Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
1281/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen bussilla töihin auton sijaan, lopetin myös pari suoratoistopalvelua. Tällä tavalla kk säästyy reilu 50€.

Vierailija
1282/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin mansikkalaatikon ostamatta. Maksan kaikki mahdolliset pimeänä ilman kuittia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätemaksuista voi säästää nakkaamalla roskat jonnekkin pöpelikköön

Vierailija
1284/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön suoraan luonnosta. Heippa ruokakaupat!

Vierailija
1285/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suuri kusetus nämäkin pakotteet. Muut kärsii paitsi itänaapauri!

Avatkaa silmät!

Mutta toisaalta, ettehän te ole avanneet silmiä ko.ronaltakaan vaa vöyhkäätte vieläkin siitä ja rokotteista,  joiden jälkeen kuo-lee enemmän ihmisia kuin ennen rokotteita.

Heh

Idiocracy

Vierailija
1286/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan palkkalistoille.

Tulevana talvena yhteiskunta maksakoon 1000€/kk sähkölaskuni.

alle 2000€/kk palkoista tuota ei kannata maksaa. Varsinkin, kun töihin joutuu ajamaan autolla.

Ei kannata luottaa siihen että yhteiskunta maksaa. Siellä on raja minkä verran mitäkin tuella katetaan.

Kelalla on lämmityskuluissa katto. Yhden ihmisen omakotitalossa 70 neliötä ja kahdella 85 neliötä.

Jättää pari huonetta kylmäksi. Kelpaako?

Vierailija
1287/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintojen nousu ei häiritse elämää jos on ennen jäänyt reilusti rahaa vielä hankintojen jälkeen. Mä en juo maitoa, en syö gluteenia enkä sokeria, en kahvia enkä eineksiä niin noista hinnoista ei tarvitse huolestua. Yrtit ja pinaatit kasvatan itse joten kaupasta kannan vaan kasvikset, lihan, kalan, kananmunat ja pähkinät. Minulla on erittäin suppea ruokakaappi. Paastoan säännöllisesti.

Pyöräilen tai kävelen. Osaan korjata pyöräni itse. Pidemmille reissuille julkinen liikenne on hyvä.

Minulla on ihan tarpeeksi tavaraa. 

Kirjasto on hyvä.

En juo alkoholia ollenkaan. 

Paasto on hyvä idea! Jos kaikki paastoaisi vielä samaan aikaan, niin ruokakaupat menis polvilleen.

Vierailija
1288/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni vyön kiristäminen tekee vain hyvää. Parhaassa tapauksessa palauttaa mieliin, ettei pitkään jatkunut yltäkylläisyys ole mikään itsestäänselvyys.

Pieni? Jos ihmisiä alkaa talvella kuolemaan kylmyyteen?

Vierailija
1289/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttamalla pois suomesta.

🤭🤦‍

Inflaatio on maailmalaajuinen.

No okei, joku Kreikka nyt on poikkeus ja valuuttakin pysyis samana. Ilman kielitaitoakin useimmat ymmärtää kadun varrella, jos alkaa vituttamaan.

Monessa maassa elinkustannukset on palkkaan verrattuna paljon pienemmät. Esim. ruoka, jopa asuminen. Lisäksi julkinen terveydenhoito oikeasti toimii eikä vaan poliitikkojen mainospuheissa. 

Asun vakituisesti Kreikassa, täällä inflaatio korkeampi kuin Suomessa. Sen tuloksena hinnat esim. ruokakaupassa on jo Suomen tasoa. Keskivertopalkka paikallisella alle 1000 euroa kuussa, usein 700-800 euroa. Polttoaineet lähes Suomen hinnoissa, sähkö jopa kalliimpaa. Ainoastaan asuminen on vielä vähän edullisempaa. Joten ei kannata muuttaa tänne, pääset halvemmalla Suomessa. 

Lämmityskulut taatusti halvemmat siellä. Käytiin joskus Rhodoksella paikallisissa kodeissa. Maalattiat 2000-luvulla.

Vierailija
1290/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vaatteet ja tavarat kirpputorilta. On halvempaa eikä raha päädy K- tai S-ryhmälle, jotka tahkoavat valtavia voittoja, vaan tavallisille ihmisille. Ruokatarvikkeita ostan suoraan toreilta ja suoramyynnistä niin paljon kun pystyn, sekä kasvatan ja teen itse.

Ostin just Prismasta vaatteita. Oli alessa halpaa, melkein kirpparihinnoilla uusia vaatteita. Kestävät pidempään kuin kirpparivaatteet, esim. lastenvaatteet kierrätystäkin.

Vierailija
1291/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun raskausaikana kahvi maistui todella, pahalta, ei pystynyt juomaan. Taas se maistuu yhtä pahalta, en osta kahvia enää. Auton jo myinkin pois aiemmin.

Keskityn nyt keräämään ilmaiset vitamiinit ja antioksidantit luonnosta: nokkonen, ratamo, voikukka jne.

Ja lähikaupasta 50 sentin hävipussit, monta ateriaa olen niistä laittanut/pakastanut.

Vierailija
1292/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42386 kirjoitti:

Paras lääke inflaatioon on rahaavähentävälle vaikutukselle ,on ettei kuluta niin paljonkuin ennen.Aloittaa vaikka laihdutuskuurin  tai osto lakon.Näin rahanmäärä korvaa sen menetetyn arvon,kunkorkojenousu taas nostaa rahan arvoa ja onkin sitä sitten enemmän.Helppoa  vaikka pienituloiselle kasvattaa saldoa. 

Näin juuri. Lopetin jo viime syksynä maidon ja energiajuomien juonnin. Juon siis vain raanavettä ja mehuja. Alkoholia en ole juonut muutenkaan, enkä kahvia. Seuraavaksi voisi kokeilla karkkilakkoa tai vehnästä luopumista. Lopettaa vaan aina jonkun epäterveellisen osan ruokavaliostaan. Säästää pidemmän päälle myös mm. hammaslääkärin laskuissa.

Vierailija
1293/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan tinkimään niin pirusti. Joka paikassa ja kaupassa. Täältä tullaan!

Vierailija
1294/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan vaatteet, kosmetiikat yms. alesta, nytkin säästin kun 30e kesävaate alessa 11e.

Vierailija
1295/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilohinnat huomioon hyllyjen reunassa ruokakaupassa aina. Minulla suurennuslasi mukava apu. Yli 3€ vakavasti otettava raja, riippuen ravintosisällöstä.

Vierailija
1296/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön suoraan luonnosta. Heippa ruokakaupat!

Ja samalla voit kerätä jätemaksuista säästävien roskat pois! Win-win

Vierailija
1297/1638 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloja en pysty kasvattamaan, joten on pakko kuluttaa vähemmin. En matkusta, en käy missään, mikä maksaa, teen kaiken ruuan itse, mutta en uunissa, asun edullisesti. En oikein ole keksinyt, mistä voisin säästää. Vain yksi lamppu palaa kerrallaan, vaatteita en ole ostanut vuosiin.

Haluaisin hiihtää talvella, jos se vaan olisi mahdollista. Lahjoja en pysty enää antamaan, hyväntekeväisyyteenkin olen laittanut tosi vähän. Aihe on mielenkiintoinen minulle. Toivon saavani täältä ideoita.

Vierailija
1298/1638 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin kauppaketjua, hassusti inflaatio supistui merkittävästi. Monissa tuotteissa on nostettu hintoja, kun nyt on ns. "sopiva hetki" kun koko ajan toitotetaan, että hinnat kallistuu. Kummasti vaan siinä toisessa kauppaketjussa voidaan vielä myydä tavaraa edulliseen hintaan, toisessa joka tuotteeseen pitäisi lisätä teksti "extra euro kauppiaalle".

Vierailija
1299/1638 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia liitosta saa tilattua pankkikortin kokoisia kevyitä suurennus laseja, jotka on helppo kuljettaa mukana. Silloin tuote sisällöt tulee tutkittua ja E-koodi, palmuöljy, natriumglutamaatti - ruuat jäävät kauppaan. Kannattaa maksaa vain puhtaasta ravinnosta, valmisruokia mahdollisimman harvoin.

Kaali on edullista, juurekset myös. Leipä kannattaa leipoa itse.

Vierailija
1300/1638 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan alkoholijuomat ulkomailta. Säästöä tulee helposti monta kymppiä kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi