Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Elän samaan tapaan kuin ennenkin. Jo kauan ennen tätä "korkeaa" inflaatiota elin taloudellisesti laittaen osan palkoistani säästöön sijoituksiin. Nyt on mistä ottaa, vaikka tulopuoli menisi nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin korona-aikana lomautettuna, mutta tein töitä ruokakerääjänä.
Myin irtaimistoa fb.ssä, torissa ja vaatteita vähänkäytetyssä. Sain kaikki laskut maksettua, mutta ei ollut herkkua.Jatkoin keikkatyötä kaupassa, kun lomautus loppui ja aloin lyhentää asuntolainaa 400 e extraa per kk.
Tällä hetkellä lyhennän extraa enää n 50 e.
Kollegalla asuntolainan korot nousi 600 e kk.
Laitan kaikki ylityöt asuntolainaan
Onneksi tuli otettua korkokatto aikoinaan
Oletko koskaan laskenut, miten paljon enemmän maksoit siitä korkokatostasi ennen kuin korot lähtivät nousuun?
Teen enemmän pimeitä töitä. Samoin aina, kun valtio nostaa esim. polttoaine-, ajoneuvo- muita veroja tai maksuja. Toistaiseksi olen onnistunut kompensoimaan ne aina hankkimalla enemmän verottomia tuloja, muttei sitäkään pysty loputtomiin lisäämään.
Olen elänyt jo aiemmin taloudellisesti. Karsin lisää perusmenoista. Enemmän puuroja. Ei kodinulkopuolisia maksullisia aktiviteetteja, ei matkustelua, ei maksullisia harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt jo aiemmin taloudellisesti. Karsin lisää perusmenoista. Enemmän puuroja. Ei kodinulkopuolisia maksullisia aktiviteetteja, ei matkustelua, ei maksullisia harrastuksia.
Mä teen päinvastoin. Matkustan pysyvästi Espanjaan. Eilen katsoin espanjalaisen Mercadon hintoja netissä, kanan- ja possunfile 5-7 euroa kilo, paprika ja kurkku kaksi euroa kilo jne. Suomessa hinnat 3-4 kertaiset. Ei täällä EU:n puskurina Venäjää vastaan kannata virua. Mulla on työpaikka Espanjassa suomalaisessa firmassa asiakastuki hommissa (netin kautta) ja saan palkkaa 1500 kuussa. Se on siellä enemmän kuin täällä 3000.
Vierailija kirjoitti:
Teen enemmän pimeitä töitä. Samoin aina, kun valtio nostaa esim. polttoaine-, ajoneuvo- muita veroja tai maksuja. Toistaiseksi olen onnistunut kompensoimaan ne aina hankkimalla enemmän verottomia tuloja, muttei sitäkään pysty loputtomiin lisäämään.
Tämä on kyllä hyvä vastamielenosoitus. <3
Ennen vanhaan olisin tuominnut tällaisesta, mutta nyt en voi kuin sanoa, että hyvä sinä! :)
Puhuin 200 € palkankorotuksen ja sain tänä vuonna 7 400 € bonuksen. Noilla lisätuloilla (-verot) kompensoin inflaation vaikutuksen omaan sinkkutalouteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen päinvastoin. Matkustan pysyvästi Espanjaan. Eilen katsoin espanjalaisen Mercadon hintoja netissä, kanan- ja possunfile 5-7 euroa kilo, paprika ja kurkku kaksi euroa kilo jne. Suomessa hinnat 3-4 kertaiset. Ei täällä EU:n puskurina Venäjää vastaan kannata virua. Mulla on työpaikka Espanjassa suomalaisessa firmassa asiakastuki hommissa (netin kautta) ja saan palkkaa 1500 kuussa. Se on siellä enemmän kuin täällä 3000.
Suomessa on kovat verot jotka nostaa hintoja verrattuna Espanjaan. Sillä maksetaan Suomessa ilmainen koulutus ja ilmainen terveydenhoito mitä ei ole Espanjassa.
Minäkin maksaa esim. kampaajalle suoraan käteen samoin kun työmiehille :). Kuittia en tartte
Ei suoraan sanottuna minun tuloilla ole kauheasti vaikuttanut, vähän jää kuussa vähemmän säästöön kuin aikaisemmin, mutta hädin tuskin sitä huomaa.
Enkä edes ole mikään suurituloinen, 4000+- pari sataa bruttona vähän vaihdellen.
Ei tarvitse kompensoida. Asunto on maksettu. Kesämökki oma. Auto, vene ja matkailuauto omat. Pääomatuloja osakkeista ja sijoitusasunnosta. Palkasta jää kaksi tonnia yli joka kuukausi. Elän mukavaa länsimaista elämää Suomessa.
Paisutan ulosottoa.
Opiskelen tulevaisuudessa rahakkaan ammatin(luon juuri nyt pohjaa sille jo tenttimällä perusopintoja), ja velkajärjestelyllä kuittaan noin 10% osuudella velkani maksetuiksi. Sitten varmaankin adios Suomi, joka ei pitänyt minusta tai lapsestani huolta kun sitä olisimme kerrankin tarvinneet. Maata ja kansaa rakastan yhä, kaikki muu (päättäjät, käytännöt, lait ym.) voi palaa tulessa.
Vaihdoin työpaikkaa alkuvuodesta, palkka nousi vajaat 20%. Kestää taas jonkun aikaa inflaatiota.
[/quote] Suomessa on kovat verot jotka nostaa hintoja verrattuna Espanjaan. Sillä maksetaan Suomessa ilmainen koulutus ja ilmainen terveydenhoito mitä ei ole Espanjassa.[/quote]
jokainen maksaa veroistaan sitä "ilmaista" huonoa terveydenhuoltoa. Eipä Suomen kehitys tästä taida nousta huononee vaan ja koulutetut ihmiset muuttavat ulkomaille, hyvä näin sitä on varmaan haluttu
Joo, osa ahneiden kauppiaiden hävikistä tosiaan menee leipäjonoon- ja sieltä taas Viroon. Suomalaisten ruoat. Ja Virossa rahastavat niitä, joille antavat ruoat! Tästä oli juttu olikohan Ylellä viime(?) vuonna, uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kovat verot jotka nostaa hintoja verrattuna Espanjaan. Sillä maksetaan Suomessa ilmainen koulutus ja ilmainen terveydenhoito mitä ei ole Espanjassa.
jokainen maksaa veroistaan sitä "ilmaista" huonoa terveydenhuoltoa. Eipä Suomen kehitys tästä taida nousta huononee vaan ja koulutetut ihmiset muuttavat ulkomaille, hyvä näin sitä on varmaan haluttu
Ei terveydenhuolto ole "huono" sen takia että ihmiset jotka ovat joko itse aiheuttaneet ongelmansa tai joilla niitä ei oikeasti ole eivät saa palveluita sillä sekunnilla, kuin haluaisivat. Suomen erikoissairaanhoito toimii todella hyvin ja laadukkaasti. Psykan puolta lukuun ottamatta, mutta ette te sitä koskaan tarkoita vaikka se olisikin se teidän ensisijainen avuntarve.
Espanjassa on ILMAINEN julkinen terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terveydenhuolto ole "huono" sen takia että ihmiset jotka ovat joko itse aiheuttaneet ongelmansa tai joilla niitä ei oikeasti ole eivät saa palveluita sillä sekunnilla, kuin haluaisivat. Suomen erikoissairaanhoito toimii todella hyvin ja laadukkaasti. Psykan puolta lukuun ottamatta, mutta ette te sitä koskaan tarkoita vaikka se olisikin se teidän ensisijainen avuntarve.
Mitä tekee hienolla erikoissairaanhoidolla, jos sinne ei pääse? Lapseltani evättiin pääsy julkisella useaan otteeseen, käytiin yksityisellä ja kappas vaan, kiireellisenä lähetteellä sisään sinne samaan aluesairaalaan! Kyllä sitten alkoivat tutkimaan, kun oli pakko...perhana mitä touhua. Tuota ei voi selittää enää mitenkään päin "pikkumokaksi".
Suomessa on ollut joskus 80-luvulla hyvä terveydenhuolto ja tukitoimet- vaan ei ole enää. Pitäisi hyväksyä, että moni moni maa on mennyt meistä ohi jo kauan aikaa sitten. Esim. Viro (!) maksaa kolmesta lapsesta yhteensä reilu 900e tukia, ja yhdestäkin lapsesta saa lähes saman kuin Suomessa, eli vajaa satasen. Onko jonkun mielestä Viron elintaso meihin verrattavissa? Tuskin on, vaan katsokaas miten homma toimii käytännössä...
Olen hyvätuloinen, mutta ostan miltei kaiken tarvitsemani kirppareilta, tori.fi on mainio, ihan jo ekologisuudenkin vuoksi. Punalaput jätän enemmän niitä tarvitseville.
Tuen opiskelevia lapsiani tarjoamalle heille palkkaa vastaan pientä metsän raivausta yms. Toki saavat hiukan rahaa ilman suorituksiakin. Tuen myös puolituttuja pienyrittäjiä ostamalla heiltä mukavia palveluksia: mm. hierontaa ja kahvilaherkkuja. Tarkoituksella siis kulutan joitakin asioita. Vanha autoni jää yhä useammin pihalle, ja kuljen julkisilla mahdollisimman paljon.
Olin korona-aikana lomautettuna, mutta tein töitä ruokakerääjänä.
Myin irtaimistoa fb.ssä, torissa ja vaatteita vähänkäytetyssä. Sain kaikki laskut maksettua, mutta ei ollut herkkua.
Jatkoin keikkatyötä kaupassa, kun lomautus loppui ja aloin lyhentää asuntolainaa 400 e extraa per kk.
Tällä hetkellä lyhennän extraa enää n 50 e.
Kollegalla asuntolainan korot nousi 600 e kk.
Laitan kaikki ylityöt asuntolainaan
Onneksi tuli otettua korkokatto aikoinaan