Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
121/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutus minimiin. Meillä ale 60% iltaisin s- ryhmässä klo 18 alkaen. Hyödynnän. Kirppikseltä on löytynyt hyviä tuotteita halvalla. Muut tähdelliset ostan normialemyynneistä. En muista milloin olisin ostanut vaatteita/ kenkiä normaalihinnalla, kun niistä on alennus tai tarjoushintoja usein.

Lehtiä en ole tilannut n 10 vuoteen. Leikkaan ja värjään hiukseni. Liikun jalkaisin paljon.

Noilla pärjää aika hyvin.

Tuo on hyvä, kun aikaistivat 60% ilta-alea.

Lähi s-marketissa alkaa klo 20 aiemman 21 sijaan. I

lltauninen on paremmin hereillä klo 20.

Vierailija
122/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin juuri opiskelija-asuntoon, jossa netti, sähkö ja vesi sisältyvät vuokraan. Tuo auttaa jo todella paljon, vanhassa kämpässä maksettiin vedestä kulutuksen mukaan ja oli vielä harvinaisen kallis vesi, taloyhtiön fb-ryhmässä jaeltiin vinkkejä miten vettä voi säästää kun muutama muukin oli kauhistellut hintaa.  Myös vuokra itsessään on nyt 50e halvempi ja asunto isompi, vauvalle saatiin oma huone.

Mutta noin muuten ollaan eletty hyvin minimalistista elämää tähänkin asti niin eipä ole juuri mistä karsia, tosin en kärsi varsinaisesti rahapulasta mutta en rikaskaan ole.  Juuston syönnin lopetin leivän päällä kun se tuntui jotenkin turhalta ja kävi kalliiksi, kahvista en vielä tingi :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin nostamia kuukauusittaisia pääomatuloja inflaatioprosentin verran, eli 5%.

Vierailija
124/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä  ole huomattu  kuin  kahvin  kallistuminen. Auto on iso  maasturi,mutta pienellä emme  pärjää. Ei hätää on niitä  lamoja  ollut jo  monenlaisia.  Muistan kun korot  olivat  14 %. Meillä on tosi  halpa  sähkö,  se Oomi. Ja  paritalo.

Vierailija
125/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tilasin noutoruokaa joka viikko, nyt oon tänä vuonna tilannut vain 2 kertaa.

Vierailija
126/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi pienet nousut meitä kaada Jos meidän kauppa  nostaa kovasti  hintoja alan  kostoksi keksiäi  pikku  varkauksia, tuolla jo  yksi neuvoi. Meillä ostetaan kärry täyteen, ei  siinä  huomaa jos joku  pyre  jäi maksamatta.

Vierailija
127/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luku isä tehdastyössä äiti kotona: perheessä 2 autoa, rakennettiin omakotitalo, joka kesä lomamatka. Ostettiin väritelevisio, videot, mikro, uudet polkupyörät, synttäreillä useita lahjoja yms.

2000 ja 2010 luku itse tehdastyössä: palkka 7,5 euroa tunti. Kolmivuoro kuten isällä. 

Taistellaan että saadaan vuokra maksettua ja pidettyä auto. Lomamatka viimeksi 1997, pyydetään joululahjaksi suvulta mikro kun vanha levis, ei polkupyörää, käytetty tv (tosin väritv sekin), pidetään välipäiviä syömisessä. Lapsille synttärilahjoja kirpparilta yms.

miten 2030 luku....? onneksi en ole näkemässä

Vierailija
128/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.

Voi pikkuista kun saa 700€! Itse nettoan 170000€ vuodessa pääomatuloja.

Vierailija
129/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin auton pois ja lopetin opinnot naapurikaupungissa. Aloitin kuntouttavan työtoiminnan kävelymatkan päässä kotoani. Saan työmarkkinatuen lisäksi 9e/pv mikä lisää tuloani huomattavasti, eikä "työmatkaan" mene enää aikaa ja rahaa.

Mutta nyt en sitten muuta teekään kuin käy työpaikalla ja muuten piileksi kotona puuroa ja perunoita syöden. Saisipa työtoiminnasta edes uusia kavereita.

Vierailija
130/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kulutan muutenkin niin vähän ja nykyään vähemmän kuin koskaan, joten inflaatio ei vaikuta minuun.

Vaikka sinun elämiskulusi olisivatkin pienet, niin silti ne kärsii inflaatiossa ja niitä pitäisi jotenkin kompensoida.

Vierailija
131/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierretään veroja enemmän.

Vierailija
132/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/578d4da2-ac27-40c5-a1f0-8c0233c91…

Ja vieläkin pitää maksaa lisää, että ilmasto puhdistuu. Ei noille 💚 riitä mikään.

