Lihottaviin ruokiin varoitustarrat ja kalliimpi hinta. Hahhaa, olen ajanut tätä asiaa palstalla!
Olen pari kertaa tehnyt aloituksen, että esim. sipsien pitäisi maksaa enemmän, jotta ihmiset eivät niin helposti ostaisi niitä. Ja nyt on tapahtumassa se ja tulossa jopa varoitustarrat!
Mitä mieltä?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa ruoka lihottaa, jos liikaa syö.
Mä en ihan lämpene tälle idealle. Sen sijaan rajoittaisin esim. sipsien, makeisten ja muiden turhakkeiden mainontaa.
Onhan se nurinkurinen idea että lihottaviin/epäterveellisiin ruokiin tulee varoitustarrat samaan aikaan kun esim. Karkkeja/suklaata tyrkytetään kaupoissa vähän joka kulmassa. Tuossa lähi k-marketissakin makeisia on periaatteessa läpi koko kaupan. Heti vihannesosaston jälkeen on kausisuklaat, sitten leipäpuolella on heti leivonnaiset ensimmäisenä vastassa, kylmäosastolle on pistetty iso kaukalo joko kausisuklaita/makeisia tai tarjous herkkuja, sitten pakasteessa on jäätelöitä ja leivonnaisia, MUTTA se on vasta alkua koska ihan viimeisenä ennen kassoja tullaan sipsi ja karkkiosastolle missä on myös kaksi isoa pakastinta täynnä jäätelöitä ja jonottaessa kassalle on siinä vieressä taas tönikkä tarjous makeisia ja tietty vielä siinä tavaroita lastatessa liukuhihnalle on pistetty ihan viereen on pieni hylly suosittuja patukoita että kaiken tuon sokerimainonnan jälkeen on ihmisen helppoa tehdä se viimehetken päätös ottaa siinä kassalla ”pieneen herkku”.
Että varoitustarrojen painaminen epäterveellisiin herkkuihin on tekopyhää toimintaa jos samaan aikaan niitä mainostetaan ja tyrkytetään koko ajan ihmisten naamalle. Koita siinä sitten tehdä terveellisiä valintoja jos sokerikoukussa ihminen joutuu tekemään ruokaostoksensa karkkien keskellä. Ihan kokemuksesta tiedän tämän sillä monet karkkilakot jäi pariin viikkoon kun lankesin karkinhimoissa siihen mainontaan. Vaati erityisen motivaation että pääsi niistä ekoista parista kolmesta viikosta yli.Tehokkaampi tapa olisi pitää karkit ja muut tiukasti omalla osastollaan ja lopetetaan nämä tarjouskamppanjat suklaalevyistä ja ties mistä muusta.
En ole nähnyt missään muissa maissa tällaista karkkimäärää kaupassa ja ripoteltuna vielä ympäri kauppaa joka osastolle. Kauheita vuoria terveydelle haitallista pjaskaa. Ja sitten tietysti ne varsinaiset, kymmeniä metrejä pitkät sipsi-, karkki- ja limsahyllyt.
Ymmärrän että makeariippuvaiselle kiusausta kiusauksen perään. Ja isolla alemainokset miten saat kaauheat supermaxpaketit ja pullot Halpaan hintaan.
Ihan samaa olen ihmetellyt, näitä järkyttävän pituisia herkkuhyllyjä. Sitten kun urität löytää lihaa vaikka palapaistiin, niin sitä ei löydy, kun lihatarjontaa on supistettu ilmastotavoitteen vuoksi. Pakotetaan ostamaan kanaa, jota on ties minkälaista pakkausta monelta valmistajalta valmiiksi marinoituna ja ilman luita tai luiden kanssa. Sitten kun on ohjattu ostamaan liha terveellisyys edellä, tullaan sipsi- ja herkkuhyllyille...
Siis ei siinä mitään, että on kanaa tarjolla ja ihan hyvää on, mutta joskus haluaa tehdä muutakin kuin kanaa, kasleria tai jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että jos tämä systeemi tulee joskus voimaan niin jengi hamstraa sitä ennen holtittomia määriä mässyä sun muuta kaupan hyllyt tyhjäksi -periaatteella :D
Kyllähän tuo vähentäisi omaakin kulutusta aika merkittävästi (vaikka olen normaalipainoinen) jos esimerkiksi sipsipussista pitäisi maksaa viitisen euroa tai jopa enemmän.
Sanot vaan. Mäkin muistan, kun joskus aattelin että jos tupakkatoppa alkaa maksaa yli neljä euroa niin siinä menee kipuraja… No nyt se maksaa yli kympin, ja silloin tällöin edelleen ostan. Adikktiot eivät hintoja kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän ihmisten käyttäytymistä kontroloidaan ulkoapäin sitä uusavuttomampia ihmisistä tulee, se on kai tarkoituskin.
En tiedä kuinka kannattavaa on antaa ensin yhden sukupolven sairastuttaa itsensä varoittavaksi esimerkiksi ja todeta vasta sitten, että olisi pitänyt kontrolloida enemmän.
Ihmiset ovat tyhmiä, ahneita ja itsekkäitä ja monia asioita ei voi jättää pelkästään yksilön päätettäväksi. Esim. puheet siitä, että pitää vähentää lentomatkustamista, koska se lämmittää ilmastoa. Nämä ovat asioita, jotka tulisi säätää ylhäältä päin, eikä hokea, että ihmisten tulee saada ajatella ja päättää itse.
Täysin samaa mieltä. Jos kansa on heikkoa ja tyhmää, sitä pitää kontrolloida heidän itsensä, ympäristön ja kansantalouden vuoksi.
Vain pieni osa on riittävän fiksua ja omaa itsehillintää. Suuri osa lyllertää siellä sata metriä pitkien limsa- ja karkkihyllyjen välissä lastaten kilo- ja litratolkulla glukoosifruktoosisiirappia kärryynsä.
Se vain on fakta, että kun jostain kivasta tai riippuvuutta aiheuttavasta pitäisi luopua, se ei tapahdu kuin pakon edessä.
Roskaruuan kohdalla toimii vain hinnan nosto ja vastaavasti terveellisten ruokien hinnan lasku (marjat, kasvikset jne.)
No sitä mieltä, että olen normaalipainoinen, ja syön sipsejä pari kertaa vuodessa, ja ottaa päähän maksella jostain varoitustarroista sen takia, ettei jotkut tajua ilman tarroja jatkuvan sipsien mussutuksen lihottavan.
Vierailija kirjoitti:
Sipseistä on hullua meuhkata. Halpaa energiaa ja hyvvää.
Kuitua kuin leivässä, proteiiniakin on, rasvakoostumus on erittäin hyvä, sokeripitoisuus erittäin pieni. Suolaa energiasisältöön suhteutettuna hyvin vähän.
Tsekkaa finelistä ennenkuin möliset.
Päivän vitsi. Huonompaa ravintosisältöä saa etsimällä etsiä.
Kuinka moni jättäisi oluet ostamatta jos pullon kyjessä lukisi: Aiheuttaa keskivartalolihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
No sitä mieltä, että olen normaalipainoinen, ja syön sipsejä pari kertaa vuodessa, ja ottaa päähän maksella jostain varoitustarroista sen takia, ettei jotkut tajua ilman tarroja jatkuvan sipsien mussutuksen lihottavan.
No kun sä et ole ainut ihminen maan päällä. Minäminäminä....
Luulen, että aika harvalla se lihominen on pelkistä sipseistä ja karkeista kiinni. Tulee köyhälle tavallinen ruoka kalliiksi.
Varoitustarrat... :D Ei ne mitään auta. Kaikki tietää jo että ne on epäterveellisiä. Ostetaan niitä silti, eikä nuo tarrat tule vähentämään sitä ostamista.
Lisäks nuo on vähän huono juttu niiden kannalta, joilla ei ole ylipaino-ongelmia tai liikasyömisen kanssa ongelmia yleensäkään. Kiva varmaan olla vaikkapa anoreksiasta toipuva ja ostaa välillä herkkuja, kuten normaaliin ruokavalioon kuuluu, ja sitten siinä on hirveät varoitustarrat päällä että "TÄMÄ RUOKA LIHOTTAA!!". Juu, hienosti varmaan jatkuukin toipuminen sitten...
S.B. kirjoitti:
Pidän kyllä ideasta, että epäterveelliset ruoat olisivat kalliimpia ja terveelliset halvempia, mutta en ihan näe, miten voitaisiin tarkasti määritellä se, mitkä tuotteet ovat terveellisiä ja mitkä eivät. Esimerkiksi nikotiinin tai alkoholin verotus on yksinkertaisempaa, koska kyse on yhdestä tietystä aineesta, jonka määrästä voidaan kerätä veroa. Ja silti esimerkiksi alkoholin tapauksessa on sitä löytyy myös tuotteista, joiden haittaverotus ei ole mielekästä, kuten pakkasnesteistä tai käsidesistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makean himo tulee ravinneköyhästä ruoasta. Suurin osa Suomen kauppojen tarjonnasta on pelkkää kuraa terveyden näkökulmasta, sitä paitsi sokeria paljon haitallisempaa on glukoosi-fruktoosisiirappi joka aiheuttaa rasvamaksaa ja koukuttaa aivot sokeria paljon pahemmin.
Makean himo on periytyvää, yleensä äidiltä tyttärelle, ei siis pelkästään johdu "ravinneköyhästä" ruuasta.
Ehkä ruokatottumukset myös periytyvät?
Suolistobakteerit. Mutta ne eivät katso sukupuolta vaan äidin bakteerikanta siirtyy synnytyksessä tasa-arvoisesti sekä tytöille että pojille. Toki lapsuudessa sitten saadaan kaikkien muidenkin lähi-ihmisten ja lemmikkieläintenkin bakteereja omaa flooraa rikastuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitua kuin leivässä, proteiiniakin on, rasvakoostumus on erittäin hyvä, sokeripitoisuus erittäin pieni. Suolaa energiasisältöön suhteutettuna hyvin vähän.
Päivän vitsi. Huonompaa ravintosisältöä saa etsimällä etsiä.
Et siis osannut tsekata finelistä ;-(
Tiedot on myös pussin kyljessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syövät kärrykaupalla kevytuotteita, kun eivät saa niistä tarpeeksi energiaa. Kauppa kiittää ja asiakkaat lihoo. Ettekö ole huomanneet että lihatiskin asiakkaina näkee hoikkia ihmisiä ja niillä "pyylevillä" on kärryt täynnä kevyttuotteita?
Varakkaat ostavat tiskiltä ja pitävät huolta kunnostaan. Weetee-osasto lappaa kärryyn kevyttuotteita ja toivoo että ihrat katoavat taikaiskusta.
Olen alhainen ruumiillista työtä ulkona tekevä duunari (minulle palkastani jätetään alle 2000 euroa kuukaudessa, joten en ole varakas) ja olen hoikka ja vähärasvainen, koska kulutan työssäni niin paljon energiaa ja en ehdi syödä niin paljoa että lihoisin. Töitten jälkeen olen niin väsynyt, että lähinnä jaksan vain makoilla. En ikinä osta kevyttuotteita, vaan syön paljon rasvaa että saisin helposti energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun sä et ole ainut ihminen maan päällä. Minäminäminä....
Enkö?!? Oikeasti?!? 😳
Jos kysytään mielipidettä, kuten ap kysyi, niin kenen puolesta mun olisi pitänyt vastata? Tämä oli mun mielipide, koita kestää.
Ei todellakaan mitään kalorivaroituksia ruokiin, ruokkii aika tehokkaasti syömishäiriöitä jos jossain juustossa olisi hirveät varoitukset lihottavuudesta. Kun normaaliruoka ei edes ole lihottavaa ellei sitä aivan liikaa syö. Suolasta varoitus on ok.
Köyhille myös edulliset ja kaloripitoiset ruoat voivat olla tärkeitä, vaikka eivät terveellisiä olekaan. Itsekin opiskeluaikana ostin paljon kaloripitoisia halpoja ruokia, kun kaikesta piti nipistää ja silti energiaa saada. Enkä ollut lihava.
Vierailija kirjoitti:
Varoitustarrat... :D Ei ne mitään auta. Kaikki tietää jo että ne on epäterveellisiä. Ostetaan niitä silti, eikä nuo tarrat tule vähentämään sitä ostamista.
Lisäks nuo on vähän huono juttu niiden kannalta, joilla ei ole ylipaino-ongelmia tai liikasyömisen kanssa ongelmia yleensäkään. Kiva varmaan olla vaikkapa anoreksiasta toipuva ja ostaa välillä herkkuja, kuten normaaliin ruokavalioon kuuluu, ja sitten siinä on hirveät varoitustarrat päällä että "TÄMÄ RUOKA LIHOTTAA!!". Juu, hienosti varmaan jatkuukin toipuminen sitten...
Hyvä pointti, nyt ne varmaan laittavat tarraan maininnan, Anorektikot voivat syödä tätä tuotetta huoletta.
Taas mennään ojasta allikkoon, jos tämä hintalisä ja "varoitustarra" lätkäistään joillekin peruselintarvikkeille kuten juustolle. Kaikelle ylimääräiselle epäterveelliselle, kuten sipseille, karkille, suklaapatukoille yms. ymmärrän tämän, mutta en normaaleille esim. ruoanlaittoon tarvittaville.
Omaa suolistobakteerikantaansa voi parantaa syömällä monipuolisesti hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä ja kasviksia. Ylipainoisilla ihmisillä on yleensä hyvin niukka suolistobakteerikanta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes! Nyt ap voi palkita itsensä raikkaalla porkkanapirtelöllä.
Ei, en ole sellainen. Syön aina, mitä haluan. Light-tuotteita en syö enkä juo. Olen hoikka. ap
Kuva tai ei uskota.
Mitä kohtaa et uskonut? Ei tarvitse uskoa, jos ei halua. ap
No jos haluat täydellisen analyysin niin en usko, että olet hoikka. En usko ettet syö light-tuotteita. En usko, että olet ap.
Olen ap, olen hoikka, en syö light-tuotteita. Miten tämä voi muuten edes kiinnostaa... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes! Nyt ap voi palkita itsensä raikkaalla porkkanapirtelöllä.
Ei, en ole sellainen. Syön aina, mitä haluan. Light-tuotteita en syö enkä juo. Olen hoikka. ap
Kuva tai ei uskota.
Mitä kohtaa et uskonut? Ei tarvitse uskoa, jos ei halua. ap
No jos haluat täydellisen analyysin niin en usko, että olet hoikka. En usko ettet syö light-tuotteita. En usko, että olet ap.
Minä olen M39, pituus 172 ja paino 70. En syö kevyttuotteita mutta sen sijaan syön esim. oikeaa voita, kananmunia, rasvaisia juustoja, pähkinöitä, avokadoja ja rasvaisia jogurtteja. Syön sen verran, että nälkä lähtee enkä laske kaloreita. Ei tällä tavalla näytä saavan painoa nousuun, vaikka perheessä on muita ylipainoisia joten ne kuuluisat geenitkään eivät ole täydelliset.