Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
1881/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ollut ehkä valaisevampi kuin itse dokumentti. Ihmetellään kun rahat ei riitä, vika on aina jossain muualla, mutta mistään ei olla valmiita luopumaan. Muovikassi on nyt noussut vapauden symboliksi.

Itse taas näen todella puusilmäisenä sen, että porukka pitää ihan oikeasti tuota muovipussia merkittävänä säästökohteena ja sitä kauhistellaan, mutta kuitenkin on ihan fine ja pikkujuttu, että perheessä on koiria. Taitaa mennä koiriin kuitenkin "pikkuisen" enemmän rahaa kuin se 60 euroa vuodessa. 

No tottakai tuo turhien muovikassien oston lopettaminen on vain yksi säästökeino Ei luulisi olevan iso vaiva vaikka ostaa sitä 80 sentin kaupan kestokassi ja kuljettaa sitä mukana kun lähtee kauppaan. Ostoslista kannattaa suunnitella jo kotona eikä arpoa kaupassa , mitä ostetaan. Autottomana tuokin porukka säästäisi tonneja vuodessa rahaa. Toki antamalla koirat pois säästyisi myös pitkä penni. Käsittämättömiä on tuo perheen isän venyminen 11 vuotta työttömänä. Menisi töihin niin saisi edullisemman pankkilainan, jolla maksaa pikavippi velat pois. Tai hankkiutuisi velkajärjestelyyn. Ei voi käsittää miksi ihmiset eivät edes yritä kohentaa tilannettaan.

No sehän minun pointtini koko ajan olikin, että säästökeinona en kyllä lähtisi noista muovipussesita ensimmäisenä nillittämään enkä näe itseäni minään törsääjänä, vaikka sen muovikassin siitä kassalta otankin. Ihmettelin vain, miten iso painoarvo sille annettiin tässä ja alettiin selittämään, miten upean tehokkaasti ihmiset kierrättävät ja väkertävät kangaskasseja ja ihan pesevät ilmaisella vedellä kesällä mattojen kanssa ja tiskaavat ja kuivattelevat palautettavat siideritölkitkin, ettei vain tarvitse sitä demonista muovikassia käyttää. 

No siitä nyt jauhetaan loputtomiin, kun sinä et suostu myöntämään, että hölmöä on maksaa muovikasseista, varsinkin jos sen takia joutuu näkemään nälkää.

Voin vannoa käsi sydämellä, että ne jotka osaa säästää pienissä asioissa, no suoranaisia velhoja isoissa säästöissä.

En juo koskaan tölkkisiideriä. Kallista. KALLISTA. Ostan ennemmin harvemmin viiniä.

t. pihi

Ei tullut mieleesi, että niitä tölkkejä voi saada muullakin tavalla kuin itse juomalla? 

No, nälän näkemisestä en tiedä, koska en ole koskaan sellaisessa tilanteessa ollut, mutta jos sellaisessa tilanteessa olisin, kyllä minä miettisin pari muuta keinoa ennen kuin pidän itseäni kelvottomana muovipussien takia. Esimerkiksi vaikka ne koirat, jotka ihan taatusti maksavat viikossa kymppejä. 

Eli keräät katujen varsilta? Kerää ilmaiseen pahvilaatikkoon.

Miksi keräisin, kun muovipussi on noin tuhat kertaa kätevämpi? Oletkohan itse koskaan kerännyt pulloja. 

Paperilaatikko tarakalle. Erittäin näppärää.

Vierailija
1882/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto myyntiin raha vuokriin. Näin normaalit tekee. Isomman lapsen vaatteet käyttää nuorempi. Ja kengät näin ihmiset tekee.Liikkuu bussilla koko perhe ja säästää sähköä.Sähkö vesi lasku pienenee kun laskee aikaa kauanko saa päästää vettä per asukas kerralla suihkussa.Sukkien reiät parsitaan ja muu vaate.Toi nainen syö itsensä kuoliaaksi maha roikkuu jo maassa asti kohta.Ja mikä adoptio loppuu sehän on koko elämän kestävä laillisesti.Huumeet varmaan ollut ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaminen huijaukset kirjoitti:

Paljonk noi tatuoinnit on maksanut yhteensä jos ajatellaan ruokaa ja sähkön maksamista tai noi kalliit kalusteet tai auto. Auton voi myydä. Noin lihavat ihmiset syö ilmeisesti liikaa ja autoon menee liikaa rahaa. Kyllä Sossu heti vaatii myymään auton julkisilla muutkin kulkee.

Tässäpä taas yksi logiikan riemuvoitto. Meinaatko, että tatuointien ylläpito maksaa jotain tai että ne piirretään joka kuukausi uudestaan? 

Juu, monenlaisista asioista voi säästää, mutta kyllä tässä ketjussa jotkut ehdotukset ovat vähän erikoisia. :D 

Vierailija
1884/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonk noi tatuoinnit on maksanut yhteensä jos ajatellaan ruokaa ja sähkön maksamista tai noi kalliit kalusteet tai auto. Auton voi myydä. Noin lihavat ihmiset syö ilmeisesti liikaa ja autoon menee liikaa rahaa. Kyllä Sossu heti vaatii myymään auton julkisilla muutkin kulkee.

Tässäpä taas yksi logiikan riemuvoitto. Meinaatko, että tatuointien ylläpito maksaa jotain tai että ne piirretään joka kuukausi uudestaan? 

Juu, monenlaisista asioista voi säästää, mutta kyllä tässä ketjussa jotkut ehdotukset ovat vähän erikoisia. :D 

Niissä tatuoinneissa oli äidillä niiden poikien nimet muun muassa.

Eli kolme niistä on otettu siinä vaiheessa elämää, kun talous on ollut jo täysin kuralla.

Vierailija
1885/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassijankkaajat perustakaa oma ketju ja menkää hittoon tästä spämmäämästä!

Vierailija
1886/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autot pois ja bussille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää että eukko on kiskonut kaikki eväät kitusiinsa. Laila mies saa laihtua aina vain lisää.

Tuolla naisella on sydänsairaus mikä todennäköisesti kerryttää nestettä hänen kehoonsa. Myös sairauteen käytettävät lääkkeet voivat turvottaa.

Halpa ruoka lihoittaa, stressi nostaa kortisolia ja se lihottaa. Ei ole enää nykyään lihavuus vaurauden merkki, vaan päinvastoin. 

Ton mukaan ton miehen pitäisi olla myös läski. Mutta rikkaat ajelee autoilla köyhillä ei ole varaa autoon eikä pyöriin. Huonekaluja varastaa muuten venäläiset. Uskonnot. Lahkot. Viro.

Juu no ylläripylläri miesten ja naisten hormonitoiminta on erilainen, naisen keho on suunniteltu lihomaan miehen keho olemaan lihomatta, simppeliä biologiaa. 

Millä selität isomahaiset lihavat miehet sitten ja pojat nämäkin lapset on lihavia mistä se iso maha tulee?

Vierailija
1887/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeaa olisi noin suuren porukan kulkea pelkästään julkisilla. Ei välttämättä kulje juuri niihin aikoihin kun olisi tarvetta. Ja on vammainen lapsikin joka vaatii erilaisia käyntejä tai terapioita.

Maksaahan julkinen liikennekin, ei se ilmaista ole.

Kuukausiliput monelle tai kertamaksut.

Se on helppoa huudella kun itsellä on monella parikin autoa tallissa.

Ja tiedoksi, minulla ei ole autoa. Helpottaisi kyllä elämää, mutta en vaan pysty maksamaan autosta aiheutuvia kuluja pienituloisena yksin.

Siksi tiedän sen eron mikä on julkisiin kun on oma auto. Koska jouduin itse siitä luopumaan. Mutta suon sen kyllä muille.

Vierailija
1888/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikeaa olisi noin suuren porukan kulkea pelkästään julkisilla. Ei välttämättä kulje juuri niihin aikoihin kun olisi tarvetta. Ja on vammainen lapsikin joka vaatii erilaisia käyntejä tai terapioita.

Maksaahan julkinen liikennekin, ei se ilmaista ole.

Kuukausiliput monelle tai kertamaksut.

Se on helppoa huudella kun itsellä on monella parikin autoa tallissa.

Ja tiedoksi, minulla ei ole autoa. Helpottaisi kyllä elämää, mutta en vaan pysty maksamaan autosta aiheutuvia kuluja pienituloisena yksin.

Siksi tiedän sen eron mikä on julkisiin kun on oma auto. Koska jouduin itse siitä luopumaan. Mutta suon sen kyllä muille.

Kirkkonummella on ihan toimiva julkinen liikenne.

Ja miksi ihmeessä ne kaikki muut mukaan tulisi jos yksi on menossa lääkäriin? Sillähän ne sitä autoa perusteli. Koulut ja muut on siellä Kirkkonummella ja vaikka niihin tarvitsisi matkalipun, sen saa sitten kunnalta toisen asteen loppuun asti.

Vierailija
1889/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis missä saa paperipusseja, kun ostan hedelmiä tai vihanneksia? Ei meidän kaupassa ainakaan sellaisia ole. Juu, jotkut tietyt leivät ovat paperipusseissa, mutta niissä taas maksaa se leipä enemmän. 

CITYMARKETISTA JA LIDLISTÄ. Niitä on todella monella paikkakunnalla. Eikä ole mitään määräystä sille, että pitää ostaa tietynlainen leipä. Vaikka yhdelle 10 sentin sämpylällekin saat sen. Itse ostan sieltä Lidlistä kerran viikossa itselleni korvapuustin. Olen ainoa joka perheessä syö pullaa, joten sen leipominen ei kannata.

Cittarissa ostamme kaikki hedelmät ja vihannekset paperipusseihin.

Itse en ole moneen vuoteen ollut tapahtumissa, joissa jaetaan ilmaisia kangaskasseja. Ja nekin tapahtumat ovat olleet jollain tavalla maksullisia tms, esimerkiksi messuja tai koulutuksia tai harrastustapahtumia, joissa on pitänyt maksaa vähintään jotain osallistumis- tai tapahtumamaksuja. Yliopistoon mennessä sain täysin ilmaisen kangaskassin, samoin työnantajalta jonkun joululahjan tms yhteydessä. Nämä eivät kai ole mikään "ihmisoikeus", joita jokaiselle noin vain järjestetään, vaan piti kuulua tiettyyn yhteisöön, että ne sai. Itsekin luettelit lähinnä lapsiisi ja heidän koulutuksiinsa liittyviä tilanteita. Mistä sinä olet tai olisit saanut viimeisen vuoden aikana ilmaisia kangaskasseja? 

KUTEN OLEN JO KERTONUT, NIITÄ VOI MYÖS OMMELLA. JA VIIMEKSI TAISIN SAADA MÖKKIKUNNAN KULTTUURITAPAHTUMASSA, SITÄ ENNEN KOTIKUNTANI JÄRVITAPAHTUMASSA. MAKSUTTOMIA TAPAHTUMIA.

Taidan elää todella merkillistä elämää, kun ei minun arjessani joka paikasta tule vastaan ilmaisia paperi- ja kangaskasseja. 

Sinä et vaan nyt suostu myöntämään että olet väärässä.

Citymarket ja Lidl on 100km päässä.

Vierailija
1890/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako leipää kaupasta saa ton auton hinnalla montako bussilippua. Kyllä ja vaihto asunto puolet pienempään pudottaa kk maksuja. Täällä eletään kun kroisokset vaikka peruskansalaiset raataa ja maksaa säästää ja kärsii.

Vierailija
1891/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtönkin saa ilmaisia kangaskasseja vaikka erilaisista työnhakutapahtumista, joissa työnantajat, oppilaitokset ja järjestöt jakavat ilmaistavaraa. Pakko ei ole siis ostaa tai ommella itse.

En ole ikinä käynyt missään työnhakutapahtumissa.

En ole kuullutkaan sellaisista.

T. Työtön

Ehkä kannattaisi hieman paremmin seurata aikaansa kun ei kerta ole muutakaan tekemistä.

Esim. https://www.rekrytori.fi/

https://megamatchmaking.fi/

https://megatarskyt.com/

Google auttaa löytämään itseäsi lähimmät tapahtumat.

Myös te-palvelujen etusivulla on tapahtumia eri alueilta. Tällä hetkellä sattuneesta syystä ovat virtuaalisia, mutta normaalisti ihan face-to-face. Ihmettelen kyllä, miten työtön voi olla olematta tietoinen näistä, joita te-toimistot usein mainostavat sähköpostitsekin.

Eipä noita tapahtumia ole täällä ollut. Ei ole koskaan TE-toimisto niistä laittanut viestiä.

Ja kiitos mulla on kyllä tekemistä.

Olen eri, mutta ensin sanot ettet ole koskaan kuullutkaan mistään tapahtumista ja sitten että niitä ei ole ollut. Kumpi nyt pitää paikkansa?

Niin jos niitä olisi niin kai te- toimisto niistä ilmoittaisi.

Eli odottelet nyt sitä sitten sen sijaan että katsoisit netistä paikallisia palveluja. Selvä.

Kävin katsomassa, ei ollut yhtään mitään.

No nythän olet velvollisuutesi hoitanut ja voit taas vuoden päästä todeta, että mitään ei ollut.

Vierailija
1892/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän kannattaa laittaa lapsensa painotusluokille. Saa kaupungilta bussilipun joka on voimassa kello 18 asti.

Samaten lukioon kannattaa hakea yli 7 kilsan päähän niin kaupunki maksaa bussilipun.

Vierailija
1893/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä sanon, että kun talouden konkurssi on riittävän iso ja pitkällä ei muovikassi sitä enää pelasta tai kaada. Turhaa nillitystä.

Se on pitkä ja systemaattinen prosessi korjata.

Muovikassista en ole ennen kommentoinut ja minun puolestani kommentointi voi loppua tähän.

Vierailija
1894/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä sanon, että kun talouden konkurssi on riittävän iso ja pitkällä ei muovikassi sitä enää pelasta tai kaada. Turhaa nillitystä.

Se on pitkä ja systemaattinen prosessi korjata.

Muovikassista en ole ennen kommentoinut ja minun puolestani kommentointi voi loppua tähän.

Jutun otsikko oli se että isä on välillä päiviä syömättä.

Kuten täällä on nyt jo miljoona kertaa kommentoitu, siihen akuuttiin nälänhätään olisi jo auttanut niiden muovikassien ostamatta jättäminen.

Vierailija
1895/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tajuaisi että oma mies on ollut viikon syömättä,että lapsille riittää ruokaa,  niin olisi kyllä sen laatuinen herätys-järkytys että KAIKKI muuttuisi omassa kulutuksessani, siis ihan jukolauta KAIKKI.

En hemmettissä kehtais alkaa ainakaan märisee, et mut mää nii rakastan mun sankarii

Vierailija
1896/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempia varmaan ohuesti saattaa harmittaa kun oma poika julkisesti näyttää olevan pullean vaimonsa mukaan nälkäkuoleman partaalla?

Vierailija
1897/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä tussuttelee kuntouttavassa ja muussa puuhastelussa? Hän kuitenkin on se, joka voisi sitä rahaa tienatakkin.

Eikai se tunnu järkevältä työskennellä kun ulosottoon menisi ja velat tosi suuret. Olisi pitänyt heti silloin yt jälkeen päästä uudestaan töihin eikä joutua vippikierteeseen.

Ei sekään ole järkevää että veronmaksajat joutuvat maksamaan toisten velat.

Vierailija
1898/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä saa paperipusseja, kun ostan hedelmiä tai vihanneksia? Ei meidän kaupassa ainakaan sellaisia ole. Juu, jotkut tietyt leivät ovat paperipusseissa, mutta niissä taas maksaa se leipä enemmän. 

CITYMARKETISTA JA LIDLISTÄ. Niitä on todella monella paikkakunnalla. Eikä ole mitään määräystä sille, että pitää ostaa tietynlainen leipä. Vaikka yhdelle 10 sentin sämpylällekin saat sen. Itse ostan sieltä Lidlistä kerran viikossa itselleni korvapuustin. Olen ainoa joka perheessä syö pullaa, joten sen leipominen ei kannata.

Itse en ole moneen vuoteen ollut tapahtumissa, joissa jaetaan ilmaisia kangaskasseja. Ja nekin tapahtumat ovat olleet jollain tavalla maksullisia tms, esimerkiksi messuja tai koulutuksia tai harrastustapahtumia, joissa on pitänyt maksaa vähintään jotain osallistumis- tai tapahtumamaksuja. Yliopistoon mennessä sain täysin ilmaisen kangaskassin, samoin työnantajalta jonkun joululahjan tms yhteydessä. Nämä eivät kai ole mikään "ihmisoikeus", joita jokaiselle noin vain järjestetään, vaan piti kuulua tiettyyn yhteisöön, että ne sai. Itsekin luettelit lähinnä lapsiisi ja heidän koulutuksiinsa liittyviä tilanteita. Mistä sinä olet tai olisit saanut viimeisen vuoden aikana ilmaisia kangaskasseja? 

KUTEN OLEN JO KERTONUT, NIITÄ VOI MYÖS OMMELLA. JA VIIMEKSI TAISIN SAADA MÖKKIKUNNAN KULTTUURITAPAHTUMASSA, SITÄ ENNEN KOTIKUNTANI JÄRVITAPAHTUMASSA. MAKSUTTOMIA TAPAHTUMIA.

Taidan elää todella merkillistä elämää, kun ei minun arjessani joka paikasta tule vastaan ilmaisia paperi- ja kangaskasseja. 

Juu, on monella paikkakunnalla, mutta minun asuinpaikkakunnallani ei ole. Katsos kun kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun elämäsi. Kaikki eivät asu sittarin vieressä, jotkut syövät ananasta ja jotkut esimerkiksi kävelevät sinne kauppaan tai menevät bussilla, joten ei pysty kantamaan jotain tölkkilaatikoita, jossa tölkit pysyvät nätisty pystyssä.

Ja nyt ehdotat, että köyhän pitää ostaa euron sämpylä tai korvapuusti irtomyynnistä saadakseen ilmaiseksi pienen paperipussin, mutta se 20 sentin iso muovipussi on s a tanasta. Tuohan se vasta älytöntä rahankäyttöä on. 

Meillä ei myöskään ole tuollaisia ilmaisia tapahtumia, joissa jaetaan kangaskasseja. Katsos kun kaikki eivät asu siellä missä sinä. 

Ja kerros nyt vielä, missä minä olen väärässä. Siinä, että muovikasseihin ei mene isoillakaan perheillä 7 euroa viikossa tai siinä, että koirat maksavat vuodessa enemmän kuin muovikassit? Kaikki muu on ollut vain toimintatapojen eroavaisuuksia. Jos sinulle tulee ovista ja ikkunoista kangaskasseja etkä niitä edes pese kuin kerran vuodessa, ei se todista minun elämästäni yhtään mitään. 

Vierailija
1899/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, on monella paikkakunnalla, mutta minun asuinpaikkakunnallani ei ole. Katsos kun kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun elämäsi. Kaikki eivät asu sittarin vieressä, jotkut syövät ananasta ja jotkut esimerkiksi kävelevät sinne kauppaan tai menevät bussilla, joten ei pysty kantamaan jotain tölkkilaatikoita, jossa tölkit pysyvät nätisty pystyssä.

Ja nyt ehdotat, että köyhän pitää ostaa euron sämpylä tai korvapuusti irtomyynnistä saadakseen ilmaiseksi pienen paperipussin, mutta se 20 sentin iso muovipussi on s a tanasta. Tuohan se vasta älytöntä rahankäyttöä on. 

Meillä ei myöskään ole tuollaisia ilmaisia tapahtumia, joissa jaetaan kangaskasseja. Katsos kun kaikki eivät asu siellä missä sinä. 

Ja kerros nyt vielä, missä minä olen väärässä. Siinä, että muovikasseihin ei mene isoillakaan perheillä 7 euroa viikossa tai siinä, että koirat maksavat vuodessa enemmän kuin muovikassit? Kaikki muu on ollut vain toimintatapojen eroavaisuuksia. Jos sinulle tulee ovista ja ikkunoista kangaskasseja etkä niitä edes pese kuin kerran vuodessa, ei se todista minun elämästäni yhtään mitään. 

Tämä perhe josta tässä nyt keskustellaan asuu Kirkkonummella.

Siellä on sekä Citymarket että Lidl, lähekkäin. Vieläpä niin että se perheen vanhin poika on liki vieressä töissä.

Nyt saat jatkaa typerää jankutustasi ihan itseksesi.

Vierailija
1900/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää aina valittako! Ompelukoneen saa hankittua ilmaiseksi Torista ja Facebookin Roskalava-ryhmistä. Kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksesta saa 10-20 eurolla toimivan ompelukoneen. Joissakin kirjastoissa on myös työhuoneita, jossa ompelukonetta ja saumuria saa käyttää ilmaiseksi.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on niin vähissä, että pitää laskin kädessä kulkea Lidlissä, mutta silti ostetaan maksulliset muovipussit kassalta?

Olen työssäkäyvä ihminen ja otan aina kotoa oman kassin mukaan kauppaan. Oikeasti köyhä ihminen ei todellakaan ostele mitään kaupan muovipusseja, vaan säästää nekin sentit ruokaan.

Tästä perheestä näkee kilometrin päähän, että "köyhyys" johtuu pelkästään kykenemättömyydestä käyttää rahaa järkevästi.

Ja säästö on huikea euro kuukaudessa. Sanoisin, että ihminen, joka pitää tuota isona säästönä, ei kyllä itsekään osaa käyttää rahaa kovin järkevästi. Ja roskapussejahan tarvitaan joka tapauksessa. 

Alapeukuttajilta toivoisin nyt kyllä vähän selityksiä. MIhin te laitatte roskanne? Ai niihin pusseihin, jotka erikseen _ostatte_? 

Minä teen ilmaisjakelulehdistä sen pussin sinne roskisämpäriin. Ilmaista.

sillä sanomalehtikassillako kannat myös lasi- ja metallitölkit keräykseen ja pullot kauppaan? 

Me emme osta limsaa mutta kai tajuat että saa ne sinne automaattiin kangaskassillakin. Ostan tomaattimurskaa ja niistä tölkeistä olen tuunannut kaikenlaista eli säästän tölkit. Samaten säästän ne lasipurkit.

Hassua, että tästä tuli nyt tällainen kierrätyskilpailu, kun piti ilmeisesti puhua rahankäytöstä. Se, että sinä tuunailet jotain kukkapurkkeja ja tuulikelloja, ei nyt poista sitä faktaa, että monilla ihmisillä (kuten esimerkiksi minulla) on muutakin käyttöä niille muovipusseille kuin vain kantaa ostokset kotiin. Ja kai tiesit, että kangaskassi on ympäristölle paljon kuormittavampi kuin muovikassi. Jos esimerkiksi viet niitä pulloja tai metallitölkkejä kierrätykseen, kai sinäkin peset sen kangaskassin sen jälkeen. Ja kas, siinä tuli taas tuhlattua vähän luonnonvaroja eikä se pesukoneen vesi, sähkö ja pesuainekaan ihan ilmaisia ole.. Vai oikeastiko te käytätte sitä samaa likaista kassia ostosten kantamiseen, kenkien pakkaamiseen ja pullojen palauttamiseen pesemättä sitä välillä? 

Kun en minä vie lasipulloja ta metallitölkkejä kierrätyksen. EI NIITÄ TULE, kun kokkaa itse! Ainoa metallitölkki mitä meillä jää, on Muttin tomaattimurskatölkit, enkä minä niistäkään koko ajan kokkaa.

Ja ei, en käytä samaa kassia kaikkeen, vaan KUTEN JUURI KERROIN, KENKÄPUSSIT ON ERIKSEEN.

Enkä minä palauta pulloja, kun en osta pulloja.

ETKÖ SINÄ OSAA LUKEA?

Kangaskassit pesen kesäisin matonpesupaikalla, samalla kun pesen huushollin räsymatot.

Ei tarvitse herranjestas huutaa. Ja juu juu, uskotaan, että sinä kasvatat itse ananakset ja oliivit ja pyydystät tonnikalatkin, kun olet niin valtavan etevä. 

Eli sinulla on niitä kangaskasseja siis niin paljon, että jokaiseen käyttökohteeseen on omansa ja koko vuoden käyttöön. Edelleen toistan, että tuollainen määrä kangaskasseja on ympäristölle kuormittavampaa kuin ne muovikassit. 

Rouva itse kommentoimassa? Niin soopaa puhuu, ei kangaskassi kuormita yhtään jos se on tehty jostakin jo olemassaolevasta kangastilkusta, jolla ei ole muuta käyttöä. Kaikkea ei tarvitse ostaa valmiina. Osalle se toki on ihan mahdotonta, kuten järkevä taloudenpito muutenkin. 

Meillä käytetään kauppakasseina Ikean isoja kasseja, kestää käytännössä ikuisesti. Se 7e viikossa on 370 e vuodessa, ilman että oikeasti on tarvinnut tinkiä yhtään mistään. Mutta ei osaamattomat koskaan ajattele millaisia summia koostuu näistä pikkujutuista, rahat menee turhuuksiin ja sitten itketään, kun ei ole varaa syödä päiväkausiin.

No juu, olin näköjään väärässä, kun oletin, että porukka pesee niitä kangaskasseja. Ja oletin myös, että sille kangaskassin hankinnalle on myös jonkinlaiset kustannukset. Meillä ei kyllä kovin usein tule poisheitettäväksi sellaista kangasta, josta voisi tuollaisia pusseja tehdä. Vaatteet kierrätetään tai myydään kirppareilla ja rikkinäisistä tai muuten kauhtuneista ja tärveltyneistä ei kummoisia kasseja saa. Eikä minulla ole ompelukonettakaan, köyhä kun olen (juu, tokihan käsinkin voi tehdä, mutta luulen, että suurin osa tekee kyllä koneella). 

Kyllä minullakin on pari kestokassia käytössä, mutta olen huomannut, että kun niitä käyttää pitkään, ne muovipussit loppuvat. Niitä käytetään niin moneen tarkoitukseen. Viimeksi esimerkiksi kun tytär muutti omaan asuntoon, pakkaamisessa muovipussit olivat kyllä todella hyödyllisiä. Tai kun niitä vaatteita vie kierrätykseen, saa jättää sen muovipussin sinne vastaanottajalle eikä tarvitse hankkia itselle uutta tilalle. 

Ja vieläkin odotan perusteita tuolle 7 eurolle viikossa. Tekö ostatte 35 kassillista ruokaa viikossa? 

Mulla on kangaskasseja, jotka on tehty

- farkuista, mm niin että yläosasta on tehty sortsit/hame ja sitten niistä lahkeiden pätkistä kasseja ja meikkipusseja

- meillä on kaksi puusohvaa, jossa on irtopatja ja sen patjan ympärillä kangas, tämä kangas hiukuu ajan myötä ja niistä ehjistä osista saa hyviä kasseja

- Torista bongatuista kankaista, mm. löysin kaksi stryroxin päälle tehtyä taulua, joista otin ne kankaat ja ompelin kassit

- Torista ja Roskalavaryhmistä löytyneistä verhoista saa tyynyjä, kasseja, pöytäliinoja jne. - verhoja meillä ei käytetä koska astmalapsi

Ja sinulla on ompelukone, eikö totta? 

En ole ihan varma, oliko tämä sarkasmia vai ei. Oletteko te koskaan käyneet kirpputoreilla tai kierrätyskeskuksissa, jos kuvittelette, että sieltä löytyy lähes ilmaiseksi noin vain mitä ikinä keksitte tarvita. Katsokaas vaikka torin valikoimaa. Juu, siellä oli tasan yksi ehjä ompelukone alle 50 euron ja jotain ikearimpuloita. Todellakaan kympillä tai kahdella kympillä ei saa mitään. 

https://www.tori.fi/koko_suomi?q=ompelukone 

Ja kirjastoissa ei todellakaan ole mitään ompeluhuoneita, haloo nyt! :D