ensinnäkin siitä, että asuttiin umpitylsässä maalaiskunnassa, jonka yläasteella/lukiossa ei ollut mahdollisuutta opiskella mitään kieliä (paitsi ne pakolliset englanti-ruotsi-saksa-ranska), ja toiseksi siitä, että mutsi oli pikkuveljen syntymästä eläkkeelle asti kotiäiti-kotirouva (=pitkäaikaistyötön). Vannoin kouluttautuvani niin pitkälle kuin pää kestää ja pitäväni opiskelun/työn elämän ykkösprioriteettina - lapsia en myöskään ole ikinä halunnut, koska totesin jo nuoruudessani perheen olevan naiselle pelkkä pallo jalassa. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kotiäitiys on yksi pahimmista asioista, mitä nainen voi tehdä sekä omalle että lastensa elämälle. Yliopistokoulutuksesta huolimatta olen alisuoriutuja, enkä ole koskaan päässyt kiinnittymään kunnolla työelämään.

Vierailija
31/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraäitien lapsilla 4% parempi palkka. Eipä paljoa ole, ihan sama.

Vierailija
32/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan halunnut mitään ihmeellistä uraa, mutta en ole halunnut koko ikääni kotonakaan olla. Eräs lähisukulaiseni on pph:n lapsi, eli ollut koko lapsuudensa kuten veljensäkin, ovat siis toki poikia. He molemmat ovat johtotehtävissä. Samoin minun veljeni on pikkupomo keskisuuressa yrityksessä ja edennyt aina vaan, vaikka äiti oli kotona. Mä hain kyllä yliopistoon, mutta sen verran vaikeapääsyiselle linjalle, että jäin pari kertaa hiuskarvan päähän ja sitten kyllästyin. 

31: Mun pojat on olleet suht. isolla ala-asteella eikä silti kielten ryhmiä ole aina saatu, ei välttämättä kuin yhden kielen ja esikoiseni ollessa valintavaiheessa ei edes tullut saksan ryhmää. Ei noita mainitsemiasia kieliä erikoisempia ole mahdollisuutta kuin harvassa koulussa ja jos opettaja onkin, ei ryhmää aina tule isossakaan. 

Vierailija
33/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt tiedetty, etteivät koulutetut ja älykkäät jää vuosiksi kotiin vaan ovat töissä vaikka lääkäreinä. Sinne Siwan kassalle ei yleensä niin kiire ole ja tulothan ei siitä juuri nouse muutenkaan. Tai tietty osa niistä älykkäistäkin jää kun kyse on naisista kuitenkin. Silloin yleensä on se hyvätuloinen mies joka sen mahdollistaa.

Älykkyys kuitenkin periytyy ja saavat sen hyvän esimerkin ja työmoraalin sitten sieltä kotoa:

Nature DOES beat nurture: Child's educational success is based more on their genes than their environment
Over three fifths of a child’s intelligence is passed down from the parents, according to a study by Kings College London 
Study of 6,653 pairs of twins suggests IQ really is a product of nature
But the scientists stressed that environment and other inherited traits also play a role in educational success
Scientists looked at GCSE results to come to their conclusion
Findings could influence how subjects are taught at school and back up calls for more personalised learning

Vierailija
34/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli kotiäiti ja mustakin tuli kotilusmu. Nyt lapset on jo vähän isompia ja esikoinen aloittaa koulun ja mullakin alkanut hieman kunnianhimo nousta. Hain yliopistoon ja pian pitäisi tulla kirje että päsinkö sisään.

Vierailija
35/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:48"]

[/quote]

Täällä siis jokin kotiäidinjälkeläisvajakki ilmoittautuu. Toi on tietenkin ihan hyvä tekosyy olla hakematta töitä ja jatkaa loisimista muiden rahoilla.

[/quote]

Eli Suomessa on mielestäsi 500 000 työtä vieroksuvaa henkilöä?

Vierailija
36/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

URA JA TYÖSSÄKÄYNTI on kaksi ihan eri asiaa!!!

Jumankauti onko mulla sitten ura viinakaupan kassalla?Ja menestyykö mun lapset semi okei koska olen aina lapsien välissä ollut työssä?..nyt oon kotona joten ne taantuu?

Vierailija
37/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:43"]

Surullisin ikinä kuulemani kommentti oli juhannuksena, kun kokoonnuimme kaveriporukalla ja kavereiden 5-6 vuotiaat tytöt leikkivät keskenään. Toinen (työssäkäyvän äidin tytär) ilmoitti, että hänestä tulee isona lentokapteeni, koska se on maailman kivoin työ ja siinä saa matkustaa, johon toinen (kotiäidin tytär) ilmoitti, ettei tytöt saa lentää ja heidän työnsä on olla äiti.

[/quote]

Minä taas kuuntelin vastaavanikäisiä tyttöjä barbileikissä. Toinen (kotiäidin tyttö) sanoi, että tämä barbi on lääkäri ja auttaa sairaita lapsia. Uraäidin tyttö huokaisi, että "tää barbi ei jaksa nousta aina aamuisin, tää on mieluummin näitten pienempien äiti".

Vierailija
38/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:48"]

[/quote]

[/quote]

Eli Suomessa on mielestäsi 500 000 työtä vieroksuvaa henkilöä?

[/quote]

Sanoisin, että puolet ja puolet. Eli 250k on oikeita työnhakijoita ja 250k on sitten näitä elämäntapatyöttömiä. 

Vierailija
39/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:04"]

Onhan tuo nyt tiedetty, etteivät koulutetut ja älykkäät jää vuosiksi kotiin vaan ovat töissä vaikka lääkäreinä. Sinne Siwan kassalle ei yleensä niin kiire ole ja tulothan ei siitä juuri nouse muutenkaan. Tai tietty osa niistä älykkäistäkin jää kun kyse on naisista kuitenkin. Silloin yleensä on se hyvätuloinen mies joka sen mahdollistaa.

Älykkyys kuitenkin periytyy ja saavat sen hyvän esimerkin ja työmoraalin sitten sieltä kotoa:

Nature DOES beat nurture: Child's educational success is based more on their genes than their environment Over three fifths of a child’s intelligence is passed down from the parents, according to a study by Kings College London  Study of 6,653 pairs of twins suggests IQ really is a product of nature But the scientists stressed that environment and other inherited traits also play a role in educational success Scientists looked at GCSE results to come to their conclusion Findings could influence how subjects are taught at school and back up calls for more personalised learning  [/quote]

Aika moni pienten lasten lääkäriäiti tekee osa-aikaista työtä tai ottaa vastaan vain yksityisvastaanotolla muutamana päivänä viikossa. Siten he voivat käyttää osaamistaan ja kuitenkin olla mahdollisimman paljon lastensa kanssa.

Vierailija
40/51 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta. Lopulta noitten elämä ei ole sen parempaa mitä munkaan ja se mitä ne voi ostaa pilaa taas muuten niitteen elämän. Mä olen kasvattanut lapsistani itsenäisiä ainakin niin ettei miestä tarvita vaan elää voi helposti ilman ja paljon paremmin. Se on sen mun tärkein ohje lasteni elämään ja se että kokonaan ilman rahaa on vaikeaa elää. Mitään muuta vaatimusta ei elämässä oikeesti ole.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme