Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Hyviä pointteja
Kommentit (4664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.
Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.
Mulla ei ole koskaan ollut oikeita lenkkareita, ihan halpisversioilla on vedetty. Jalassa 9e trikoot ja kulahtanut t paita ja huppari joita ei enää muuten kehtaa käyttää.
Kyllä niillä ihan joka päivä pystyy lenkkeilemään, kukaan ei vielä ole tullut kieltämään
Ei nyt varmaan ihan noilla vermeillä ja noilla hankilla nyt helmikuussa? Ylipäätään talviaikaan.
Vettä läpäisevillä kangaslenkkareilla, trikoilla, t-paidalla ja hupparilla?
Talvella tarvitaan kunnon kengät. Jotka pitävät pitävät liukkautta, lunta, kylmää tai räntäkeliä.
Joku kevyttoppapuku tai lämmin vaatetus, talveen suunniteltu tarvotaan.
Ei Suomessa mennä ympäri vuoden lenkille kesävermeissä.
Vaikka kuinka niin haluaisi köyhille julistaa.Kyllä minulle tuottaa vaikeuksia juuri talvella kun ei ole kunnon ulkoiluvaatteita. Tilanteeseen ja säähän sopivilla, myös itselle sopivilla varusteilla on ihan eri motivaatio lenkkeillä kun kirpparilta ostetuilla, muiden jalkaa muotoutuneilla tai kaupan halpiskengillä esimerkiksi.
Totesin sen kun kokeilin liikkeessä kokeilun vuoksi jotain geelipohjaisia kunnon lenkkareita. Olivat kevyet kuin mikä ja ihanat jalkaan. Mutta sinne jäivät, ikävä kyllä.Se niin ihanan voimauttavaa heitellä noita kirppis- ja halpisjuttuja muille, esimerkiksi köyhille, kun itsellä on kattava valikoima hyviä varusteita ja vermeitä joka lähtöön.
Lenkille voi mennä talvella ihan samoilla vaatteilla kuin kauppaankin.
Vaihtaa vaan kuivat tilalle jos tulee hiki.
Itse kuljen vanhalla toppatakilla ja tuulipuvunhousut ja talvikengät vaan päälle
Hiukan kekseliäisyyttä.Kuten sanoin, ei se ole kekseliäisyydestä kiinni. Jos luit mitä kirjoitin, ilman niitä silmälaseja joiden läpi katsoessa köyhät nyt vaan eivät "keksi" näitä samoja juttuja mitä varakkaat.
Jos ne talvikengät eivät ole hyvät jalkaan niin ei ole niin suurta motivaatiota käydä lenkillä. Kaupassakäynti on eri asia kuin lenkilläkäynti. Eikä kaupassakäyntikään jala eestaas ole kielkytyävää jos jalkineet epäsopivat.
Niin, vaihtaa toiset, kuivat päälle. Niinhän ne tekevät kenellä on se katrava valikoima erilaisia vermeitä eteisessä tai kaapissa.
Jos on vaan ne yhdet samat niin mistäs vaihdat ne kuivat ja toiset?Kun on juuri esimerkiksi yhdet samat talvijalkineet niin myös menevät äkkiä huonoiksi.
Kun on ensin ostettu joko kaikista halvimnat tai jo ennestään käytetyt kirpparilta.Varakkaalla se vanha toppatakki, vanhat tuulihousut ja talvikengät ovat uskoakseni jo alussa olleet uudet, hyvänmerkkiset ja itselle sopivat. Ja niitä on useita vastaavia, joita voi vaihdella.
Myös se "vanha" voi olla vaikka yksi vuosi varakkaalla.
Köyhällä se "vanha" voi tarkoittaa esimerkiksi kymmentä vuotta, jopa ylikin.Kun puhutaan omasta mielestä samasta asiasta se voi todellisuudessa olla kaksi eri asiaa. Kumpikin katsoo omasta näkökulmastaan ja tilanteestaan.
Määritelmä "Vanhat talvikengät" voivat olla varakkaalle ihan eri kuin köyhälle.Kuin on myös sanonta "rahat vähissä". Toisille se on sama kun on tilillä muutama satanen. Toisilla kun on muutama euro tai 50 senttiä.
Tai "vanha auto". Toisilla se on muutama vuosi, toisilla muutama kymmenen vuotta.
Älä naurata ettei sinulla ole kuin päälläsi olevat paidat, hae ihmeessä viiden euron pussipäivänä lähetys ym kirpparilta muutama lenkkivaate. Sieltä löytyy jopa Marimekkoa.
Ostin 15 vuotta sitten ECCO talvilenkkarit satasella , viimevuonna jouduin ostamaa uudet kun vesi tuli kantapäästä sisään.
Ei tullut montaa euroa vuotta päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.
Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?
Ravintoköyhä, runsasenerginen ja runsaasti rasvaa ja suolaa sisältävä ruoka on halvinta. Seuraan kauppojen tarjouksia ja eniten niissä hehkutetaan tuollaista ruokaa. Valitettavasti lasten terveys vaarantuu vakavasti jo pienestä pitäen rasvaisen ja suolaisen ruuan vuoksi.
Köyhällä ei ole oikeutta harrastaa sek siä. On laskettava että siitä voi tulla raskaaksi vaikka ehkäisy olisi, ja se aihettaa yhteiskunnalle kuluja.
Köyhän on myös tyytyminen leipäjonon homeisiin leipiin ja mätiin kasviksiin. Köyhä on aina syyllinen omaan köyhyyteensä, vaikka olisi jokin toimintakykyä rajoittava sairaus.
T. Yläluokkaan pääsyä havitteleva keskiluokkainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan yhteensä 150k€ vuodessa. Kuulostaa paljolta, mutta nettona ei merkittävästi enempää kuin 80k€ vuodessa tienaava perhe. Me ei olla hommattu kolmatta lasta, koska se vaatisi isomman asunnon, jonka maksaminen olisi haastavaa varsinkin jos haluaa olla yhtään minimiä enempää vanhempainvapaalla. Arvatkaa miltä tuntuu, kun muut hommaa enemmän lapsia niillä meidän rahoilla. Olisiko kuitenkin oikeudenmukaisempaa, että me vastuulliset itse rahamme tienaavat ihmiset saisimme käyttää ne rahat omiin lapsiin, eikä toisten vastuuttomampien lapsiin?
Siellä taas yksi, jolla taitaa olla kultalusikka syvällä h*anurissa kommentoimassa asioita, joista ei selvästi juuri mitään ymmärrä tai ainakaan omaa omakohtaista kokemusta.
Vai hankkii "ne muut" lapsia niillä "teidän rahoillanne"..
Millä alalla mahdat työskennellä?
Fakta kun on, että valtio (me veronmaksajat) rahoitamme merkittävän osan myös hyvintoimeentulevien kohtuuttoman korkeista tuloista, joko suoraan (lääkärit, kunnallishallinto yms) tai välillisesti (valtioiden/kuntien it-projektit yms) tai tukemalla sadoilla miljoonilla vientiteollisuutta, jotta sen tuotteet kävisi kaupaksi maailmalla.Nyt tuli kyllä tiheää ja paksua, että ihan "veronmaksajat" maksaa hyvätuloisten palkat! :D
Pysytään sentään totuudessa. Nim. Keskituloinen.
No mistä sitten julkisen puolen kaikki palkat revitään, jos ei veronmaksajilta? Joulupukiltako?
Ja kyllä niitä yksityisten yritysten toteuttamia It-projekteja rahoittaa myös todella merkittävästi veronmaksajat, kuten nyt esimerkkinä tämä Apotti 780 miljoonaalla eurolla.
Myös veronmaksajien tuet vientiteollisuudelle ja muutenkin yksityissektorille ovat tosiasia esimerkiksi yritystukineen ja vientitukineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiemmasta jutusta käy ilmi, että ovat uusioperhe. Osalla lapsista on toinen isä tai äiti. Tuossa jutussa v:lta 2019 ei valiteta köyhyyttä ja rahan puutetta.
Linkki jäi:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b4ea6524-2a31-414f-8ec0-7ed7…
Eikö Kirkkonummelta tosiaankaan mitään töitä löydy?
Sanottiinko missään kuinka paljon heillä jää ulosoton jälkeen rahaa?
Jospa perheen äiti söisi vähän vähemmän, niin jäisi helposti euroja snorkkeliin ja muihin pieniin ostoksiin, joihin ei nyt "ole varaa".
Kolme lapsista on tehty silloin, kun molemmat vanhemmat ovat jo olleet työttöminä. Minusta täysin vastuutonta lisääntyä sillä oletuksella, että yhteiskunta maksaa kaiken. Vielä kun huono-osaisuus on periytyvää. Luultavasti suurin osa lapsista ottaa malliavanhemmistaan, ja niin meillä on sosiaalituilla eläviä kahdessa polvessa, ja epäilemättä kolmanteenkin polveen on mahdollista päästä. Nämä perheet tulevat yhteiskunnalle todella kalliiksi
Minä olen epäonnistuneen adoption tulos. Olen mielenterveysongelmien vuoksi eläkkeellä, mutta en ole päihdeongelmainen, en ilkeä, en röyhkeä.
Voin hyvin kuvitella, mitä tuon perheen äiti kokee sisimmissään. Sitä on vaikea kuvata sanoin, eikä sen kuvailu tässä yhteiskunnassa kannatakaan. Aina löytyy henkilöitä, jotka ovat selvinneet vaikka mistä, ja aina löytyy selittäjiä, joiden mielestä minun tai tuon jutun perheenäidin olisi pitänyt tehdä kaikki toisin.
Minä olen Suomessa syntynyt ja Suomeen adoptoitu, ja minulla on jonkinlainen yhteys (ei vahva, ei sellainen että voisin luottaa heidän olemassaoloonsa) biologisiin sukulaisiini. Tuolla äidillä ei varmastikaan ole. Hänellä ei siis ole minkäänlaista henkistä yhteyttä mihinkään. Hän on tavallaan tullut tänne tyhjästä ja hänet on jätetty tyhjän päälle.
Jokainen voi mielessään yrittää kuvitella, mitä se tekee sellaisen ihmisen psyykkeelle, joka ei ole saanut missään kohtaa elämässään resilienssiä kohdata tämä maailma.
Lämmin halaus täältä tuolle äidille, vaikka toivonkin ettet koskaan lue näitä kommentteja. Et ole yksin kohtalosi kanssa, meitä on muitakin hiljaisia, särkyneitä, elämässä silti sinnitteleviä adoptoituja.
Huh, eipä olisi pitänyt katsoa koko dokumenttia. Miten ne kehtaavat valittaa? Iso kämppä, iso telkkari, uudehkot huonekalut, trampoliini pihalla, sohvaryhmä terassilla, iso auto, monta lasta tehty, vaikka ei ole varaa, melkein kaikki ylipainoisia. Jo sen appelsiinimehun vaihtaminen veteen ruokajuomana auttaisi säästämään rahaa ja tatuointeihin on näköjään kyllä riittänyt. Ja se mieshän totesi, että pari kuukautta vaimo ehkä pärjäisi hänen töissä ollessaan kotona, mutta sitten pitäisi taas jättäytyä pois. WFT? Eli tuo perhe olettaa meidän kustantavan heidän elämänsä maailman tappiin? Ei, ei todellakaan käy sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellä on ollut vaikeuksia myös rajojen asettamisessa lapsilleen. Alle 12vuotiailta kiellettyä Fortnite-peliä on saaneet pelata perheen 7-11 ikäiset lapset. Tämä perhe ei kavahda julkisuutta. Ovat olleet otsikoissa jo 3 vuotta sitten.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b4ea6524-2a31-414f-8ec0-7ed7…
Mitä maksaa Choco-murot? Kuvassa, missä lapset pelaavat. Olisiko nuo voinut jättää ostamatta 11 vuoden ajan? Tai edes kolmen, tuon artikkelin jälkeisen ajan?
Todellakin turhaa ruikutusta "köyhyydestä", kun ostoslistalla turhia herkkuja eikä varmaan muutenkaan katsella litra/kilohintoja!
Ehkä noita sinun paheksumiasi muroja on ostettu vain kerran ja sekin oranssilla lapulla. Vai tunnetko perheen niin hyvin, että tiedät niitä ostetun 11 vuoden ajan?
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla kyllä oikeaa köyhyyttä ollut, elämänhallintaongelma kylläkin.
Jäi kuva, että nämä kerjäävät tällä köyhyystarinalla kaikenlaista, kuten ne pokemonkortitkin.
Kiinnitin pullonpalautuksessa huomiota, että palautettavat oli tölkkejä, toivottavasti kerättyjä, ettei kukaan tölkkilimpparia tai vielä kalliimpaa siideriä juo, kerta ei rahaa ole
Juustosta rouva haaveili. Se halvin virolainen kermajuusto on s-kaupassa 3.95e kilo. Sellaisen ostaminen ja pizzan teko itse tulee halvemmaksi,kuin einespizzat.
Jäin miettimään auton abs-vikaa. Olikohan se auto edes ajokelvoton, vai olisiko vika kuittaantunut koodinlukijalla. Vähän oli tehtyä draamaa tässäkin.
Tuntui uskomattomalta että kun mennään mökille, syödään hintaan katsomatta. Tottakai on kiva herkutella, mutta voihan syödä "mitä haluaa" pienen määrän, ja lisäksi niitä edullisempia perunoita sun muita.
Kuitenkin perheellä oli kaikki pelit ja vehkeet. auto , vaatteet, tramppa jne kuin perheillä, joissa molemmat käy töissä.
Hämmentävintä oli silti äidin kommentit siitä, kuinka hän on jättänyt kaikki raha-asiat miehen vastuulle, koska hän ahdistuu. Miehellä ei tuo budjetointi näyttänyt kovin hyvin sujuvan, tilanteen huomioon ottaen. Minusta muutenkin on epäreilua jättää kaikki vastuu toiselle.
Rahaa on selvästi ollut sen työttömäksi jäämisen jälkeenkin, sisustus, huonekalut ym oli suht modernia, ei kymmenen vuoden takaista.
Joku ketjussa sanoi, että merkkivaatteita saa kirpparilta edullisesti. No, ehkä hankintahintaansa edullisemmin, mutten minä, eikä moni muukaan tuntemani raski niitä siltikkään ostaa, koska vastaava merkitön on edullisempaa.
Tässä oli kyllä hyvin tiivistetty suomalainen "köyhyys"
Mikä näiltä sitten puuttuu? Köyhyysaikana on linkatun jutun mukaan ollut varaa hankkia pelikonsoli, ja onneksi myös ymmärrystä myydä se, kun pelaamisesta tuli lapsille ongelma. Harva ihminen pystyy tai haluaa koskaan käymään kaupassa hintalappua katsomatta. Se on ylellisyyttä, johon pitäisi olla oikeasti varaa eikä ajatella sitä ”arjen pikku luksuksena”.
Vierailija kirjoitti:
Olin ala-asteikäinen 1980-luvulla ja meillä vanhempien pienituloisuus (molemmat olivat huonosti palkatuissa duunariammateissa) näkyi siten, että meillä ei ollut vara pitää autoa, ruokaa oli huonosti ja sekin halpaa hiilarimössöä, ei herkuteltu, ei mehuja, yhdet käyttövaatteet päällä, toiset pesussa. Kengät oli niin pienet, että varpaat kippurassa sai kulkea. Mummolaan 500 km päähän päästiin kerran vuodessa junalla. Muuten mentiin joka paikkaan pyörillä - vanhemmat töihin ja lapset kouluun.
Näin, tämä on (ollut) aitoa suomalaista köyhyyttä, tai pienituloisuutta.
Olen syntynyt 1958 ja samoja muistoja niukasta lapsuudesta. Isä oli leiväntuoja, kahdessa työssä. Äiti kotona 3 lapsen kanssa. Äiti teki kaikki vaatteemme, ruoat ja leipomukset. Siihen aikaan ei valmisruokia ja "chocomuroja" ollutkaan.
Muistan jossain vaiheessa keskustelun autosta luopumisesta. Isä oli laskenut, että vanha auto on liian suuri menoerä, eikä hän aitä enää välttämättä tarvisi, kun päätyö oli siirtynyt lähemmäs kotoa. Olin kumminkin helpottunut, kun päätettiin pitää auto perheessä, sillä koin noloksi sen, että olisimme silloin "näkyvästi köyhiä", kun isä pyöräilisi töihin. Vanhempi siskoni oli ns. vapaaoppilaana lyseossa, ilman lukukausimaksuja, ja jotain muutakin "köyhänapua" saimme, eli lähinnä kyse oli maksujen lievennyksistä. Silloin ei jaettu rahaa kenellekään, todella varattomat saivat kunnalta lapun, jolla ostaa jokin tarvittava. Siihen aikaan se oli erittäin noloa, eivätkä monet hakeneet fattasta mitään juuri maineenmenetyksen takia.
Nykyään on päinvastoin: rehennellään, miten ei mitään tarvi itse maksaa, ja nyhdetään Kelasta kaikki mahdollinen. 😁🤦
Hämmästyttävän kateellista porukkaa. Perhe ei saisi ottaa vastaan lahjoituksia, kuten pokemon kortteja tai merkkivaatteita. Perheen pitäisi käydä marjassa, syödä pelkkää perunaa ja autokin pitäisi myydä pois…
Vierailija kirjoitti:
Sanottiinko missään kuinka paljon heillä jää ulosoton jälkeen rahaa?
Ulosotto ottaa vain 1/3 ja suojaosassa on myös lapsikorotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
Tuo osoittaa, ettet ymmärrä it-alasta mitään. Perheen isä on jäänyt työttömäksi v. 2011. Kymmenessä vuodessa kaikki osaaminen on vanhentunut. Kun menee työhaastatteluun, kysytään heti, oletkos käyttänyt tätä ohjelmistoa, mitkä käyttöjärjestelmät hallitset, millaista kokemusta tästä ohjelmoinnista. Ei niitä kiinnosta, miten kiva ihminen olet vaan mitä osaat. Mieluiten toivotaan tulevaisuuteen suuntaavaa osaamista ja kykyä tehdä kehittämistyötä. Auttamatta jo viiden vuoden takainenkin osaaminen on vanhentunut. Mitkään muinaisjäänteet ei alalla työllisty.
Höpö höpö. Jos on perusymmärtäminen kunnossa IT-alalta, niin osaaminen on helppo päivittää nykypäivään. Suurimmassa osassa perinteistä IT-tukea ei tarvitse edes tuntea etukäteen ohjelmistoja koska hommaan koulutetaan työtä tehdessä ja edenneemmissä tietoliikennehommissa esimerkiksi järjestelmäasiantuntijana voi käydä hakemassa erikoistumista vaikka ammattikorkeassa - tällä alalla ei asiat ole niin paljoa muuttuneet 10 vuodessa. Koodaajana ehkä eri asia mutta tuo isä ei tainnut ensinnäkään sellainen olla ja toisekseen tavanomainen ohjelmointiperiaate ei mihinkään ole muuttunut vuodesta 2010 paitsi web-teknologioiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
It alalla jos olet työttömänä yli vuodenkin, olet jo out kaikesta. Ala kehittyy super nopeasti. Toinen seikka minkä haluan sanoa näin työllisyyden hoidon ammattilaisena; kaikilla alueilla ei ole pulaa IT alan ammattilaisista.
Tosin jos jäät IT-alalta työttömäksi nyt, ovat etätyömahdollisuudet paljon suuremmat kuin 10 tai 20 v sitten, eli asuinpaikalla ei välttämättä ole suurtakaan tai mitään merkitystä. Mutta tietysti jos olet ollut kauan työttömänä ja osaamisesi ei ole enää ajantasaista, joudut aloittamaan takamatkalta.
Köyhän merkkivaatteet kuten meillä on ostettu alesta. Addun lenkkareista maksoin 30€, verkkareista 20€.
Ulosotto passivoi, miksi mennä töihin kun vouti vie lähes kaiken. Syvästi kehitysvammainen lapsi vaatii hoitoa 24/7, ymmärrän ettei siinä edes pysty työllistymään. Rivariasunto vuokralla voi olla yhtä edullinen kuin kerrostalossa oleva asunto ja kyllä 5 lapsen kanssa saa neliöitä.
Lapsilukua ehkä olisi voinut miettiä mutta jäi se kuva että lapset tuovat perheeseen myös iloa ja onnea. Ehkä jotain elämänhallinnan tukea olisi hyvä saada, ilmaisia grillipaikkoja löytyy ja makkarapaketti ei paljoa maksa, voi löytyä myös punalaputettuna helposti.
Tsemppiä perheelle ja toivon että näkevät edes jotain valoa tulevaisuudessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It alalla jos olet työttömänä yli vuodenkin, olet jo out kaikesta. Ala kehittyy super nopeasti. Toinen seikka minkä haluan sanoa näin työllisyyden hoidon ammattilaisena; kaikilla alueilla ei ole pulaa IT alan ammattilaisista.
Tosin jos jäät IT-alalta työttömäksi nyt, ovat etätyömahdollisuudet paljon suuremmat kuin 10 tai 20 v sitten, eli asuinpaikalla ei välttämättä ole suurtakaan tai mitään merkitystä. Mutta tietysti jos olet ollut kauan työttömänä ja osaamisesi ei ole enää ajantasaista, joudut aloittamaan takamatkalta.
Kirkkonummella nuo asuivat ja auto käytössä, eli ei olisi mikään pakko saada töitä, jotka voi tehdä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen epäonnistuneen adoption tulos. Olen mielenterveysongelmien vuoksi eläkkeellä, mutta en ole päihdeongelmainen, en ilkeä, en röyhkeä.
Voin hyvin kuvitella, mitä tuon perheen äiti kokee sisimmissään. Sitä on vaikea kuvata sanoin, eikä sen kuvailu tässä yhteiskunnassa kannatakaan. Aina löytyy henkilöitä, jotka ovat selvinneet vaikka mistä, ja aina löytyy selittäjiä, joiden mielestä minun tai tuon jutun perheenäidin olisi pitänyt tehdä kaikki toisin.
Minä olen Suomessa syntynyt ja Suomeen adoptoitu, ja minulla on jonkinlainen yhteys (ei vahva, ei sellainen että voisin luottaa heidän olemassaoloonsa) biologisiin sukulaisiini. Tuolla äidillä ei varmastikaan ole. Hänellä ei siis ole minkäänlaista henkistä yhteyttä mihinkään. Hän on tavallaan tullut tänne tyhjästä ja hänet on jätetty tyhjän päälle.
Jokainen voi mielessään yrittää kuvitella, mitä se tekee sellaisen ihmisen psyykkeelle, joka ei ole saanut missään kohtaa elämässään resilienssiä kohdata tämä maailma.
Lämmin halaus täältä tuolle äidille, vaikka toivonkin ettet koskaan lue näitä kommentteja. Et ole yksin kohtalosi kanssa, meitä on muitakin hiljaisia, särkyneitä, elämässä silti sinnitteleviä adoptoituja.
Halaus. <3
Onhan ruoka noussut ihan koko ajan. Tuon kokoisen petheen ruokaan, oli sitten tavallista kotiruokaa, menee rahaa. Ei se tyhjästä ruokapöytään ilmesty. Kaapissa täytyy olla kaikkea aika paljon, ihan perustarvikkeitakin.
Niiden mielestä, joiden ei tarvitse katsoa hintalappuja kaupassa, ruoka ei maksa paljon.
Minun täytyy ja maksaa vaikka kuinka ostaa edullisempia vaihtoehtoja. Jos käytössä ruokaan, pesuaineisiin, hygieniaan yms. Perusjuttuihin on muutama kymppi viikossa.