Onko mahdotonta löytää tällaista naista?
-ymmärtää syy- ja seuraussuhteita
-erottaa tiedon ja tunteet
-ymmärtää, mitä ei ymmärrä eikä esitä ymmärtävänsä
-ymmärtää ihmisyyden perusolemuksen eikä odota kumppaniltaan virheettömyyttä
-antaa seksiä ja vaatii sitä aktiivisesti itse, mutta ymmärtää, kun mies sanoo ei ja hyväksyy hiljaisemmat kaudet
-jos pettää, ei kerro miehelle tapahtuneesta vaan kantaa oman syyllisyytensä
-jos epäilee miehen pettävän, jättää asian omaan arvoonsa eikä ehdoin tahdoin kaivele ongelmia esiin
Kommentit (76)
Täällä yksi, erittäin hyvä, ellei jopa täydellinen. Mut se mutta löytyy täältäkin... Ensimmäisessä pitkässä suhteessani olin pettämisen kanssakin samoilla linjoilla kanssasi, vaan toista kertaa en jaksaisi. Lähtökohtaisesti kun alan parisuhteeseen en halua jakaa miestäni. Ja minähän en petä, en koskaan ole edes ajatellut pettämistä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:36"]Jos suhtaudut "pettämiseen" noin, niin miksi et hae avointa suhdetta?[/quote]
Koska en tahdo ympäriinsäjuoksentelusuhdetta. Minulle sitoutuminen on tärkeää.
Toisaalta tunnistan hyvin, että pitkässä parisuhteessa kumppanien tarpeet muuttuvat, tulee henkilökohtaisia kriisejä, tulee kyllästymistä, turhautumista, kysymyksiä, että tässäkö se sitten on. Jos jompi kumpi tai kumpikin tällaisessa tilanteessa pettää, niin se on voi voi, mutta ei sen tarvitse olla suhteen turmioksi.
En vain tahdo yhteen naisen kanssa, jolla on ehdottomia rajoja. En pidä vuosikymmenien avioliittoa tällaisen naisen kanssa todennäköisenä. Parempi on ottaa nainen, joka sietää sekä omia että kumppanin virheitä.
[/quote]
Et kertonut ikääsi, mutta uskoisin, että kovin nuorta naista, joka noin ajattelisi, on ehkä vaikea löytää. Nuoret on nykyään niin kovin konservatiivisia, että tuo pettämiseen suhtautuminen on aika mustavalkoista. Sen logiikan kanssakin on helposti vähän niin ja näin, koska kaikenlainen draamailu on myös muodissa. Meissä varttuneemmissa on varmasti enemmän realisteja ja ainakin itse ajattelin juuri noin. Parisuhde tällä reseptillä onkin kestänyt jo 25 vuotta ja hyvin menee edelleen. T: varttuneempi insinööripariskunta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:55"]Miksi sitten kyselet, jos asiat ovat ok, jos nyt olet ap?
[/quote]
En ole ap.
Kyllä avoimeen suhteeseen joku hutsu löytyy. Jatka vain etsimistä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:57"]Nuoret on nykyään niin kovin konservatiivisia, että tuo pettämiseen suhtautuminen on aika mustavalkoista.[/quote]
Se on juuri noin. Nuorille ihan luonteva toimintamalli on kertoa erosta ja jo seuraavalla viikolla nusaista jonkun toisen kanssa. Aivan kuin kumppanin jättäminen olisi jotenkin vähemmän vahingollista kuin kumppanin pettäminen.
Nuorethan ovat aivan äärimmäisen sarjasuhteellisia. Edellisen suhteen lopetuksesta ei saata kulua kuin pari viikkoa, kun jo uusi aloitetaan. Melkoista ihmisten kertakäyttöä.
Minä suostuisin. Ihmistä ei ole tarkoitettu yksiavioiseksi.
Brittiläisessä Royal Societyn Biology Letters-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan ihmiset jakautuvat uskollisiin ja parisuhteessa pettämiseen taipuviin.
Noin puolet ihmisistä on luonnostaan pettämiseen taipuvaisia, kun taas toinen puoli etsii lähtökohtaisesti pitkää parisuhdetta.
Sekä miehistä että naisista löytyy suunnilleen yhtä paljon molempiin ryhmiin kuuluvia.
Brittiläisten Oxfordin yliopiston ja Norhtumbrian yliopiston yhteistutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, miksi kaikista nisäkäslajeista juuri ihmiset ovat taipuvaisia sekä uskollisuuteen että pettämiseen. Muut nisäkäslajit joko parittelevat useiden lajitovereidensa kanssa, tai sitten pysyttelevät tiukasti yhden kumppanin kanssa kerrallaan. Ihmisten kohdalla näin selkeää jakoa ei ole havaittavissa – osa ihmisistä on uskollisia ja osa taas syrjähyppyihin taipuvia.
”Tutkimme kahta ryhmää, ensimmäisen niistä muodostivat miehet ja naiset jotka pyrkivät määrätietoisesti uskollisuuteen. Toisen ryhmään valikoitiin henkilöitä, jotka antoivat ymmärtää olevansa seksuaaliseen hairahtumiseen taipuvaisia”, kertoo Northumbrian yliopiston professori Rafael Wlodarski.
Tämä osuus selvitettiin verkkotutkimuksella, johon osallistui noin 600 henkilöä Pohjois-Amerikassa ja Britanniassa.
Tutkijoiden mukaan vastaajat pystyi melko helposti jakamaan pettäjiin ja uskollisiin, ikään kuin molemmilla ryhmillä olisi ollut toisistaan selvästi poikkeava tapa lisääntyä ja toteuttaa sukupuoliviettiään.
Kärjistetysti linjaten, mikäli nimetön oli etusormeen verrattuna pitkä, kertoi se suuresta määrästä sikiöajan testosteronia, joka taas viittasi kasvaneeseen riskiin hairahtua seksuaalisesti.
Tutkijoiden mukaan ihmiset, joiden sormet olivat tasapitkiä, olivat uskollisempia kumppaneita ja valitsivat helpommin pitkän parisuhteen.
Akateemikot kuitenkin korostavat, että sormien pituus antaa ainoastaan viitteitä käytöksestä. Ihmisen elinympäristö, elämänkokemus ja hallitseva kulttuuri muodostavat paljon suuremman tekijän parisuhteen uskollisuutta määriteltäessä.
”On tärkeää, ettei tutkimustuloksia tulkita yksioikoisesti. Ihmisen käyttäytyminen selittyy monilla eri tekijöillä. Kohdussa tapahtuneilla muutoksilla voi olla korkeintaan jotain vaikutusta johonkin niin monimutkaiseen asiaan kuin mitä ihmisen seksuaalisuus parisuhteessa on”, toteaa tutkimusta Oxfordissa johtanut professori Robin Dunbar.
Jatka etsimistä. Puolet on pettämiseen taipuvaisia. Et vain ole löytänyt sitä oikeaa... Minulla on myös paljon uskottomia ystäviä, joiden kanssa puimme pettämistä, emmekä tuo sitä parisuhteeseen.
Onnea etsintään.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:10"]
-antaa seksiä ja vaatii sitä aktiivisesti itse, mutta ymmärtää, kun mies sanoo ei ja hyväksyy hiljaisemmat kaudet
-jos epäilee miehen pettävän, jättää asian omaan arvoonsa eikä ehdoin tahdoin kaivele ongelmia esiin
[/quote]Mitä sinulla itselläsi on tarjota tällaiselle naiselle?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:03"]
[/quote]Mitä sinulla itselläsi on tarjota tällaiselle naiselle?
[/quote]
Sama kuin naisella minulle.
Itse en haluaisi oll suhteessa, jossa kaikesta ei voi puhua tai jokin elämänalue pidetään systemaattisesti pimennossa. Avoimeen suhteeseen saattaisin sopivassa elämäntilanteessa ryhtyä, mutta tommoseen en koskaan. Mulle parisuhteessa olennaista on tasa-arvon lisäksi rehellisyys (mitä toisen selän takana toimiminen ei ole).
Mutta kyllä tommosiakin nopsia varmadti löytyy,sun täytyy vaan läväyttää toi lista pöytään heti ekoilla treffeillä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:56"]Mulle parisuhteessa olennaista on tasa-arvon lisäksi rehellisyys[/quote]
Ihmissuhteissa yleensäkään rehellisyys ei kannata, saati sitten parisuhteessa. Parisuhteessa kannattaa keskittyä myönteiseen jakamiseen ja keskinäiseen tukemiseen eikä rehellisyyteen.
Jos minä rupeaisin suhteessamme rehelliseksi (kertoisin avoimesti tunteistani, tarpeistani ja toiveistani), niin se olisi sitten siinä. Samoin kävisi, jos mieheni tekisi saman. Mutta kun kumpikin tietoisesti peittää asioita, joita ei saa sovitettua yhteen ja jotka ovat uhka toiselle, niin suhde toimii hyvin.
Joskus tuntuu, että rehellisyyden vaalijat ovat ihmisiä, jotka itse kestävät rehellisyyttä erittäin huonosti. Rehellisyys on paljon useammin rikkovaa ja uhkaavaa kuin suhdetta syventävää.
Siis miksi täytyy esittää olevansa uskollisessa parisuhteessa jos haluaa pettää? Miksei voi olla avoimessa suhteessa? Kertoa suhteen alussa, että haluaa mahdollisuuden olla muidenkin kanssa? Sitten se nainen joko suostuu siihen tai ei.
Jostain syystä on aina pakko kusettaa toista ja esittää uskollista, jottei toinen saa päättää haluaako ryhtyä moiseen. Voisit olla rehellisen avoin ja löytää haluamasi suhteen, mutta ei, haluat kusettaa ja loukata toista mahdollisimman pahasti.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:05"]Siis miksi täytyy esittää olevansa uskollisessa parisuhteessa jos haluaa pettää? [/quote]
Monet uskovat alttarilla lupaukseensa, mutta kun pareja tarkastellaan 25 vuoden päästä, eronneita on hirveä määrä, pettäneitä vielä enemmän.
Uskollinen parisuhde on hyvä tavoite, mutta on pelkkää realismia myöntää, että harvoin se toteutuu. Siksi jyrkkä suhtautuminen pettämiseen on typerää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:56"]Mulle parisuhteessa olennaista on tasa-arvon lisäksi rehellisyys[/quote]
Ihmissuhteissa yleensäkään rehellisyys ei kannata, saati sitten parisuhteessa. Parisuhteessa kannattaa keskittyä myönteiseen jakamiseen ja keskinäiseen tukemiseen eikä rehellisyyteen.
Jos minä rupeaisin suhteessamme rehelliseksi (kertoisin avoimesti tunteistani, tarpeistani ja toiveistani), niin se olisi sitten siinä. Samoin kävisi, jos mieheni tekisi saman. Mutta kun kumpikin tietoisesti peittää asioita, joita ei saa sovitettua yhteen ja jotka ovat uhka toiselle, niin suhde toimii hyvin.
Joskus tuntuu, että rehellisyyden vaalijat ovat ihmisiä, jotka itse kestävät rehellisyyttä erittäin huonosti. Rehellisyys on paljon useammin rikkovaa ja uhkaavaa kuin suhdetta syventävää.
[/quote]
Mutta jos suhteen ALUSTA asti ollaan oltu täysin rehellisiä näissä asioissa, ei ne ole myöhemminkään mitenkään rikkovia tai uhkaavia. Niihin on silloin osattu jo varautua eivätkä ne yllätä.
- Neljä ensimmäistä kohtaa ok,
- viides niin ja näin,
- kaksi viimeistä ehdottomasti ei.
[/quote]
Ennemminkin pitäisi kysyä löytyykö sellaista naista joka voisi joskus olla haukkumatta ja syyllistämättä miestä kaksijakoisen moraalinsa kautta
Kaikki muut kohdat pätee minuun, paitsi toisiksi viimeinen. Jos edes pystyisin pettämään, niin en pystyisi olemaan salaamatta sitä tietoa kumppaniltani. Viimeinen ja kolmanneksi viimeinen ei päde siinä määrin, että jos minulla on todella vahva epäilys kumppanini pettämisestä, niin tottakai otan asiasta selvää ja keskustelen kumppanini kanssa asiasta. Seksiä kyllä annan ja myös vaadin, mutta en hyväksy hiljaisia kausia. Silloin lentäisi ukko pihalle.
Mitä tuo järki tunteiden edelle käytännössä tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:10"]Mutta jos suhteen ALUSTA asti ollaan oltu täysin rehellisiä näissä asioissa, ei ne ole myöhemminkään mitenkään rikkovia tai uhkaavia. Niihin on silloin osattu jo varautua eivätkä ne yllätä.[/quote]
Suhteen alussa ei nähdä eikä kuulla mitään. Silloin tapsutellaan vaaleanpunaiset lasit päässä.
Myöhemmin suhteessa tarpeet muuttuvat. Suhteen alussa ihastus on vahvaa ja seksiä voi olla kaksi kertaa päivässä. 14 vuotta myöhemmin tilanne saattaa olla sellainen, että pienet lapset kitisevät jaloissa ja kiristävät pinnaa, asuntolaina on liian suuri, koska työttömyys osui kohdalle, mies on lihonut ja muuttunut muutenkin välinpitämättömäksi ja kaiken tämän päälle pukkaa vahvaa ja hallitsematonta ihastusta harrastuskaveriin, jonka ympärillä pyörivät myös kaikki seksifantasiat oman ukon lähinnä ällöttäessä.
Tällaisessa tilanteessa ei kannata sanoa ukolle, että olet haluton läski, et enää kiihota minua, olen kyllästynyt elämäämme ja sitä paitsi olen myös ihastunut harrastuskaveriini. Ei todellakaan kannata. Sen sijaan kannattaa pitää suunsa kiinni, yrittää nähdä kumppaninsa valoisasti, etsiä hänestä ja omasta elämästä hyviä puolia ja antaa ajan kulua. Viiden vuoden kuluttua tilanne saattaa olla parantunut.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:05"]Siis miksi täytyy esittää olevansa uskollisessa parisuhteessa jos haluaa pettää? [/quote]
Monet uskovat alttarilla lupaukseensa, mutta kun pareja tarkastellaan 25 vuoden päästä, eronneita on hirveä määrä, pettäneitä vielä enemmän.
Uskollinen parisuhde on hyvä tavoite, mutta on pelkkää realismia myöntää, että harvoin se toteutuu. Siksi jyrkkä suhtautuminen pettämiseen on typerää.
[/quote]
Ööh siis koska tilastot sanovat pettämisen olevan yleistä, sinun täytyy esittää haluavasi uskollisen suhteen vaikka petätkin? Ei ihan aukea tuo logiikka.
En vieläkään tajua, miksi pitää esittää uskollista jos oikeasti haluaa pettää? Miksei voi suhteen alussa avata suutaan ja kertoa tästä halustaan? Siksikö koska ei halua antaa sille toiselle mahdollisuutta kieltäytyä petetyksi tulemisesta? Valheilla on sitten helpompi pakottaa siihen pettämissuhteeseen?
Sorry. Mä olen jo varattu.