Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
1501/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Aiemmin jäi palkasta säästöön 200-300, nyt ei yhtään. Kaikki menee.

Aikaisemmn jäi palkasta 3500 ja nyt vain 3400 (sähkö). Katson kuitenkin ruoan hintaa kun ärsyttää jos tuote maksaa puolet enemmän kuin aikaisemmin. Liikkuminen työhön tapahtuu pyörällä tai talviaikaan bussilla kun ennen menin viiden kilometrin matkan autolla. Rahaa on säästössä eikä ole velkoja. Jos asuminen kallistuu niin muutan tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Jos hintataso menee mahdottomaksi niin muutan ulkomaille pysyvästi.

Ulkomailla vallitsee vähintään samantasoinen inflaatio.

Vierailija
1502/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio on vaikuttanut ruokaostoksiin, ei määrään vaan laatuun(huonontavasti). Luomua en enää osta ellei ole hyvä tarjous. Kalaa ja kanaa tulee ostettua harvemmin. Jauheliha edelleen kotimaista naudan jauhelihaa, mutta rasvaisempi on halvempaa.  Vihanneksissa ja salaateissa alkanut siirtyä ulkolaisiin tuotteisiin. Levitteet vaihtuneet oivariinista halvempiin. Juustoissa vähärasvaisuus ei ole enää tärkeä. Kahvissa 5€ kipuraja. Heikommasta laadusta huolimatta, rahaa palaa ruokaan yli 150€ viikossa. 

Halvempi ja rasvaisempi tulee yhtä kalliiksi kuin kalliimpi ja vähärasvaisempi, koska kalliimmassa on suurempi liha-%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nousi viime vuonna keväällä molemmilla palkka, mulla vähäsen (sain 70e/kk henkilökohtaisen lisän) ja puolisolla yli 1000e/kk (yritettiin rekrytä toiseen firmaan niin nykyisen työpaikan oli pakko nostaa palkkaa reilusti, koska eivät halua miehen lähtevän). Käteen näistä jää kuutisen sataa.

Meillä nousi vasta nyt tammikuussa asuntolainan korko, menot +240e. Ruokaan menee noin satanen enemmän, kuin aiemmin. Sähkösopimus on vielä ensi vuoden alkuun edullinen. Lataushybridillä pääsee kovalla pakkasella 30-35km latauksella, eli riittää arkipäivän ajoon. Itse fillaroin töihin.

Saadaan opintolainat maksettua tänä vuonna, siitä vapautuu kulutukseen 250e.

Meillä on hyvät tulot ja pienet menot. Ollaan aina oltu myös säästäväisiä.

Vierailija
1504/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Aiemmin jäi palkasta säästöön 200-300, nyt ei yhtään. Kaikki menee.

Aikaisemmn jäi palkasta 3500 ja nyt vain 3400 (sähkö). Katson kuitenkin ruoan hintaa kun ärsyttää jos tuote maksaa puolet enemmän kuin aikaisemmin. Liikkuminen työhön tapahtuu pyörällä tai talviaikaan bussilla kun ennen menin viiden kilometrin matkan autolla. Rahaa on säästössä eikä ole velkoja. Jos asuminen kallistuu niin muutan tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Jos hintataso menee mahdottomaksi niin muutan ulkomaille pysyvästi.

Niin, mihin sitä suuntaisi, jos kannustimena olisi vähäisempi inflaatio / pienemmät elinkustannukset?

Tulsiko palkka yhä Suomesta?

Vierailija
1505/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kahviloissa ja baareissa käyntiä, ruokaravintoloissa en hirveästi ole käynytkään. Väijyn punalaputettuja ja tarjouksia, järkeistän ostamista ja vähennän turhaa kulutusta.

Itse asiassa kulutan silti aiempaa enemmän kulttuuriin: tuen (vähillä) ylijäävillä pennosillani mieluummin suomalaista kulttuuria kuin ahneita kauppiaita. Ja tämä aikakin on vähän sellaista, että jotain vastapainoa mieli tarvitsee. Ja jos haluaa oikein nuukailla, niin lainaa elokuvan kirjastosta.

Vierailija
1506/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kommenteista huomaa, ihmiset ovat muuttaneet kulutustottumuksiaan.

Miksi kauppiaat jatkavat hintojen nostoa, kun osa tuotteista jää hyllyille?

Vierailija
1507/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein mitenkään. Rahaa käytetään kun sitä on. Sit mietin tarkemmin, jos raha alkaa loppua.

Vierailija
1508/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin ihan valtavasti tästä kun inflaatio laukkaa ja elinkustannukset nousee. Mun tilille tulee opintolainaa moin 1600€/kk ja joka kuukausi elän kädestä suuhun. Tämä ajanjakso opettaa valtavasti säästäväisyyttä ja oikeasti ekologisia valintoja. Enää ei ostella turhia ja kuormiteta ympäristöä omilla päätöksillä. Hurraa!!

Vaikka mieheni vuositulot nettona on vähän yli 100 000€ niin silti olemme yllättävän tarkkoja rahasta ja olen hänen kanssa kaupassa käydessä aina vertailemassa hintoja. Syömme hyvin ja edullisesti eli joku proteiini (yleensä kala), kastike/liemi ja juurekset tai jokin keitto, aamupalalla aina leipä, tuorejuusto ja jotain päällistä, appelsiinimehu ja kahvi/tee. En ymmärrä, että miksi kaupasta pitäisi roudata jotain puolivalmisteita tai täyseineksiä. Edellispäivänä tein uunilohta ja kukkakaalimuusin jämät sitä edellisestä ruokailusta jääneestä kukkakaaligratiinista ja eilen jalostin lohen jämät lohikiusaukseksi ja sain jatkettua ruokaa kolmella päivällä. Seuraava ruoka on luultavasti tirriliha ja porkkana-perunamuusilla. Lopuilla lihoilla teen ehkä pyttipannua tai lihakeiton.

Vierailija
1509/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan maasta.

Mun kotimaassa on ulkomailta tuotu ruoka vähän kallistunut, mutta esim. sähkö on saman hintaista kuin aiemminkin. Muuten ei ole eläminen kallistunut. Lainojen korot vähän nousseet ja pankkitilille maksetaan jälleen korkoa, sitä ei parin viime vuoden aikana tehty. Mutta muuten ei inflaatio näy elämässä.

Vierailija
1510/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kauppiaan myydä miinuksella vai mitä ehdotat?

Vierailija
1511/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Meillä on kulutus muuttunut valtavasti vuoden sisällä (2 aikuista ja 2 lasta).

-kaikki ravintola- ja kahvilakäynnit jätetty pois, myös ResQ-ruoka. Ottaa kupoliin nousseet hinnat ja esim. Mäkkärissä hinnat nousseet ja annokset pienentyneet > ei käydä enää sielläkään

-ainut lehtitilaus peruttu

-matkustelu edelleen minimissä, viimeksi matkalla käyty ennen koronaa 2018 ja tälle vuodelle on yksi Ruotsin-risteily varattu keväälle arkena ti-to

-lasten harrastukset lopetettu/lopetetaan kevään 2023 jälkeen (tilalle ulkoilua, uimahallia, kirjastoa ym.)

-en käy enää kampaajalla vaan latvojen tasaus 2x vuodessa ammattikoulun kampaamossa (maksaa 15-20 €/krt vs. kampaamossa 50+ €)

-lasten ja miehen hiukset leikataan itse

-ruokabubjetti on rajattu 100€/vko, tähän sanottakoon että lapset syövät arkisin päivähoidossa ja itse saan opiskelijalounaan alle 3€/pvä, mies syö etätöissä itse tehtyä ruokaa pääosin

-emme ole neljään vuoteen syöneet eläinperäisiä ruokia joten lihan tms. kulutus edelleen 0€. Kasviperäisissä ruuissa olemme luopuneet ns. puolivalmisteista (esim. nyhtökaura) lähes kokonaan (ellei jostain löydy hyvässä tarjouksessa) ja ruuat tehdään itse alusta asti

-kyylään tarjoukset todella tarkkaan ja usein viikon ruokiin vaikuttaa se mitä on sattunut olemaan tarjouksessa

-kurkkua, tomaattia, paprikaa ym emme ole ostaneet aikoihin vaan korvattu esim. porkkana- ja kaaliraasteella

-paistopisteiltä ei osteta enää mitään vaan itse leivotaan 1-2 vko välein

-vaatteiden ostaminen vähentynyt entisestään, itselleni ostan ehkä 1-3 vaatetta vuodessa (paitsi sukkia ja alusvaatteita kun ovat kuluneet puhki)

-lasten vaatteet käytetään loppuun asti ja ulkoiluvaatteet ym. kalliimmat ostetaan kun saa edullisemmin, esim. toppahaalarit loppukeväällä seuraavaa talvea varten

-jos jotain tarvitsen yritän ensin etsiä sen käytettynä ja jos en millään löydä, odotan niin kauan että se tulee alennukseen :D

Vierailija
1512/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osa jää"

SUURIN OSA menee kattopaikalle. "Kestävä kehitys" , hih ih, hah ha :D

Vierailija
1513/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Osa jää"

KAATOPAIKALLE, tuli pieni typo

Vierailija
1514/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään huomasin erityisesti, että ruokaostoksilla ostan vain välttämättömän. En raaskikaan ostaa enää hetken mielijohteesta. Hinnat ovat nousseet ihan älyttömästi. Esimerkiksi annan harvinaisen mielitekoni Pihlajanmarjakarkit, joita olen ostanut aiemminkin vain silloin, kun on saanut 2pss/4e. Nyt tarjoushinta onkin 2pss/5.50! Kattelin niitä nyt vaan ja makustelin mielessäni. En maksa niin isoa hintaa, joten olen ilman.

Olen palannut myös lapsuuden voileipiin: vain pelkkää voita/margariinia päälle. Nälkään maistuu niinkin.

Vierailija
1515/1638 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken tein ekan kerran ruisleipää ison satsin, koska sain hyvän juuren. Ihan hyvää tuli jauhoista, jotka maksaa 1€/kg. Aion jatkossakin leipoa itse leivät ja pullat ym.

Hedelmiä ostan paljon kerrallaan tarjouksista. Muutenkin käytän hyväksi alennukset. Ruokakulut olleet aina pienet, eikä nytkään juuri nousseet. Voi tosin johtua osin siitä, että olen käyttänyt paljon vanhoja varastoja pois.

Vierailija
1516/1638 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan gluteeniton leipä asiaan. Jauhot maksaa n 5 e kilo ja kaupassa gluteeniton leipä 15 e kg. Leivoin 6 kpl ja paino yhteensä 2 kg. Säästöä kertyi 20 e

Laskukaavana kilosta jauhoja tulee 2 kiloa leipää

Toinen puoli on ,että leipäni ovat lisäaineettomia ja teollisista täyteaineista vapaita.

Teollisessa leivässä on lähes "sahanpurua" lisäpainoa.

Tämä on minulle harrastus, samoin kuin kasvisruokien kehittely omaan makuun.

Linkki kasvisruoka kokeiluihin löytyy edelliseltä sivulta.

Tänään ruokalistalla on " pilkkikuhafilettä" ja höyrystettyä perunamuusia kera kaalisalaatin😘

Vierailija
1517/1638 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin ja sain palkankorotuksen.

Vierailija
1518/1638 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, pyysin ja sain palkankorotuksen

Vähensin sijoituksiin menevää summaa, nyt on muutenkin niin epävarmat ajat, että odottelen mielummin

Tilataan vähemmän woltilla

Kun listaa katsoo niin nolottaa, mut näin on  :D

Vierailija
1519/1638 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä kerättiin talven marjat ja sienet. Ensi kesänä ja syksynä kerätään vielä enemmän. Säästöä tulee lisää ja on terveellistä!!

Siinä säästää mukavasti, kun marjojen ja sienten säilyttämistä varten pitää ostaa pakastin tai pari lisää.

Vierailija
1520/1638 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Osa jää"

No eikä mene! Vaan hyötykäyttöön leipäjonoon tai muuten kierrätykseen. Ruokaa ei ole enää vuosikausiin saanut kuskata kaatopaikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi