Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
601/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista maksetaan rahaa. Siinä syy moniin lapsiin

Vanha sanonta: Lapsi tuo leivän tullessaan.

Koska tämä on vanha sanonta, en oikein ymmärtänyt miten se silloin "vanhoina aikoina" olisi toiminut.

Nykyisenä aikana ymmärrän sen hyvin.

Ketjun aihe on valaiseva.

Vanhoina aikoina toimi siksi, että lapset pantiin heti töihin, kun vain mahdollista. Tuostakin perheestä vanhimmat pojat olisivat jo töissä.

Tuon perheen vanhin poikahan ON töissä.

Mäkkärissä.

Ja tuoko nyt on se hieno elämä jota äiti lapselleen haluaa?

Vierailija
602/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä tussuttelee kuntouttavassa ja muussa puuhastelussa? Hän kuitenkin on se, joka voisi sitä rahaa tienatakkin.

Hiukan oudolta tuntuu, kun kuitenkin vaikuttaa työnteosta kiinnostuneelta. Jos jäi työttömäksi IT-alalta jo 2010 on ilmeisesti taidot muinaiset, mutta siitä huolimatta viitaisi siihen, että edes jonkinlaista kykyä alaa kohtaan on. Miksei työvoimatoimisto ole tarttunut tähän? Eikö ole todellakaan rakennettu minkäänlaista polkua esim kurssien/koulutuksen/työtoiminnan kautta takaisin alalle edes jonkinlaisiin tehtäviin?  Vai onko ko ala vain nuorille eli selkeää ikärasismia?

En ymmärrä, että ihmiset tekevät lisää lapsia, jos eivät enitisistenkään elättämisestä selviä. Ja siihen selviämiseen kuuluu se, että jokainen saa ruokaa, jolloin on toivoa pysyä terveenä ja psyykekin paremmassa kunnossa.    -    Siitä on kuitenkin syytä nostaa hattua oikein kunnolla, että lapset on kasvatettu.  Ei ole mitenkään itsestään selvää, että nykypäivän kakarat osaisivat sanoa kiitos. Ja näköjään myös lapset kasevatettu siihen ajatukseen, että heillä on matka kohti työelämää. (Osassa perheitähän lapset sujuvasti jatkavt sosiaalitukitapauksina usein). Tätäkin arvostan vanhempien toiminnassa.

Pikavipit todella huono ratkaisu, kuten itsekin totesivat. Ja jokaisen joka niihin sortuu ja raha-asiat menevät sotkuun, pitäisi etsiä apua ilmaisista velkaneuvonnoista.  Ehkä se sama taho, joka antoi sen 50 euroa voisi auttaa löytämään apua noihin ulosottojuttuihinkin.  Sinne on kertynyt mahtava määrä osaamista nyt korona-aikana ja jo aiempienkin kriisien aikaan.  

Sen sijaan surullista todeta, että meillä kaikki tämä köyhyyteen liittyvä tutkimus ja koulutus on vankasti vasemmistolaisten (jopa ko mm unistien) käsissä, kuten artikkelissa mainittu professori jälleen kerran todistaa. He vain takaavat köyhyyden jatkumisen, mikä on heidän koko poliittisen ideologiansa päätavoite.

Ja tietysti Tampereen tunnetusti poliittisesti kieroon kasvaneesta yliopistosta tämäkin haastateltava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, kun on kyse jännägeeninaisesta niin sydänsairaus on sallittu syy paisua kuin pullataikina mutta kilpirauhassairaus ei ole syy turvota ja lihoa, varsinkin jos on suomalainen. Ei voi kun ihmetellä tätä logiikkaa täällä..

Olen melko varma että kyseinen nainen on ihan mättämällä itsensä lihottanut ja jos sairastaa sydänsairautta sen pitäisi juurikin laihduttaa. Miksi mies on syömättä vaikka laiha jo nyt mutta mamma vaan paisuu?

VoI olla fetissi. Mies on feeder.

Vierailija
604/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin että jotkut velkaantuu, enkä syyttele, vaikka se olisi omaa syytä, ja ihmisille pitää antaa uusi mahdollisuus, mutta että miehen pitäisi olla ruuatta viikko, vaikka ostellaan yli 2€ mehuja  kaupasta, niin sitä on kyllä vaikea ymmärtää.

Missä sanottiin, että perhe ostelee yli 2 € mehuja kaupasta? Jos jossain kuvassa näkyi tällainen mehu, se voi olla lahjoitustavaraa. 

Jos olet oikeassa niin ihmettelen kyllä, jos köyhä perhe ostelee kalliita mehuja. Olen itsekin köyhä eikä mulla ole varaa juoda juuri muuta kuin vettä, -50% tarjousmaitoa ja Lidlin minttu- tai kamomillateetä, joissa 40 pussin paketti maksaa vähän yli euron. 

Ei tarvinnut sanoa. Sehän näytettiin, mitä kaupassa koreihin lastasivat.

Vierailija
605/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on vanha sanonta, en oikein ymmärtänyt miten se silloin "vanhoina aikoina" olisi toiminut.

Vanhoina aikoina toimi siksi, että lapset pantiin heti töihin, kun vain mahdollista. Tuostakin perheestä vanhimmat pojat olisivat jo töissä.

Mäkkärissä.

Oi kerro minkälainen on se parempi työpaikka jonka tuollainen teini voi pikkupaikkakunnalla saada? Mäkkärityö on rehellistä työtä. Sä et tietenkään koskaan käy pikaruokapaikoissa, mutta suuri osa ihmisistä käy ja jonkun ne hampparit pitää heille paistaa.

Vierailija
606/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkkärissä.

Minkäikäinen poika on? 16? Teini jokatapauksessa. Ihan hyvä työpaikka tuon ikäiselle, siinä ei ole mitään vähättelemistä. Ajatteletko että aikoo olla siellä eläkeikään asti? Olisihan sekin parempi kuin työttömänä, eikö?

Vierailija
607/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun köyhyyttä koskeviin keskusteluihin tulee aina joku tarjoamaan marjastusta ja sienestystä ratkaisuna kaikkeen. Kuvitelkaa esim. seuraavat keskustelut:

Olen viiden lapsen äiti, jolla on terveysongelmia ja taustalla vaikea lapsuus, jossa olen kokenut mm. köyhyyttä, väkivaltaa, hyväksikäyttöä sekä juurettomuutta. Koen, että en ole oppinut kaikkia riittäviä rahankäyttötaitoja sen johdosta nuorempana, mutta haluan tarjota omille lapsilleni hyvän lapsuuden. Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? - No sienestät ja marjastat, eiköhän se sillä hoidu.

Olen ollut työttömänä pitkään ja toimin lapseni omaishoitajana, minulla on velkoja koska olen tehnyt ehkä huonoja päätöksiä aiemmin. Ruoka ei riitä. Miten tästä eteenpäin? - Menet marjaan ja sieneen, ja MYYT ne. Keität hilloa mutta sitä ei sitten syödä liikaa että ei lihota. Ongelmat ratkaistu!

Marjastus ja sienestys ovat itse asiassa oikeasti ratkaisu moneen ongelmaan. Nykyään on todella paljon tutkimuksia luonnossa liikkumisen terveysvaikutuksista sekä fyysisen, että henkisen terveyden suhteen. Luonnossa liikkuminen kuormittaa lihaksistoa monipuolisemmin kuin maantiellä kulkeminen, ja marjastus ja sienestys kuormittavat sekä aivoja, että hienomotoriikkaa aivan erityisen paljon, kun täytyy koko ajan pysyä kirjaimellisesti kartalla, etsiä sitä kerättävää ja sitten kerätä se, mahdollisesti hyvinkin tasapainoa haastavassa maastossa.

Siinä tulee mindfulnessit ja meditaatiot samalla. Verenpaine laskee, mieli selkeytyy ja yhtäkkiä saattaa keksiä ajatuksia joilla kohentaa tilannettaan. Ja vaikkei keksisikään, palaa metsästä rentona ja onnellisena. Tämä on tutkittu juttu, ei tarvitse edes nauttia, kun kaikki stressihormonitasot laskevat silti. Riittää että ei pelkää, ja kuka suomalainen nyt metsässä pelkäisi?

Huonossa elämäntilanteessa tyhmintä mitä voi tehdä on jäädä kotiin kykkimään, tai edes kaupunkiin. Liike on lääke moniin asioihin, samoin luonto. Ja jos siinä sivussa saa pakastimeen täytettä, aina parempi.

Käyn lähes joka päivä metsässä kävelyllä ja tiedän ja tunnen sen terveysvaikutukset oikein hyvin. Mutta krooninen selkäongelma estää tehokkaasti pitkäaikaiset kykkimiset marjojen äärellä. Olen todella tyytyväinen itseeni, jos pystyn ja jaksan muutaman litran mustikoita kerätä tuosta lähimetsästä. Ei siellä siellä niitä suuria määriä kyllä olekaan, ja ihan käsin poimin.

Miksi niin helposti oletetaan, että kaikki voivat tehdä kaikkea?

Vierailija
608/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa on pitää Mäkkäriä nolona työpaikkana. Teinille. Millainen ihminen tuollaisen aivopierun takana?

Vierailija
609/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

Isä jäi työttömäksi jo vuosikausia sitten (jolloin etätöitäkään ei varmaan ollut helppo löytää), joten ehkä sen osaaminen on vanhentunut? Sitä paitsi isähän on kehitysvammaisen poikansa omaishoitaja ja käy lisäksi 9 euron "orjatöissä". Riittääkö aika ammattitaidon päivittämiseen opiskelemalla, kun vaimokin on sairas? 

Isä jäänyt työttömäksi 2011, vaimo sairastunut 2017, ja poika kehitysvammainen poika on 4-vuotias, eli syntynyt 2017-2018. Siinä on kyllä aika monta vuotta ollut etsiä muuta työtä.

Ja 2015-2016 on syntynyt edellinen.

Jos ovat katolisia ja ehkäisy on pannassa?

Nyt ei passaisi rouvan enää lisääntyä,voi käydä sydämelle kohtalokkaasti.

Vierailija
610/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä on tuon lehmän valinnut vain poikimaan. Olisi saanut paljon parempaakin. Elämä on valintoja.

Vierailija
611/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan täällä jo todetun: noihin tatskoihin on menny tonneja.

Vierailija
612/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näillä on tulona vain perustuet, niin eihän niistä ulosottoon mitään mene! Sen takia mies ei halua töihin, kun sitten ehkä palkasta otettaisiin jotain. Luultavasti odottaa sitä, että velat vanhenee 15 vuodessa. Eikö se myös sanonut, että jos hän menisi töihin, niin ei menisi kauan, kun perheen äiti joutuisi taas osastohoitoon...? Ilmeisesti tämän omaishoidettavan lapsen hoito yksin olisi sille liikaa ja mentaalinen puoli prakaisi. Voi voi.

Minä en ymmärrä mistä on tullut käsitys, että velat vanhenee x-vuodessa? Kyllä minulle on tullut jopa 20-25 vuoden takaisten maksamattomien laskujen perintäkirjeitä ja lopulta menneet ulosottoon, jos en ole perintälaskuja maksanut. Juu ja tiedän, olen todella holtiton ollut aikoinaan - turha soimata, mutta tällä hetkellä ei ole velkoja kuin muutaman sadan euron edestä, kun vihdoin olen alkanut niitä maksamaan maksusopimuksilla ja toki välillä ulosotto on päässyt mm. veronpalautuksien ja satunnaisten työpätkien palkkojen muodossa niitä perimään. 

Minun kohdalla ainakaan yksikään velka ei ole vanhenutunut koskaan, vaan kaikki velat ovat jotenkuten minut löytäneet ja jotenkin olen ne maksanut.

Suurin osa tavallisista veloista vanhenee lopullisesti 15 vuodessa. Mutta sitä aikaa aletaan laskea siitä, kun henkilö saa tuomion velan ulosottoon siirtämisestä. Se aika ei siis lähde juoksemaan esim. siitä, milloin velka on tehty tai milloin se on mennyt perintään (siis perintätoimistoon).

https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/velan-vanhentuminen/lopu…

Epäilen, että jutun isällä pääsisi velat vanhenemaan. Eiköhän sinne ulosottoon ole 10 vuoden aikana päästetty kaikki mahdollinen, jolloin uutta velkaa tulee jatkuvasti. Yleensä "pelin menetettyä" ulosottoon päätyy kaikki terveyskeskusmaksut jne... Pahimmissa tapauksissa on tehty lastenkin nimiin velkaa, kun on jopa jätetty heidän nimissään tilatut Aku Ankat, koulukuvat jne maksamatta.

Vierailija
613/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa on pitää Mäkkäriä nolona työpaikkana. Teinille. Millainen ihminen tuollaisen aivopierun takana?

Sen kun tietäis.

Eräille ei riitä mikään, pitäis olla töissä mut sitten kun on, siitäkin vingutaan.

Mä sanoin kerran täällä peetä niskaan kun kerroin että vaikka minä ja mies ollaan työttömiä, meidän kaksi vanhinta lasta on töissä.

Ja vaikka me ollaan sössitty raha-asiat heti täysi-ikäiseksi tultuamme, on silti kyetty tukemaan ja opastamaan omia lapsia tekemään fiksumpia valintoja.

Jotenkin se tuntuu herättävän vihaa, että meidän lapset ei jääkään kotiin ja toimeentulotuelle? Toki monessa perheessä huono-osaisuus periytyy eri tavoin, mutta miksi hyvin pärjäävä jälkikasvu suututtaa?

Oletus on että ei noiden lapsista tule mitään ja sitten kun olettaja onkin väärässä, suututaan.

Vierailija
614/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä perhe on saanut paljon apua, luultavasti isän vanhemmilta, joiden mökilläkin he kävivät. Jos perheen isä on jo yli 10 vuotta ollut työtön, niin ei tuo heidän kotinsa silti näytä siltä, ettei viimeisen 10+ vuoden aikana ole mitään uutta ostettu. 

Enkä sano tätä sillä, ettei olisi saanut auttaa. Mutta verrattuna sellaiseen perheeseen, jota isovanhemmat eivät tue, kyllä näiden elämä on paljon siedettävämmän oloista, kun koti on kuitenkin kaunis. 

Hieman hätkähdin, kun huomasin että heillä on samanlainen auto kuin meilläkin. Meillä on kuitenkin omaisuutta reippaasti yli miljoonan, mutta niin vain ajataan samanlaisella autolla kuin ulosotossa oleva perhe.

Vierailija
615/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne tällä julkisella rutinalla haluaa? Mikä järki tuossakin on?

Sitä minäkin mietin. Onko tarkoitus esitellä omaa tyhmyyttään vai mikä tässä on idea.

Vierailija
616/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.

Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?

Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.

Mulla ei ole koskaan ollut oikeita lenkkareita, ihan halpisversioilla on vedetty. Jalassa 9e trikoot ja kulahtanut t paita ja huppari joita ei enää muuten kehtaa käyttää.

Kyllä niillä ihan joka päivä pystyy lenkkeilemään, kukaan ei vielä ole tullut kieltämään

Mutta tällä isällä oli ihan kaupan hyllystä vedetyn näköiset vitivalkoiset Adidaksen ja putipuhtaana mustat Vansin tennarit ja uutuuttaan kiiltelevä, käyttämättömältä jo rannekkeen perusteella näyttävä urheilukello. Ihan tuore Filan reppu yhdellä pojista. Ja monta muuta merkkituotetta, iPhonesta lähtien, vilahteli. Jos haluaa televisioon tulla itkemään köyhää ja surkeaa elämäänsä, kun ruokaakin puuttuu, niin kannattaisi vähän tarkemmin huolehtia, että näyttää oikeasti köyhältä eikä merkkituotteitaan esittele.

Kyllä sinullakin on varaa, kun nipistät ruokamenoista. Muutama päivä viikossa syömättä, kyllä uusi Moncler on sen väärti. 😉

Vierailija
617/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuus kysymyksiä: saako köyhä tehdä lapsia mielin määrin? Saako yhteiskunnan tuet olla ainoa tulonlähde? Mä olen sitä koulukintaa, joka ehkä kantaa liikaakin itse vastuuta. Voisihan sitä ottaa tukiakin vastaan. Mä en vaan luota siihen, että yhteiskunta auttaa jos tarve tulee. Parempi tehdä itse.

Yleisesti ottaen olisi parempi, että työttömäksi jäävät saisivat heti mielekästä tekemistä tilalle niin, että palkalla eläisi. Työstä siis sen verran tuloja, että asuminen, ruoka ja kulkeminen & pikkuisen ylimääräistä tulisi katetuksi. Joka tapauksessa ihminen saa nämä eri tukien muodossa, joten eikö olisi fiksumpaa antaa sama raha työtä vastaan.

Työntekijöitä tarvitaan varhaiskasvatuksessa, hoitoalalla. Eikö tämäkin osaaja voisi olla it-tukena jollekin kunnalle, kaupungille?

Siitä sitten taas pikkuhiljaa kohti töitä, joista vastaa markkinatalous.

Vierailija
618/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häpäisevät lapsensa kantamalla likapyykkinsä koko kansan pilkattavaksi? Mikä on jutun motiivi?

Eivät itse ymmärrä, mikä tässä on noloa; heidän oma elintapansa yhteiskunnan kustannuksella. Nainen vaikuttaa niin naiivilta, ettei ymmärrä mistä heidän perheensä käyttövaransa tulevat. Ehkä hänelle "Suomi on rikas maa".

Uhriutuvat, vaikka mies myöntää, että pikavipit olivat harkitsemattomia, ja päästi laskut liian helposti ulosottoon. Sieltähän hänen/heidän rahapulansa juontuu.

Ei tainnut käydä ilmi, kauanko uusioperhe on ollut kasassa?

Mies saattoi olla velkaantunut jo pian työttömyytensä alusta. Ehkä nainen ei ollut silloin vielä mukana. Tai vippailu alkoikin juuri silloin, kun mies sai valmiin perheen "elätettäväkseen". Ehkä mieskään ei ole penaalin terävin kynä. Kaikki viittaa siihen.

Vastaus sun viimeisen kappaleen ihmettelyihin.

Yle: 

"Walhelmien perheeseen kuuluu viisi lasta ja kaksi aikuista. Viimeiset 11 vuotta perhe on elänyt kädestä suuhun.

– Työni IT-osastolla loppuivat vuonna 2010, kun koko osasto siirrettiin Intiaan. Säästösyistä. Niistä ajoista koko velkakierteemme on peräisin, perheen isä Jochen Walhelm kertoo.

Kun muita vaihtoehtoja ei työttömänä tuntunut olevan, isä maksoi ruuat, laskut ja vuokran pikalainoilla."

Vierailija
619/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä tussuttelee kuntouttavassa ja muussa puuhastelussa? Hän kuitenkin on se, joka voisi sitä rahaa tienatakkin.

Eikai se tunnu järkevältä työskennellä kun ulosottoon menisi ja velat tosi suuret. Olisi pitänyt heti silloin yt jälkeen päästä uudestaan töihin eikä joutua vippikierteeseen.

Hän otti velat, joten tietenkin hän haluaa maksaa ottamansa velat.

Vierailija
620/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on varmaan klassinen esimerkki siitä, että on ensin alettu paikkaamaan taloustilannetta pikavipein, mutta säälittävintä on, ettei muka 10 vuoden aikana ole IT miehelle löytynyt mitään työtä. Pikkukaupungeissa on kuitenkin vielä monessakin paikassa esim. atk-liikkeitä, jossa tarvitaan myyjiä, jotka osaavat edes alan termit. Ei ole näyttänyt työ kelpaavan. Silti taitaa tämänkin perheen köyhyys olla sitä, että on ostettu iphonea, autoa, kallista merkkivaatetta osamaksuilla, joiden takia kuukausittaiset käyttövarat on pakkasen puolella ja sitten itketään lehdissä miten rahat on loppu. Miettikää, tällaisia me kaikki työssäkäyvät, myös ne pienituloiset työssäkävijät, kannatellaan. Joillain on vain oikeuksia elää yli varojensa ja syödä muiden pöydistä. Tajuaisivat edes hävetä, mutta lehtiin pitää tulla ruikuttamaan kenties lisätukien toivossa?

Tällaiset jutut vaan halventaa niitä oikeita köyhiä, joilla ei ole varaa edes uusiin kenkiin joka vuonna, saati uusiin vaatteisiin. Osa pärjää ja kitkuttaa jollain kaurapuurolla, että saa edes lääkkeet, ja näillä "köyhillä" on varaa iphoneihin yms tatuointeihin ynnä muuhun turhaan. En käsitä tätä nykyaikaa.