Lihottaako sushi? Tai tortilla?
Syödään usein perheen kanssa sushia, joskus tehdään itse, usein syön ravintolassa. Nyt ystävä sanoi, ettei syö sushia, kun se lihottaa. Pitääkö paikkansa? Ja toinen mitä meillä on tänä keväänä syöty usein, on tortillat. Niihin tulee salaattia, kurkkua, tomaattia, mietoa sipulia, taco-maustettua jauhelihaa tai broilerinfilettä, jotain juustoa (feta, cheddar, mitä milloinkin) sekä salsasoossia, joskus ranskankermaa tai avokadomössöä. Voiko se lihottaa? Olen vähän hämilläni, koska tätäkin on arvosteltu, kun syömme niin usein tortilloja. Olen normaalipainossa, BMI 24,5, mutta 10-vuotias poika on hiukan pyöreä.
Kommentit (76)
Näin minulle on kerrottu Jenkeissä ravintoterapeutin toimesta; sushi lihottaa, sashimi ei.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:52"]
Tehkää itse se salsa, ilman säilöntäaineita :) Säilöntäaineet kun säilövät myös ne kaikki ja kaiken ruuan mukana tulevat tyydyttyneet rasvat teidän vyötäröihin.
[/quote]
Joo, ja jos nielaisee purkan, se voi tarttua sydämeen ja estää sen lyömisen. :D
Näin minulle on kerrottu Jenkeissä ravintoterapeutin toimesta; sushi lihottaa, sashimi ei.
[/quote]
Ei tarvitse olla mikään amerikkalainen ravintoterapeutti tietääkseen, ettei riisi ole mitään parasta ravintoa laihdutuksen tai verensokerin kannalta, mutta oikeasti väliä on sillä, miten paljon sitä sushia tai sashimia syö.
Täällä me taas vedetään tortilloja!
-ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:27"] No kuules, meillä on tässä kahdenlaisia tortillakuoria ja 100 grammassa on 110 kcal. Ei mitenkään paina yksi lätty sataa grammaa. Pienempi paketti on 320 grammaa ja sisältää 8 tortillakuorta. -ap
[/quote] No sehän on sitten 44kcal per lätty.
Itse olen laskenut että suuressa tortillalätyssä täyteen tungettuna (paistettua kanaa, paistettua sipulia, ranskankermaa, salsaa, salaattia jne) on 430kcal, mutta se ei sitten ole mikään tortillatanko vaan sellainen rullagebabin näköinen monsteri. Normiateriaan riittä yksi tuollainen.
Ihan tavallisia, suhteellisen terveellisiä arkiruokiahan nuo ovat. Sushi on lähinnä riisiä, kalaa ja kasviksia ilman rasvaisia kastikkeita ja lisukkeita, joten ei voi sanoa sen olevan erityisen lihottavaa. Kaverisi on varmaan hurahtanut johonkin trendikkääseen viljattomaan dieettiin. Tortillaletuissa on melko paljon kaloreita, samoin väliin tulevassa juustossa ja ranskankermassa, mutta kun katsoo, että näitä ei laita liikaa ja että täytteen liha on vähärasvaista sekä lihaa suhteessa kasviksiin vähemmän, ei pitäisi tämänkään olla mikään ongelma. Minun on tosin myönnettävä, että molemmat kuuluvat suosikkiruokiini, jolloin tulee helposti syötyä liikaa siksi, että ruoka on niin hyvää. Tämä voi olla syynä myös poikasi painoon.
Ison eron tekee se, laittaako ruoan itse vai syökö ravintolassa. Kotona tehdyt tortillat voivat olla hyvinkin terveellisiä täytteistä riippuen. Ravintolan fajitas ei varmasti ole kevyt, niissä on niin paljon kermaista soossia yms.
En ole koskaan kyllä miettinyt, että tortilloissa olis paljo kaloreita. Paljon salaattia ja vihanneksia väliin sekä broilerinfilettä ja runsaasti salsaa, nam!
Lihottaahan se ruoka kuin ruoka! Minulle kertyi painoa lasten saannin jälkeen, ja ihan omasta syystä. Kun ei ehdi kuntosalille ja jumpalle enää 5 kertaa viikossa, pitäisi osata vähentää syömisiään. Syön tortilloja ja sushiakin joskus ja nyt olen päättänyt, että karkki saa jäädä kokonaan pois. Parempi syödä hyvää ruokaa kuin hankkia ne kalorit karkkipussista tai suklaapatukasta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:01"]
[/quote]
Ei tarvitse olla mikään amerikkalainen ravintoterapeutti tietääkseen, ettei riisi ole mitään parasta ravintoa laihdutuksen tai verensokerin kannalta, mutta oikeasti väliä on sillä, miten paljon sitä sushia tai sashimia syö.
[/quote]
Riisin terveellisyys riippuu sen laadusta. Täysjyväriisi on erittäin terveellistä. Vaalea riisi on epäterveellistä, siis se mitä on esim. sushissakin ja kiinalaisissa ravintoloissa yms.
[/quote]
Siksi aasialaiset ovat niin läskejä ja sairaita, kun syövät pääravintona puhdasta valkoista riisiä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:43"]
Onhan sushissa majoneesiakin.
[/quote]
No ei ainakaan meillä. Enkä kyllä muista että valmiissakaan susheissa olisi koskaa ollut majoneesia.
Ne määrät! Suklaa ei sinänsä lihota eikä jäätelö, kyse on määristä!!
En tiedä miksi joku retu on nostanut ikivanhan ketjun, mutta eipä se tortilla erityisen kaloripitoista ole. Burrito sen sijaan voi olla tai olla olematta täytteistä riippuen. Joten syö ihan huolettomasti tortilloita, ne ovat vain ohuita vehnälettuja.
Tai no voivat olla myös kauralettuja.
Tehkää itse se salsa, ilman säilöntäaineita :) Säilöntäaineet kun säilövät myös ne kaikki ja kaiken ruuan mukana tulevat tyydyttyneet rasvat teidän vyötäröihin.