Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Muutettiin juuri opiskelija-asuntoon, jossa netti, sähkö ja vesi sisältyvät vuokraan. Tuo auttaa jo todella paljon, vanhassa kämpässä maksettiin vedestä kulutuksen mukaan ja oli vielä harvinaisen kallis vesi, taloyhtiön fb-ryhmässä jaeltiin vinkkejä miten vettä voi säästää kun muutama muukin oli kauhistellut hintaa. Myös vuokra itsessään on nyt 50e halvempi ja asunto isompi, vauvalle saatiin oma huone.
Mutta noin muuten ollaan eletty hyvin minimalistista elämää tähänkin asti niin eipä ole juuri mistä karsia, tosin en kärsi varsinaisesti rahapulasta mutta en rikaskaan ole. Juuston syönnin lopetin leivän päällä kun se tuntui jotenkin turhalta ja kävi kalliiksi, kahvista en vielä tingi :D
Kasvatin nostamia kuukauusittaisia pääomatuloja inflaatioprosentin verran, eli 5%.
Ei meillä ole huomattu kuin kahvin kallistuminen. Auto on iso maasturi,mutta pienellä emme pärjää. Ei hätää on niitä lamoja ollut jo monenlaisia. Muistan kun korot olivat 14 %. Meillä on tosi halpa sähkö, se Oomi. Ja paritalo.
Ennen tilasin noutoruokaa joka viikko, nyt oon tänä vuonna tilannut vain 2 kertaa.
Ei noi pienet nousut meitä kaada Jos meidän kauppa nostaa kovasti hintoja alan kostoksi keksiäi pikku varkauksia, tuolla jo yksi neuvoi. Meillä ostetaan kärry täyteen, ei siinä huomaa jos joku pyre jäi maksamatta.
70-luku isä tehdastyössä äiti kotona: perheessä 2 autoa, rakennettiin omakotitalo, joka kesä lomamatka. Ostettiin väritelevisio, videot, mikro, uudet polkupyörät, synttäreillä useita lahjoja yms.
2000 ja 2010 luku itse tehdastyössä: palkka 7,5 euroa tunti. Kolmivuoro kuten isällä.
Taistellaan että saadaan vuokra maksettua ja pidettyä auto. Lomamatka viimeksi 1997, pyydetään joululahjaksi suvulta mikro kun vanha levis, ei polkupyörää, käytetty tv (tosin väritv sekin), pidetään välipäiviä syömisessä. Lapsille synttärilahjoja kirpparilta yms.
miten 2030 luku....? onneksi en ole näkemässä
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Voi pikkuista kun saa 700€! Itse nettoan 170000€ vuodessa pääomatuloja.
Annoin auton pois ja lopetin opinnot naapurikaupungissa. Aloitin kuntouttavan työtoiminnan kävelymatkan päässä kotoani. Saan työmarkkinatuen lisäksi 9e/pv mikä lisää tuloani huomattavasti, eikä "työmatkaan" mene enää aikaa ja rahaa.
Mutta nyt en sitten muuta teekään kuin käy työpaikalla ja muuten piileksi kotona puuroa ja perunoita syöden. Saisipa työtoiminnasta edes uusia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan muutenkin niin vähän ja nykyään vähemmän kuin koskaan, joten inflaatio ei vaikuta minuun.
Vaikka sinun elämiskulusi olisivatkin pienet, niin silti ne kärsii inflaatiossa ja niitä pitäisi jotenkin kompensoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/578d4da2-ac27-40c5-a1f0-8c0233c91…
Ja vieläkin pitää maksaa lisää, että ilmasto puhdistuu. Ei noille 💚 riitä mikään.
Tätä ei voi kuin ihmetellä. Vuosikaudet puhuttiin ensin ilmastonlämpenemisestä ja nyt termi on ilmastonmuutos, mikä seuraavaksi? Toimia päästöjen vähentämiseksi on tehty jo pitkään, siis todellakin pitkään ja missään se ei näy, mikään e riitä. Ei muuta kuin lisätoimia (eli hintojen ylös hinausta ja oman maan energian- ja ruoantuotantoa alas ajoa) vaan vaaditaan jatkuvasti.
Niinpä. Itse laittaisin mieluummin rajoitukset kuin hinnannoston. Miten se autaa ilmastoa että sen tuhoaminen MAKSAA enemmän? Eli rikkaat tuhoavat edelleen, mikä muu järki tässä on kuin se että rikkailla on oikeus tuhota rikkautensa vuoksi ympäristö, mutta köyhältä tämä evätään.
Jokaiselle energiakiintiö jonka saa käyttää miten haluaa. Näin kulutus tippuu ihan väkisin, eikä rikkaat voi ostaa aneita.
Tähän asti olen suosinut suomalaisia tuotteita, nyt siirryn halvinpaan. Pyrin siirtämään kaikki hankinnat ulkomailta tehtäviksi. Lopetan kaikkien palvelujen käytön, ja minimoin ostamisen. Onneksi asun rajalla, joten voin ostaa ruuankin ulkomailta.
Kampaajalla olen käynyt kolmen vuoden sisään kerran, lasten hiukset leikkaan itse. Kahvila- ja ravintolakäynnit pois paitsi lapset käy joskus hampurilaisella. Auton käyttö minimissä. Ruoan olen aina tehnyt itse raaka-aineista, siitä on paha vähentää. Kurkun jätin pois kun kilohinta alkoi olla 5 euroa ja tomaattejakaan ostan harvoin. Kotiin en osta käytännössä mitään, kuivausrummun ostin viimeksi Lähes kaiken reissaamisen ja hotelliyöt olen jättänyt pois, mikä on tylsää, mutta ei ole rahaa. Seuraavaksi muutan kuopuksen kanssa halvempaan asuntoon kun esikoinen lähtee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vieläkin pitää maksaa lisää, että ilmasto puhdistuu. Ei noille 💚 riitä mikään.
Tätä ei voi kuin ihmetellä. Vuosikaudet puhuttiin ensin ilmastonlämpenemisestä ja nyt termi on ilmastonmuutos, mikä seuraavaksi? Toimia päästöjen vähentämiseksi on tehty jo pitkään, siis todellakin pitkään ja missään se ei näy, mikään e riitä. Ei muuta kuin lisätoimia (eli hintojen ylös hinausta ja oman maan energian- ja ruoantuotantoa alas ajoa) vaan vaaditaan jatkuvasti.
Niinpä. Itse laittaisin mieluummin rajoitukset kuin hinnannoston. Miten se autaa ilmastoa että sen tuhoaminen MAKSAA enemmän? Eli rikkaat tuhoavat edelleen, mikä muu järki tässä on kuin se että rikkailla on oikeus tuhota rikkautensa vuoksi ympäristö, mutta köyhältä tämä evätään.
Jokaiselle energiakiintiö jonka saa käyttää miten haluaa. Näin kulutus tippuu ihan väkisin, eikä rikkaat voi ostaa aneita.
Ongelma on siinä että rikkaat säätää nämä säännöt eivätkä he tietenkään itselleen mitään energiakiintiöitäkään laittaisi. Planeettamme pitäisi olla jonkun ulkopuolisen alienin hallinnassa ennenkuin kaikki olisi jokaiselle 100% reilua.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Voi pikkuista kun saa 700€! Itse nettoan 170000€ vuodessa pääomatuloja.
No et.
Kiroilemalla, puremalla kynsiä ja maksamalla kaikesta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä että rikkaat säätää nämä säännöt eivätkä he tietenkään itselleen mitään energiakiintiöitäkään laittaisi. Planeettamme pitäisi olla jonkun ulkopuolisen alienin hallinnassa ennenkuin kaikki olisi jokaiselle 100% reilua.
En puhu reiluudesta, vaan suoranaisesta kusetuksesta, ja ympäristöntuhoamisesta. Reiluus on ihan väärä sana kuvaamaan tätä rikkaiden suosimista ja hyysäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu reiluudesta, vaan suoranaisesta kusetuksesta, ja ympäristöntuhoamisesta. Reiluus on ihan väärä sana kuvaamaan tätä rikkaiden suosimista ja hyysäämistä.
No onhan se myös epäreilua kun rikkaita suositaan heidän omillaan säätämillään säännöillä.
Tuo on hyvä, kun aikaistivat 60% ilta-alea.
Lähi s-marketissa alkaa klo 20 aiemman 21 sijaan. I
lltauninen on paremmin hereillä klo 20.