Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihottaako sushi? Tai tortilla?

Vierailija
26.06.2015 |

Syödään usein perheen kanssa sushia, joskus tehdään itse, usein syön ravintolassa. Nyt ystävä sanoi, ettei syö sushia, kun se lihottaa. Pitääkö paikkansa? Ja toinen mitä meillä on tänä keväänä syöty usein, on tortillat. Niihin tulee salaattia, kurkkua, tomaattia, mietoa sipulia, taco-maustettua jauhelihaa tai broilerinfilettä, jotain juustoa (feta, cheddar, mitä milloinkin) sekä salsasoossia, joskus ranskankermaa tai avokadomössöä. Voiko se lihottaa? Olen vähän hämilläni, koska tätäkin on arvosteltu, kun syömme niin usein tortilloja. Olen normaalipainossa, BMI 24,5, mutta 10-vuotias poika on hiukan pyöreä.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:16"]

Tee cuacamole ja salsa itse, säästyy paljon kaloreita. Valmiskastikkeissa on tosi paljon sokeria ja muuta turhanpäiväistä. Kun katsot valmiscuacamolesäilykkeen ravintosisältöä, niin siinä on avocadoa joku 2% (vähän liioiteltuna).

[/quote]

Meillä onkin avokadomössöä, se tarkoittaa juuri sitä, että teen itse avokadomössöä, en osta valmista. Salsan ostan valmiina, katsoin juuri tuoteselostetta luomuTEXMEXsalsa sisältää 36 kcal /100 g. Kukaan ei syö sitä sataa grammaa, vaan ehkä max. 50 g per hlö, eli tulee alle 20 kcal. Toisin sanoen: äläpä yritä huijata, salsa näyttää olevan KEVYTruokaa :)

-ap

-Ap

[/quote]

En huijaa, tietenkin riippuu mitä salsaa ostaa. Niissäkin on paljon eroja ja monissa kaloreita paljon. Olet ilmeisesti ostanut hyvää tuotetta.

Vierailija
22/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän tortilloihin aina täysjyvälettuja, lisäksi juustot tai ranskankermat jätän kokonaan pois. Roskaruuaksi näkisin sen silloin olevan ihan terveellinen vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:06"]

Syödään usein perheen kanssa sushia, joskus tehdään itse, usein syön ravintolassa. Nyt ystävä sanoi, ettei syö sushia, kun se lihottaa. Pitääkö paikkansa? Ja toinen mitä meillä on tänä keväänä syöty usein, on tortillat. Niihin tulee salaattia, kurkkua, tomaattia, mietoa sipulia, taco-maustettua jauhelihaa tai broilerinfilettä, jotain juustoa (feta, cheddar, mitä milloinkin) sekä salsasoossia, joskus ranskankermaa tai avokadomössöä. Voiko se lihottaa? Olen vähän hämilläni, koska tätäkin on arvosteltu, kun syömme niin usein tortilloja. Olen normaalipainossa, BMI 24,5, mutta 10-vuotias poika on hiukan pyöreä.

[/quote]

Ei sushi tai tortilla lihota, ylensyönti lihottaa. Jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot.

[/quote]

Kaikkihan tuon tietää, mutta kuka kulkee kalorilaskin kädessä koko päivän? Syön itse lounasta usein Kin Sushissa, ja olen katsonut, että kukaan ei ota sieltä pöydästä 4 pientä sushia ja salaattipyödästä salaattia ja jätä syömistä siihen! Yleensä otetaan sitä lämmintä ruokaa myös, vaikka on syöty 6-8 sushia pohjalle. Teen itsekin niin, jos olen oikein nälkäinen.

Vierailija
24/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:32"]

Määristähän kaikki on kiinni. Tortillan ainekset kastikkeita ja juustoja lukuunottamatta on aika terveellisiä, joten jos kastikkeita ei käytä liikaa ja syö ylipäänsä kohtuullisesti, niin ei ne mitään erityisen epätervellistä ruokaa ole. Samoin sushi, siinä ei ole kermoja eikä juustoja eikä juurikaa pahoja rasvoja sisältäviä komponentteja, joten kohtuudella syötynä minusta ihan terveellinen valinta.

Syökö poikasti tortillojen kanssa oikeasti myös reilusti niitä kasviksia vai tekeekö niin, että ottaa pari kananpalaa ja kauheat määrät avokadomössöjä ja kermoja?

Ylipainoa kertyy helposti, jos ei yhtään liiku ja syö välipaloina jugurtteja, valmiita kolmioleipiä, pasteijoita tai hampurilaisia tai ylipäänsä paljon valmisruokaa ja jos juo paljon mehuja.

[/quote]

Tortillaan laittavat kaikki meillä salaattia, kurkkua, tomaattia ja lihaa tai kanaa sekä juustoa. Poika ei välitä avokadosta, salsaa laittaa ruokalusikallisen. Yleensä hän syö 2 tortillaa. Onkohan se liikaa?

-ap

[/quote]

No ei tuo kasvavalle nuorelle mitenkään liikaa ole, jos noin syö. Eiköhän se ylipaino kerry jostain muusta tai siitä, mitä syödään tuon lisäksi. Tuskin te pelkkää tortillaa ja sushia aina syötte.

[/quote]

Olet oikeassa. Minä huolestuin siksi, että viime aikoina on ensin ystävä sanonut, ettei syö sushia, koska se lihottaa. Ja tuttavien kanssa oli keskustelu, jossa he toivat ilmi, että tortilla ei ole mitenkään kevyttä ruokaa. Aloin miettiä, syödäänkö meillä turhan usein niitä. Meidän lapset ei nimittäin välitä perussuomiruuista, siis vaikka nakit ja muusi jää lautaselle. Enkä pidä itsekään esim. lihasopasta tai silakkapihveistä, joten meillä on makumaailma monesti muualta maailmasta.

-Ap

Vierailija
25/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leikkaan tortillasta turhia kaloreita ja lisään prodea tekemällä koko komeuden merileväarkkiin! Sain idean ulkomailta aikana jolloin Suomesta ei edes saanut niitä jäätelötötterösusheja. Toimii tortillaankin!

Vierailija
26/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:24"]

Mikään ei lihota kun syö kohtuudella. 10 palan sushiateriassa on noin 450 kaloria. Se on normaalimäärä. Mutta pitäydypä tuossa määrässä... Yksi tortilla suunnilleen saman verran ilman juustoa, eli siinäkin yhden pitäisi riittää. Sushi on vähärasvaisempaa kuin moni muu ruoka ja siinä rasvat on hyviä (kalasta). Paljon on tosin hiilareita koska riisi.

[/quote]

Ai missä on 450 kcal? Kyllä sushilaskureilla laskien 450 kcal tulee täyteen jo 4 palasta! Jos syö 10 palaa, on jo tonni paukahtanut rikki. Se on puolet koko päivän kalorimäärästä ainakin minulla.

Vierailija
27/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalorit sitä, kalorit tätä! Syökää mitä syötte, mutta urheilkaa, niin ei tule läskiongelmia. Opasta pyöreä lapsesi liikunnan pariin, niin voitte syödä sushia ja tortilloja vaikka joka päivä. Esim. jalkapallo on kivaa ja hyväksi ihmiselle.

[/quote]

Jalkapallo on liian kallis, maksaa yli tonnin vuosi. Poika urheileekin talvella, 3 kertaa viikossa, mutta kausi on syyskuusta huhtikuun alkuun. Eikä ole hänen kohdallaan hoikistanut. Kesällä ui vähintään tunnin joka päivä, kunhan vedet lämpenee, ja pyöräilee ja ulkoilee päivittäin. Poikani ei ole lihava, vielä, mutta pyöreähkö on, ja siksi asiaan pitäisi satsata nyt.

-ap

Vierailija
28/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalorit sitä, kalorit tätä! Syökää mitä syötte, mutta urheilkaa, niin ei tule läskiongelmia. Opasta pyöreä lapsesi liikunnan pariin, niin voitte syödä sushia ja tortilloja vaikka joka päivä. Esim. jalkapallo on kivaa ja hyväksi ihmiselle.

[/quote]

Kalorit on just sitä - ei kukaan normaalilla ruokavaliolla liho, mutta liikunta ei poista mitenkään sitä tosiasiaa, että pitäisi syödä myös oikein. Ei kaikki ongelmat poistu sillä, että potkii palloa silloin tällöin. 

Vierailija
29/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:45"]

4 pientä palaa / rulla sushia on about 300-400 kaloria. Omien laskujen mukaan yleensä yksi kotitekoinen tortilla täytteineen on melkein 400 kaloria (vähän ranskankermaa, lihaa, salsaa ja paljon kasviksia). Eli kyllä noissa aikapaljon on kaloreita.

Tässä linkkiä sushin kaloreihin: http://www.sushifaq.com/sushi-health/calories-in-sushi/

[/quote]

Miten ihmeessä?

Yksi täysjyvätortillan levy on 110 kcal. 

Salaatti, tomaatti, sipuli, paprika jne eivät tee kymmentäkään kaloria. 

Ranskankermaa ei laiteta mitään desiä, vaan esim 20 gr jolloin siinä on 50 kcal. 

10% jauheliha 50 gr on 80 kcal. 

Salsasta n 10 kcal. 

Yht 260 kcal. 

Olen ihan mitannut nämä määrät. 

Vierailija
30/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:10"]

Miten ihmeessä?

Yksi täysjyvätortillan levy on 110 kcal. 

Salaatti, tomaatti, sipuli, paprika jne eivät tee kymmentäkään kaloria. 

Ranskankermaa ei laiteta mitään desiä, vaan esim 20 gr jolloin siinä on 50 kcal. 

10% jauheliha 50 gr on 80 kcal. 

Salsasta n 10 kcal. 

Yht 260 kcal. 

Olen ihan mitannut nämä määrät. 

[/quote]

Minä syön suunnilleen samanlaisia tortilloita ja olen myöskin laskenut kalorimäärän ja päässyt hyvin lähelle samaa tulosta :) Suht pieni, vähän liikkuva nainen kuluttaa noin 2000 kcal päivässä, jolloin kaksi tai kolmekaan tortillaa ei ole mitään yletöntä mässäilyä, jos päivän muilla aterioilla syödään vähemmän. Kasvava teinipoika tai kovaa työtä tekevä mies kuluttaa vielä reilusti enemmän, jolloin voi syödä vieläkin enemmän.

Lisäksi painonhallinnan kannalta ei ole suurtakaan merkitystä sillä, että silloin tällöin tulee syöneeksi liikaa. Itselläni ainakin silloin seuraavana päivänä on sen verran ähky olo, etten syö läheskään niin paljon kuin normaalisti, jolloin tulos on plus miinus nolla.

Vierailija
31/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan pitää olla todella energiaköyhää jotta sitä syömällä ei voisi lihoa. Hevoset lihoo kesällä laitumella nurmea syömällä. Eli melkein kaikella voi lihoa kun sitä syö liikaa. Mikään ruoka tai raaka-aine ei sinänsä ole lihottava.

Vierailija
32/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:52"]

Näin minulle on kerrottu Jenkeissä ravintoterapeutin toimesta; sushi lihottaa, sashimi ei.

[/quote]

Ei tarvitse olla mikään amerikkalainen ravintoterapeutti tietääkseen, ettei riisi ole mitään parasta ravintoa laihdutuksen tai verensokerin kannalta, mutta oikeasti väliä on sillä, miten paljon sitä sushia tai sashimia syö.

[/quote]

Riisin terveellisyys riippuu sen laadusta. Täysjyväriisi on erittäin terveellistä. Vaalea riisi on epäterveellistä, siis se mitä on esim. sushissakin ja kiinalaisissa ravintoloissa yms.

Vierailija
33/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortilloiden terveellisyys riippuu _niin_ paljon siitä mitä ja missä suhteessa asioita laittaa väliin. Jos laittaa kanaa, paljon kasviksia ja jättää juustot ja ranskankermat, niin se pieni määrä vehnää mitä niissä letuissa on, ei kyllä tunnu missään. Me syödään tosi rasvaisia tortilloja jauhelihalla, paljolla määrällä paksua turkkilaista jugurttia ja joskus parillakin eri juustolla, joten niitä ei voi hyvällä tahdollakaan väittää terveysruoaksi salaattimääränkään kanssa, mutta em. valinnoilla niistä kyllä halutessaan todella hyvässä ravintoarvosuhteessa olevan aterian. :) 

Vierailija
34/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikasi ainoa syy, miksi nyt pohdit noiden terveellisyyttä ja keveyttä? Vai myös muun perheen takia? 10-vuotias on jo niin iso, että sinulla on rajallinen valta hänen syömisiinsä. Hän syö myös koulussa ja kavereiden luona, ehkä kesäleirillä tai mummolassa myös? Olen itse pyöristynyt juuri 10 vuoden tietämillä, vaikka meillä syötiin aina terveellisesti. En itsekään tiedä, miksi ahmin mummon luona 3 pullaa ja 5 keksiä tai miksi käytiin kaverin kanssa pehmiksellä yhtenä kesänä joka toinen päivä. Vanhemmat eivät syöttäneet herkkuja tai tarjonneet roskaruokaa, minä itse en tuntenut mahaani niin täydeksi, ettenkö olisi jotain hyvää vielä himoinnut.  Mutta onneksi sitten myöhemminkään, 14-16-vuotiaana en käyttänyt taskurahoja viinaan, kuten monet kaverit, vaan astelin mieluummin hampurilaiselle tai ostin perjantaiksi ison pussin karkkia. Olen nyt aikuisena laihtunut ja lihonut ja taas laihtunut, ja tiedän, mitä pitää syödä, mutta ei se aina pysy kontrollissa. Tällä hetkellä ei ole liikalihavuutta, muutama vuosi sitten oli. Anna vaan, ap, pojalle tortilloja ja sushia edelleen!

Vierailija
35/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:52"]

Näin minulle on kerrottu Jenkeissä ravintoterapeutin toimesta; sushi lihottaa, sashimi ei.

[/quote]

Ei tarvitse olla mikään amerikkalainen ravintoterapeutti tietääkseen, ettei riisi ole mitään parasta ravintoa laihdutuksen tai verensokerin kannalta, mutta oikeasti väliä on sillä, miten paljon sitä sushia tai sashimia syö.

[/quote]

Aivan. Siksi aasialaiset ovat niin läskejä kun syövät paljon riisiä... eiku...

Vierailija
36/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:25"]Onhan nuo salsamössöt, ranskankermat ja guacomolet aika kaloripitoisia [/quote] YHDESSÄ tortilla plätyssä on yli 200 kaloria. Mieti sitä.

[/quote]

Ja aikuisen energian kulutus on tyypillisesti jotain 2000-2500kcal vuorokaudessa. Että mietippä sitä. Pizzojakin voi huoletta vetää pari päivässä.

Vierailija
37/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki muuten, jos haluaa syödä tortillan tapaista ruokaa mutta tosi kevyesti, on tehdä salaattiwrappeja. Toisin sanoen tortillalettujen sijaan täytteet laitetaan keräsalaatin lehdelle ja kääritään. En väitä, että olisi sama asia, mutta sopii hyvin kevyeksi kesäruoaksi tai jos yksi perheenjäsen laihduttaa muiden herkutellessa tortilloilla.

Vierailija
38/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei lihota kun syö kohtuudella. 10 palan sushiateriassa on noin 450 kaloria. Se on normaalimäärä. Mutta pitäydypä tuossa määrässä... Yksi tortilla suunnilleen saman verran ilman juustoa, eli siinäkin yhden pitäisi riittää. Sushi on vähärasvaisempaa kuin moni muu ruoka ja siinä rasvat on hyviä (kalasta). Paljon on tosin hiilareita koska riisi.

[/quote]

Eipä siinä paljoa hiilareita ole, annos on niin pieni. Hiilarit (riippuu hiilareista) on sitä paitsi terveellisiä, kunhan niitä ei syö liikaa.

Vierailija
39/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä palassa on koosta ja koostumuksesta riippuen noin 30-70 kaloria.[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:59"]

[/quote]

Ai missä on 450 kcal? Kyllä sushilaskureilla laskien 450 kcal tulee täyteen jo 4 palasta! Jos syö 10 palaa, on jo tonni paukahtanut rikki. Se on puolet koko päivän kalorimäärästä ainakin minulla.

[/quote]

Vierailija
40/76 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo kasvavalle nuorelle mitenkään liikaa ole, jos noin syö. Eiköhän se ylipaino kerry jostain muusta tai siitä, mitä syödään tuon lisäksi. Tuskin te pelkkää tortillaa ja sushia aina syötte.

[/quote]

Ja vaikka vetäisikin joka päivä yhen sushiaterian JA pari tortillaa, niin ei siinäkään vielä ole liikaa.

Naurettavaa vältellä jotain yksittäisiä ruokia, joita syödään vain joskus.

Jos lihoo, niin vika on päivittäisissä rutiineissa, jostain tulee jatkuvasti liikaa kaloreita ja aika harvoin se on varsinainen ruoka.