Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Käyn hakemassa ilmaisia lautakuormia. Aina kun olen kotona, on myös takka päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Tavaraa, ainakin ruokaa, menee enemmän roskiin kun ne pilaantuvat kaupan hyllyille. Eihän niiden hintaa voi tässä maassa laskea.
Vähän menee asian vierestä, mutta kesällä tekee oikein pahaa kun mansikkaa pilaantuu toreille/kaupoissa laatikkokaupalla ihan vain siksi, että sille on ahneuksissaan lyöty ihan älytön hinta ettei se mene kaupaksi. Se on kuitenkin tuoretuote jossa ei voi ajatellakaan että kyllä aika tavaran kaupitsee..
Jotenkin täysin järjenvastaista kun miettii mikä määrä siihen kasvatukseen on uhrattu aikaa, rahaa ja energiaa niin sitten se ennemmin saa päätyä biojätteeseen kuin että se myytäisiin sillä hinnalla jolla kauppa vielä käy. Ei kai tuosta tunkiolle menevästä saa sentin senttiä vai korvataanko tuo hävikkinä jotenkin täydestä arvostaan?
Se kyllä selittäisi tuon, mutta moinen porsaanreikä pitäisi tukkia heti. Etenkin kun ei tuo mansikanviljelykään mikään varsinainen ilmastoteko ole.
Ainakin Töölön torilla jos ei ole kauppa käynyt niin iltapäivän viimeisinä hetkinä voi saada 2 rasiaa yhden hinnalla, tai 3 kahden hinnalla. Kannattaa kärkkyä iltapäivästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Tavaraa, ainakin ruokaa, menee enemmän roskiin kun ne pilaantuvat kaupan hyllyille. Eihän niiden hintaa voi tässä maassa laskea.
Vähän menee asian vierestä, mutta kesällä tekee oikein pahaa kun mansikkaa pilaantuu toreille/kaupoissa laatikkokaupalla ihan vain siksi, että sille on ahneuksissaan lyöty ihan älytön hinta ettei se mene kaupaksi. Se on kuitenkin tuoretuote jossa ei voi ajatellakaan että kyllä aika tavaran kaupitsee..
Jotenkin täysin järjenvastaista kun miettii mikä määrä siihen kasvatukseen on uhrattu aikaa, rahaa ja energiaa niin sitten se ennemmin saa päätyä biojätteeseen kuin että se myytäisiin sillä hinnalla jolla kauppa vielä käy. Ei kai tuosta tunkiolle menevästä saa sentin senttiä vai korvataanko tuo hävikkinä jotenkin täydestä arvostaan?
Se kyllä selittäisi tuon, mutta moinen porsaanreikä pitäisi tukkia heti. Etenkin kun ei tuo mansikanviljelykään mikään varsinainen ilmastoteko ole.Ainakin Töölön torilla jos ei ole kauppa käynyt niin iltapäivän viimeisinä hetkinä voi saada 2 rasiaa yhden hinnalla, tai 3 kahden hinnalla. Kannattaa kärkkyä iltapäivästä!
Samoin Espoossa eräässä supermarketissa oli alennettu 4kg.n laatikko edellispäiväisiä mansikoita, olisikohan ollut peräti -50% (tai ehkä vähän vähemmän?). Ostin laatikon ja hyviä olivat edelleen. Olisi mukavaa jos muutkin kaupat tekisivät tätä, olisi köyhällä varaa ostaa mansikoita useamminkin.
Itse vähennän ulkona kahvittelusta, elokuvissa käynnistä, terassilla istumisista ja pikkusälän (korut, meikit, hiusjutut jne) ostosta. Ruoka tarjouksesta, samoin vaatteet alesta, jos nyt jotain vaatetta on pakko saada ja kirppikseltä ei löydy. Olen yrittänyt myydä tavaraa myös tori.fissä mutta todella huonosti menee kaupaksi vaikka hintaa olisi 1-2€.
Käyn ruokajonossa, teen kotikaljat itse, leivon leipiä.
Raipe52 kirjoitti:
Työttömyys lisääntyy, lienee hallituksen tavoite?
Työllisyysaste päin vastoin nousee koko ajan. Suomessa on käytännössä täystyöllisyys
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen suosinut suomalaisia tuotteita, nyt siirryn halvinpaan. Pyrin siirtämään kaikki hankinnat ulkomailta tehtäviksi. Lopetan kaikkien palvelujen käytön, ja minimoin ostamisen. Onneksi asun rajalla, joten voin ostaa ruuankin ulkomailta.
Tuo samalla kavereillesikin sieltä ulkomailta halvempaa ruokaa, varmasti arvostaisivat tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuota makean puolta vähennettävä sitten. Vaikeaa tulee olemaan, olenhan nyt totuttanut itseni että saan jätskiä ja karkkia mahan täydeltä. Ahmin tosin ostamani herkut jo muutamassa päivässä, niin tuleehan siihen mättämiseen taukoa kun en kovin usein lähde kauppaan. Pitää olla jotakin tärkeämpää lopussa ennen kuin starttaan traktorini. Esim kattien ruoka, kattien raksut, kattien kermat. :) Ai niin, onhan minullakin yksi must-tuote, joka ei saa loppua. Kyllä, tuo paljon puhuttu kahvihan se.
Olen jo vuosikaudet siirtänyt uuden kännyn hankintaa - siirränpä taas. Kumpparit ovat hajoamistilassa - mutta pysyväthän ne vielä jalassa, aina voi yhden kauden vielä käyttää! Koronamaski totutti meikittömyyteen - mitäpä sitä uudestaan aloittaisi moista itsensä koristelua! - Tätä rataa.
Kumikenkiäkin voi itse korjata, osta polkupyöränrenkaan korjaamiseen tarkoitettuja paikkoja ja niitä vaan reikien päälle. Korjasin noilla paikoilla jopa vanhojen Corverse- kenkieni pohjat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palvelut meni pannaan; kampaamot, ravintolat, kahvilat, hotelliyöt, hierojat, matkat jne. Lisäksi auton käyttö minimissä ja pois ajokäytöstä suuremmaksi ajaksi kuukautta (kiitos etätyön). Kaikki ruoka ostetaan tarjouksesta ja syödään sitä mitä on tarjouksessa ja ruoka tehdään itse. Syödään kausivihanneksia- ja hedelmiä. Niistä ei osteta mitään jonka kilohinta on yli 3€. Kaikki alkoholin käyttö pudotettiin pois (aikaisemmin 1-2plo punkkua/kk).
Jos on pakko saada alkoholia, niin sitähän on helppo valmistaa itsekin ja litrahinta ei yleensä ole korkea. Jotkut osaavat tehdä hyvää kotiviiniäkin.
Nykyhalllituksen tekemän vuosituhannen suurimman bensaveronkorotuksen jälkeen (8/2020) vaihdoin kaikki mahdolliset kotimaiset tuotteet ulkomaalaisiin halvempiin. Esim ruoka ja taloustavarat.
Ilman tuota bensa olisi nytkin 7c halvempaa/l.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lopetin kaiken turhan ostamisen ja senkin vähän ostan mahdollisimman halvasta kaupasta. Säästän niin paljon kuin voin.
Jep. Nyt jää ne viimeisetkin palvelut ostamatta eli kahvilakäynnit pari kertaa kuukaudessa. Muusta on tullut tingittyä jo aiemmin (en esim käy leffassa, kampaajalla enkä edes hierojalla eikä ole mitään netflixejä tai punttisalijäsenyyksiä) mutta nuo kahvilla käymiset on olleet sellainen pieni luxus ja henkireikä, jonka olen halunnut säilyttää. Etenkin kun en syö karkkia tai pikaruokia koskaan. Toki ne pandemia-ajan on olleet tauolla (olen hakenut kyllä edelleen noutokahvia kävelylenkille/piknikille kaverin kanssa ja välillä viikonloppuna jonkun kakkupalan) mutta tosiaan nyt pitää luopua näistäkin kokonaan.
Alkaa olla kyllä aika ankeaa tämä elämä.
Mene kaverisi kanssa jonnekin nuotiopaikalle ja ota eväät mukaasi ja keittele nuotiolla kahvia. Mukavampaa nuotiolla on kun ei tarvitse katsella ja kuunnella vieraiden ihmisten metelöintiä.
Vierailija kirjoitti:
Kukkaron nyörit on kyllä tiukassa nyt.
Tulee vaan mieleen että mikä taho rikastuu kun kansa köyhtyy?
No tietysti ainakin poliitikot ja muut päättäjät, eihän tämä heihin vaikuta ja palkkansa saavat muutenkin verovaroistamme.
Lopetin kaiken naisten lahjonnan että selviän pakollisista maksuista. Nainen kyllä lähti heti kun loppui lahjojen saanti ja meni raha hanat kiinni
Vaihdan seitsemän vuotta vanhan bensa-Toyotani käytettyyn, osamaksu täyssähkö-Nissaniin ja lataan sitä kotilatauslaitteella. Sillä oikenee sillä ajan n. 20000 km vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkaron nyörit on kyllä tiukassa nyt.
Tulee vaan mieleen että mikä taho rikastuu kun kansa köyhtyy?
No tietysti ainakin poliitikot ja muut päättäjät, eihän tämä heihin vaikuta ja palkkansa saavat muutenkin verovaroistamme.
Myyn kalaa ja kalastan keväästä syksyyn niin paljon kun kerkeän eli 6 päivää viikossa. Onneksi kala menee kaupaksi helposti, myyn suoraan kuluttajalle. On tuttuja jotka ostaa. Ahven file maksaa kaupassa 28 euroo kilo. Minä myyn 18 euroo kilo. Ja onneksi ahventa tulee paljon. Ja itse syön myös kalaa ahventa ja siikaa pääasiassa. Sitä tulee paljon varsinkin ahventa niin saan ruokaa. Pakastan sitä niin säilyy myös ahven fileet joten ei tarvii kaupasta ostaa. Peruna muusia ja ahven fileitä. Tosi halpa ateria koska kulut on minimaalisia.
En kompensoi mitenkään. Pandemian aikana olen jo muutenkin luopunut monista sellaisista asioista, joita tein ennen pandemiaa. Ei vaan ole huvittanut käydä enää kauppakeskuksissa, ravintoloissa, kahviloissa, yleisötapahtumissa yms. Mulla ei ole koskaan ollut autoa ja nyt, kun olen jo vuosia tehnyt etätöitä, en tarvitse edes bussimatkoihin rahaa. Vaikka hinnat nousevatkin, rahaa jää silti ihan riittävästi myös säästöön ja sijoituksiin.
Kilpailutin vakuutukset, nettiliittymän, puhelinliittymät (oma ja lasten) irtisanoin hesarin, telia tv palvelun, netflixin ja spotyfyn sekä kasvatan pitkiä hiuksia, enkä värjää enää, joten ei tarvetta kampaajalle. Sama tytöllä. Poika käyköön ammattikoulussa opiskelijoiden harjoittelupäänä alehintaan.
Ruokaan olen budjetoinut saman summan, ostan sitten harvemmin ja syödään vähemmän jos on pakko, en ylitä budjettia ikinä. Tarvittaessa laitan tytön leipäjonoon kun olen itse töissä. Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei karkkeja. Kahvissa siirryttävä halvimpaan ja juotava vain kuppi aamulla. Töissä en osallistu mihinkään kissanristiäisiin tai rahankeräyksiin.
Olen töissä päiväkodissa ja syön siellä aina kun pomo ei näe. Välipalaa, aamupalaa ja lounasta. Vain lounaasta maksan verotusarvon.
Korjaan vaatteet ja ompelen tarvittaessa itse. En osta meikkejä enkä hajuvesiä ( olen kerännyt testereitäjos joskus haluan laittautua, se onnistuu)
Siirryin palasaippuaan ja halvimpaan wc paperiin. Parsin sukat, neulon villasukat itse ja pesen pyykkiä taloyhtiön ilmaisella koneella puolet vähemmällä pulverilla. Ompelin kestositeitä itselleni ja tytölle.
Siinä kai tärkeimmät
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutin vakuutukset, nettiliittymän, puhelinliittymät (oma ja lasten) irtisanoin hesarin, telia tv palvelun, netflixin ja spotyfyn sekä kasvatan pitkiä hiuksia, enkä värjää enää, joten ei tarvetta kampaajalle. Sama tytöllä. Poika käyköön ammattikoulussa opiskelijoiden harjoittelupäänä alehintaan.
Ruokaan olen budjetoinut saman summan, ostan sitten harvemmin ja syödään vähemmän jos on pakko, en ylitä budjettia ikinä. Tarvittaessa laitan tytön leipäjonoon kun olen itse töissä. Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei karkkeja. Kahvissa siirryttävä halvimpaan ja juotava vain kuppi aamulla. Töissä en osallistu mihinkään kissanristiäisiin tai rahankeräyksiin.
Olen töissä päiväkodissa ja syön siellä aina kun pomo ei näe. Välipalaa, aamupalaa ja lounasta. Vain lounaasta maksan verotusarvon.
Korjaan vaatteet ja ompelen tarvittaessa itse. En osta meikkejä enkä hajuvesiä ( olen kerännyt testereitäjos joskus haluan laittautua, se onnistuu)
Siirryin palasaippuaan ja halvimpaan wc paperiin. Parsin sukat, neulon villasukat itse ja pesen pyykkiä taloyhtiön ilmaisella koneella puolet vähemmällä pulverilla. Ompelin kestositeitä itselleni ja tytölle.
Siinä kai tärkeimmät
Joku onneton alapeukuttaa oikeita säästövinkkejä.
Ei ole tarvetta kompensoida. Ei ole niin tiukaksi vedettyä budjettia. Hinnan noususta huolimatta ostetaan kaikki samat elintarvikkeet kuten ennenkin. Joistain muista turhikkeista on varaa luopua tai vähentää jos tarve vaatisi.