Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Ostan vähemmän. Ruokaa on pakko ostaa, pesuaineita yms. ja lapselle vaatteita ja harrastukset maksaa. Mutta itselleni olen ostanut kesäksi kuin yhden vaatteen ja enempää en osta, vanhat on ihan hyviä.
Ulkona ei nyt sitten enää syödä, leffassa ei käydä, matkustelu on ollut tauolla koronankin takia. Ajattelin, että kesällä olisi voinut jossain ulkomailla käydä, mutta mentäneen vain mökille ja sukulaisille.
Olin ajatellut kasvihuonetta tehdä kesällä pihalle, mutta jääköön toiseen aikaan. Lapselle hankin käytetyn pyörän, en uutta.
Kampaajalle menen vasta toukokuussa, onneksi oma väri ja pitkät hiukset niin ei haittaa. Muut kauneushoidot jätän väliin ja teen itse.
Kaiken kaikkiaan rahaa on jäänyt koronan takia säästöön paljonkin, mutta kaikkien maksujen korotuksia pitää kompensoida. Joten kulutan vähemmän.
Kaipa tuota makean puolta vähennettävä sitten. Vaikeaa tulee olemaan, olenhan nyt totuttanut itseni että saan jätskiä ja karkkia mahan täydeltä. Ahmin tosin ostamani herkut jo muutamassa päivässä, niin tuleehan siihen mättämiseen taukoa kun en kovin usein lähde kauppaan. Pitää olla jotakin tärkeämpää lopussa ennen kuin starttaan traktorini. Esim kattien ruoka, kattien raksut, kattien kermat. :) Ai niin, onhan minullakin yksi must-tuote, joka ei saa loppua. Kyllä, tuo paljon puhuttu kahvihan se.
Olen jo vuosikaudet siirtänyt uuden kännyn hankintaa - siirränpä taas. Kumpparit ovat hajoamistilassa - mutta pysyväthän ne vielä jalassa, aina voi yhden kauden vielä käyttää! Koronamaski totutti meikittömyyteen - mitäpä sitä uudestaan aloittaisi moista itsensä koristelua! - Tätä rataa.
Kaikki palvelut meni pannaan; kampaamot, ravintolat, kahvilat, hotelliyöt, hierojat, matkat jne. Lisäksi auton käyttö minimissä ja pois ajokäytöstä suuremmaksi ajaksi kuukautta (kiitos etätyön). Kaikki ruoka ostetaan tarjouksesta ja syödään sitä mitä on tarjouksessa ja ruoka tehdään itse. Syödään kausivihanneksia- ja hedelmiä. Niistä ei osteta mitään jonka kilohinta on yli 3€. Kaikki alkoholin käyttö pudotettiin pois (aikaisemmin 1-2plo punkkua/kk).
Ruokaa tehdään entistä enemmän alusta asti itse, syödään vähemmän erikoisherkkuja. Leivotaan viikonloppuna eikä osteta leivoksia tms kahvilasta tai kaupasta. Tuoreesta leivästä osa pitää vaihtaa näkkäriin ja hapankorppuun. Erikoishedelmien, wokkisekoitusten jne osto loppui nyt.
Minäkin lopetin kaiken turhan ostamisen ja senkin vähän ostan mahdollisimman halvasta kaupasta. Säästän niin paljon kuin voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Tavaraa, ainakin ruokaa, menee enemmän roskiin kun ne pilaantuvat kaupan hyllyille. Eihän niiden hintaa voi tässä maassa laskea.
Vähän menee asian vierestä, mutta kesällä tekee oikein pahaa kun mansikkaa pilaantuu toreille/kaupoissa laatikkokaupalla ihan vain siksi, että sille on ahneuksissaan lyöty ihan älytön hinta ettei se mene kaupaksi. Se on kuitenkin tuoretuote jossa ei voi ajatellakaan että kyllä aika tavaran kaupitsee..
Jotenkin täysin järjenvastaista kun miettii mikä määrä siihen kasvatukseen on uhrattu aikaa, rahaa ja energiaa niin sitten se ennemmin saa päätyä biojätteeseen kuin että se myytäisiin sillä hinnalla jolla kauppa vielä käy. Ei kai tuosta tunkiolle menevästä saa sentin senttiä vai korvataanko tuo hävikkinä jotenkin täydestä arvostaan?
Se kyllä selittäisi tuon, mutta moinen porsaanreikä pitäisi tukkia heti. Etenkin kun ei tuo mansikanviljelykään mikään varsinainen ilmastoteko ole.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lopetin kaiken turhan ostamisen ja senkin vähän ostan mahdollisimman halvasta kaupasta. Säästän niin paljon kuin voin.
Jep. Nyt jää ne viimeisetkin palvelut ostamatta eli kahvilakäynnit pari kertaa kuukaudessa. Muusta on tullut tingittyä jo aiemmin (en esim käy leffassa, kampaajalla enkä edes hierojalla eikä ole mitään netflixejä tai punttisalijäsenyyksiä) mutta nuo kahvilla käymiset on olleet sellainen pieni luxus ja henkireikä, jonka olen halunnut säilyttää. Etenkin kun en syö karkkia tai pikaruokia koskaan. Toki ne pandemia-ajan on olleet tauolla (olen hakenut kyllä edelleen noutokahvia kävelylenkille/piknikille kaverin kanssa ja välillä viikonloppuna jonkun kakkupalan) mutta tosiaan nyt pitää luopua näistäkin kokonaan.
Alkaa olla kyllä aika ankeaa tämä elämä.
Eihän tässä ole sen kummenpaa.
Mä oon lopettanut jo kaikki maksulliset koronan tultua.
Vaihdoin työpaikkaa, palkka vähän laski, mutta ei ole lomautuksia.
Pärjään, siinäpä se.
En tupakoi, alkoholin jätin pois. Auton käyttö minimiin. Vaatekaupassa olin viimeksi vuosi sitten. Ei ulkona syömistä, ei noutopalveluja ei mitään muuta kuin välttämättömät menot ja ruoka. Eläkeläinen ei voi kuin säästää. Voi olla että palveluala on kohta ns. lirissä kun muutkin joutuvat tekemään ko.linjauksia. Kiitos vaan hallitus tästä ankeasta elämästä!
Kukkaron nyörit on kyllä tiukassa nyt.
Tulee vaan mieleen että mikä taho rikastuu kun kansa köyhtyy?
Vierailija kirjoitti:
Kukkaron nyörit on kyllä tiukassa nyt.
Tulee vaan mieleen että mikä taho rikastuu kun kansa köyhtyy?
Täytyy varmaan taas pian pelastaa pankit.
Lopetin vuoden vaihteessa työt ja aloitin opinnot. Senkin takia vähän tiukkaa tekee. Tein kuitenkin menot/tulot Excel-taulukon ja koitan sen avulla vähän hallita rahan käyttöä. Aiemmin meni inhottavan paljon ruokaa roskiin kun ostettiin, vaan eikä jaksettu tehdä niistä mitään. Nyt minulla on taas virtaa ja yritän tehdä ruokaa järkevästi, ettei mikään vanhene. Vaatteita tai kalliimpaa kosmetiikkaa en ole muutamaan vuoteen ostellutkaan. Jos tulee pakko-hankintoja, käyn tekemässä keikkaa niiden edestä.
Jotkut miehet myyvät perheen talon maksaakseen kullankaivajansa toisesta maasta.
Naisia kullankaivajia, valetaiteilijoita ja valetapahtumien suunnittelijoita arvostetaan Tampereella. Varsinkin jos he asuvat Italiassa eivätkä ole Euroopan kansalaisia.
Minulla on melkein joka päivä ” älä osta mitään”-päivä.
Juuri ja juuri saan sen verran, että saan pakolliset maksut maksettua.
Pakollisiin maksuihin kuuluu sijoitusasunnot.
Ruoka on ensimmäinen, joka on säästöliekillä.
Olen pitänyt ovet ja ikkunat auki. Lämpöpatterit täysillä ja lisäksi ilp jäähdyttää. Selvää säästöä kun pörssisähkö kallista ja itsellä kiinteä 4,5snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Tavaraa, ainakin ruokaa, menee enemmän roskiin kun ne pilaantuvat kaupan hyllyille. Eihän niiden hintaa voi tässä maassa laskea.
No kyllä ne kaupat osaavat mukauttaa menekin. Eli ei ole kovin pitkäkestoinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin vuoden vaihteessa työt ja aloitin opinnot. Senkin takia vähän tiukkaa tekee. Tein kuitenkin menot/tulot Excel-taulukon ja koitan sen avulla vähän hallita rahan käyttöä. Aiemmin meni inhottavan paljon ruokaa roskiin kun ostettiin, vaan eikä jaksettu tehdä niistä mitään. Nyt minulla on taas virtaa ja yritän tehdä ruokaa järkevästi, ettei mikään vanhene. Vaatteita tai kalliimpaa kosmetiikkaa en ole muutamaan vuoteen ostellutkaan. Jos tulee pakko-hankintoja, käyn tekemässä keikkaa niiden edestä.
Verkkopankissa voi seurata tulot/menot, ei tarvitse edes exceleitä väkertää itse.
Ravintolat, konsertit, kirkosta ero, salikortit pois, onhan näitä. Ostaa ruuan tarjouksista ja hävikkiruoka minimiin.
Vaatteita voi myös korjata itse. Minulla ei ole edes ompelukonetta, mutta silti ompelen paikkoja hyviin housuihini. Olen työelämässä, mutta en halua ostella turhaan esimerkiksi vaatteita jos vain osaan ne itse korjata.