Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
241/1638 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat 19 ja 18 ja kaikki lisät on loppuneet, mutta eivät elätä itseään vielä koska opiskelevat, asuvat kotona ja syövät kuin hevoset.joka ikinen penni menee heihin, mitään ei jää säästöön. Olen matalapalkka-alalla ja käteen jää alle 2000€/kk.

Eikös lapset hankita yleensä yhdessä, eli perheessä pitäisi olla se toinen, paremmin tienaava puoliskokin? Jos ei ole, niin onkohan vika omissa valinnoissa?

Vierailija
242/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän kulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ydinperhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat 19 ja 18 ja kaikki lisät on loppuneet, mutta eivät elätä itseään vielä koska opiskelevat, asuvat kotona ja syövät kuin hevoset.joka ikinen penni menee heihin, mitään ei jää säästöön. Olen matalapalkka-alalla ja käteen jää alle 2000€/kk.

Eikös lapset hankita yleensä yhdessä, eli perheessä pitäisi olla se toinen, paremmin tienaava puoliskokin? Jos ei ole, niin onkohan vika omissa valinnoissa?

Eikö nuo perhetutut ole uskovaisten juttuja. Nykyihminen arvostaa omaa elämää, eikä pappien juttuja keskiajalta.

Vierailija
244/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ydinperhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taattua aaveelaatua tämä kommentti. Mitä sitten vaikka olisikin, vaikka kommentin kirjoittaja toteaisi että minkäs teet, paskan möivät. Miten se liittyy inflaation kompensointiin?

Ja ylipäätään naiset saavat kantaa vastuun lapsista vielä heidän tultaessa täysi-ikäiseksi kun jotkut miehet hylkäävät heidät jo pikkulapsina.

Ottaa päähän tällaiset juntit.

Vierailija
245/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ydinperhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on itse se paremmin tienaava... pitäiskö vaihtaa?

Vierailija
246/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettiin perheen ruokabudjetti uusiksi kun aloin kiinnittää huomiota siihen ettei mulle enää jäänyt säästöön samoin kuin ennen. Ei siis juurikaan osteta säästeliäämmin vaan kaupassa käymätön maksaa osuutensa nousseista kuluista.

Vierailija
247/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan aloittaa kirppiksillä kiertely ja ostaa itselle sieltä vaatteita. Ruoasta en tingi sillä on kuitenkin iso merkitys omaan terveyteen mitä syö. Ja eipä nuo hinnat ole pientuottajilla noussut. Edelleen lihat ja jauhot tilalta, kananmunat jne. Jätän turhat välikädet pois niin ei hinta ole niin kova.

Vierailija
248/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain köyhät pohtii tämmöistä.

Höpöhöpö. Köyhät nimenomaan ei pohdi näitä.

Vierailija
249/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus minimiin. Kesällä bucketlistiin 20 ekaa aktiviteettia, joita pystyy tekee ilman louvoo.

Vierailija
250/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs hätä teillä. Inflaatio syö asuntolainan, niin kuin kuulemma söi suurilta ikäluokiltakin. Sen olen tuosta pitkästä ketjusta oppinut. (Suuret ikäluokat eivät...) Harmi, ettei itsellä ole asuntolainaa.

Vierailija
251/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ydinperhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo perhetutut ole uskovaisten juttuja. Nykyihminen arvostaa omaa elämää, eikä pappien juttuja keskiajalta.

Jos normaali perhe missä lapsella on oikeus isään ei kelpaa, niin sitten ei pidä valitella köyhästelyä täällä palstoilla. Syyllinen siihen köyhyyteen kun näkyy peilistä! Jos on itse kyvytön elämään normaalissa parisuhteessa niin silloin ei pitäisi hankkia lapsia lainkaan! Pitää ajatella lapsen etuja. Isätön lapsi kärsii aina YH äidin köyhäilystä. Etenkin poikalapsien, joilta puuttuu kokonaan isämalli on tosi vaikea toimia itse isänä sitten omassa elämässä.

Vierailija
252/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan vähentää kulutusta, tosin aika vähän kulutan jo ennestäänkin..

Korjaan mikä on itse korjattavissa (tavarat, vaatteet,auto), ostan käytettynä tai lainaan tavaran kaverilta.

Teen pimeästi pientä keikkaa ystävien avuksi.

Pyydän hakemistani töistä enemmän palkkaa, jos päätän vaihtaa.

Vierailija
253/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan tarjoustuotteita. Etenkin proteiinit pyrin ostamaan tarjoushintaan ja suunnittelen sen pohjalta mitä ruokia teen, mitä on milloinkin tarjouksessa. Kun alennus on vähintään 20 prosenttia, menot pysyvät samalla tasolla kuin muutama vuosi sitten.

Ostan myös hävikkielintarvikkeita, joissa on paljon aikaa parasta ennen päiväykseen.

Vierailija
254/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot säästöt saa, kun

Eroa liitosta

Eroa kirkosta.

Puhutaan siis tuhansista euroista vuodessa.

Vierailija
255/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän lapset tekemättä. Aiemmin erosin kirkosta.

Vierailija
256/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän veroissa ja ostan viinat Saksasta kotiinkuljetuksella.

Vierailija
257/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kauhea bensan hinnannousu jos se on noussut noin 6e/100km 🙈

Vierailija
258/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En liiku mihinkään, kaljoittelen kotona kunnes alkoholisoidun. Vihreää siirtymää...

Viittaako vihreä tässä homeeseen? 😆

Vierailija
259/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää katsoa, kannattaako työ ollenkaan vaan lyöttäydytäänkö joukkoon tummaan.

Vierailija
260/1638 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin seuraavaksi tyhjentää pakastimet, niistä riittää reilusti marjoja päivittäiseen käyttöön ennen seuraavaa satokautta. Näin saan ruokalaskua vähennettyä reilustikin, kun ei tarvitse hakea tuoreita hedelmiä kaupasta niin paljoa.

Ruokakuivakaappien tyhjennystä ajattelin harrastaa, siellä on paljon tavaraa, jonka päiväykset lähestyvät. Ei tarvitse miettiä ruokalistaa juurikaan seuraavien kuukausien aikana, sieltä sen kaapista näkee aika selkeästi.

Kylpyhuoneen mukavuuslattialämmityksen käytöstä luovuin jo vuosi sitten, asun kerrostalossa joten mitään oikeata tarvetta sen käytölle ei ole. Pyyhekuivain hoitakoon kyseisen tilan lämmityksen vuokranantajan piikkiin. Sokeritoukkia tms. jos tämän takia ilmaantuu, häädän ne kiehuvalla vedellä.

Sähköä muutenkin olen yrittänyt käyttää vähemmän, eli televisio ei pauhaa taustamölynä jne. turhat sähkösyöpöt olen yrittänyt poistaa elämästäni. Suurin ns. "ylimääräinen" sähkösyöppö taitaa tällä hetkellä olla UFOX ilmankostuttimet, mutta ne nostavat elämänlaatuani niin merkittävästi että niistä en suostu luopumaan.

Lähes kaikista huveista olen luopunut kokonaan, eli ei kahviloita, ravintoloita, kampaajaa, konsertteja tms. muuta kuin harvoin. Ikävää tietenkin kyseisille yrittäjille, mutta laitan oman selviytymiseni muiden selviytymisen edelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän