Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Hyviä pointteja
Kommentit (4664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyvinvoivat alemman- ja ylemmän keskiluokan kultapossukerholaiset arvostelevat kovin sanoin jutun perhettä.
Hyvin havaitsee, ettei sitä ymmärrystä heikompiosaisia kohtaan tunnu moneltakaan löytyvän, jos ei ole omakohtaista kosketuspintaa asioihin. Tuomita kyllä silti osataan.
Vai ärsyttääkö arvostelijoita eniten se, ettei heillä itsellään ole noin lämmin suhde omiin lapsiinsa tai aikaa heille. Suhde, joka ei perustu rahalla ostettuun rakkauteen.
Harva ymmärtää, että voivat itsekin joskus olla köyhiä. Työkyky ja terveys voi mennä silmänräpäyksessä jos huono tuuri käy.
Tämä on aivan totta, että varsin hyvinkin pärjäävä ihminen voi yhtäkkiä olla köyhä. Kaikkea elämässä eteen tulevaa ei voi ennakoida ja harvalla on niin paljon omaisutta, että sen turvin pystyisi elämään vaikka ei enää ikinä voisi tehdä työtä tai saisi työtä, tai saisi kunnolla palkattua työtä (Suomessakin on työtä tekeviä köyhiä, matalapalkka-alojen tuloilla eletään kädestä suuhun, se on omakin elämäntilanteeni). Monella keskiluokkaisella on myös paljon velkaa, esimerkiksi iso asuntolaina jonka kanssa on katastrofi jos tulot tippuvat.
Ajatus omasta putoamisesta köyhyyteen pelottaa, ja siksi on mukavampi uskotella itselleen, että niin ei voisi koskaan käydä. Että ne köyhät, ne ovat ihan erilaisia kuin itse on, perustavanlaatuisella tavalla erilaisia, ne ovat Toisia, ja siksi ei itse voisi koskaan olla samassa tilanteessa. Köyhien toiseuttaminen etäännyttää köyhyyden itsestä, köyhyys ei koske Minua, koska Minä olen erilainen ihminen, fiksumpi, korkeamman moraalin omaava, yksinkertaisesti parempi, aivan eri lajia kuin nuo köyhät.
Ja vitut. Olen ollut köyhä, enkä mikään malliköyhä, jalo ja nöyrä. Vaan virheitä tehnyt ja paljon. Ikinä muita en ole köyhyydestä syyttänyt, lähinnä ehkä vanhempiani mutta mitäpä heidän syyttäminen auttaisi.
Suomessa köyhyydestä nousee, vaikkei olisi äärettömän ahkera ja neuvokas tai suurta verkostoa auttamassa. Vaatii ihan vaan sitä, että tekee itse pienen osansa.
Nouseeko aina? Nouseeko jos vaikka sairastuu tai vammautuu työkyvyttömäksi eikä ole ehtinyt kerryttää eläkettä? Nouseeko jos jää työttömäksi vanhemmalla iällä ja kukaan ei enää edes kutsu työhaastatteluun kun on liian vanha? Nouseeko jos omaa sellaiset oppimisvaikeudet, että moni matalapalkkatyökin on liian vaativaa? Nouseeko jos ei ole koskaan mistään saanut pärjäämisen ja normaalin elämän mallia?
Vaikka joku pystyy, vaikka sinä pystyit, ei se tarkoita, että jokainen pystyy, eikä se tarkoita, että se joka ei pysty on vain niin laiska ja huono ihminen.
Lässynlässynlää. Lue mihin kommenttiin olin vastannut. En puhut neliraajahalvaantuneista, lyhyeen kommenttiin Ei voi mahduttaa jokaista mahdollista skenaariota. Mutta leiki vaan Täti tai Setä Tietäväistä.
Suomessa se halvaantunutkaan ei kuole nälkään, kaikki on suhteellista.
Vaikutat aika aggressiiviselta ja jotenkin katkeralta. Ei tarvitse olla neliraajahalvaantunut, että asema työmarkkinoilla on vaikea tai mahdoton. Ja, niin, sinä itse kirjoitit kuinka Suomessa köyhyydestä nousee jos tekee itse oman pienen osansa. Tähän toteamukseen minä vastasin.
Lisäksi suomalainen köyhä ei vertaa tilannettaan kehitysmaiden köyhien tilanteeseen vaan keskivertosuomalaisen elintasoon, ja tämä on täysin inhimillistä. Hyvinvointivaltiossa myös tavataan ajatella, että ihminen tarvitsee elämäänsä muutakin kuin sen, että nyt sentään hengissä pysyy.
Sinä vaikutat jotenkin ylimieliseltä ja holhoavalta. Suomi on helpompia paikkoja nousta köyhyydestä ylös. Jos ei täällä onnistu niin ei muuallakaan.
Jos on hengissä pysyminen turvattu niin onni onkin sitten omasta päästä kiinni. Puhdas ja kaunis luonto mm. jokaisen saavutettavissa jopa kaupungin asukkaille.
Ei tarvi puhua kehitysmaista, ihan voidaan pysyä Euroopassa.
Ihmettelen vain, että mistä tulee se tarve lyödä ihmistä jolla on jo valmiiksi vaikeaa ja vieläpä erittäin traumaattisia kokemuksia takanaan, kuten täälläkin tehdään. Aivan hirveän rumasti puhutaan tämän perheen äidistä. Erityisesti ihmettelen sitä, että ihmisellä, jolla itselläänkin on kokemusta köyhyydestä, on noin armoton asenne toista köyhää kohtaan.
Minä olen muuten itse täysin kädestä suuhun elävä matalapalkkatyöläinen ja realistisesti ajatellen tiedän, että en tule tästä tilanteesta koskaan pääsemään. Mutta minulla on kuitenkin asiat muuten hyvin, minulla on ollut todella hyvä ja turvallinen lapsuus, en ole kokenut mitään traumaattista ja minulla on välittäviä läheisiä ja olen terve. Minulle olisi tosi vieras ajatus lähteä halveksimaan muita vähävaraisia ja heitä, joilla menee minua huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
IT-alalla työttömänä olevalla on usein burnout.
Suomessa on tuhansia IT-alan työttömiä jotka ovat tippuneet työelämästä koska heidät on irtisanottu eikä uutta työpaikkaa ole löytynyt. Tämä trendi alkoi Nokian alkaessa keskittymään pelkästään tuottaviin työntekijöihin. Nokiahan vuosikausia otti töihin kaikki Suomessa opiskelleet insinöörit huolimatta siitä mikä näiden taso oli. Jälkeenpäin on kerrottu että suomalaisen insinöörin koulutus on luvattoman huono. Moni insinööri onkin uudelleenkouluttautunut sairaanhoitajiksi, kerhosediksi...leipomoihin jne. Siis ihan käytännön töihin ammateihin jonne heidän olisi pitänyt alunperin hakeutua.
Ja he on kaikki naineet lihavan tukirotan ja vääntäneet tipahdettuaan kolme lasta lisää edellisten kahden lisäksi?
Mun mies jäi Nokialta työttömäksi 2009. Edelleen vain kaksi lasta ja koska minä olen töissä, perheen talous kesti hyvin.
Vierailija kirjoitti:
'Köyhät ovat lihavia koska on kiloja kerryttävä sairaus.' :D
Joka ikinen tuntemani lihava omaa heikon itsekurin, on lyhytjännitteinen, ei mieti valintojaan seuraavaa mässypäivää pidemmälle, eikä tykkää ponnistella asioiden saavuttamiseksi.
Ja kyllä, moni on myös köyhä. Wonder why?
Todella todella harva sairaus tai lääkitys itsessään aiheuttaa lihavuutta. Voivat hidastaa aineenvaihduntaa, mutta syöminen tulee sitten säätää sen mukaan. Oikeastaan tulee mieleen vain kaksi, kortisonin liikatuotanto ja se jokin perinnöllinen harvinainen lihavuussairaus. Suurin osa näistä lihavista on vain mässäilijöitä. Ihan turha sitä yrittää muulla selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se isä oli jotenkin hitaalla käyvän oloinen.
Äiti oli röyhkeä ja taitava manipuloija.
Äitistä samaa mieltä mutta isä oli hyvin varautunut ja selvästi onneton. Jotenkin luovuttaneen oloinenkin.
Isälle ja lapsille toivoisin hyvää mutta valitettavsti äiti ei saanut empatiaani nousemaan yhtään.Karmea akka. Onkohan lypsänyt mieheltä soosit ja tuikannut itse sisäänsä? Kuka tuollaisen kanssa haluaisi lisääntyä. Tai sitten miehellä on läskifetissi.
Toivoisin kuitenkin asiallista keskustelua, ilman toisten ihmisten herjaamista.
Ei vaan pysty, sori. Liian karmea tapaus. Verkkokalvojen palautuminen ennalleen kestänee ainakin puoli vuotta.
Ulkonäöstäsi en tiedä eikä se minua kiinnostakaan, mutta sisäisesti olet kyllä itse erittäin karmea tapaus.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
Suomessa on tuhansia IT-alan työttömiä jotka ovat tippuneet työelämästä koska heidät on irtisanottu eikä uutta työpaikkaa ole löytynyt. Tämä trendi alkoi Nokian alkaessa keskittymään pelkästään tuottaviin työntekijöihin. Nokiahan vuosikausia otti töihin kaikki Suomessa opiskelleet insinöörit huolimatta siitä mikä näiden taso oli. Jälkeenpäin on kerrottu että suomalaisen insinöörin koulutus on luvattoman huono. Moni insinööri onkin uudelleenkouluttautunut sairaanhoitajiksi, kerhosediksi...leipomoihin jne. Siis ihan käytännön töihin ammateihin jonne heidän olisi pitänyt alunperin hakeutua.
Ja samalla torppasivat peruskoulu -> amis polkua tulevien työllistymisen amk taustallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se isä oli jotenkin hitaalla käyvän oloinen.
Äiti oli röyhkeä ja taitava manipuloija.
Äitistä samaa mieltä mutta isä oli hyvin varautunut ja selvästi onneton. Jotenkin luovuttaneen oloinenkin.
Isälle ja lapsille toivoisin hyvää mutta valitettavsti äiti ei saanut empatiaani nousemaan yhtään.Karmea akka. Onkohan lypsänyt mieheltä soosit ja tuikannut itse sisäänsä? Kuka tuollaisen kanssa haluaisi lisääntyä. Tai sitten miehellä on läskifetissi.
Toivoisin kuitenkin asiallista keskustelua, ilman toisten ihmisten herjaamista.
Ei vaan pysty, sori. Liian karmea tapaus. Verkkokalvojen palautuminen ennalleen kestänee ainakin puoli vuotta.
Ulkonäöstäsi en tiedä eikä se minua kiinnostakaan, mutta sisäisesti olet kyllä itse erittäin karmea tapaus.
Eri
Tuo on ihan vaan totuus.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tulee kyllä maailman ahkerimmat, kielitaitoisimmat ja halvimmat diplomi-insinöörit, joten puhut ihan roskaa. Ovat hyvin kysyttyjä mm. Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys: mitä hittoa noiden elämä on sinun elämästäsi pois? Saisitko sinä enemmän rahaa jos he eivät saisi? Olisitko onnellisempi kuin he jos hekään ei saisi?
Kannattaisi näiden täällä ulisijoidenkin katsoa enemmän omaan napaansa sillä se oma onnellisuus ja mielenrauha tulee sieltä, ei siitä että joku muu saa jotain enemmän tai muuta kuin minä. Kannattaisi keskittyä omaan matkaan ja tehdä siitä parempi eikä ulista että jo en minä niin ei muutkaan! Aina on joku joka saa sinua enemmän tai sinua vähemmän ja jos aiot tuhlata elämäsi siinä vinkumiseen niin sama kun pistäisit sen pimeän perunasäkin päähäsi jo tänään.Niin, ja miksi nämä keskituloiset tai pienituloiset (mutta ei ihan köyhät) eivät noudata omia neuvojaan? Jos palkka on liian pieni, niin miksi ei vaihdeta parempipalkkaiseen työhön? Tai oteta lisähommia tai kouluttauduta uudelleen? Miksi ei karsita reilusti menoja?
Onko ihmisoikeus asua isossa omakotitalossa - siis kenenkään oikeus ihan tulotasoon katsomatta? Sitä sietäisi pohtia. Tarvitseeko nelihenkinen perhe laadukkaseen asumiseen toistasataa neliötä? Omasta mielestäni ei. Jos asuntolaina tuntuu isolta menolta, niin oliko se pakko ottaa?
Pitääkö ulkomaanmatkalle päästä monta kertaa vuodessa tai edes kerran vuodessa? Onko se jokin ihmisoikeus? Jos ei polla kestä kotona olemista, niin suosittelen avun hakemista tunnetaitoihin ja - säätelyyn. Se ei nimittäin ole normaalia, että pää hajoaa, jos ei lomamatkalle pääse.
Voisin jatkaa listaa, mutta en jaksa. Toisten neuvominen on niin hemmetin helppoa ja niin herkullista. Maassa makaavien potkiminen kaikkein herkullisinta, eikö niin? Helpottaa niin hemmetisti omaa surkeaa oloa.
eivät kaikki keskituloiset asu omakotitaloissa ja käyttävät jo näitä säästöniksejä valmiiksi..mut oletko tosiaan sitä mieltä että keskituloisten pitää opiskella ja raataa vielä enemmän, jotta voi maksaa vielä enemmän veroja, jotta nämä kun mulla on oikeus tyypit olisivat tyytyväisiä? ( spoiler- mikään ei tule riittämään)
Välillä keskiluokan olisi kyllä hyvä kohdistaa syyttävä sormensa sinne, minne sen oikeasti kuuluisikin osoittaa, eli aivan toiseen ääripäähän yhteiskuntaamme. Sinne niitä teidän maksamianne veroeuroja valuu 100x enemmän kuin näiden yhteiskunnan hylkimien reikäisiin taskunpohjiin.
Miksi tämä ei onnistu? Onko monella kuitenkin salattu sisäinen himo päästä osaksi juuri sitä samaa veroeurojen todellista koijari porukkaa, moraalista ja muista viis..
Se on sitä parempaa veronmaksajien rahoilla elämistä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen tuntemani lihava omaa heikon itsekurin, on lyhytjännitteinen, ei mieti valintojaan seuraavaa mässypäivää pidemmälle, eikä tykkää ponnistella asioiden saavuttamiseksi.
Todella todella harva sairaus tai lääkitys itsessään aiheuttaa lihavuutta. Voivat hidastaa aineenvaihduntaa, mutta syöminen tulee sitten säätää sen mukaan. Oikeastaan tulee mieleen vain kaksi, kortisonin liikatuotanto ja se jokin perinnöllinen harvinainen lihavuussairaus. Suurin osa näistä lihavista on vain mässäilijöitä. Ihan turha sitä yrittää muulla selittää.
Jotkut lääkkeet lisäävät ja voimistavat nälän tunnetta. Ei silloinkaan tarvitse syödä, mutta aika vaativaa on tuossa tilanteessa pitää painoa hallinassa. Sairaudet kuormittavat jo muutenkin, ja jos vielä on sellainen, ettei voi kovin aktiivisesti liikkua, niin aika hankala yhtälö on.
Uskallan väittää, että reilusti yli 90 % lihoo tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ulkomaalaisia? Mistä se isä tänne on tullut jos suomalainen ei ole?
Jochen Walhelm.
Tiedän. Mutta onko syntynyt muualla ja lapsuusperheensä joskus muuttanut tänne? Eihän pelkkä ulkomaalainen nimi kerro ihmisen taustasta juurikaan mitään. Vaikka sukujuuret olisivat muualla niin hän voi olla ihan syntyperäinen suomalainen, kenties useassa polvessa jo.
Walhelm on ihan suomalainen nimi.
Ei kyllä vrk:n mukaan ko sukunimeä ole kovin monta koko Suomessa, alle 20 tällä hetkellä. Ja tuo Jochen myös on harvinainen nimi.
Suomessa on siis tuonnimisiä ollut enemmänkin ennen eli 37 löytyy 100 vuoden ajalta.
Etunimeä eri versioina löytyy runsaammin.
Eli ihan Suomessa olevia nimiä, vaikkei sukunimi ole nykyään yleinen. Se johtuu varmasti siitäkin, että kyseessä on ruotsinkielinen nimi, joka on voitu suomentaa 1800-luvulla. Eli osa suvusta on jäänyt vanhalle nimelle, osa ottanut yhden tai useamman suomenkielisen nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyvinvoivat alemman- ja ylemmän keskiluokan kultapossukerholaiset arvostelevat kovin sanoin jutun perhettä.
Hyvin havaitsee, ettei sitä ymmärrystä heikompiosaisia kohtaan tunnu moneltakaan löytyvän, jos ei ole omakohtaista kosketuspintaa asioihin. Tuomita kyllä silti osataan.
Vai ärsyttääkö arvostelijoita eniten se, ettei heillä itsellään ole noin lämmin suhde omiin lapsiinsa tai aikaa heille. Suhde, joka ei perustu rahalla ostettuun rakkauteen.
Harva ymmärtää, että voivat itsekin joskus olla köyhiä. Työkyky ja terveys voi mennä silmänräpäyksessä jos huono tuuri käy.
Tämä on aivan totta, että varsin hyvinkin pärjäävä ihminen voi yhtäkkiä olla köyhä. Kaikkea elämässä eteen tulevaa ei voi ennakoida ja harvalla on niin paljon omaisutta, että sen turvin pystyisi elämään vaikka ei enää ikinä voisi tehdä työtä tai saisi työtä, tai saisi kunnolla palkattua työtä (Suomessakin on työtä tekeviä köyhiä, matalapalkka-alojen tuloilla eletään kädestä suuhun, se on omakin elämäntilanteeni). Monella keskiluokkaisella on myös paljon velkaa, esimerkiksi iso asuntolaina jonka kanssa on katastrofi jos tulot tippuvat.
Ajatus omasta putoamisesta köyhyyteen pelottaa, ja siksi on mukavampi uskotella itselleen, että niin ei voisi koskaan käydä. Että ne köyhät, ne ovat ihan erilaisia kuin itse on, perustavanlaatuisella tavalla erilaisia, ne ovat Toisia, ja siksi ei itse voisi koskaan olla samassa tilanteessa. Köyhien toiseuttaminen etäännyttää köyhyyden itsestä, köyhyys ei koske Minua, koska Minä olen erilainen ihminen, fiksumpi, korkeamman moraalin omaava, yksinkertaisesti parempi, aivan eri lajia kuin nuo köyhät.
Ja vitut. Olen ollut köyhä, enkä mikään malliköyhä, jalo ja nöyrä. Vaan virheitä tehnyt ja paljon. Ikinä muita en ole köyhyydestä syyttänyt, lähinnä ehkä vanhempiani mutta mitäpä heidän syyttäminen auttaisi.
Suomessa köyhyydestä nousee, vaikkei olisi äärettömän ahkera ja neuvokas tai suurta verkostoa auttamassa. Vaatii ihan vaan sitä, että tekee itse pienen osansa.
Nouseeko aina? Nouseeko jos vaikka sairastuu tai vammautuu työkyvyttömäksi eikä ole ehtinyt kerryttää eläkettä? Nouseeko jos jää työttömäksi vanhemmalla iällä ja kukaan ei enää edes kutsu työhaastatteluun kun on liian vanha? Nouseeko jos omaa sellaiset oppimisvaikeudet, että moni matalapalkkatyökin on liian vaativaa? Nouseeko jos ei ole koskaan mistään saanut pärjäämisen ja normaalin elämän mallia?
Vaikka joku pystyy, vaikka sinä pystyit, ei se tarkoita, että jokainen pystyy, eikä se tarkoita, että se joka ei pysty on vain niin laiska ja huono ihminen.
Lässynlässynlää. Lue mihin kommenttiin olin vastannut. En puhut neliraajahalvaantuneista, lyhyeen kommenttiin Ei voi mahduttaa jokaista mahdollista skenaariota. Mutta leiki vaan Täti tai Setä Tietäväistä.
Suomessa se halvaantunutkaan ei kuole nälkään, kaikki on suhteellista.
Vaikutat aika aggressiiviselta ja jotenkin katkeralta. Ei tarvitse olla neliraajahalvaantunut, että asema työmarkkinoilla on vaikea tai mahdoton. Ja, niin, sinä itse kirjoitit kuinka Suomessa köyhyydestä nousee jos tekee itse oman pienen osansa. Tähän toteamukseen minä vastasin.
Lisäksi suomalainen köyhä ei vertaa tilannettaan kehitysmaiden köyhien tilanteeseen vaan keskivertosuomalaisen elintasoon, ja tämä on täysin inhimillistä. Hyvinvointivaltiossa myös tavataan ajatella, että ihminen tarvitsee elämäänsä muutakin kuin sen, että nyt sentään hengissä pysyy.
Sinä vaikutat jotenkin ylimieliseltä ja holhoavalta. Suomi on helpompia paikkoja nousta köyhyydestä ylös. Jos ei täällä onnistu niin ei muuallakaan.
Jos on hengissä pysyminen turvattu niin onni onkin sitten omasta päästä kiinni. Puhdas ja kaunis luonto mm. jokaisen saavutettavissa jopa kaupungin asukkaille.
Ei tarvi puhua kehitysmaista, ihan voidaan pysyä Euroopassa.
Ihmettelen vain, että mistä tulee se tarve lyödä ihmistä jolla on jo valmiiksi vaikeaa ja vieläpä erittäin traumaattisia kokemuksia takanaan, kuten täälläkin tehdään. Aivan hirveän rumasti puhutaan tämän perheen äidistä. Erityisesti ihmettelen sitä, että ihmisellä, jolla itselläänkin on kokemusta köyhyydestä, on noin armoton asenne toista köyhää kohtaan.
Minä olen muuten itse täysin kädestä suuhun elävä matalapalkkatyöläinen ja realistisesti ajatellen tiedän, että en tule tästä tilanteesta koskaan pääsemään. Mutta minulla on kuitenkin asiat muuten hyvin, minulla on ollut todella hyvä ja turvallinen lapsuus, en ole kokenut mitään traumaattista ja minulla on välittäviä läheisiä ja olen terve. Minulle olisi tosi vieras ajatus lähteä halveksimaan muita vähävaraisia ja heitä, joilla menee minua huonommin.
Vaikka olisi miten traumaattinen ja köyhä lapsuus se ei oikeuta tehtailemaan penskoja holtittomasti ja jättäytymällä muiden/systeemin elätettäväksi. Miten monta kertaa tätä pitää toistaa teille kovakalloille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taustalla täydellinen typeryys. Kuinka tollo pitää aikuisten olla että alkaa työttömäksi jäätyään rahoittaa perheensä elämää pikavipeillä??
Menot tulojen mukaan, lapsimäärä samoin. Suomessa ei yksikään lapsiperhe joudu kadulle eikä joudu näkemään nälkää.
Sen sijaan leveästi eläviä ja valittavia elättejä täällä sosiaalidemokratiassa näköjään generoituu. Kyllä vtuttaa nousta huomenna töihin. Prkl.
Koska ajattelee työllistyvänsä pian. Muistan tuon ajan, kun puhelutkin menivät Intiaan.
Hän on varmasti ollut työssään hyvä ja osaava. Ei nuorena tule ajatelleeksi, että en ehkä ihan heti löydäkään uutta työtä. Jälkeempäin on hyvä olla viisas. Ja toisten ilkkua.
Miksei ole puskurirahastoa? Miksei ole kuulunut ammattiliittoon?
Kuinka monella nuorella tai nuorella perheellä on useamman kuukauden puskurirahasto? No Herlineillä ja Alahuhdilla varmaan. Aika moni tainnut valita työttömyyskassan ammattiliiton asemasta. Ja osa ei ole sitten kassassa tai liitossa.
Mutta en kyllä ymmärrä sun syyttelevää asennettasi. Miksi et käy ammattiauttajalla, kun ilmiselvästi olisi tarpeen jonkinlainen pipon hölläys. Tai meditoi? Tee jotain, ei sua jaksa kukaan.
Ei köyhällä ole varaa satojen tai tuhansien eurojen tatuointeihin. Jestas sentään!
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä nuo vanhemmat ovat? Ja miten on voinut mennä adoptio niin perseelleen, että on päätynyt perheeseen jossa on joutunut hyväksikäytön uhriksi? Eikö adoptiossa ole tarkat seulat. Kamalaa jos noin on käynyt.
Olisko se hyväksikäyttö kuitenkin tapahtunut jo Kolumbiassa ja jos tyttö on oireillut rajusti, nin on päätynyt lastensuojeluun. Toisaalta adoptioprosessi oli hyvin erilainen vielä 80-luvulla verrattuna tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lääkkeet lisäävät ja voimistavat nälän tunnetta. Ei silloinkaan tarvitse syödä, mutta aika vaativaa on tuossa tilanteessa pitää painoa hallinassa. Sairaudet kuormittavat jo muutenkin, ja jos vielä on sellainen, ettei voi kovin aktiivisesti liikkua, niin aika hankala yhtälö on.
Uskallan väittää, että reilusti yli 90 % lihoo tuossa tilanteessa.
Itselläni on lapsesta asti ollut lihottavia lääkkeitä käytössä ja olen suurimman osan elämästäni pysynyt hoikkana. Eikä ole tarvinnut mitään järjen vievää nälkää kärsiä. Jos housut kiristää, senkun syö pari päivää kevyemmin. Salaattia, hedelmiä ym. Ihan omasta tahdosta kiinni. Ja liikuntaa en kykene harrastamaan. Joten kyllä todellakin väitän, että nämä työntävät naamaansa suklaata, sipsiä ja siideriä.
Täällä puhutaan kuin juuri tuolla olisi ollut kaikkein kovin lapsuus, muilla ei ikinä ollut ollut mitään ongelmaa, ei varsinkaan suomalaisessa alkkisperheessä. PHAH. Mutta ettehän te suomalaisia selviytyjiä arvosta joista monet ovat päässeet vielä jaloilleen eikä lapsiakaan ole isoa liutaa.
Muuten, ei aina mutta aika usein iso lapsikatras on esimerkki näistä laiskoista tapauksista, mitään ei jakseta yrittää paitsi panna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä nuo vanhemmat ovat? Ja miten on voinut mennä adoptio niin perseelleen, että on päätynyt perheeseen jossa on joutunut hyväksikäytön uhriksi? Eikö adoptiossa ole tarkat seulat. Kamalaa jos noin on käynyt.
Olisko se hyväksikäyttö kuitenkin tapahtunut jo Kolumbiassa ja jos tyttö on oireillut rajusti, nin on päätynyt lastensuojeluun. Toisaalta adoptioprosessi oli hyvin erilainen vielä 80-luvulla verrattuna tähän päivään.
Ihan hyvin on voinut tapahtua myös adoptioperheessä vaikka kuinka on tarkat syynit adoptiovanhemmille. On monia perheitä, joissa on päällisin puolin asiat oikein hienosti, mutta kauheita asioita kulissien takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taustalla täydellinen typeryys. Kuinka tollo pitää aikuisten olla että alkaa työttömäksi jäätyään rahoittaa perheensä elämää pikavipeillä??
Menot tulojen mukaan, lapsimäärä samoin. Suomessa ei yksikään lapsiperhe joudu kadulle eikä joudu näkemään nälkää.
Sen sijaan leveästi eläviä ja valittavia elättejä täällä sosiaalidemokratiassa näköjään generoituu. Kyllä vtuttaa nousta huomenna töihin. Prkl.
Koska ajattelee työllistyvänsä pian. Muistan tuon ajan, kun puhelutkin menivät Intiaan.
Hän on varmasti ollut työssään hyvä ja osaava. Ei nuorena tule ajatelleeksi, että en ehkä ihan heti löydäkään uutta työtä. Jälkeempäin on hyvä olla viisas. Ja toisten ilkkua.
Kuinka monella nuorella tai nuorella perheellä on useamman kuukauden puskurirahasto? No Herlineillä ja Alahuhdilla varmaan. Aika moni tainnut valita työttömyyskassan ammattiliiton asemasta. Ja osa ei ole sitten kassassa tai liitossa.
Mutta en kyllä ymmärrä sun syyttelevää asennettasi. Miksi et käy ammattiauttajalla, kun ilmiselvästi olisi tarpeen jonkinlainen pipon hölläys. Tai meditoi? Tee jotain, ei sua jaksa kukaan.
Jokaikisellä perheellisellä pitää olla. Ei pudä hankkia niitä lapsia jos ei ole niihin varaa!
Pitää olla huolehdittuna myös työttömyysturva. Koska jos hankkii lapsia, niistä putää myös huolehtia!
https://www.is.fi/viihde/art-2000008597113.html
Hieno nyyhkytarina. Erityisesti tykkäsin osiosta, jossa kerrottiin että loppujen lopuksi viimeisellä hädän hetkellä kun ei ollut rahaa ruokaan ja lasten vaatteisiin PITI LUOPUA HEVOSISTA. On se harmi että yhteiskunta ei maksa hevosharrastusta. Jonkinlainen KELA-tuki pitäisi tähänkin saada.