Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Minusta ruoan hinta ei yleisesti ole Suomessa niin kovasti noussut, että se millään tavalla vaikuttaisi. Kahvin, kalan ja polttoaineen hinta on kuitenkin selvästi noussut.
Kalat meillä on pääasiassa pyydetty itse tähänkin asti, joten se vaikuttaa aika vähän, ehkä tulee ostettua vielä vähemmän kalaa kaupasta kuin aikaisemmin.
Kahvia juodaan edelleen, aamukahvit säännöllisesti ja päiväkahvit satunnaisesti. Ei me olla tähänkään asti oltu niitä, jotka keittävät pannullisen kahvia ja heittävät loput pois, vaan keitetään sen verran mitä juodaan.
Polttoaine on tosi kallista, korona vähensi työpaikalla käymistä, etänä tehdään enimmäkseen, niin että työmatkoihin kuluu vähemmän, mutta ei se varsinaisesti hinnankorotuksesta johdu vaan siitä että saa tehdä etänä, ja lomamatkoista tai mökkireissuista ei olla tingitty. Jos ei olisi etätyöoikeutta, niin varmaankin pitäisi miettiä uudelleen kodin ja työpaikan välistä sijaintia tai vähentää mökillä olemista.
Olen hintatietoisempi ruokaostoksissa ja olen valinnut edullisempia vaihtoehtoja joidenkin tuotteiden kohdalla. Suunnitelmallisuutta enemmän ja ruokahävikkiä vähemmän. Syön myös itse vähemmän herkkuja mikä on muutenkin hyvä asia. Voi olla että näistä ei vielä isoa säästöä tule mutta jostakin on aloitettava.
Kodin remonttikohteet saavat odottaa jonkin aikaa.
Onneksi K-ryhmä teki jälleen kerran "kaikkien aikojen tuloksen". Onhan se mukava, että ei haluta maksaa tuottajille eli maanviljelijöille mitään, asiakkailta sen sijaan revitään niin paljon kuin pystytään, että saadaan tuottoprosentit pysymään mukavina...
K- ja S-ryhmä pitäisi jotenkin saada maksamaan tuottajille, että alkutuotanto pysyisi edes minimitasolla Suomessa. Tämä sotatila on näyttänyt sen, että ei sitä ruokaa kukaan meille välttämättä tuo, jos emme itse pysty tuottamaan (ja merillä soditaan)
En mä pysty mitenkään kompensoimaan. Olen jo aiemmin lopettanut lehtien tilaamisen enkä käytä mitään suoratoistopalveluja, kilpailutan säännöllisesti sähkö-, vakuutussopimuksen ja tarkistan puhelin- ja nettiliittymän. Mitä muuta voi?
En osta kuin välttämättömän ruuan, nyt piti teettää remontti firmalla mutta teen senkin itse. Autoilu puolitettu, eipähän käydä enää mökillä ja vanhemmilla. Eletään vihreää unelmaa.
Ilmotin asiakkaille et portaittain vuodenvaihteeseen tulee 10-15% hinnankorotukset
Vierailija kirjoitti:
En mä pysty mitenkään kompensoimaan. Olen jo aiemmin lopettanut lehtien tilaamisen enkä käytä mitään suoratoistopalveluja, kilpailutan säännöllisesti sähkö-, vakuutussopimuksen ja tarkistan puhelin- ja nettiliittymän. Mitä muuta voi?
Ihan sama täällä. Nuo on jo tehty. Itse tehdyillä kapeilla lämmitetty kovien pakkasten aikaan, muulloin on päällä perussähkö, että tulee lämmintä vettä. Ei ole tuhlattu tähänkään asti.
En pysty olen toimeentulotuella. Sen sijaan sinä kompensoit.
Vierailija kirjoitti:
En osta kuin välttämättömän ruuan, nyt piti teettää remontti firmalla mutta teen senkin itse. Autoilu puolitettu, eipähän käydä enää mökillä ja vanhemmilla. Eletään vihreää unelmaa.
Ihmettelen täällä että onko teillä muilla ollut niin paljon ylimääräistä autoilua että sen pystyy puolittamaan. En minä pysty. Kerran viikossa ollaan käyty kaupoilla ja miten siitä enää vähentää? Kaupassa kuitenkin pakko käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön herneitä, papuja, kaalta, perunaa.
Se taipuu "kaalia" ei "kaalta"
Ihme juntteja
Äidinkieleni on suomi, ikä 50-vuotta. Mielestäni oikea taivutus on kaalta. Eiköhän me natiivit puhujat päätetä mikä on oikein, ja viralliset kielioppisäännöt muokataan sen mukaisesti.
-eri juntti
Vierailija kirjoitti:
Syön herneitä, papuja, kaalta, perunaa.
Heerntä, papujta, peruntaa ja tietysti kaalta minäkin syön.
Työnteko ei kannata, koska verottaja kostaa eli syön vähemmän ja epäterveellisesti ja jos juon kaljaa niin se on halvinta mallia. En syö enää ulkona enkä osta vaatteita eli en juurikaan kuluta. Ai niin käyn töissä lähes joka päivä ja saan jopa pientä palkkaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tosi yksilöllistä mistä voi tai voiko lainkaan. Tarkistaisin ruokaostokset ja ylipäätään tilitapahtumat pidemmältä ajalta. Joskus sitä ei hoksaa omia säästö mahdollisuuksia ennen kuin tarkastelee suurennuslasin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta.
Minä ay liitosta. Kyllä kannatti. Kirkosta en aio erota.
Opiskelin lisää jotta sain palkankorotuksen. Lisäksi pyrin vähentämään hävikkiä ja ostamaan vaatteet alesta. Ikävä kyllä, työmatkani on suuntaansa 80 km ja siihen tarvitsen oman auton :(
Eineshyllyillä käy nyt puhuri. Sieltä puuttuu jo puolilta päivin useita tuotteita.
Hamstraajat ovat iskeneet edullisimpiin tuotteisiin! Siinä olisi hutkivalle journalistille jutuntynkää.
Voi perhana mikä meitä Suomalaisia vaivaa kun ei nostetaan kunnon mellakkaa hallituksen mielivaltaa vastaan!!! Hallituksella on kaikki valta päättää maataloudesta, veroista,hinnoista yms mutta ei haluta tehdä muutosta parempaan kun vaalit lähenee niin taas hölmöjä ja tolvanoita viedään kuin litran mittaa Sanna Marinin ihqudaa poseerauksilla ja kuvilla kuinka ah,niin kaunis ja muodikas on, tulee kansan keskelle poseeramaan ja selfeilemään,puhuu taas kauniita asioita jotka on vain sanoja suussa ja hölmöt on sulaa vahaa!!
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta.
Tämä on paras tapa. Monta sataa säästöä vuodessa. Itse erosin jo vuosia sitten.
Vaihdoin työvuoroa eli enemmän lisiä, teen ylitöitä enemmän, myynyt vanhoja tarpeettomia tavaroita pois. Lehdet jo kaikki lopettanut aikaisemmin. Liitosta ja kirkosta jo erosin ennen tätä. Verolappuun laittanut kaikki vähennykset tarkasti, mätkyt vaihtu palautuksiin. Lopetin kierrätyksen eli en kuskaa mitään minnekkään vaan kaikki menee samaan lootaan.