Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
201/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isää lukuunottamatta perhe läskejä. Rahat laitetaan sipseihin, suklaaseen ja makkaraan, ne ovat halvempia kuin vihannekset, hedelmät. Surullista.

Kuitenkin saivat ruokaa, katon pään päälle jne, lapsille ei siis tarttis mun mielestä koko ajan korostaa sitä kuinka köyhiä olevat.

Jep, tuo köyhyyden korostaminen ja sen itkeminen on oikeasti haitallisempaa lapsille, kuin se itse köyhyys. Jos on riittävästi ruokaa, vaatteita, tavaroita, siisti koti, niin ei lapsi mitenkään kärsi köyhyydestä, elleivät vanhemmat ota sitä joka käänteessä esiin.

Ei tarvitse istuttaa tuollaista negatiivisuutta ja asennetta lapsiin. Pienille lapsille ei muutenkaan tarvitse liiemmin selvittää vanhempien raha-asioita.

Vierailija
202/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun köyhyyttä koskeviin keskusteluihin tulee aina joku tarjoamaan marjastusta ja sienestystä ratkaisuna kaikkeen. Kuvitelkaa esim. seuraavat keskustelut:

Olen viiden lapsen äiti, jolla on terveysongelmia ja taustalla vaikea lapsuus, jossa olen kokenut mm. köyhyyttä, väkivaltaa, hyväksikäyttöä sekä juurettomuutta. Koen, että en ole oppinut kaikkia riittäviä rahankäyttötaitoja sen johdosta nuorempana, mutta haluan tarjota omille lapsilleni hyvän lapsuuden. Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? - No sienestät ja marjastat, eiköhän se sillä hoidu.

Olen ollut työttömänä pitkään ja toimin lapseni omaishoitajana, minulla on velkoja koska olen tehnyt ehkä huonoja päätöksiä aiemmin. Ruoka ei riitä. Miten tästä eteenpäin? - Menet marjaan ja sieneen, ja MYYT ne. Keität hilloa mutta sitä ei sitten syödä liikaa että ei lihota. Ongelmat ratkaistu!

No onhan se aika klisee, mutta äiti itse selitti miten ei edes jaksa budjetoida tai yrittää kun alkaa masentaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
203/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun köyhyyttä koskeviin keskusteluihin tulee aina joku tarjoamaan marjastusta ja sienestystä ratkaisuna kaikkeen. Kuvitelkaa esim. seuraavat keskustelut:

Olen viiden lapsen äiti, jolla on terveysongelmia ja taustalla vaikea lapsuus, jossa olen kokenut mm. köyhyyttä, väkivaltaa, hyväksikäyttöä sekä juurettomuutta. Koen, että en ole oppinut kaikkia riittäviä rahankäyttötaitoja sen johdosta nuorempana, mutta haluan tarjota omille lapsilleni hyvän lapsuuden. Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? - No sienestät ja marjastat, eiköhän se sillä hoidu.

Olen ollut työttömänä pitkään ja toimin lapseni omaishoitajana, minulla on velkoja koska olen tehnyt ehkä huonoja päätöksiä aiemmin. Ruoka ei riitä. Miten tästä eteenpäin? - Menet marjaan ja sieneen, ja MYYT ne. Keität hilloa mutta sitä ei sitten syödä liikaa että ei lihota. Ongelmat ratkaistu!

Ei tuota noin kirjaimellisesti tarvi ottaa. Nämä suositukset ovat aivan hyviä.Tämäkin rouva sen sijaan että ostaa kallista mehua kaupasta voi omista poimimista marjoista keittää lapsille mehua .Näin teki minun äiti ja minä isolle sisarusparvelle. 

Mikä tuossa neuvossa on vikana. 

204/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se aika klisee, mutta äiti itse selitti miten ei edes jaksa budjetoida tai yrittää kun alkaa masentaa. 

Lapsia mietin.Hän haluaa parastaan lapsille mutta työt ei maistu.Onkohan se mieskin kotona naisen huonon psyyken takia ? Mies taitaa hoitaa kotitytö ,niin ettei töihin voi  mennä.

Vierailija
205/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin poika töissä McDonaldsissa että kuitenkin työnteko kiinnostaa. Tässäkin ketjussa leimattu jo lapset tulevaksi sossupummeiksi.

Vierailija
206/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheenisä olisi vuodesta 2010 poiminut marjoja 20k€ vuodessa ja sijoittanut rahat olisi heillä reilusti yli 300k€.

Vierailija
207/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouva on reilusti ylipainoinen ja hänellä on "oikeus" tehdä paljon lapsia. Luuli "saavansa hyvän elämän" tultuaan Suomeen.  Adoptiovanhemmat eivät ole köyhiä, mitä tuo on opiskellut?

Mulla on oikeudet, siinäpä asennetta. 

Etkö lukenut juttua? Adoption jälkeen hän päätyi lastenkotiin. Todella rankka lapsuus.

Ehkä sitä suuremmalla syyllä voisi miettiä, että miksi pitää hankkia lapsia vain, koska ”on oikeus”, vaikkei näille olisi mitään annettavaa. Nuorimman lapsen omaishoitaja on isä, joka käy samalla kuntouttavassa työtoiminnassa. Äiti toteuttaa oikeuksiaan.

Toivottavasti sinä et erehdy kuvittelemaan, että ainoa annettava asia lapsillesi on materialistista. Se on etenkin pienemmän lapsen silmissä kuitenkin varsin merkityksetöntä moneen muuhun asiaan verrattuna.

Tällä perheellä oli läsnäolevat, rakastavat vanhemmat, joilla ei vaikuttanut olevan suuria elämänhallinnallisia tai päihdeongelmia, huonoa tuuria kylläkin yt:n takia saatujen potkujen ja sydänvian takia. Asunto oli perus siisti ja vanhemmat ilmiselvästi välittivät lapsistaan ja vice versa.

Lukuisat lapset elävät henkisesti paljon köyhemmissä oloissa. Vanhemmat saattavat panostaa omaan uraansa ja rahan tahkoamiseen tai omiin harrastuksiinsa, eivätkä ole fyysisesti läsnä lapsensa arjessa. Kasvatus ulkoistetaan kalliille harrastuksille tai lastenhoitajalle. Tätä epäsuhtaa yritetään sitten paikata ostamalla lapselle kaikki mitä hän ikinä keksii toivoa (ja näin aiheutetaan tuplavahinko kasvatuksellisessa mielessä).

Moni lapsi elää myös materiaalisesti yltäkylläisissä, mutta henkisesti turvattomissa olosuhteissa. Vanhemmat esimerkiksi juovat humalahakuisesti kaiken vapaa-aikansa, kotona esiintyy jatkuvaa parisuhdeväkivaltaa/riitelyä tai vanhemmat ovat yksinkertaisesti niin persoonallisuushäriöisiä narsisteja yms, ettei lapsen tarpeet juurikaan oikeasti kiinnosta.

Harvalla lapsella lopulta on olosuhteet täydellisesti kunnossa, etenkin kun hiukan rapsutetaan sitä kiiltävää ulkokuorta ja nähdään niiden takana oleva lapsen kokema todellisuus.

Vierailija
208/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.

Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?

Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.

Näytti olevan uuden näköiset addun lenkkarit miehelläkin. Ihmetyttää muuten miksi usein juuri nuo joilla ei ole varaa himoitsee merkkivaatteita.

Tuo ei kerro mitään.  Kirpparilta voi saada eurolla merkkilenkkarit, tai jopa ilmaiseksi jostakin diakonialahjoituksesta.  Enemmän kertoo asenteesta, että köyhällä pitäisi olla vain vaatimattomia ja  merkittömiä kuteita.

Vierailija
209/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perheessä toinen aikuinen työttömänä, toisella hyvät tulot. Yksi lapsi. Pärjätään jotenkin kun elää tarkasti. Ei se sen kummempaa ole. Ei ole tarvittu leipäjonoon mennä. Pitää suhteuttaa aina tulot ja menot. Kuukausibudjetointi on tärkeää. Aina pitää myös jäädä varaa yllättäviin menoihin. Säästöjäkin on.

Olen oppinut hymyilemään lempeästi, kun yhden lapsen vanhempi tulee neuvomaan viiden lapsen vanhempaa.

-Kolmen lapsen vanhempi, työelämässä, ei erityislapsia, pärjääminen ok.

Ja me yhden lapsen vanhemmat ollaan opittu nauramaan partaamme, kun joku useamman lapsen vanhempi kuvittelee olevansa jotenkin enemmän tai aidompi vanhempi kuin me.

T. Eri

Vielä enemmän naurattaa kun kolmen tai useamman lapsen vanhemmat järkyttyvät kun lapset tulevat teini- ikään ja menot kasvavat huimasti. Sitten alkaa se valitus viimeistään kuinka kalliiksi lapset tulevat. Minullakin on tuttu joka ei ole ollut työelämässä missään edes osapäivätyössä 10 vuoteen ja heillä varastomiesmiehensä kanssaa on 4 lasta pienillä iläeroilla. Rouvan ikä on 40 kohta eikä ole edes lukiota käynyt...En kadehdi kun lapset kasvavat. Toisessa tuttavaperheessä on 5 lasta ja vanhemmat ilman koulutusta tekevät jotain hanttihommia.

Rakastan itse lapsia ja vauvoja mutten luule lasten olevan ikuisesti alle 10 v. Sitten se rahanmeno vasta alkaa jos haluaa auttaa lapsiaan saamaan elämän alusta kiinni.

Vierailija
210/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellä on ollut vaikeuksia myös rajojen asettamisessa lapsilleen. Alle 12vuotiailta kiellettyä Fortnite-peliä on saaneet pelata perheen 7-11 ikäiset lapset. Tämä perhe ei kavahda julkisuutta. Ovat olleet otsikoissa jo 3 vuotta sitten.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b4ea6524-2a31-414f-8ec0-7ed7…

Vierailija
211/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että vanhin poika on sentään toimelias ja käy töissä 👍🏻ihmettelen vaan miten isä ei ole kymmeneen vuoteen löytänyt mitään työtä, jos 16-vuotiaskin löytää.

Vierailija
212/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan näistä ei ole suomalainen. Miksi Suomen pitäisi maksaa näiden notkuminen?

Taas palstan aivopieruja. Kumpikin on suomalainen.

Tsekkaa nimet dorka! Eivät ole suomalaisia.

Kukahan tässä se dorka on😂

Vierailija
213/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pitäisi varmaankin vaatia tuolta "kuntouttavalta" toiminnalta, kehittää sitä todellisuutta vastaavaksi, että olisi oikeaa hyötyä. Jossain vaiheessa työkkärin väkeä kiersi firmasta toiseen etsimässä piilotyöpaikkoja, sille iso peukku.

Vierailija
214/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän pitäisi varmaankin vaatia tuolta "kuntouttavalta" toiminnalta, kehittää sitä todellisuutta vastaavaksi, että olisi oikeaa hyötyä. Jossain vaiheessa työkkärin väkeä kiersi firmasta toiseen etsimässä piilotyöpaikkoja, sille iso peukku.

Ei ole enää olemassa mitään piilotyöpaikkoja

Vierailija
215/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellä on ollut vaikeuksia myös rajojen asettamisessa lapsilleen. Alle 12vuotiailta kiellettyä Fortnite-peliä on saaneet pelata perheen 7-11 ikäiset lapset. Tämä perhe ei kavahda julkisuutta. Ovat olleet otsikoissa jo 3 vuotta sitten.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b4ea6524-2a31-414f-8ec0-7ed7…

Tästä nyt myös ilmenee, että lapsista kolme on syntynyt tuon työttömyyden ja vippikierteen jälkeen. Mutta onhan se nyt jokaisen perusoikeus jatkaa holtitonta lisääntymistä odotuksella, että joku muu maksaa. Säälin tässä kuviossa esikoista, joka kuitenkin käy töissä. Toivottavasti kykenee irtautumaan lapsuuskuvioistaan.

Vierailija
216/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi tuomita, mutta en voi olla ihmettelemättä, miksi tehdään lisää lapsia vaikeassa taloustilanteessa. Perheen isä on ollut työttömänä ja velkakierteessä vuodesta 2010, ja ainakin osa perheen lapsista on syntynyt tämän jälkeen.

Kuvaukset siitä, kuinka 7,90 e maksavaan snorkkeliin piti säästää pullonkeräysrahoja, eivät kuulosta tyypillisen suomalaisen köyhän arjelta vaan elämänhallintaongelmilta. Vaikka olisi ulosotossa, jää tuloista tietty osa käyttöön. Perheessä nähdään nälkää, mutta silti lähes kaikki ovat ylipainoisia. Tulee mieleen, että woltataankohan perheessä tukien tultua tilille niin kauan, kunnes rahat loppuvat, ja sitten "nähdään nälkää", kun ei ole rahaa ruokaan.

Monta kertaa näissä köyhyysjutuissa esiintyvät ovat ylipainoisia. Moniko heistä marjastaa, sienestää ja kalastaa? Maalla asuvien olisi helppo metsästääkin ja pitää omaa peruna- ja kasvismaata ja marjapensaita ja hedelmäpuita. En sano, että kaikki ovat tottuneet liikaa valtion hyysäämiseen, mutta jotkut selvästi.

Vierailija
217/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä tussuttelee kuntouttavassa ja muussa puuhastelussa? Hän kuitenkin on se, joka voisi sitä rahaa tienatakkin.

Eikai se tunnu järkevältä työskennellä kun ulosottoon menisi ja velat tosi suuret. Olisi pitänyt heti silloin yt jälkeen päästä uudestaan töihin eikä joutua vippikierteeseen.

Perheen isä sanoi, että menisi mihin tahansa työhön jos vain pääsisi.

Joku tuossa ihmetteli, että miten isä voi olla työttömänä kun on ollut IT-alalla. IT-ala on hyvin laaja ja vaikka on kokemusta joltain osa-alueelta se ei pakosti enää ole ajankohtaista tai haluttua osaamista.

Vierailija
218/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voipi tulla mieleen ottaa jotain pikavippejä? Kun toimeentulotukeakin saa.

Vierailija
219/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen on helppo neuvoa ja syyllistää kun ei tunne perheen vaiheita eikä tosiasiallista toimintakykyä. Tällaisten perheiden kohdalla kaikkein vakuuttavinta olisi juurikin pitkäjänteinen perhetyö jossa tuki räätälöidään perheen tarpeiden mukaan. Esimerkiksi isän uudelleenkouluttaminen johonkin työhön menneen kymmenen vuoden aikana olisi varmaan ollut mahdollista, jos oikeanlaista tukea ja terapiaa olisi ollut. On aivan selvää, että tällaiset 10 vuotta työttömänä caset on sellaisia ääriesimerkkejä, joissa on enemmän kuin yksi asia ratkottavana eikä yksinkertaiset neuvot tepsi. Näin ollen yhteiskunnan tukipalveluidenkin pitäisi olla kokonaisvaltaista juuristojen vaikuttamista eikä vaan oireen mukaista hoitoa eli minimitoimeentulotuen jakamista.

Vierailija
220/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin etteivät edes halua töihin kun ovat hankkiutuneet korviaan myöten vippikierteeseen.