Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
2221/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että katolinen kolumbialsinainen ei voi käyttää ehkäisyä vakaumuksen takia. Lestadiolaisilla on samoin. Suomeen toivotaan lapsia lisää, joten eikö se ole hyvä että suomea ja espanjaakin puhuvia lapsia on syntynyt. 4 lasta on kohtuumäärä naiselle. Lapset vaikuttivat kivoilta, sosiaalisilta  ja tasapainoisilta, ja heitä selvästi rakastetaan. Ratkaisu oli jo sanottu ääneen: miehen pitää löytää työ ja äidillekin ehkä jokin puhelinmyyntityö, joka ei rasita sydäntä ja jokin kerho, jossa opetetaan laittamaan ruokaa ja ompelemaan vaatteita. TYÖTTÖMYYS vie itsetunnon ja passivoi. Se on rankkaa. It-alalta putoaa äkkiä pois, vuoden työttömyys ja on jo sivuraiteella. Ennemminkin jokin putkiasentajan tai kaapelinvetäjän työ tai asbestisaneeraja tms. It-mies oppii uuden ammatin helposti ja selkä ja polvet varmaan nuorella vielä kunnossa. Lähihoitajksi voisi kouluttautua, kun on kokemusta lasten hoidosta, on huumorintajua aj läämin sydän  eikä pelkää  varmaan vanhustenkaan kakkaa.

Minulle on tullut mieleen, että kyse voi olla kulttuurierosta ja ihan geeniperimästäkin. Kolumbiassa on isoja perheitä ja yhteisöllisempää elämää. Nainen voi kokea (vaikka täällä pitkään asunutkin) suomalaisen kulttuurin ja tyypillisen ajattelutavan tältä osin vieraaksi. Ehkä siksi kokee myös, että on oikeus tehdä lapsia, vaikka köyhiä ovatkin.

Vierailija
2222/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä äiti tekee kaikki päivät?

Minä taas mietin, mitä koko perhe tekee päivät pitkät. Näytti jotenkin apaattiselta ja ankealta heidän elonsa. Tietysti ohjelman aihe pakottaakin puhumaan raha-asioista, mutta tuli kyllä mieleen, istuvatko tuolla hiljaa kaiket päivät voivottelemassa köyhyyttään. 

Kun ei niillä ole rahaa mennä minnekään. Tuli kyllä niiiiiiiin oma lapsuus mieleen kun äidin piti väkisin saada neljä lasta.

Itselläsi kurjia kokemuksia, muttet tunne mitään myötätuntoa?

Kyllä lapsia kohtaan mutten todellakaan tuota naista.

Ei varmaan sitten myöskään omaa äitiäsi?

Ok.

Miksi ihmeessä häntä kohtaan pitäisi tuntea empatiaa?

Jos joudut kysymään, niin turhaa sitä on edes yrittää selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä mainitsi, että isommat lapset ovat molempien vanhempien aiemmista liitoista. Tietty ovat ne pakolliset "rakkauslapset" halunneet hankkia siihen päälle. Ei siinä mitään, kunhan saavat lasten tarpeet tyydytettyä ja rakkautta riittää kaikille.

Mä toivon kaikkea hyvää tälle perheelle, etenkin pojille! Toivottavasti eivät tule tätä ketjua lukemaan.

Vierailija
2224/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.poikienaidit.fi/2017/07/31/lukijan-tarina-enkelipoikani/

Tää äiti kyllä on kyllä lisääntynyt aika huolettomasti ja paljoa suunnittelematta.. Ei heru sympatiaa, vastuutonta.

Vierailija
2225/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä äiti tekee kaikki päivät?

Minä taas mietin, mitä koko perhe tekee päivät pitkät. Näytti jotenkin apaattiselta ja ankealta heidän elonsa. Tietysti ohjelman aihe pakottaakin puhumaan raha-asioista, mutta tuli kyllä mieleen, istuvatko tuolla hiljaa kaiket päivät voivottelemassa köyhyyttään. 

Kun ei niillä ole rahaa mennä minnekään. Tuli kyllä niiiiiiiin oma lapsuus mieleen kun äidin piti väkisin saada neljä lasta.

Itselläsi kurjia kokemuksia, muttet tunne mitään myötätuntoa?

Kyllä lapsia kohtaan mutten todellakaan tuota naista.

Ei varmaan sitten myöskään omaa äitiäsi?

Ok.

Miksi ihmeessä häntä kohtaan pitäisi tuntea empatiaa?

Jos joudut kysymään, niin turhaa sitä on edes yrittää selittää.

Miksi itsekästä ihmistä pitäisi erikseen vielä sääliä?

Vierailija
2226/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia jota nyt kritisoin, on se että pariskunta hankkii tietoisesti lisää lapsia, vaikka rahatilanne on erittäin huono. Vaikka kukaan ei voi kieltää keneltäkään lisääntymistä, niin kyllähän oman järjenkin pitäisi kertoa että milloin se ei ole kannattavaa. Moni työssäkäyväkin pari jättää lapsimäärän toivomaansa pienemmäksi, että olisi varaa elättää perhe kohtuullisesti.

Tällä perheellä ei ilmeisesti ole varaa edes perusasioihin, jos kerran isä jättää jopa useiden päivien ajan syömättä että muille riittää ruokaa. Siksi onkin aika outo asenne heillä perhekoon suhteen, ikään kuin perheen elatus ei olisi heidän omalla vastuullaan ihan ensisijaisesti. Siksi olen vahvasti eri mieltä heidän kanssaan siitä, että lapsia pitää hankkia haluamansa määrä vain siksi että siihen on oikeus.

Mikäli taloudellinen tilanne on yhtä huolestuttava kuin mitä isä ja äiti kertovat, niin toivon että lastensuojelu jollain tavalla ainakin seuraa perheen tilannetta. Lasten ei kuuluisi joutua miettimään, että riittääkö ruoka tai saankohan tänä vuonna uusia ehjiä vaatteita.

On sinulla kyllä valtava viha perheen nuorimmaisia kohtaan. 🥶

Mikä saa ihmisen vihaamaan pieniä lapsia noin suurella antaumuksella?

Paasaatko muuten samalla hurmoksella muualta tulleita jättiperheen kasvattajia vastaan? Vai onko eri asia?

Vierailija
2227/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kohta lapset tuossa perheessä niin isoja että voivat lähteä kotoa. Mies taitaa lähteä myös jossain vaiheessa kun tajuaa mikä on homman nimi. Mun mielestä lapset voisi ottaa huostaan kun vanhemmat eivät pysty heistä kunnolla huolehtimaan ,  se tuosta tulee esiin, henkisiä voimavaroja lasten kasvatukseen ei ole oelmassa.. Perheen äiti vois mennä tutkituttamaan pääkopan ongelmansa ihan asiantuntijoiden kanssa ja isä sais hakeutua takaisin työelämän pariin. Vasektomia. 

Vierailija
2228/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetytti eniten, miten siitä rahattomuudesta puhuttiin koko ajan lasten kanssa. Lidlissä mietittiin, mitä voi ostaa yms. Kun olin itse pienituloinen, en kyllä kuormittanut lapsiani rahattomuudella. Yksikseni laskin viikkobudjetteja, mutta lapset saivat elää huoletonta lapsen elämää :)

Vierailija
2229/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tehneet lapsia muiden elätiksi, siis veronmaksajien. Kyllä Suomessa kelpaa, tämä on vihervassareiden unelmapesäke, minkä työssä käyvä veronmaksaja maksaa omasta selkänahastaan. Suomen järjestelmä on oksettava, en voi muuta sanoa. 

Vierailija
2230/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia jota nyt kritisoin, on se että pariskunta hankkii tietoisesti lisää lapsia, vaikka rahatilanne on erittäin huono. Vaikka kukaan ei voi kieltää keneltäkään lisääntymistä, niin kyllähän oman järjenkin pitäisi kertoa että milloin se ei ole kannattavaa. Moni työssäkäyväkin pari jättää lapsimäärän toivomaansa pienemmäksi, että olisi varaa elättää perhe kohtuullisesti.

Tällä perheellä ei ilmeisesti ole varaa edes perusasioihin, jos kerran isä jättää jopa useiden päivien ajan syömättä että muille riittää ruokaa. Siksi onkin aika outo asenne heillä perhekoon suhteen, ikään kuin perheen elatus ei olisi heidän omalla vastuullaan ihan ensisijaisesti. Siksi olen vahvasti eri mieltä heidän kanssaan siitä, että lapsia pitää hankkia haluamansa määrä vain siksi että siihen on oikeus.

Mikäli taloudellinen tilanne on yhtä huolestuttava kuin mitä isä ja äiti kertovat, niin toivon että lastensuojelu jollain tavalla ainakin seuraa perheen tilannetta. Lasten ei kuuluisi joutua miettimään, että riittääkö ruoka tai saankohan tänä vuonna uusia ehjiä vaatteita.

On sinulla kyllä valtava viha perheen nuorimmaisia kohtaan. 🥶

Mikä saa ihmisen vihaamaan pieniä lapsia noin suurella antaumuksella?

Paasaatko muuten samalla hurmoksella muualta tulleita jättiperheen kasvattajia vastaan? Vai onko eri asia?

Miatä ihmeestä sinä puhut?

Eri

Vierailija
2231/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetytti eniten, miten siitä rahattomuudesta puhuttiin koko ajan lasten kanssa. Lidlissä mietittiin, mitä voi ostaa yms. Kun olin itse pienituloinen, en kyllä kuormittanut lapsiani rahattomuudella. Yksikseni laskin viikkobudjetteja, mutta lapset saivat elää huoletonta lapsen elämää :)

Tämä! Yksi tuttuni puhuu myös koko ajan lapsensa kanssa, miten köyhiä ovat. Sitten kun on rahapäivä, niin tuhlataan yhdessä. Lapsella pitäisi olla oikeus huolettomaan lapsuuteen.

Vierailija
2232/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että katolinen kolumbialsinainen ei voi käyttää ehkäisyä vakaumuksen takia. Lestadiolaisilla on samoin. Suomeen toivotaan lapsia lisää, joten eikö se ole hyvä että suomea ja espanjaakin puhuvia lapsia on syntynyt. 4 lasta on kohtuumäärä naiselle. Lapset vaikuttivat kivoilta, sosiaalisilta  ja tasapainoisilta, ja heitä selvästi rakastetaan. Ratkaisu oli jo sanottu ääneen: miehen pitää löytää työ ja äidillekin ehkä jokin puhelinmyyntityö, joka ei rasita sydäntä ja jokin kerho, jossa opetetaan laittamaan ruokaa ja ompelemaan vaatteita. TYÖTTÖMYYS vie itsetunnon ja passivoi. Se on rankkaa. It-alalta putoaa äkkiä pois, vuoden työttömyys ja on jo sivuraiteella. Ennemminkin jokin putkiasentajan tai kaapelinvetäjän työ tai asbestisaneeraja tms. It-mies oppii uuden ammatin helposti ja selkä ja polvet varmaan nuorella vielä kunnossa. Lähihoitajksi voisi kouluttautua, kun on kokemusta lasten hoidosta, on huumorintajua aj läämin sydän  eikä pelkää  varmaan vanhustenkaan kakkaa.

Tällä on viisi, eikä se ole kohtuumäärä kun yhtäkään ei itse elätä.

Vierailija
2233/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin mietitytti tämä. Miksi ei tämä laskeneet kaikessa hiljaisuudessa rahoja esimerkiksi mökkireissua varten. Sitten vaan yllätyksenä lapsille mökkireissu. Nyt isommat varmasti ainakin miettivät, että tuleeko rahat varmasti riittämään. Vie iloa pois kesälomareissusta.

Vierailija
2234/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin mietitytti tämä. Miksi ei tämä laskeneet kaikessa hiljaisuudessa rahoja esimerkiksi mökkireissua varten. Sitten vaan yllätyksenä lapsille mökkireissu. Nyt isommat varmasti ainakin miettivät, että tuleeko rahat varmasti riittämään. Vie iloa pois kesälomareissusta.

Tämä on itseasiassa hyvin yleistä pienituloisilla perheissä. Opetetaan lapsille jo pienenä, että köyhiä ollaan ja syytetään yhteiskuntaa. Oikeutetaan kuitenkin ostamaan kalliita juttuja, kuten tilaillaan pizzoja sen takia kun muutkin tekevät niin.

Vierailija
2235/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan normiperhe. Kun grillataan kesällä, grillataan leipää, varhaiskaalia, paprikaa, tomaattia , sipulia, maissia ( tarjousten mukaan), sekoitetaan kirpeä kastike niille. Sitten samalla periaatteella jokaiselle kämmenenkokoinen pala kalaa/ lihaa/ grillijuustoa/ yksi lihamakkara. Hyvä olo ja täysi vatsa. Kukkaro ja terveys kiittää!

Vierailija
2236/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itseasiassa hyvin yleistä pienituloisilla perheissä. Opetetaan lapsille jo pienenä, että köyhiä ollaan ja syytetään yhteiskuntaa. Oikeutetaan kuitenkin ostamaan kalliita juttuja, kuten tilaillaan pizzoja sen takia kun muutkin tekevät niin.

Se kuusivuotias oli oppinut jo oikein näppärästi uhriutumaan ja kerjäämään.

Vierailija
2237/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Yksi tuttuni puhuu myös koko ajan lapsensa kanssa, miten köyhiä ovat. Sitten kun on rahapäivä, niin tuhlataan yhdessä. Lapsella pitäisi olla oikeus huolettomaan lapsuuteen.

Inhosin lapsena ja inhoan edelleen äitini tapa pohauttaa kaikki taskuihin osuva raha ihan mihin sattuu. Kuin se polttelisi sormia. Sitten taas kitkuteltiin.

Vierailija
2238/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen periaatteessa sitä mieltä, että rahapulasta ei pitäisi lapsille kertoa, koska ylimääräinen taakkanahan se heille on. Mutta en tiedä, pystyisinköhän siihen aina itsekään todellisuudessa, jos sellaisessa tilanteessa olisin.

Sehän pyörisi mielessä jatkuvasti ja vaikuttaisi vähän kaikkeen, joten sen "salaaminen" lapsilta ei olisi niin yksinkertaista. Ja jotain tekosyitä pitäisi keksiä, miksi joku juttu ei onnistu tai jotain ei voi saada jne. Ei se ihan helppoa olisi.

Vierailija
2239/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa puhua rahasta, se on edelleen hyss-hyss tabu. Pahinta on ylivelkaantuneet perheet joissa Visa vinkuu, on ylisuuret auto- ja asuntolainat. Nämä korttitalot kun romahtaa niin ootte samassa tilanteessa.

Vierailija
2240/4664 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

IT-alalla työttömänä olevalla on usein burnout.

Minkäpä luulet olevan kenellä vaan työläisellä ja etenkin pienipalkkaista paskahommaa tekevällä? Miksi jonkun toisen pitää elättää toista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän