Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Sain juuri 700 euron palkankorotuksen, niin sillä varmaan.
Minä taasen olen alkanut flirttailemaan setämiesten kanssa, pihiä nekin, mutta 3-400€ on kuukaudessa saanut lisärahoitusta, ei se kyllä paljoa auta, tiukkaa on silti, kh-tuki ei oikein riitä
Olen lakannut törsäämästä turhuuksiin ja keskitän kaiikki vähäiset resurssini dokaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ylitöistä ei makseta, joten sitä kautta on turha lisätuloja edes ajatella. Toista työtä en ota, koska opiskelen yliopistossa samalla. Eli kiristän vyötä.
T: kunnan työntekijä jo 20 vuotta.
Suostut palkattomiin ylitöihin??
Vierailija kirjoitti:
Kierretään veroja enemmän.
Sama juttu. Tosin aloitin jo ennen inflaatiota. Olen koko pandemian ajan maksanut tyttäreni yhtiövastikkeen, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Kymme myös kerran viikossa yhdessä kaupassa ja makan kaikk hänen ruokaostoksensa. Hän on ihan työssäkäyvä ihminen ja pystyisi maksamaan nuo itsekin, mutta koska saan täysin verovapaasti maksaa nuo, miksi en maksaisi? Säästyneet rahansa hän voi pistää säästöön ja sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkasin vakuutukseni läpi. Yhden lopetin ja kahden osalta alensin kustannuksia nostamalla omavastuita. Sähkön kilpailutin viime vuonna ennen suuria nousuja. Ruokakaupassa valikoin hinnan perusteella mitä syön esim. vaikka olisin ajatellut syödä kalaa, niin jätän väliin jos tarjolla ei ole mitään riittävän edullista vaihtoehtoa. Ajamiset olen mukauttanut vähiin ja mietin hankintojani huolella.
Puhelinliittymällä voi säästää paljon. Kannattaa kilpailuttaa kyselmällä operaatoreiden liikkeissä päivän tarjous. Netin voi jakaa puhelimesta huusholliin, ei tarvitse erikseen hankkia kotinettiä. Dna:ta kannattaa välttää kuin ruttoa. Monella on kotivakuutus ylimitoitettu korvattavan tavaran suhteen ja auto niin vanha että riittää pelkkä liikennevakuutus, etenkin jos ajaa varovasti.
Ei liikkeistä kyselemällä parasta puhelinliittymätarjousta saa. Pitää tehdä numeronsiirto toiselle operaattorille ja odotella vastatarjousta.
Näin se menee. Ihmiset pihistää nyt kaikesta. Kuten itsekin teen. Ihan välttämättömimmän vaan ostan ja senkin mistä halvimmalla saan. Pakko se on, rahat ei muuten riitä. Tästä kärsii juuri ne pienyrittäjät, kun ihmiset ei käytä heidän palvelujaan. Minkäs teet.
Onneksi ei ole sähkölämmitystä, niin sähkölasku tulee vain käyttösähköstä. Maksan kulutusluottoa pois vauhdilla, kun korot nousevat pian ja muutenkin siitä on järkevää päästä eroon. Pakollista autolla ajoa tulee puolisolle alle 10km työmatka/suunta, ei sekään paha, vaikka bensan hinta on korkealla. Julkiset kulkee hienosti isossa kaupungissa, toki kuukausilipun hinta saattaa nousta lähiaikoina.
Käytän vähemmän rahaa kauneushoitolaan, käyn harvemmin kampaajalla, enkä shoppaile vaatteita vaan ostan todelliseen tarpeeseen. Käytän ruokaostoksiin halvempia kauppoja
Ostan enemmän mutta halvemmalla.
Työttömyys lisääntyy, lienee hallituksen tavoite?
Hankin uuden työn, mistä maksetaan 1500 enemmän kuukaudessa. Sillä mennään
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Tavaraa, ainakin ruokaa, menee enemmän roskiin kun ne pilaantuvat kaupan hyllyille. Eihän niiden hintaa voi tässä maassa laskea.
Raipe52 kirjoitti:
Työttömyys lisääntyy, lienee hallituksen tavoite?
Päinvastoin. Työpaikat lisääntyy, kun jatkossa työttömän täytyy osata valita neljästä työtarjouksesta kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Kamelin selkä katkesi kun ruoan hinta alkoi taas nousemmaan eli nyt vaihtui moni Prisman hintakorotettu tuote kilpailijakaupan halvempaan vastaavaan, Samoin teen vielä varmasti kaikissa tuotteissa.
Prisma tekee ennätysvoitot ja kuitenkin heillä hinnat nousevat eri tuotteissa jopa kymmeniä prosentteja kerralla monissa tuotteissa, eikä varmasti tule jäämään tähän.
Alan tekemään myös perus kotiruokaa ihan perunoista lähtien jatkossa ostetaan kaikki raaka-aineet ja lopetetaan valmiin ostaminen lähes kokonaan.
Kerro vähän niistä Prisman ennätysvoitoista.
Ja saman tien niistä kymmenien prosenttien korotuksista eri tuotteissa ja monissa tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkasin vakuutukseni läpi. Yhden lopetin ja kahden osalta alensin kustannuksia nostamalla omavastuita. Sähkön kilpailutin viime vuonna ennen suuria nousuja. Ruokakaupassa valikoin hinnan perusteella mitä syön esim. vaikka olisin ajatellut syödä kalaa, niin jätän väliin jos tarjolla ei ole mitään riittävän edullista vaihtoehtoa. Ajamiset olen mukauttanut vähiin ja mietin hankintojani huolella.
Puhelinliittymällä voi säästää paljon. Kannattaa kilpailuttaa kyselmällä operaatoreiden liikkeissä päivän tarjous. Netin voi jakaa puhelimesta huusholliin, ei tarvitse erikseen hankkia kotinettiä. Dna:ta kannattaa välttää kuin ruttoa. Monella on kotivakuutus ylimitoitettu korvattavan tavaran suhteen ja auto niin vanha että riittää pelkkä liikennevakuutus, etenkin jos ajaa varovasti.
Ei liikkeistä kyselemällä parasta puhelinliittymätarjousta saa. Pitää tehdä numeronsiirto toiselle operaattorille ja odotella vastatarjousta.
Ja nekin tarjoukset tulee vasta sitten kun on jo maksu lähtenyt toisen liittymän avauksesta ja kortin toimituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Kun tarpeeksi suuret massat lopettaa kulutuksen, se ei ainakaan lisää inflaatiota vaan tuo paineita hintojen laskulle.
Noinhan sen pitäisi mennä, mutta olemme Suomessa ja tuollainen "ei toimi Suomessa".
Voi olla että ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuu pysyvästi. Ei haluta turhia tavaroita nurkkiin lojumaan. Kaikkea ei ole pakko omistaa, voi vuokrata tai ostaa jonkun kimppavehkeen. Mietitään omaa kuluttamista tarkemmin. Vähemmälläkin pärjää, eikä kuluttaminen tee ihmistä onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Syön vähemmän ja harkiten. Leikkaan ja värjään itse hiukseni. Kävelen matkat kauppoihin jos matkaa on max 3km.
Hanki polkupyörä niin pääset helpommin kauemmaksikin. Minulla ei ole koskaan ollut autoa ja kuljen työmatkani polkupyörällä ympäri vuoden, täällä on talvella lunta, matkaa on yhteensä 12 kilometriä. Ei tuossa kauaa menee polkiessa, kesällä yhteen suuntaan tuon pääsee jopa 16 minuutissa, talvella on tietysti hieman hitaampaa. Kunto pysyy hyvänä ja ei tarvitse erikseen lähteä urheilemaan kun työnikin on ruumiillista ulkotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä keinoja on kirkosta eroaminen jos siihen kuuluu älyttömän kallis turhake
Ei ole uskovaiselle vaihtoehto.
Jumala suuttuu kun ei saa kirkollisveroja. :D
Minä puolestani kompensoin vapaa-ajalla: enemmän aikaa juosta tarjousten perässä ja tehdä itse ruoat yms alusta loppuun, marjastaa ja sienestää. Enemmän aikaa nukkua ja huolehtia itsestä, vähemmän stressiä, lääke- ja lääkärikulut pienenee. Ei tarvetta kosmetiikalle ja vaatteille samassa määrin kun ei tarvitse käydä toimistolla. Liikun kävellen ja pyörällä, ei tarvetta julkisen lipuille. Jättäydyin siis työttömäksi.