Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kaiken naisten lahjonnan että selviän pakollisista maksuista. Nainen kyllä lähti heti kun loppui lahjojen saanti ja meni raha hanat kiinni
Kävikö sulle ”No money, no honey” -ilmiö?
Itse käytän vähän enemmän osinkotuloja elinkustannusten kattamiseen ja laitan takaisin osakkeisiin sitten hieman pienemmän määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutin vakuutukset, nettiliittymän, puhelinliittymät (oma ja lasten) irtisanoin hesarin, telia tv palvelun, netflixin ja spotyfyn sekä kasvatan pitkiä hiuksia, enkä värjää enää, joten ei tarvetta kampaajalle. Sama tytöllä. Poika käyköön ammattikoulussa opiskelijoiden harjoittelupäänä alehintaan.
Ruokaan olen budjetoinut saman summan, ostan sitten harvemmin ja syödään vähemmän jos on pakko, en ylitä budjettia ikinä. Tarvittaessa laitan tytön leipäjonoon kun olen itse töissä. Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei karkkeja. Kahvissa siirryttävä halvimpaan ja juotava vain kuppi aamulla. Töissä en osallistu mihinkään kissanristiäisiin tai rahankeräyksiin.
Olen töissä päiväkodissa ja syön siellä aina kun pomo ei näe. Välipalaa, aamupalaa ja lounasta. Vain lounaasta maksan verotusarvon.
Korjaan vaatteet ja ompelen tarvittaessa itse. En osta meikkejä enkä hajuvesiä ( olen kerännyt testereitäjos joskus haluan laittautua, se onnistuu)
Siirryin palasaippuaan ja halvimpaan wc paperiin. Parsin sukat, neulon villasukat itse ja pesen pyykkiä taloyhtiön ilmaisella koneella puolet vähemmällä pulverilla. Ompelin kestositeitä itselleni ja tytölle.
Siinä kai tärkeimmät
Joku onneton alapeukuttaa oikeita säästövinkkejä.
Todennäköisesti joku juppi pitää kestositeitä tai leipäjonoa nolona.
Mä varastan työpaikalta. Rahaa. En kollegoilta, mutta asiakkailta saadut menee toisinaan mun taskuun, ei kassaan. En ole ikinä julkisesti tästä sanonut, enkä kyllä sanokaan. Kukaan ei uskoisi tätä minusta, pitävät minua päinvastoin sääntöjä orjallisesti noudattavana...
Ei pysty enää paljoa kiristämään kulutuksesta. Lopetin turhan krääsän haalimisen ja ulkomailla ravaamisen muutama vuosi sitten, kun havahduin elämäntavan haitallisuuden. Koronan myötä loppui palveluiden ostaminen ja ulkona syöminen. Kun selvisi, että etätyöstä ei ole hetkeen paluuta, niin hävitin auton.
varastelija kirjoitti:
Mä varastan työpaikalta. Rahaa. En kollegoilta, mutta asiakkailta saadut menee toisinaan mun taskuun, ei kassaan. En ole ikinä julkisesti tästä sanonut, enkä kyllä sanokaan. Kukaan ei uskoisi tätä minusta, pitävät minua päinvastoin sääntöjä orjallisesti noudattavana...
Hienoa. Hyöty voi olla huomattava pitkällä tähtäimellä. Ja mahtavaa että olet luonut itsestäsi vaikutelman, että olet rehellinen, näin kiinnijäämisen riski vähenee.
Kotoilen kuten ennenkin. Sähkölasku oli kympin suurempi. Uskon selviäväni vielä tästä kympistä. Tee näyttää olevan yhä samoissa hinnoissa. Kahvia en juo.
Tarpeeksi ku on hilloa ni ei tarvii miettiä. Persaukiset on kautta aikojen syytänyt rahansa meille hyväosaisille ja niin käy nytkin. Pareton laki toimii aina joten aivan sama miten suuri inflaatio on.
Ostan vähemmän ja halvempaa kautta linjan. En ole suosinut ns. kiinakauppoja, mutta nyt teen niin. Ostan halvempia elintarvikkeita välittämättä siitä, ovatko kotimaisia. Käytän kirpputoreja. Vähennän kulutusta kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä keinoja on kirkosta eroaminen jos siihen kuuluu älyttömän kallis turhake
Ei ole uskovaiselle vaihtoehto.
Saathan sinä uskoa ilmaiseksikin, ei sitä sinulta kukaan voi ottaa pois. Mitäs teidän suuressa kirjassa sanottiin niistä köyhistä, tai farisealaisista.
Muutan hautausmaalle kuoppaan pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
varastelija kirjoitti:
Hienoa. Hyöty voi olla huomattava pitkällä tähtäimellä. Ja mahtavaa että olet luonut itsestäsi vaikutelman, että olet rehellinen, näin kiinnijäämisen riski vähenee.
susta tulisi hyvä poliitikko hallitukseen.
Köyhät kyykkyyn kirjoitti:
Tarpeeksi ku on hilloa ni ei tarvii miettiä. Persaukiset on kautta aikojen syytänyt rahansa meille hyväosaisille ja niin käy nytkin. Pareton laki toimii aina joten aivan sama miten suuri inflaatio on.
Ei, persaukisten rahoilla ei rikastu edes rikas. Kyllä se on keskiluokka joka rahoittaa rikkaimpiensa ökyilyt.
Köyhä.
En vielä mitenkään mut jos nälkä pääsee yllättään vaihtoehdot on pillerikauppa tai kakaroiden tonnin rotsien raidaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöistä ei makseta, joten sitä kautta on turha lisätuloja edes ajatella. Toista työtä en ota, koska opiskelen yliopistossa samalla. Eli kiristän vyötä.
T: kunnan työntekijä jo 20 vuotta.
Suostut palkattomiin ylitöihin??
Hän tarkoittaa, että kunnalla ei ylitöitä tunneta. Jos teet illalla töitä, saat pitää ne vapaana pois joskus yksi yhteen. Tunteja ei voi lisätä viikkoonsa tehdä enempää, eikä pidemmistä päivistä makseta mitään spesiaalia. Töitä kyllä olisi kahden edestä.
T. Toinen kunnan työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Emme syö juuri lainkaan enää ulkona, aiemmin kävin lounaalla päivittäin, nyt max kerran kuukaudessa.
Noutoruokaa haemme entistä harvemmin, teemme ruoat itse.
Kampaajalla käynnit on loppuneet täysin.Autolla ajaminen pyritty pudottamaan minimiin ja muutenkin kulutus on pyritty laskemaan mahdollisimman alas.
Jotenkin surullista on, että mulla nousi palkka viime vuodesta 500€, mutta elintaso on laskenut kun kaiken hinta on noussut niin tolkuttomasti.
Mulla nousi palkka neljä vuotta sitten 1000 euroa, mutta tällä vauhdilla se on kohta taas "sama"
Vierailija kirjoitti:
Eukko saa alkaa myymään p**lua
Myy omaa reikääsi vaan.
Eukko
Teen pikkasen röyhkeemmin pimeetä, tarjoan useammalle asiakkaalle kuitittoman hinnan.
Mulla on pieni omakotitalo, mistä on puolet maksettu. Laina ja kulut vastaavat kolmion vuokraa. Perheessä on teini, ja auto on vanha Volvo.
En ole tilannut lehtiä kahdeksaan vuoteen, enkä käynyt kampaajalla neljään vuoteen. Teinin tukka on kohta vyötärölle.
Koronan takia saan tehdä etää, joten säästän polttoaineissa, vaatteissa ja kengissä. En myöskään käy lounasruokaloissa, Leivon ja laitan ruuan kotona.
Minä myös järkytyin kurkun hintaa, enää ikinä ajatellut, että kurkusta tulee ylellisyyttä. Keittoa tehdään enemmän, halvasta makkarasta.
Lohesta ei kannata puhuakaan, tai tuoreista yrteistä.
Korjaan ja paikkaan itse vaatteita. Videopalaverissa peitän nyppääntyneen paidan halvalla tekokuituhuivilla. Kengät olen ostanut kirpparilta.
Ulkoilemme kävelemällä lähimetsissä. Nuotiopaikalle otamme halot reppuun kotoa. Lomaksi pääsemme pariksi yöksi sukulaisten mökille.
Ravinto lat, hotellit, matkat, konsertit, elokuvat ja teatterit on nyt unohdettu. Ei spotifytä, netflixiä tai maksullisia pelejä Erilaiset jumpat, joogat ja kuntosali myös. Täytyyhän sitä maksaa ruoka ja sähkö.
Olen hyvin palkattu keskiluokkainen, että tän elintason sillä saa.
En liiku mihinkään, kaljoittelen kotona kunnes alkoholisoidun. Vihreää siirtymää...