Tätä ei voi kuin ihmetellä. Vuosikaudet puhuttiin ensin ilmastonlämpenemisestä ja nyt termi on ilmastonmuutos, mikä seuraavaksi? Toimia päästöjen vähentämiseksi on tehty jo pitkään, siis todellakin pitkään ja missään se ei näy, mikään e riitä.  Ei muuta kuin lisätoimia (eli hintojen ylös hinausta ja oman maan energian- ja ruoantuotantoa alas ajoa) vaan vaaditaan jatkuvasti.

Niinpä. Itse laittaisin mieluummin rajoitukset kuin hinnannoston. Miten se autaa ilmastoa että sen tuhoaminen MAKSAA enemmän? Eli rikkaat tuhoavat edelleen, mikä muu järki tässä on kuin se että rikkailla on oikeus tuhota rikkautensa vuoksi ympäristö, mutta köyhältä tämä evätään.

Jokaiselle energiakiintiö jonka saa käyttää miten haluaa. Näin kulutus tippuu ihan väkisin, eikä rikkaat voi ostaa aneita.

Vierailija
133/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti olen suosinut suomalaisia tuotteita, nyt siirryn halvinpaan. Pyrin siirtämään kaikki hankinnat ulkomailta tehtäviksi. Lopetan kaikkien palvelujen käytön, ja minimoin ostamisen. Onneksi asun rajalla, joten voin ostaa ruuankin ulkomailta.

Vierailija
134/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalla olen käynyt kolmen vuoden sisään kerran, lasten hiukset leikkaan itse. Kahvila- ja ravintolakäynnit pois paitsi lapset käy joskus hampurilaisella. Auton käyttö minimissä. Ruoan olen aina tehnyt itse raaka-aineista, siitä on paha vähentää. Kurkun jätin pois kun kilohinta alkoi olla 5 euroa ja tomaattejakaan ostan harvoin. Kotiin en osta käytännössä mitään, kuivausrummun ostin viimeksi Lähes kaiken reissaamisen ja hotelliyöt olen jättänyt pois, mikä on tylsää, mutta ei ole rahaa. Seuraavaksi muutan kuopuksen kanssa halvempaan asuntoon kun esikoinen lähtee opiskelemaan. 

Vierailija
135/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vieläkin pitää maksaa lisää, että ilmasto puhdistuu. Ei noille 💚 riitä mikään.

Tätä ei voi kuin ihmetellä. Vuosikaudet puhuttiin ensin ilmastonlämpenemisestä ja nyt termi on ilmastonmuutos, mikä seuraavaksi? Toimia päästöjen vähentämiseksi on tehty jo pitkään, siis todellakin pitkään ja missään se ei näy, mikään e riitä.  Ei muuta kuin lisätoimia (eli hintojen ylös hinausta ja oman maan energian- ja ruoantuotantoa alas ajoa) vaan vaaditaan jatkuvasti.

Niinpä. Itse laittaisin mieluummin rajoitukset kuin hinnannoston. Miten se autaa ilmastoa että sen tuhoaminen MAKSAA enemmän? Eli rikkaat tuhoavat edelleen, mikä muu järki tässä on kuin se että rikkailla on oikeus tuhota rikkautensa vuoksi ympäristö, mutta köyhältä tämä evätään.

Jokaiselle energiakiintiö jonka saa käyttää miten haluaa. Näin kulutus tippuu ihan väkisin, eikä rikkaat voi ostaa aneita.

Ongelma on siinä että rikkaat säätää nämä säännöt eivätkä he tietenkään itselleen mitään energiakiintiöitäkään laittaisi. Planeettamme pitäisi olla jonkun ulkopuolisen alienin hallinnassa ennenkuin kaikki olisi jokaiselle 100% reilua.

Vierailija
136/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.

Voi pikkuista kun saa 700€! Itse nettoan 170000€ vuodessa pääomatuloja.

No et.

Vierailija
137/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilemalla, puremalla kynsiä ja maksamalla kaikesta enemmän.

Vierailija
138/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että rikkaat säätää nämä säännöt eivätkä he tietenkään itselleen mitään energiakiintiöitäkään laittaisi. Planeettamme pitäisi olla jonkun ulkopuolisen alienin hallinnassa ennenkuin kaikki olisi jokaiselle 100% reilua.

En puhu reiluudesta, vaan suoranaisesta kusetuksesta, ja ympäristöntuhoamisesta. Reiluus on ihan väärä sana kuvaamaan tätä rikkaiden suosimista ja hyysäämistä.

Vierailija
139/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkankorotuksella.

Vierailija
140/1638 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhu reiluudesta, vaan suoranaisesta kusetuksesta, ja ympäristöntuhoamisesta. Reiluus on ihan väärä sana kuvaamaan tätä rikkaiden suosimista ja hyysäämistä.

No onhan se myös epäreilua kun rikkaita suositaan heidän omillaan säätämillään säännöillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi