Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
181/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikä viduddaa on ihmiset jotka seli-selittävät kovin pätevinä asioita joista eivät tiedä yhtään mitään. Alkuunkaan.

Vierailija
182/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.

Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?

Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.

Näytti olevan uuden näköiset addun lenkkarit miehelläkin. Ihmetyttää muuten miksi usein juuri nuo joilla ei ole varaa himoitsee merkkivaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle ihan mikä tahansa työ ja sitten hakee velkajärjestelyä. Tämän pitäisi olla ihan eka teko. Päästää ne laskut ulosottoon nyt vaan.

Sitten kolmen vuoden päästä viimeistään olisivat nollapisteessä.

Vierailija
184/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti rikkaat on kauniita ja laihoja. Köyhät sitten päinvastoin.

Vierailija
185/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

It alalla jos olet työttömänä yli vuodenkin, olet jo out kaikesta. Ala kehittyy super nopeasti. Toinen seikka minkä haluan sanoa näin työllisyyden hoidon ammattilaisena; kaikilla alueilla ei ole pulaa IT alan ammattilaisista.

Aina saa eläimen hommia, esim. provikkamyyntiä.

Vierailija
186/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä perheen äidillä menee ihan hyvin nähden rankan laitos-ja katulapsuuden sekä epäonnistuneen adoption. Noilla kokemuksilla hänellä on silti ilmeisen hyvä parisuhde ja ovat rakastavia vanhempia lapsilleen. Päihdeongelmaa ei näytä olevan.

Miehestä kerrottiin aika vähän. Se jäi epäselväksi, miksi ei ole vaihtanut alaa.

Veikkaan että tukikuukaudet on käytetty ensimmäiseen tutkintoon ja jos haluaisi opiskella uuden alan, vaatisi se käytännössä työkkärin hyväksynnän asialle. Sitä taas on vaikea saada jos ensimmäinen tutkinto on alalta jonka periaatteessa pitäisi työllistää.

Noh, kyllä jo parin vuoden työttömyyden jälkeen on hyvä mahdollisuus opiskella työkkärin tuella uusi tutkinto. Nopeamminkin jos hakemassa työllistävälle alalle, esim lähihoitajaksi. Kyllä niitä Nokialta työttömäksi jääneitä on todella paljon uudelleenkoulutettu. Jos sulla on tutkinto kahdenkymmenen vuoden takaa ja kymmenen vuoden työttömyys, saat varmaan luvan opiskella lähes mitä vain, koska tuossa tilanteessa mikä vain parantaa mahdollisuuksia työllistyä (toisin kuin kuntouttava).

Siellä taas buumeri vinkuu palvelijoiksi nuorempia polvia. Jos nyt sitten sadat tuhannet työttömät kouluttauituis lähihoitajiksi. Niin miten tuokin perhe pärjäisi lähihoitajan 1200 euron nettopalkalla? Kerro. Entä työttömät lähihoitajat, niitäkin on. Toivoittavasti saat työttömyyden / leikataan eläkkeitä osaksesi katsotaan sitten miten patistelet kaikkia ammattitaidon omaavia lähihoitajiksi.

Menipä tunteisiin. Tuolla aiemmin ehdotettiin myös putkimiestä ja sähköasentajaa jos nyt lähihoitajasta puhuminen nosti karvat pystyyn. Niissä ammateissa on paremmat palkatkin, joten kerro nyt miksi ne eivät käy.

Putkimies ja sähkäri alkavat olla yrittäjiä nykyään. Eli tarvitset koulun jälkeen pakun ja läjän työkaluja, että pääset tienaamaan ja niitähän et persaukisena saa mistään.

Voi hyvänen aika. 🙄 lasi on eittämättä puoliksi tyhjä ja mitään ei kannata edes yrittää. Miten te jaksatte elää itsenne kanssa tuolla asenteella?

Vierailija
187/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, someraivo pystyssä. Ootte te kyllä aikamoisia.

Vierailija
188/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu osoittaa juuri todeksi sen mitä Ylen alkuperäisessä artikkelissa mainittiin.  Hillitön richpleining, jossa sormi pystyssä paasataan kuinka köyhän tulisi elää.  Lanttuja  ja kaurapuuroa, marjanpoimintaa ja risujen keräämistä vaan, eikä mitään herkkuja koskaan, ikinä.  Pitäisi älytä asua rumassa asunnossa yksin, ilman koiraa ja lapsia ja vetää kättä lippaan aina kun mielestään oikein elävä ajaa ohitse.

Eri mieltä richplainingista.

Jokainen eläköön sillä mitä on. Jos se ei kelpaa pyrkiköön parempaan omin avuin eikä toisten elättinä. Tähän on kaikilla oikeus ja useimmilla mahdollisuuskin

Se nyt vaan on nk maalaisjärkeä mitoittaa menonsa, haaveensa ja perhekokonsa varojensa mukaan. Kateutta tuntee jokainen joskus mutta vain idiootti jää rypemään siihen, fiksu asettaa tavoitteen ja toteuttaa sen.

Ja kyllä, olen ollut köyhä ja nyt keskituloinen. Itse olen elättänyt perheeni ja tehnyt tarvittavan oman elämäni eteen. Ei ole ollut ikinä mikään häpeä käydä marjametsässä tai ostaa tarjouslanttuja ja tehdä niistä arjen gourmetia. Koti on kaunis kun se on siisti. Mulle on itsestään selvää etten rasita talouttani elukoilla vaikka niitä rakastankin.

Vierailija
189/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuon perheen ongelmat ratkea millään marjojen poiminnalla.

Velkaneuvoja, uudelleenkoulutus ja jotkut sossun tukitoimet on oikeat osoitteet. Ihan hyvät mahdollisuudet noilla on parempaan tulevaisuuteen.

Vierailija
190/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isää lukuunottamatta perhe läskejä. Rahat laitetaan sipseihin, suklaaseen ja makkaraan, ne ovat halvempia kuin vihannekset, hedelmät. Surullista.

Kuitenkin saivat ruokaa, katon pään päälle jne, lapsille ei siis tarttis mun mielestä koko ajan korostaa sitä kuinka köyhiä olevat.

Vierailija
191/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa, kun köyhyyttä koskeviin keskusteluihin tulee aina joku tarjoamaan marjastusta ja sienestystä ratkaisuna kaikkeen. Kuvitelkaa esim. seuraavat keskustelut:

Olen viiden lapsen äiti, jolla on terveysongelmia ja taustalla vaikea lapsuus, jossa olen kokenut mm. köyhyyttä, väkivaltaa, hyväksikäyttöä sekä juurettomuutta. Koen, että en ole oppinut kaikkia riittäviä rahankäyttötaitoja sen johdosta nuorempana, mutta haluan tarjota omille lapsilleni hyvän lapsuuden. Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? - No sienestät ja marjastat, eiköhän se sillä hoidu.

Olen ollut työttömänä pitkään ja toimin lapseni omaishoitajana, minulla on velkoja koska olen tehnyt ehkä huonoja päätöksiä aiemmin. Ruoka ei riitä. Miten tästä eteenpäin? - Menet marjaan ja sieneen, ja MYYT ne. Keität hilloa mutta sitä ei sitten syödä liikaa että ei lihota. Ongelmat ratkaistu!

Vierailija
192/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se itsestäkin kiinni. Ei voi vaan huuli pyöreänä odottaa että rahaa tulee nenän eteen... vaikka Suomessahan kyllä tulee Kelasta. Miksi sitäpaitsi tehdä koko ajan lisää lapsia jos ei ole rahaa? Elävätkö jotenkin yli varojensa?

Vierailija
193/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä meille kuuluu? Jos elämänhallinta syystä tai toisesta menee, auttaminen ei ole tänne kirjoittavien, vaan viranomaisten asia. Ja pahvilaatikossako perheen pitäisi asua niin kuin monet sotaveteraanit aikanaan asuivat?

Miksi vertaat sotanorsua sotaveteraaneihin? Sotaveteraanit joutuivat siihen tilanteeseen pakon edessä. Tuon ei taas ole ollut mikään pakko lisääntyä ja lihoa.

Vierailija
194/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Molemmat vanhemmat terapiaan, erikseen.

2. Toinen koira uuteen kotiin.

3. Mies lähtee kouluttautumaan, esim 6h viikossa.

4. Amiksessa ei ilmeisesti juuri lähiopetusta ole, joten itseopeteltua sekin olisi. Ja voi olla samalla kotona.

5. Yhteiskunnalta hoitaja autistilapselle, jotta isä pääsee töihin.

6. Vaimo voi voimiensa mukaan toimia kevytyrittäjänä.

Ei voi lopun elämäänsä elää noin, vaan pakko se on kehittää itseään.

Iltiksessä oli lehtijuttu laborantista, joka ei löytänyt töitä. Lähetin toimittajalle meidän firman HRn yhteystiedot, että meille tarvitaan kyllä.

Itse pitää kyllä pystyä auttamaan itseään.

Vierailija
195/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näillä köyhillä on aina iPhonet, tatuointeihin yms löytyy rahaa, jotka normaalit ihmiset rahoittaa tuloilla, jotka jäävät yli pakollisten menojen jälkeen. 

Vierailija
196/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, minullakin on sydämen vajaatoiminta, ei estä kyllä työntekoa!

Vierailija
197/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa ongelmaa ei kerrottu, se jäi häiritsemään. Minusta se grillimakkarakeissi oli täysin keksitty juttu, olisin Yleltä odottanut kriittistä otetta tähän.

Vierailija
198/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämän ohjelman tarkoitus näyttää päättäjille, että tällä tavoin köyhät  elävät? Miksei näytetä ohjelmia oikeasti köyhistä ja mitä sellaisten ihmisten elämä on ihan käytännössä päivästä toiseen? 

Luulen, että tarkoitus oli näyttää, että nykyinenkin hallitus sallii pikavippitoiminnan Suomessa ja samalla rahoitamme italialaisten köyhien energiaremontteja.

Vierailija
199/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästivät lapsen 8e snorkkeliin, mutta mutsi juon n.3€ siideriä.

Vierailija
200/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan näistä ei ole suomalainen. Miksi Suomen pitäisi maksaa näiden notkuminen?

Eiköhän perheen isä ole ihan suomenruotsalainen Suomessa syntynyt. Äiti on syntynyt Kolumbiassa, mutta adoptoitu Suomeen lapsena eli on Suomen kansalainen.

Nimen perusteella ennemminkin saksalaisia sukujuuria.