Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
KAIKKI alkoholituotteet jätettiin pois, siinä säästämme kaikkein eniten. Hyvänä puolena vielä, ettei nykyään selvin päin tule riideltyä.
Kun tätä ketjua katsoo, lähinnä ärsyttää, miten yksinkertaisia yltäkylläisyyteen tottuneet suomalaiset ovat. Itse olen elänyt suu säkkiä myöten vuosikausia ja kerryttänyt suurella vaivalla, köyhäilyllä ja kieltäytymisellä velattoman omakotitalon hinnan säästöön muiden elämisen kulujen lisäksi. Ei tule yhtään sääliä eikä empatiaa teille, jotka olette ilkkuneet köyhiä ja halveksineet niukasti eläviä ja heitä, jotka ovat ennalta nähneet, mitä tuleman pitää ja yrittivät varoittaa. Kärsikää nyt te idiootit tyhmyydestänne, minä puolestani pärjään, oli inflaatio tai ei.
Olen lopettanut kampaajalla, baareissa ja kahviloissa käynnin. Olen vaihtanut ruoka-aineksia edullisempiin (esim. tomaatin ja kurkun tilalle porkkanaa ja kaalia) sekä vaihtanut Prismassa/Citymarketissa käynnit Lidliin. Olen lopettanut kokonaan ns.hupiajelun autolla ja käytän autoa vain aivan pakollisiin menoihin. Olen aloittanut oman päivätyön oheen myös keikkatyöt ja laitan keikkatyön ansiot säästöön vielä pahemman päivän varalle.
Vaihdoin työhön, jossa palkkaa tulee käteen n 600 eur enemmän kuussa. En ole tinkinyt mistään toistaiseksi.
Teen omat eväät halvoista raaka-aineista. En käy parturissa vaan ajele pääni koneella. Huollan auton itse.
Yritän olla ostamatta yhtään mitään.
Inflaatio iskee suoraan nettotuloihin, joten tässä maassa ei sellaisia korotuksia löydy, että nämä palkanalennukset pystyttäisiin korvaamaan.
Ainoa keino palkannostoon on työpaikan vaihto ja tähän haluaisin ryhtiä. Palkat laahaavat, koska duunari on laiska vaihtamaan työpaikkaa.
Vaihtakaa niitä työpaikkoja, pakottakaa yrittäjät kilpailemaan hyvistä työntekijöistä.
Maksan vain pakolliset laskut , etten joudu metsään asumaan.
Mahdanko edes maatua.
En kumpaakaan, sijoitan vain vähän vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupassa teen töitä, ja sulkuvuoroissa pöllin hävikkiruokaa. Yllättävän helppoa jos olet yksin ja tiedät kameroiden sijainnit. Vartijoiden tarkastuskäyntejä on todella helppo varoa, niitä on muutenkin todella harvoin. Roskiinhan tuo tavara muuten menisi, joten en tunne hirveää omatunnon tuskaa.
Tuota olen aina sanonut. Myyjät varastavat enemmän kuin asiakkaat. Mutta vartijat ja myyjät kuuluvat samaan ammattiliittoon, joten vartijat eivät käräytä myyjiä.
Laskut (pl. pakolliset kuten sähkö, vuokra jne.) ulosottoon entisten jatkoksi, sillä säästää vähän.
Ruoka-aineiden suhteen alkoi pudotuspeli; ostan tasan tarkkaan vain ne, joita oikeasti tarvitsen sekä haluan eniten, enkä katso mistä ne ostan (etukortit kaikkiin löytyy). Kaikki turha sekä suurin osa uutuuksista saa jäädä hyllyyn, kauppias on hyvä ja ihastelee niitä itse seuraavat kuukaudet. :)
Alko/tupakka/parturi yms. turhuuksista on paha säästää, kun ei ole niitä aiemminkaan käyttänyt...
Koitan saada hävikkiä vähennettyä, esim. nyt teen pannaria maidosta, jossa oli päiväys neljä päivää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutan parhaillaan pankkilainani. Yritän saada euribor 6 kk ja marginaali alle 0,50.
Kodin investoinnit ovat jäissä toistaiseksi. Ei tule ulkoporeallasta tänäkään vuonna.
Euroopan keskuspankin EKP:n neuvostosta kuuluu jälleen uusi varoitus poikkeuksellisen kovista koronnostoista.
EKP:n neuvoston kokenein jäsen Ignazio Visco arvioi Bloombergin haastattelussa, ettei vielä voida ennakoida, mikä tulee olemaan lopullinen korkotaso euroalueella.
”Juuri nyt on täysin mahdoton sanoa, mille tasolle korot nousevat. Korkoja nostetaan niin paljon kuin on tarpeen, jotta inflaatio asettuu takaisin kahteen prosenttiin”, hän totesi Bloombergille G20-kokouksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi hankkiutua velattomaksi.
Nyt kannattaa hankkia paljon velkaa koska inflaatio syö sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lamaa pukkaa tällä menolla. Eikä eu tai Suuomen valtaa pitävät poliitikot muuta kuin pahentavat tilannetta.
Opposiittion puolueet fantasioi ankarista säätötoimista, joilla saadaan supersulama taas Suomeen. Säästötoimien ajoitus on tärkein. perskeko ei tajua, että valtion tehtävä on vähentää laskukauden purevuutta ja nousukaudella laittaa rahaa säästöön tulevia laskukausia varten. Veronalennusten ja työttömyystuen leikkauksen aika ei ole nyt, kun taantuma ja lama uhkaa Suomea.
Yksi sana paljastaa piintyneen kommunistin jolla on logiikkapiiri täysin hajalla. Veronalennus on nimenomaan sitä elvytystä jota yritit ehdottaa, mutta kun se ei sovi kommunistiseen ajateluun niin senkin väänsit oman agendasi mukaiseksi. Ei jatkoon. Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupassa teen töitä, ja sulkuvuoroissa pöllin hävikkiruokaa. Yllättävän helppoa jos olet yksin ja tiedät kameroiden sijainnit. Vartijoiden tarkastuskäyntejä on todella helppo varoa, niitä on muutenkin todella harvoin. Roskiinhan tuo tavara muuten menisi, joten en tunne hirveää omatunnon tuskaa.
Tuota olen aina sanonut. Myyjät varastavat enemmän kuin asiakkaat. Mutta vartijat ja myyjät kuuluvat samaan ammattiliittoon, joten vartijat eivät käräytä myyjiä.
Roskiin menevän hävikkiruoan pelastaminen ei yhdenkään järkevän ihmisen mielestä ole varastamista, vaan ilmastoteko. Tässä pitäisi käräyttää kauppias maapallon tuhoamisesta.
Ja onpa muuten itsekäs työnantaja kun mieluummin heittää ruokaa roskiin kuin antaa niitä työntekijöilleen. Jos oma työnantajani toimisi vastaavasti niin nostelisin kyllä hiukan kulmakarvoja ja ehkä kytkintäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan muutenkin niin vähän ja nykyään vähemmän kuin koskaan, joten inflaatio ei vaikuta minuun.
Kai tajuatte, että kun vähennätte kulutusta ja palveluiden käyttöä, inflaatio pahenee? Raha kuuluu olla liikkeellä, ei tilillä makaamassa.
Kai tajuat että olet väärässä. Kulutuksen vähentäminen laskee inflaatiota, sen pystyy päättelemään ihan arkijärjellä. Tosin inflaation pienentäminen näin on sama kuin parantaisi jalkakipua hakkaamalla päätä seinään.
Inflaatio johtuu siitä että EKP on painanut massiivisen määrän rahaa ja lainannut ne euroopan valtioille. Nyt on maksun aika ja maksu tapahtuu laskemalla elintasoa.
Tää on kyllä uskomaton ketju, itse olen vähän ruvennu ruuassa säästämään koska kaikki muutkin tekee niin. Tarvetta ei ole siihen kuitenkaan koska kulutus on ollut koronan jäljiltä melko minimissä ja palkka hyvä. Omavaraisuutta olen lisännyt mutta se on harrastus eikä siinä varmaankaan rahaa säästy.
Säästötilille menee vähemmän rahaa kuukaudessa kuin ennen, ei ole muuten näkynyt meillä, normaalia elämää.
Opintotuesta ei jää itselläni enää säästettävää, mutta toiveena hyvä työtilanne tulevaisuudessa, sen avulla ihan valoisat fiilikset jatkosta :)
Syön hampparinmakkaraa sisäfileen asemasta, istun karvalakki korvilla, palttoon kaulukset pytyssä pimeässä pirtissä ja punon vit'umaisia juonia.
Sain marraskuussa 2022 palkankorotuksen joka oli noin 500e/kk lisää palkkaa.
Nyt kun hinnat ovat nousseet niin olen karsinut kaikki turhat kulut pois eli en käy baareissa,ravintoloissa enkä yleisötapahtumissa. Olen myös alkanut ostelemaan kaupasta kaikkein halvimpia vaihtoehtoja.
Vaikka sain palkankorotuksen niin silti olen alkanut käyttämään rahaa viisaammin.
Kilpailutan parhaillaan pankkilainani. Yritän saada euribor 6 kk ja marginaali alle 0,50.
Kodin investoinnit ovat jäissä toistaiseksi. Ei tule ulkoporeallasta tänäkään vuonna.