Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
2241/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaanostetaanlisää kirjoitti:

Suomessa ei saa puhua rahasta, se on edelleen hyss-hyss tabu. Pahinta on ylivelkaantuneet perheet joissa Visa vinkuu, on ylisuuret auto- ja asuntolainat. Nämä korttitalot kun romahtaa niin ootte samassa tilanteessa.

Samassa tilanteessa eli hienossa asunnossa ja vapaa-aikaa mittaamattomasti. Rankkaa varmasti.

Vierailija
2242/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kadehdiheitä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on 6 lapsen yh. Lapsia tehdään aina sopivin ajoin, että "eipähän tarvii töissä käydä." Kun laskee yh:lle maksetut tuet, kyllä sitä kieltämättä iskee kummastus, että en edes kokoaikaisena työntekijänä pääse samaan nettoon. No, ei syytetä henkilöä, vaan syytetään systeemiä.

No tuota..vaikka saisin kymppitonneja kuussa tukia niin en pärjäisi kuuden lapsen kanssa, saati suostuisi synnyttään niitä.....

Aattele! Perhekotien pitäjät saa kymppitonnin kuussa per pää muksuista. Ne ne vasta lapsilla rikastuu 👍

Tämä on muuten myös yksi ilmiö, jolle pitäisi laittaa stoppi. Tukiperheet rahastavat lapsilla. Lapsia voi olla jopa 4-6 yhtenä viikonloppuna ja tästä saa tonneja rahaa per viikonloppu. Jotkut on tehneet elinkeinon tästä itselleen.

Haluaisitko itse hoitaa tätä ongelmaporukkaa hyväähyvyyttäsi ilmaiseksi? Mitä muita yhteiskunnan palveluita pitäisi mielestäsi hoitaa talkoilla? Varmaan voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2243/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Kadehdiheitä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on 6 lapsen yh. Lapsia tehdään aina sopivin ajoin, että "eipähän tarvii töissä käydä." Kun laskee yh:lle maksetut tuet, kyllä sitä kieltämättä iskee kummastus, että en edes kokoaikaisena työntekijänä pääse samaan nettoon. No, ei syytetä henkilöä, vaan syytetään systeemiä.

No tuota..vaikka saisin kymppitonneja kuussa tukia niin en pärjäisi kuuden lapsen kanssa, saati suostuisi synnyttään niitä.....

Aattele! Perhekotien pitäjät saa kymppitonnin kuussa per pää muksuista. Ne ne vasta lapsilla rikastuu 👍

Tämä on muuten myös yksi ilmiö, jolle pitäisi laittaa stoppi. Tukiperheet rahastavat lapsilla. Lapsia voi olla jopa 4-6 yhtenä viikonloppuna ja tästä saa tonneja rahaa per viikonloppu. Jotkut on tehneet elinkeinon tästä itselleen.

Haluaisitko itse hoitaa tätä ongelmaporukkaa hyväähyvyyttäsi ilmaiseksi? Mitä muita yhteiskunnan palveluita pitäisi mielestäsi hoitaa talkoilla? Varmaan voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi

Minun mielestäni tuossa Walhelmin perheessä noissa pojissa ei ole mitään vikaa. En näkisi mitään ongelmaa olla kenellekään heistä tukiperheenä ja toivon kaikkea hyvää. Tuota äitiä en huolisi kilsan päähän kodistani.

Vierailija
2244/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä tussuttelee kuntouttavassa ja muussa puuhastelussa? Hän kuitenkin on se, joka voisi sitä rahaa tienatakkin.

Eikai se tunnu järkevältä työskennellä kun ulosottoon menisi ja velat tosi suuret. Olisi pitänyt heti silloin yt jälkeen päästä uudestaan töihin eikä joutua vippikierteeseen.

Eikös olekin yllättävää että tämä jää työttömäksi yli kymmeneksi vuodeksi muutaman kymppitonnin pikavippien takia ja elatuttaa itsensä ja perheensä toisilla ihmisillä. Isolla osalla työssäkäyvistä suomalaisista on satojentuhansien asuntolainat , sutolainat ym ja ihan reippaasti käydään töissä ja maksetaan lainat pois.

Vierailija
2245/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa puhua rahasta, se on edelleen hyss-hyss tabu. Pahinta on ylivelkaantuneet perheet joissa Visa vinkuu, on ylisuuret auto- ja asuntolainat. Nämä korttitalot kun romahtaa niin ootte samassa tilanteessa.

Tabu tässä on se, että toiset loisii veronmaksajien kustannuksella ikänsä ja vääntävät vielä lauman kakaroita toisten elätettäväksi.

Vierailija
2246/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetytti eniten, miten siitä rahattomuudesta puhuttiin koko ajan lasten kanssa. Lidlissä mietittiin, mitä voi ostaa yms. Kun olin itse pienituloinen, en kyllä kuormittanut lapsiani rahattomuudella. Yksikseni laskin viikkobudjetteja, mutta lapset saivat elää huoletonta lapsen elämää :)

Minuakin mietitytti tämä. Miksi ei tämä laskeneet kaikessa hiljaisuudessa rahoja esimerkiksi mökkireissua varten. Sitten vaan yllätyksenä lapsille mökkireissu. Nyt isommat varmasti ainakin miettivät, että tuleeko rahat varmasti riittämään. Vie iloa pois kesälomareissusta.

Tämä on itseasiassa hyvin yleistä pienituloisilla perheissä. Opetetaan lapsille jo pienenä, että köyhiä ollaan ja syytetään yhteiskuntaa. Oikeutetaan kuitenkin ostamaan kalliita juttuja, kuten tilaillaan pizzoja sen takia kun muutkin tekevät niin.

Tässähän on vaan se ongelma ettei työssäkäyvillä lapsiperheille ole varaa pitsoja tilailla. Rahat riittää siihen, että ne pitsat leivotaan itse.

Vierailija
2247/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tabu tässä on se, että toiset loisii veronmaksajien kustannuksella ikänsä ja vääntävät vielä lauman kakaroita toisten elätettäväksi.

Lapset pitävät katon pään päällä ja tukihanat juoksemassa sanoi entinen naapurini, yksinhuoltaja joka väänsi uuden lapsen juuri ennen kuin jo olemassa oleva lapsi  täytti 17 -vuotta. Ei koskaan ollut töissä, Ei parisuhdetta. Aika kului kadun toisella puolella olevassa baarissa josta löytyi miehet isiksi ja aika ajoittain joku kustantamaan juomista  ja muuta. Kapakkaruusu. Laumaa ei tekaissut mutta yli 30 vuotta veti elämänsä taloutta lasten avulla.  On jo kuollut. Ehti delata vähän sen jälkeen kun nuoremmasta tuli täysikäinen. Todellinen katujen kuningatar vuonna 77.

Vierailija
2248/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä äiti tekee kaikki päivät?

Minä taas mietin, mitä koko perhe tekee päivät pitkät. Näytti jotenkin apaattiselta ja ankealta heidän elonsa. Tietysti ohjelman aihe pakottaakin puhumaan raha-asioista, mutta tuli kyllä mieleen, istuvatko tuolla hiljaa kaiket päivät voivottelemassa köyhyyttään. 

Kun ei niillä ole rahaa mennä minnekään. Tuli kyllä niiiiiiiin oma lapsuus mieleen kun äidin piti väkisin saada neljä lasta.

Itselläsi kurjia kokemuksia, muttet tunne mitään myötätuntoa?

Kyllä lapsia kohtaan mutten todellakaan tuota naista.

Yhdessä miehen kanssa nuo lapset tehty! Yhteinen vastuu!

Vierailija
2249/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, mitä koko perhe tekee päivät pitkät. Näytti jotenkin apaattiselta ja ankealta heidän elonsa. Tietysti ohjelman aihe pakottaakin puhumaan raha-asioista, mutta tuli kyllä mieleen, istuvatko tuolla hiljaa kaiket päivät voivottelemassa köyhyyttään. 

Kun ei niillä ole rahaa mennä minnekään. Tuli kyllä niiiiiiiin oma lapsuus mieleen kun äidin piti väkisin saada neljä lasta.

Ei varmaan sitten myöskään omaa äitiäsi?

Ok.

Miksi ihmeessä häntä kohtaan pitäisi tuntea empatiaa?

Jos joudut kysymään, niin turhaa sitä on edes yrittää selittää.

Minua kiinnostaa todella. Yhteiskunta eli me veronmaksajat ollaan elätetty tämä 7 henkinen perhe yli 11 vuotta ilman että porukan on tarvinnut itse muuta kuin nostaa raha taikaseinästä. Elintaso näyttää olevan parempi kuin suurimmalla osalla meillä maksajilla. Itse voivat maata kotona ja tuhlata rahat niin ettei iskälle riitä ruoka ja sitten näitä pitäisi vielä sääliä.

Vierailija
2250/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tässä köyhyys keskustelussa merkittävintä on se näköalattomuus ja kykyjen puute päästä pois pohjalta. Myös mielenterveys ja turvaverkot näyttelevät isoa osaa.

Minä olin kerran tosi pohjalla, mutta mielenterveys ja muu terveys tallella. Oli myös toive paremmasta tulevasta, koska minulla oli hyvä opiskelupaikka. Mutta voin sanoa että olimme absoluuttisesti köyhiä, kun asuin eron jälkeen kahden lapseni kanssa 21m2 neliön yksiössä. Se oli ainoa, mihin mulla oli varaa. Tuloni olivat asumistuki 570e, palkka 800e ja opintolaina 650e sekä yksi lapsilisä. Koska olin valinnut sen yhden huoneen meille kodiksi, jäi rahaa vähän yli ja parissa vuodessa määrätietoisella työllä olin päässyt siitä koulusta pois. Minulla oli kuitenkin paljon suojaavia tekijöitä, kuten välittävä perhe ja ystäviä, opiskelupaikka sekä kyky tehdä mitä vaan töitä. Kaikilla ei näitä ole! Voin kuvitella, että tuossa olisi aika nopeaan luovuttanut mikäli tulevassa ei olisi ollut mitään valoa.

Vierailija
2251/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tässä köyhyys keskustelussa merkittävintä on se näköalattomuus ja kykyjen puute päästä pois pohjalta. Myös mielenterveys ja turvaverkot näyttelevät isoa osaa.

Minä olin kerran tosi pohjalla, mutta mielenterveys ja muu terveys tallella. Oli myös toive paremmasta tulevasta, koska minulla oli hyvä opiskelupaikka. Mutta voin sanoa että olimme absoluuttisesti köyhiä, kun asuin eron jälkeen kahden lapseni kanssa 21m2 neliön yksiössä. Se oli ainoa, mihin mulla oli varaa. Tuloni olivat asumistuki 570e, palkka 800e ja opintolaina 650e sekä yksi lapsilisä. Koska olin valinnut sen yhden huoneen meille kodiksi, jäi rahaa vähän yli ja parissa vuodessa määrätietoisella työllä olin päässyt siitä koulusta pois. Minulla oli kuitenkin paljon suojaavia tekijöitä, kuten välittävä perhe ja ystäviä, opiskelupaikka sekä kyky tehdä mitä vaan töitä. Kaikilla ei näitä ole! Voin kuvitella, että tuossa olisi aika nopeaan luovuttanut mikäli tulevassa ei olisi ollut mitään valoa.

Sun tulot oli yli 2000e joten et todellakaan ollut köyhä.

Vierailija
2252/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan sitten myöskään omaa äitiäsi?

Ok.

Miksi ihmeessä häntä kohtaan pitäisi tuntea empatiaa?

Jos joudut kysymään, niin turhaa sitä on edes yrittää selittää.

Minua kiinnostaa todella. Yhteiskunta eli me veronmaksajat ollaan elätetty tämä 7 henkinen perhe yli 11 vuotta ilman että porukan on tarvinnut itse muuta kuin nostaa raha taikaseinästä. Elintaso näyttää olevan parempi kuin suurimmalla osalla meillä maksajilla. Itse voivat maata kotona ja tuhlata rahat niin ettei iskälle riitä ruoka ja sitten näitä pitäisi vielä sääliä.

Äiti ei kykene oman perheensä taloudenhoitoon eikä töihin, mutta julkisuuteen jaksaa tunkea 24/7 ja kirjoitella someen.

Vierailija
2253/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia jota nyt kritisoin, on se että pariskunta hankkii tietoisesti lisää lapsia, vaikka rahatilanne on erittäin huono. Vaikka kukaan ei voi kieltää keneltäkään lisääntymistä, niin kyllähän oman järjenkin pitäisi kertoa että milloin se ei ole kannattavaa. Moni työssäkäyväkin pari jättää lapsimäärän toivomaansa pienemmäksi, että olisi varaa elättää perhe kohtuullisesti.

Tällä perheellä ei ilmeisesti ole varaa edes perusasioihin, jos kerran isä jättää jopa useiden päivien ajan syömättä että muille riittää ruokaa. Siksi onkin aika outo asenne heillä perhekoon suhteen, ikään kuin perheen elatus ei olisi heidän omalla vastuullaan ihan ensisijaisesti. Siksi olen vahvasti eri mieltä heidän kanssaan siitä, että lapsia pitää hankkia haluamansa määrä vain siksi että siihen on oikeus.

