Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
1541/1638 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että olen viime aikoina vain murehtimalla murehtinut raha-asioita. Olen pienituloinen ja nyt Kela päätti sitten leikata tuloistani n.70 e kuussa kun ei yksi tukihakemus mennytkään läpi  ja on jo muutenkin tiukkaa ja siihen päälle sitten vielä vuokra nousee sen 30e per kk itselle. Kaikki hinnat on nousseet, sähkölaskut triplaantuneet, kaikki kauppalaskut paljon isompia kuin ennen. Tätäkin ennen on ollut tosi tiukkaa ja aina rahat loppukuusta loppu. Asun miehen kanssa ja en saa edes asumistukea ja kaikki maksetaan puoliksi paitsi mies maksaa auton. Sanoi että ennen jäi rahaa säästöön pienestä palkasta vähän, nyt ei enää sitäkään jää.

Välillä itkettää kun on työkyvytön ja ei pysty parantaan tilannettansa koska ilman muuta menisin töihin tienaamaan koska tällainen penninvenytys  on hirveää paskaa. Ärsyttää taistella Kelan kanssa.

Ennen oli asiat hiukan paremmin kun ei ollut tätä inflaatioaikaa.

Ja kun kysymys oli miten kompensoida elinkustannukset ? No ei se köyhällä ole kuin ostaa halvempaa ruokaa koska se on ainut missä voi kompensoida sitä. En osta enää tuoreita vihanneksia juuri ollenkaan, juureksilla mennään. Jos haluaa hankkia jotain pitää vaihtaa johonkin tosi halpaan ravintoon siksi ajaksi että saa jotain hankittua.

Vierailija
1542/1638 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsen jonkun tuotteen, niin tilaan sen ulkomailta kun sama tuote on täällä kalliimpi. Esim. kenkiä en ole 10 vuoteen ostanut suomesta, liian kalliit/huonolaatuiset. Esim. hiustenhoitoaineet/meikki tulevat nykyisin ulkomailta, eivätkä tule suomessa olevan verkkokaupan kautta. Lidl:ssä käyn kerran viikossa ja silloin ostan kaikki perheeni tarvitsemat ruoat. Teemme paljon itse ja näitä otan myös työpaikalle lounaaksi. Niin ei tarvitse mennä työpaikkaruokalaan. Talousexcelini sanoo näyttää hyvältä, esim. viime vuoteen verrattuna valtiolle maksettava alv (ruoan kautta) on vähentynyt huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1638 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.matsmart.fi/tuote/urtekram-kidneypavut-luomu

Nyt tässä nopeimmille. Pussi vastaa 40 tölkkiä eli 80 e. Postikuluineen n 13 e.

Minä tilasin 3 pussia jotka vastaa 120 prk eli 240 e maksaisi purkkeina +postitus

Kuivatavara säilyy ikuisesti kun on pimeässä ja kuivassa.

Liotan ja keitän isomman satsin kerralla ja laitan 250g annospussit pakasteeseen salaattia tai chili Con carnea varten. 1 satsin jää siis maksamaan 20 c (vastaava 240/400g prk maksaa 2e)

Noita jä 7 pussia kauppaan . ...........,

Vierailija
1544/1638 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähemmän ja halvasti. Oon laihtunutkin ainakin 8 kiloa tänä aikana.

Vierailija
1545/1638 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kuluttamaan enemmän, paitsi ruokaan. Säästöjä on aina jäänyt palkasta, joten aloin tekemään enemmän sellaisia hankintoja, jotka olisi voinut tehdä jo pari vuotta sitten. Ruokaa teen nykyään enemmän itse ja käytän pääasiassa suht halpoja raaka-aineita. Olen kasvissyöjä, ja jätän kalliit nyhtikset kauppaan ja ostan pääasiassa tofua, linssejä, papuja, herneitä ja soijaa proteiiniksi.

Niinhän tässä ei saisi käydä, että ihmiset lakkaisi kuluttamasta rahaa, koska ratas ei pyöri enää hetken päästä. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Yritän tehdä oman osuuteni, koska tällä hetkellä oma taloudellinen tilanteeni on pysynyt samana.

Vierailija
1546/1638 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupassa teen töitä, ja sulkuvuoroissa pöllin hävikkiruokaa. Yllättävän helppoa jos olet yksin ja tiedät kameroiden sijainnit. Vartijoiden tarkastuskäyntejä on todella helppo varoa, niitä on muutenkin todella harvoin. Roskiinhan tuo tavara muuten menisi, joten en tunne hirveää omatunnon tuskaa.

Tuota olen aina sanonut. Myyjät varastavat enemmän kuin asiakkaat. Mutta vartijat ja myyjät kuuluvat samaan ammattiliittoon, joten vartijat eivät käräytä myyjiä.

Roskiin menevän hävikkiruoan pelastaminen ei yhdenkään järkevän ihmisen mielestä ole varastamista, vaan ilmastoteko. Tässä pitäisi käräyttää kauppias maapallon tuhoamisesta.

Ja onpa muuten itsekäs työnantaja kun mieluummin heittää ruokaa roskiin kuin antaa niitä työntekijöilleen. Jos oma työnantajani toimisi vastaavasti niin nostelisin kyllä hiukan kulmakarvoja ja ehkä kytkintäkin.

Me kunnallisessa päiväkodissa emme saa edes ostaa sitä ruokaa mikä jää yli esimerkiksi välipalalta.

Ruuat kipataan suoraan roskiin keittiössä. Pomo kyttäilee että emme kai vaan syö puolikasta roskiin menevää ruisleipäpalasta joka ei lapsille kelvannut. Jos jäämme kiinni, puhuttelu ja tarvittaessa huomautus. Jos toisen kerran pomo yllättää työntekijän sujauttamasta roskiksesta leipäpalan suuhun, se on potkut.

1547/1638 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan. Kulutus on samaa luokkaa kuin ennenkin.

moi

Vierailija
1548/1638 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ennen tätä inflaatiota oli työttömänä penninvenytystaidot pakostakin hallussa. Nyt vyötä joutuu silti kiristämään entisestään ja ottamaan käyttöön ihan pienistäkin puroista säästämisen keinot. Köyhälle se kymppi tai pari kuussa säästöön on iso raha. Mm. hygieniapuolella itse tehdyt pesuaineet, itse tehdyt kuukautissiteet sekä kestotalouspaperin käyttö, neulominen, virkatut tiskirätit, vanhojen vaatteiden ompelukorjaustyöt ja itse tekeminen noin yleensäkin esimerkkeinä. Ruoka tehdään alusta loppuun itse, vanhat tutut marjastus, sienestys, leivonta, ruokajonot, ym. Kahvin kulutus on puolitettu, ei mitään ylimääräisiä herkkuja, matkakuluja, huvitteluita ym. Kirpputorimyynti, nettimyynti, lahjoitukset jne. Kovin on nyt ankeaksi selviytymistaisteluksi mennyt erityisesti köyhimpien suomalaisten elämä ja mielenterveyspuolella ongelmat ovatkin kivasti nousussa. Varmaan tulee taas alapeukkuja ilman perusteluita, mutta miettikää, mitä itse tekisitte, jos työnsaanti ei ole vaihtoehto? 

Vierailija
1549/1638 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan alkoholin verottomana. Tullin kampanja osoittautui kalkkunaksi.

Vierailija
1550/1638 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupassa teen töitä, ja sulkuvuoroissa pöllin hävikkiruokaa. Yllättävän helppoa jos olet yksin ja tiedät kameroiden sijainnit. Vartijoiden tarkastuskäyntejä on todella helppo varoa, niitä on muutenkin todella harvoin. Roskiinhan tuo tavara muuten menisi, joten en tunne hirveää omatunnon tuskaa.

Tuota olen aina sanonut. Myyjät varastavat enemmän kuin asiakkaat. Mutta vartijat ja myyjät kuuluvat samaan ammattiliittoon, joten vartijat eivät käräytä myyjiä.

Roskiin menevän hävikkiruoan pelastaminen ei yhdenkään järkevän ihmisen mielestä ole varastamista, vaan ilmastoteko. Tässä pitäisi käräyttää kauppias maapallon tuhoamisesta.

Ja onpa muuten itsekäs työnantaja kun mieluummin heittää ruokaa roskiin kuin antaa niitä työntekijöilleen. Jos oma työnantajani toimisi vastaavasti niin nostelisin kyllä hiukan kulmakarvoja ja ehkä kytkintäkin.

Me kunnallisessa päiväkodissa emme saa edes ostaa sitä ruokaa mikä jää yli esimerkiksi välipalalta.

Ruuat kipataan suoraan roskiin keittiössä. Pomo kyttäilee että emme kai vaan syö puolikasta roskiin menevää ruisleipäpalasta joka ei lapsille kelvannut. Jos jäämme kiinni, puhuttelu ja tarvittaessa huomautus. Jos toisen kerran pomo yllättää työntekijän sujauttamasta roskiksesta leipäpalan suuhun, se on potkut.

Aivan sairasta tuhlaamista ja miksi? Koska oma arvovalta esimiehillä on arkijärkeä tärkeämpää? Puistattavaa tyhmyyttä ja rahan tuhlausta syömäkelpoisen ruoan poisheittäminen.

Vierailija
1551/1638 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon silleen onnellisessa asemassa et oon viime vuodet ollu ns köyhä opiskelija ja nyt viimein valmistunut ja saanu palkkaa niin tuntuu et rahat riittää vaikka mihin.

Vierailija
1552/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin syömisen. Pärjäilen jonkun aikaa kun hyvinä vuosina tuli kerrytettyä 60 kiloa ylipainoa.

Vierailija
1553/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tarvittavina psykoosilääkkeitä jotka jos ottaa niin nukkuu helposti 12 tuntia. Oon alkanut ottaa näitä sillon kun ei oo rahaa ruokaan, nukun päivän ohi, tarvittaessa toisenkin ja kolmantena päivänä herään ja menen kauppaan. On tosi hyvinvointi valtio tää Suomi.

Vierailija
1554/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kovat verot jotka nostaa hintoja verrattuna Espanjaan. Sillä maksetaan Suomessa ilmainen koulutus ja ilmainen terveydenhoito mitä ei ole Espanjassa.

jokainen maksaa veroistaan sitä "ilmaista" huonoa terveydenhuoltoa. Eipä Suomen kehitys tästä taida nousta huononee vaan ja koulutetut ihmiset muuttavat ulkomaille, hyvä näin sitä on varmaan haluttu

Suomessa ei ole ilmaista terveydenhoitoa.  Jos joutuu menemään päivystykseen, siitä tulee kotiin lasku. En koskaan mene sinne turhaan vaan kyseessä on ollut nopeaa hoitoa vaativa  tilanne. Kerran minulle annettiin lääkettä suoneen odotustilassa, joka oli täynnä potilaita. Sairaalassaolosta pitää maksaa. Osalla kansasta on niin kova rahapula, että on vaikeaa saada ostettua lääkkeitä. Ettäkö ilmaista?

Vierailija
1555/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kovat verot jotka nostaa hintoja verrattuna Espanjaan. Sillä maksetaan Suomessa ilmainen koulutus ja ilmainen terveydenhoito mitä ei ole Espanjassa.

jokainen maksaa veroistaan sitä "ilmaista" huonoa terveydenhuoltoa. Eipä Suomen kehitys tästä taida nousta huononee vaan ja koulutetut ihmiset muuttavat ulkomaille, hyvä näin sitä on varmaan haluttu

Ei terveydenhuolto ole "huono" sen takia että ihmiset jotka ovat joko itse aiheuttaneet ongelmansa tai joilla niitä ei oikeasti ole eivät saa palveluita sillä sekunnilla, kuin haluaisivat. Suomen erikoissairaanhoito toimii todella hyvin ja laadukkaasti. Psykan puolta lukuun ottamatta, mutta ette te sitä koskaan tarkoita vaikka se olisikin se teidän ensisijainen avuntarve.

Mitä tekee hienolla erikoissairaanhoidolla, jos sinne ei pääse? Lapseltani evättiin pääsy julkisella useaan otteeseen, käytiin yksityisellä ja kappas vaan, kiireellisenä lähetteellä sisään sinne samaan aluesairaalaan! Kyllä sitten alkoivat tutkimaan, kun oli pakko...perhana mitä touhua. Tuota ei voi selittää enää mitenkään päin "pikkumokaksi". 

Suomessa on ollut joskus 80-luvulla hyvä terveydenhuolto ja tukitoimet- vaan ei ole enää. Pitäisi hyväksyä, että moni moni maa on mennyt meistä ohi jo kauan aikaa sitten. Esim. Viro (!) maksaa kolmesta lapsesta yhteensä reilu 900e tukia, ja yhdestäkin lapsesta saa lähes saman kuin Suomessa, eli vajaa satasen. Onko jonkun mielestä Viron elintaso meihin verrattavissa? Tuskin on, vaan katsokaas miten homma toimii käytännössä...

Olen elänyt aikana, jolloin täällä oli hyvä terveydenhoito ja lääkäriin pääsi aika nopeasti. Miten se on saatu pilattua?

Vierailija
1556/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta tuhlaamista ja miksi? Koska oma arvovalta esimiehillä on arkijärkeä tärkeämpää? Puistattavaa tyhmyyttä ja rahan tuhlausta syömäkelpoisen ruoan poisheittäminen.

Eikös Lidlistä ollut samantapainen uutinen muutama vuosi sitten? Ruoan heittäminen pois on sairasta, kun ajattelee maapallon tilaa.

Vierailija
1557/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tarvittavina psykoosilääkkeitä jotka jos ottaa niin nukkuu helposti 12 tuntia. Oon alkanut ottaa näitä sillon kun ei oo rahaa ruokaan, nukun päivän ohi, tarvittaessa toisenkin ja kolmantena päivänä herään ja menen kauppaan. On tosi hyvinvointi valtio tää Suomi.

Häpeällistä, että maa ei huolehdi asukkaistaan.

Vierailija
1558/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt enää vähentämään kulutusta, joten hain paremmin palkattuun työhön.

Vierailija
1559/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervenhuollon kommentointi menee aina siihen, että toiset väittää sen olevan kallista ja tehotonta ja että vain yksityistäminen on tie onneen ja toiset kertoo, että ei se niin ole.

Oikeestohan terveydenhoito on Suomen julkisella megatehokasta. Tehotonta siitä tulee siksi, että siellä pätevimmät hoitajat ja lääkärit kirjoittelee ja täyttelee osan työajasta kaikenlaista turhaa seurantajärjestelmää ja koska siellä on kaiken maailman työelämänparantajakoordinaattoria, it-järjestelmän ulkoasun kehittäjää ja muuta vastaavaa diipadaapagporukkaa.

Julkinen terveydenhuolto on aina edullisin tapa tuottaa kansalaisille edullisin ja laadukkain hoito, mutta sitä nykyinen politiikka ei mahdollista. Eikä se ole mitään kommunismia, että valtio tuottaa hyvää palvelua kansalaisille.

Osansa ammattilaisista verottaa yksityinen puoli, jossa hoito on todella kallista. Siellä lääkärit saa parempaa palkkaa, paremmilla työajoilla. Yksityisellä puolella pitää maksaa myös omistajien ja sijoittajien voitot.

Vierailija
1560/1638 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulaa hulluutta heittää pois ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme