Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Olen matalapalkkainen, mutta onneksi velaton ja lapseton. Säästöön menee 200-300€ kuukaudessa. Jotta pystyn vastaisuudessakin saamaan tuon summan (minulle iso raha) säästöön, on kauppalaskusta karsittava heräteostokset ja muu turha. Lopetin esimerkiksi kurkun ja salaatinlehtien ostamisen joiden ravintoarvo on lähes nolla. Lihatiskiltä en enää osta mitään. Pastan vaihdoin kaikista halvimpaan makarooniin. Olen kulinaristi, ja nauttinut hyvästä ruoasta, enkä ole aikaisemmin juossut halvimman perässä. Mutta nyt on toisin.
Vaatteita en aio enää ostaa kuin tarpeeseen. Toki en ole ennenkään mikään himo-ostelija ollut. Mutta nyt mennään siinäkin tarve edellä.
Parturissa käymistä en aio lopettaa, mutta harvennan käyntejä. Minulla on sellainen malli hiuksissa, joka ei ole epäsiistin näköinen hieman ylikasvaneenakaan.
Kotia ei sisusteta. Olin suunnitellut ostavani yhdet ihanat Marimekon vuodevaatteet, mutta ne saa nyt jäädä kauppaan. Laitan mielummin sen rahan varmuusvaraston keräämiseen, jonka aloitan tämän kevään aikana.
Kulkeminen julkisilla. Vuosikortti tulee tuhansia euroja halvemmaksi kuin oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua ketuttaa. Ennustetaan että kaksinkertaiseksi nousee ruokakustannukset. Kyllä nyt pistetään meidät köyhät lopullisesti polvilleen, yritetään karkottaa meitä jonnekin muualle, tämä alkaa olla jo selvää. Onhan tämä jonkinlainen petos meitä köyhiä kohtaan, kuitenkin ollaan verot tänne tunnollisesti koko työuran ajan maksettu.
Syyksi kelpaa nyt joku Ukraina, vaikka aiemmat vastaavat sodat on mennyt olkia kohauttamalla, onhan hyökkääjä useimmiten ollut länsi. Ukrainan puolesta nyt rummutetaan, maan joka oli tunnettu ihmisoikeusrikkomuksistaan, korruptiosta ja vauvamarkkinoistaan. Nyt pikkulapsille lännessä lykätään käteen Ukrainan lippua ja tehdään tunteisiin vetoavia juttuja pakolaiskoirista.
Ja tälläkin palstalla puhutaan jostain 'vapaudesta' jonka puolesta nyt pitäisi taistella. On käynyt kristallinkirkkaanselväksi, että se 'vapaus' on vain heidän vapauttaan, vapautta puhua heidän hyväksymää politiikkaa, mielipiteitä, meidät toisinajattelijat sensuroidaan pois, tämäkin viesti häviää hyvin nopeasti. Oletteko nähneet YLE:ssä tai Hesarissa toisinajattelijoiden ajatuksia, analyyseja? Ette, koska siellä ei niitä ole. On vain irvailuja iänikuisista venäjätrolleista, joilla voidaan toisinajattelijat mitätöidä. Tällaista 'vapautta'. Ja sitä pitäisi pakolla lähteä köyhien puolustamaan näiden etuoikeutettujen puolesta. Huh. Ei ihme, että tarvitaan näin voimakas reaktio ja tunnevyöry, jota maan valtamedia rummuttaa vielä ihan joka jutussaan. Että pidetään se massa siinä hysteriassa, ettei vain vahingossakaan kukaan ajattele, että miten maa selviää seuraavasta inflaatiosta ja taantumasta, kun edellisestäkin oltiin vasta toipumassa. Ei ole varaa lähteä ravintoloihin, kahviloihin, kampaamoihin, ei mihinkään. No, toivottavasti rikkaat Suomen pelastavat, eivätkä siirry rikkaisiin länsimaihin rahoinensa.
Minä minä minä...
Jos seuraisit maailman menoa, niin havaitsisit että maataloudella on vakava kustannuskriisi. Ei se maanviljelijäkään ihan ilman palkkaa pysty sinunlaiselle ruikuttajalle ruokaa tuottamaan. Sotahan vain kärjisti surkean tilanteen, koska lannoitteiden hinnat ovat nousseet pilviin, samoin siemenvilja, polttoaineet ja energia. Tiloilta ei löydy näiden laskuihin rahaa. Pahimmassa tapauksessa tilat joutuvat lopettamaan, kun vaan velkaantuvat lisää.
Sota kärjistää tilannetta estisestään, koska Ukraina on suurimpia viljan viejiä. Ruokapula voi olla todellisuutta eri puolilla maailmaa. Jos joku vauvapalstalla inisee köyhyyttään, on hieman eri luokan köyhyyttä kuin toisella puolella maapalloa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman korkeimpiin kuuluva ruuan hinta ja ylivoimaisesti korkeimmat maataloustuet + siihen liittyvät muut kustannukset kuten eläkkeet 1 miljardi. Lintilän puheet ovat MTKn masinoimaa että sodan varjolla aina vaan lisää. Ohessa ruokahinnat euroopassa ja työntekijöiden kustannukset. Ensimmäinen tapissa ja jälkimmäinen keskitasoa. Kukahan ne pien ja keskisuuret yritykset pitää pystyssä ja kuinka eläkkeet maksetaan. Iskeekö sensuuri? Hieno kirjoitus tuossa ylempänä joka kuvaa todellista nykytilaa suomessa hyvin.
https://www.expatistan.com/cost-of-living/index/europe
https://www.statista.com/statistics/1211601/hourly-labor-cost-in-europe/
Ei pidä hyvän kriisin mennä hukkaan. Huomasin saman että heti alettiin pumpata jo valmiiksi vauraille verorahaa. Tostanoin vaan. Työtön saa pärjätä 500 eurolla, eikä haittaa lintilöitä. Ei tule tukipaketteja ei touhusatatonnia. Tohon lintilän ajamaan vauraiden valtionkassan ryöväämiseen korkkaa suomen valtio nyt. Tähän tulokseen tulin heti kun tämä lintilä ryömi taas huutelemaan rahojen siirtoa rikkaille ja maatalousyrittäjille. Varmasti olisi enemmän sen rahan tarpeessa olevia suomessa, esim työttömät.
täti 57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua ketuttaa. Ennustetaan että kaksinkertaiseksi nousee ruokakustannukset. Kyllä nyt pistetään meidät köyhät lopullisesti polvilleen, yritetään karkottaa meitä jonnekin muualle, tämä alkaa olla jo selvää. Onhan tämä jonkinlainen petos meitä köyhiä kohtaan, kuitenkin ollaan verot tänne tunnollisesti koko työuran ajan maksettu.
Syyksi kelpaa nyt joku Ukraina, vaikka aiemmat vastaavat sodat on mennyt olkia kohauttamalla, onhan hyökkääjä useimmiten ollut länsi. Ukrainan puolesta nyt rummutetaan, maan joka oli tunnettu ihmisoikeusrikkomuksistaan, korruptiosta ja vauvamarkkinoistaan. Nyt pikkulapsille lännessä lykätään käteen Ukrainan lippua ja tehdään tunteisiin vetoavia juttuja pakolaiskoirista.
Ja tälläkin palstalla puhutaan jostain 'vapaudesta' jonka puolesta nyt pitäisi taistella. On käynyt kristallinkirkkaanselväksi, että se 'vapaus' on vain heidän vapauttaan, vapautta puhua heidän hyväksymää politiikkaa, mielipiteitä, meidät toisinajattelijat sensuroidaan pois, tämäkin viesti häviää hyvin nopeasti. Oletteko nähneet YLE:ssä tai Hesarissa toisinajattelijoiden ajatuksia, analyyseja? Ette, koska siellä ei niitä ole. On vain irvailuja iänikuisista venäjätrolleista, joilla voidaan toisinajattelijat mitätöidä. Tällaista 'vapautta'. Ja sitä pitäisi pakolla lähteä köyhien puolustamaan näiden etuoikeutettujen puolesta. Huh. Ei ihme, että tarvitaan näin voimakas reaktio ja tunnevyöry, jota maan valtamedia rummuttaa vielä ihan joka jutussaan. Että pidetään se massa siinä hysteriassa, ettei vain vahingossakaan kukaan ajattele, että miten maa selviää seuraavasta inflaatiosta ja taantumasta, kun edellisestäkin oltiin vasta toipumassa. Ei ole varaa lähteä ravintoloihin, kahviloihin, kampaamoihin, ei mihinkään. No, toivottavasti rikkaat Suomen pelastavat, eivätkä siirry rikkaisiin länsimaihin rahoinensa.
Minä minä minä...
Jos seuraisit maailman menoa, niin havaitsisit että maataloudella on vakava kustannuskriisi. Ei se maanviljelijäkään ihan ilman palkkaa pysty sinunlaiselle ruikuttajalle ruokaa tuottamaan. Sotahan vain kärjisti surkean tilanteen, koska lannoitteiden hinnat ovat nousseet pilviin, samoin siemenvilja, polttoaineet ja energia. Tiloilta ei löydy näiden laskuihin rahaa. Pahimmassa tapauksessa tilat joutuvat lopettamaan, kun vaan velkaantuvat lisää.
Sota kärjistää tilannetta estisestään, koska Ukraina on suurimpia viljan viejiä. Ruokapula voi olla todellisuutta eri puolilla maailmaa. Jos joku vauvapalstalla inisee köyhyyttään, on hieman eri luokan köyhyyttä kuin toisella puolella maapalloa
Niin. sinäsinäsinä. Te maalaiste aina vaan vingutte lintilän suulla lisää rahaa tyhjästä. Minne on kadonnut vuosien varrella teille annetut sadat miljardit? JOka vuosi saatte 7 Miljardia.
Hitto, kun näitä kommentteja lukee niin väistämättä tulee mieleen että edessä on lama.
Jos ihmiset ei pysty enää kuluttamaan, niin talous supistuu...
Nyt ei olis kivaa olla yrittäjä. Herralle kiitos oma yritys kyykähti jo ennen koronaa. Olen ehtinyt maksella yrityslaskuja pienemmäksi ja pelastaa putiikin ettei mennyt nurin. Voimia pienyrittäjille ja olkaa tarkkoina taloutenne kanssa.
Ja nyt keskiluokkaa kuritetaan inflaatiolla, se on uutta monelle, että kotitalousbudjettia joutuu niin radikaalisti sopeuttamaan.
Itellä takana avioero aikoja sitten, jossa lähti 60% kotitalouden tuloista yhdessä yössä. Siinä oli varsinainen ROM ROM. Tuli selvittyä siitä, kun alta lähti koti, toisen tulot ja kaikki piti aloittaa alusta.
Kaikesta selviää! Mä ainakin selvisin näistä kahdesta isosta kuprusta.
Tuloihini nähden olen tähänkin asti elänyt sen verran niukasti ihan luonnostaan, että voisin jatkaa aikalailla samalla linjalla vaikka elinkustannukset tuplaantuisi, jäisi vaan säästöön vähemmän. Luulen kuitenkin, että elinkustannusten noustessa olen kriittisempi isompien hankintojen suhteen, jätän viihde-elektroniikkaa ja muuta ei-pakollista ostamatta. Arkipäiväiset ruokaostokset tulevat varmaan pysymään samanlaisina, niissä ei oikeastaan ole tarvetta säästää.
488 jatkaa
Mutta vastaus:
Nostan tuloja (lisätyöt) ja sopeutan menoja. Aion pitää ruokalaskun samana vaihtamalla ruokalistaamme kotona vähän halvempaan. Haluan nauttia edelleen kahviloiden&ravintoloiden tarjonnasta, kun pääsee taas ihmisten ilmoille. Ruoka tuo mielihyvää, joten siitä en tingi. Kauan olen jo käynyt Lidlissä, lasken vain vielä tarkempaan kulutuksen. Budjetti on ollut vuosia 200€/hlö/sisältäen kuukauden kotiruoat, kahvilat, ravintolat ja shampoot, wc-pap yms. Lomalla+arkena sama budjetti.
Bensakuluille en voi mitään. Haen uuden verokortin, johon lasken työmatkat 0,30€/km, joten veropr pienenee.
Koti on energiatehokas ja hyvät sopimukset. Mutta tiputin tänä talvena lämmöt 20c, aiemmin oli n 22c.
Tiedoksesi että asun ihan suuren kaupungin ydinkeskustassa.
Näen kuitenkin vähän kauemmas kuin ikkunasta vastapäiseen taloon
TARJOAN MYYTÄVISTÄ LÄÄVISTÄ 75% VÄHEMMÄN KUIN PYYNTI ON. SITTENKIN VARAUKSELLA. ALETAAN LÄHESTYÄ OIKEAA ARVOA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman korkeimpiin kuuluva ruuan hinta ja ylivoimaisesti korkeimmat maataloustuet + siihen liittyvät muut kustannukset kuten eläkkeet 1 miljardi. Lintilän puheet ovat MTKn masinoimaa että sodan varjolla aina vaan lisää. Ohessa ruokahinnat euroopassa ja työntekijöiden kustannukset. Ensimmäinen tapissa ja jälkimmäinen keskitasoa. Kukahan ne pien ja keskisuuret yritykset pitää pystyssä ja kuinka eläkkeet maksetaan. Iskeekö sensuuri? Hieno kirjoitus tuossa ylempänä joka kuvaa todellista nykytilaa suomessa hyvin.
https://www.expatistan.com/cost-of-living/index/europe
https://www.statista.com/statistics/1211601/hourly-labor-cost-in-europe/
Ei pidä hyvän kriisin mennä hukkaan. Huomasin saman että heti alettiin pumpata jo valmiiksi vauraille verorahaa. Tostanoin vaan. Työtön saa pärjätä 500 eurolla, eikä haittaa lintilöitä. Ei tule tukipaketteja ei touhusatatonnia. Tohon lintilän ajamaan vauraiden valtionkassan ryöväämiseen korkkaa suomen valtio nyt. Tähän tulokseen tulin heti kun tämä lintilä ryömi taas huutelemaan rahojen siirtoa rikkaille ja maatalousyrittäjille. Varmasti olisi enemmän sen rahan tarpeessa olevia suomessa, esim työttömät.
Jep, kyllä se nopeasti alkaa, joka kriisi käytetään hyväksi, että saadaan pumpattua valtion rahat jo ennestään rikkaiden taskuihin.
Ja tänne kommentteja, että joko nyt, joko nyt, joko nyt pällit tajuatte, että pitää olla oma-varainen, nih. Oi onnenpäivä suomalaiselle maatalous'yrittäjälle' (lue: verorahojen kuppaajalle), nyt pääsee taas hillotolpalle ja lällättelemään kaapuntilaisille.
Ja kyllä näiden maanviljelijöiden ja muiden ruuantuottajien 'solidaarisuus' sodan aikana tiedetään. Musta pörssi rehottaa ja hei, me rikastutaan tällä -meininki on aina jyllännyt. Koskaan ei pidä kaupunkilaisten olla pelkästään oman maan maajussien 'avun' varassa. Se apu on tullut aina järkyttävän kalliiksi.
Ostan tarjouksista ja alehintaista ruokaa, ostan vain halpoja vaatteita ja kenkiä, en matkustele. Säästän sähköä tekemällä ruokaa isomman erän kerralla.
Palvelut minimiin, siivousfirman ja parturin käyttö lopetettu. Vaatteet ja tavarat aina alesta. Kiireettömiä remppoja siirretty tulevaisuuteen.
Etätyö on selvää säästöä, ei ulkolounaita tai pukupakkoa. Kakkosautosta luovuttu, yhdellä luotettavalla autovanhuksella hoidetaan pakolliset ajot. Perushuollot hoituu parkkipaikalla. Lasten harrastukset kodin lähellä. Kaikki lehtitilaukset lopetettu
Pyörillä hoituu lyhyet matkat, polkupyörissä pikalukolliset nastarenkaat erillisillä vanteilla, vaihto sujuu kuin formuloissa
Kotimaan matkailu on minimoitu, lasten iloksi tulee tietysti peli- ja huvipuistoreissuja. Omat eväät tietty ja illaksi kotiin. Vaimoa pitää välillä muistaa ravintolakäynnillä, muuten ulkonasyöminen vähäistä. Kavereita tapaa nykyään muualla kuin baarissa
Minä juuri urakoin selvittääkseni, paljonko meillä on mennyt kulutukseen viime vuonna. Vähän vajaa 75000€ on mennyt kulutukseen, tähän en ottanut mukaan lainanlyhennyksiä. Eniten menee kaikkeen sellaiseen, mikä maksetaan luottokortilla, keskimäärin 4550€/kk. Me maksetaan luottokortilla ihan kaikki, mitä ei makseta tililtä. Sillä maksetaan siis ruoka, bensa, autohuollot, renkaat, lääkärikäynnit ja lääkkeet, ihan kaikki mahdolliset ostokset.
Joskus kun olen haarukoinut ruokamenoja, niin sellaiset 800€/kk menee niihin. Bensakulut vaihtelevat todella paljon, viime kesänä meni pahimmillaan 500€/kk kun kuljin välillä mökiltä töihin. Nyt olen työtön, niin ehkä bensamenot ei ole ensi kesänä niin pahat.
Ei ole toistaiseksi mitään suunnitelmaa menojen pienentämiseksi, vaikka toki noissa pienentämisen varaa on. Mökille hankittiin viime kesänä yhtä sun toista, ehkä täytyy vähän vetää henkeä niiden hankintojen kanssa. Toisaalta remonttitarpeita on jo jonosssa, ei tässä voi voittaa.
Lopetin säilykeananaspalojen ja tonnikalan ostamisen. Huomasin että ananaksessa on kilohinta 7€ ja nuudeleihin laittamani (jo aiemmin pienennetty, mutta samanhintainen) tonnikalapurkki maksoi 1,50€. Ostan mieluummin paprikaa jonka kilohinta on 4€, tulee halvemmaksi kuin halvin purkkiananas. Nyt laitan nuudeleihin makkaraa, koska makkarapaketti maksaa 1,10€, ja siitä riittää neljään nuudeliateriaan. Tonnikalasta riitti vain yhteen. Ennen riitti kahteen, kun purkit oli isompia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Miksi ihmiset alkavat kuluttamaan vähemmän? Jos hinnat nousee niin silloin kulutan enemmän, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Miksi ihmiset alkavat kuluttamaan vähemmän? Jos hinnat nousee niin silloin kulutan enemmän, eikö niin?
Et taida ymmärtää kuluttamisen käsitettä?
Vierailija kirjoitti:
Lopetin säilykeananaspalojen ja tonnikalan ostamisen. Huomasin että ananaksessa on kilohinta 7€ ja nuudeleihin laittamani (jo aiemmin pienennetty, mutta samanhintainen) tonnikalapurkki maksoi 1,50€. Ostan mieluummin paprikaa jonka kilohinta on 4€, tulee halvemmaksi kuin halvin purkkiananas. Nyt laitan nuudeleihin makkaraa, koska makkarapaketti maksaa 1,10€, ja siitä riittää neljään nuudeliateriaan. Tonnikalasta riitti vain yhteen. Ennen riitti kahteen, kun purkit oli isompia.
Yök. Mitä ihmettä ihmiset syövät?
No yritän kyllä hakea kesätöitä, en tiedä miten käy.
Kulutan olemattoman vähän jo nyt kun ei ole mitä kuluttaa, mutta koitan nipistää vielä lisää.
En kyllä enempään nipistykseen pysty kuin ehkä 20 euroon kuussa.
En tiedä, varmaan päätän päiväni, ei jaksa enää.