Mikäli taloudellinen tilanne on yhtä huolestuttava kuin mitä isä ja äiti kertovat, niin toivon että lastensuojelu jollain tavalla ainakin seuraa perheen tilannetta. Lasten ei kuuluisi joutua miettimään, että riittääkö ruoka tai saankohan tänä vuonna uusia ehjiä vaatteita.

On sinulla kyllä valtava viha perheen nuorimmaisia kohtaan. 🥶

Mikä saa ihmisen vihaamaan pieniä lapsia noin suurella antaumuksella?

Paasaatko muuten samalla hurmoksella muualta tulleita jättiperheen kasvattajia vastaan? Vai onko eri asia?

Miatä ihmeestä sinä puhut?

Eri

Siitä että monen kirjoittajan mielestä perheen nuorimmaiset eivät olisi saaneet syntyä. Minusta he ovat aivan ihania ja maailma olisi ankeampi ilman heitä. Mieluummin olisivat nämä palstan ruttunaamat saaneet jäädä syntymättä.

Vierailija
2254/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyvin harvat on syntyneet sillä tavalla kultalusikka siis ettei opiskeluaikana tarvitse elää pihistellen ja/tai kaikenlaisia hanttihommia tehden. Koulutus sentään on ilmaista ja asumistukea saa.

Vierailija
2255/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laskepa huviksesi tämän ohjelman perheen tulot. Siinä köyhä kalpenee.

Vierailija
2256/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia jota nyt kritisoin, on se että pariskunta hankkii tietoisesti lisää lapsia, vaikka rahatilanne on erittäin huono. Vaikka kukaan ei voi kieltää keneltäkään lisääntymistä, niin kyllähän oman järjenkin pitäisi kertoa että milloin se ei ole kannattavaa. Moni työssäkäyväkin pari jättää lapsimäärän toivomaansa pienemmäksi, että olisi varaa elättää perhe kohtuullisesti.

Tällä perheellä ei ilmeisesti ole varaa edes perusasioihin, jos kerran isä jättää jopa useiden päivien ajan syömättä että muille riittää ruokaa. Siksi onkin aika outo asenne heillä perhekoon suhteen, ikään kuin perheen elatus ei olisi heidän omalla vastuullaan ihan ensisijaisesti. Siksi olen vahvasti eri mieltä heidän kanssaan siitä, että lapsia pitää hankkia haluamansa määrä vain siksi että siihen on oikeus.

Mikäli taloudellinen tilanne on yhtä huolestuttava kuin mitä isä ja äiti kertovat, niin toivon että lastensuojelu jollain tavalla ainakin seuraa perheen tilannetta. Lasten ei kuuluisi joutua miettimään, että riittääkö ruoka tai saankohan tänä vuonna uusia ehjiä vaatteita.

Paasaatko muuten samalla hurmoksella muualta tulleita jättiperheen kasvattajia vastaan? Vai onko eri asia?

Eri

Siitä että monen kirjoittajan mielestä perheen nuorimmaiset eivät olisi saaneet syntyä. Minusta he ovat aivan ihania ja maailma olisi ankeampi ilman heitä. Mieluummin olisivat nämä palstan ruttunaamat saaneet jäädä syntymättä.

Ongelma on se, että meistä tehtiin heidän huoltajiaan meiltä kysymättä.

Ja minusta se kuusivuotias kerjäsi todella ikävästi ja oli oppinut uhriutumisen kaikki kuvakulmat, enkä kyllä autistiakaan olisi niskoilleni halunnut.

Vierailija
2257/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Kenenkään ei pidä tehdä enempää lapsia kuin pystyy ITSE elättämään.

Vierailija
2258/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni olivat 1350e/kk. Tulot olivat yli 2000e koska pystyin nostamaan LAINAA. Lainaa, jota on tällä hetkellä yli 20t ja jonka maksan pois myöhemmin elämässä.

Vierailija
2259/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista aivan tarkkoja summia mutta tämä perhehän nostaa kuussa

- kahden aikuisen työttömyyskorvaukset plus isä 9 euroa per päivä sen päälle

- 5 lapsen lapsilisät

- 2-3 pojan elatusmaksut

- omaishoitajan tuki

- korkein vammaistuki

- asumistuki

- toimeentulotuki

- äidin pimeänä tehdyt tienestit (näytti tekevän ainakin kakkuja)

Eiköhän se brutt"palkka" ole semmoset neljä tonnia kuussa.

Vierailija
2260/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Hän teki TÖITÄ ja sen lisäksi opiskeli ja hoiti lapsensa. Tämä esimerkki porukka vetää vielä suuremmat tulot kotona makaamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi