Tiedätkö jotain näistä koiraroduista?
norfolkinterrieri, schipperke, kääpiö-/toyvillakoira, japaninpystykorva, bolognese, bichon frise, coton de tulear, kääpiöpinseri, englanninkääpiöterrieri, lancashireheeler, papillon ja shetlanninlammaskoira.
Onko sinulla kokemusta/tietoa näistä roduista? Olen hankkimassa koiraa, mutta olen rodun kanssa ihan hukassa... Etsin seurakoiraa, joka on energinen, mutta viihtyy myös sylissä. Olen 23-vuotias opiskelija ja asun yksin kerrostalossa. Olen valmis laittamaan turkkiin paljon aikaa, jos rotu on muuten täydellinen minulle. Olisi hyvä, jos rotu kestäisi edes jotenkin kylmää säätä, sillä asun pohjoisessa.
Mitkä yläpuolella mainituista roduista sopisivat mielestäsi minulle? Jos keksit vielä jotain rotuja, niin ehdota ihmeessä :-)
Kommentit (151)
Täältä ääni Yorkshiren terrierille!
Hellyyttävä sylikoira mutta löytyy myös energiaa agilityyn ja lenkkipolulle :)
Eivät oo japaninpystykorvat mitään turhanräksyttäjiä! :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:58"]Ehkä joku on jo ehdottanut: borderterrieri.
Sopivan kokoinen, energinen, ei-niin-tiukka terrieri, lapsiystävällinen, terve, kiltti, karkeakarvainen (ei juuri irtoa, nypittävä).
Loistava koira. En vaihtaisi.
[/quote]
Ongelmana vaan se, että borderterriereissä on aivan ihmeellinen ominaishaju. Haisevat mun mielestä tosi pahalle, ei paljoa tee mieli rapsutella... Tämä kokemus kennelkasvattajan koirista ja parin tutun bordereista.
[/quote]
Mitä ihmettä, meillä 5-vuotias borderi ja ollut muitakin rotuja eikä ainakaan enempää haise kuin normaalisti, voisin sanoa jopa päinvastoin! Mutta meidän koiraa pestään eikä muutoinkaan pyöri sonnassa... ;)
Norfolkit tarvii monesti keisarinleikkauksen koska synnytyksessä iso pää ja kannattaa myös tutustua miten astutus tapahtuu ja pitää huoli että se tapahtuu normaalisti...
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:23"]
papillon: söpöjä koiria ja varmaan suht helppoja kun vanhempien ihmisten suosiossa
[/quote]
Papillon ei ole helppo koira, luonteeltaan se muistuttaa dobermannia. Vanhempien ihmisten suosiossa papillon on pienen kokonsa ja kauniin ulkonäkönsä takia. Toisaalta en ole kyllä itse koskaan nähnyt vanhuksella papillonia. Kaikki tapaamani papillonit ovat lapsiperheissä.
[/quote]
Kuten myös tapaamasi dobermannit asuvat lapsiperheissä? Db on pk-rotu, toisin kuin perhoskoira.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:28"]Kiitos runsaasta vastausmäärästä, näitä on mukava lukea :) Rodut, jotka luettelin ovat kaikki mielessäni. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Suosikeitani tällä hetkellä ovat villakoirat, bichon frise, lancashireheeler ja shetlanninlammaskoira. Tosin nämäkin "suosikit" saattavat vielä muuttua monenn otteeseen. Ja kuten joku jo sanoikin, kissa ei ole minulle vaihtoehto. Kommentoikaa ihmeessä lisää, jos on jotain mielessä :)
Ap
[/quote]
Haluatko harrastaa jotain? Villikset ja sheltit sopii agilityyn hyvin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:49"]Norfolkinterrieri on ihana rotu, meillä ollut useita. On reipas ja energinen, eikä ollenkaan "kranttu" säiden ym. suhteen. Harvinaisempana rotuna ei ole ylijalostettu, vähän rodulle tyypillisiä sairauksia. Jaksaa pitkiäkin lenkkejä. Vaatii peruskoulutuksen toki, ylilellittynä saattaa ottaa pomon paikan (kuten kyllä mikä tahansa koira!).
Turkki on superhelppo, kunhan se trimmataan (nypitään) pari kertaa vuodessa.
[/quote]
Geenipooli suppea. Astutus ja synnytysongelnat? Ei pevisaa, tutkimattomia koiria? Hengitysongelmat? Atopia, allergia? Polvet, silmät, epi? Pahempi tilanne on vielä norwichilla.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:09"]Minulle on tärkeää, että koira ei ole pidättyväinen vieraita kohtaan. Muutama kommentti on tullut liittyen shelttien arkuuteen. Se on aika iso miinus miettiessäni sitä rotua...
Ap
[/quote]
Älä ota sitten kääpiöpinseriä, tai muutakaan vahtikoiraksi jalostettua. Vieraita kohtaan saa ja kuuluukin olla jokunen sekunti pidättyväinen.
Shelteissä tutustu huolella sukuun. Erityisesti luonteessa ja luustossa on ongelmia. Kinnerongelmia tosi monella :(
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:37"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:19"]
Siis kyllä se pusuja antaa, syliin työntää jne, mutta on samalla dominoiva. Vaatii syliin jne, olempa nähnyt pariin otteeseen että koira kampeaa omistajansa syliin ja murisee sieltä muille. On siis äärettömän ovela ja tekee kaikkensa hyötyäkseen ensisijaisesti itse. Omat koirani yrittävät kyykyttää erityisesti nuoria naisia (antavat usein periksi nappisilmille), mua ei koskaan. Onhan se ihmisen paras ystävä, siinä missä molossikin (jolle on vielä enemmän tyypillistä pomottaa). Koulutuksesta ja osaamisesta kiinni. Eikö riitä jos sheltti ei hakeudu vieraiden seuraan? Helpompi sinun kouluttaa se jos se ei jatkuvasti hakeudu toisten ihmisten luokse? ps. eikö spanieli kelpaa? :D
[/quote]
Minulle on tärkeää, että koira ei ole pidättyväinen. Koira tulisi iloisesti vieraita vastaan ja kerjäisi rapsutuksia. Toisaalta tulisi myös käskystä minun luokse rapsutettavaksi, jos vierasta ei kiinnosta. Spanielit eivät ulkonäöltään miellytä ja eikö spanielit ole aika sairaita...?
Ap
[/quote]
Perhoskoira on spanieli... :/
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:55"]Toy-villakoira ja kääpiöpinseri ovat haastavia. Äkäisiä näykkijöitä. Ei lapsiperheeseen. Ne saattavat elää pitkälti toistakymmentä vuotta ja sinulla voi siinä vaiheessa olla jo lapsia.
[/quote]
Pöh. Kääpiöpinsereitä on paljon lapsiperheissä. Riippuu ihan perheestä, sopiiko vai ei. Ei lapsiperheet ole mikään homogeeninen ryhmä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:58"]Ehkä joku on jo ehdottanut: borderterrieri.
Sopivan kokoinen, energinen, ei-niin-tiukka terrieri, lapsiystävällinen, terve, kiltti, karkeakarvainen (ei juuri irtoa, nypittävä).
Loistava koira. En vaihtaisi.
[/quote]
Ongelmana vaan se, että borderterriereissä on aivan ihmeellinen ominaishaju. Haisevat mun mielestä tosi pahalle, ei paljoa tee mieli rapsutella... Tämä kokemus kennelkasvattajan koirista ja parin tutun bordereista.
[/quote]
Mitä ihmettä, meillä 5-vuotias borderi ja ollut muitakin rotuja eikä ainakaan enempää haise kuin normaalisti, voisin sanoa jopa päinvastoin! Mutta meidän koiraa pestään eikä muutoinkaan pyöri sonnassa... ;)
[/quote]
Jos borderia käyttää luolilla ja ketun haju jää, niin se on kyllö kuvottava. Mutta koiran voi pestä luolien jälkeen :) Tuntemani borderit eivät ole kyllä haisseet kuin osa ulolle ja osa normi karkkarille. Ei ne mitääb myskin tuoksuisia ole, kuten jotkut sileät. Lähes kaikki koirat myös piereskelee ja haisevat siis..
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:48"]
Coton de tuleareista: Mistä löytyy tietoa tuosta "cotonien jalostamisesta sairaaksi"? Haluaisin ehdottomasti lukea, sillä kuulostaa nyt täysin päinvastaiselta sille tiedolle, jota olen saanut oman koirani kasvattajalta ja mitä olen itse löytänyt luettavakseni. (Ja se, että kaverin koira on ollut sairaana, ei oikein ole vakuuttava lähde, sillä mistä sen tietää, miten joku yksittäinen henkilö/kaveriporukka koiriaan kohtelee!)
[/quote]
tunnen monta cotonia, ja voin sanoa että mielestäni rotua ei ole jalostettu sairaaksi, rakenteet on suurimmalla osalla kohdillaan. Joka rodussa esiintyy hyvin sairaita yksilöitä, mutta noin yleisesti ottaen coton on terve rotu. Rotumääritelmässä ilmoitettu kokohaarukka harvoin pitää paikkaansa, cotonia on nykyään tosi isoja. Minunkin uros painaa 12kg.
[/quote]
Kondrodystrofia? Kaikilla cotoneilla :(
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:23"]
papillon: söpöjä koiria ja varmaan suht helppoja kun vanhempien ihmisten suosiossa
[/quote]
Papillon ei ole helppo koira, luonteeltaan se muistuttaa dobermannia. Vanhempien ihmisten suosiossa papillon on pienen kokonsa ja kauniin ulkonäkönsä takia. Toisaalta en ole kyllä itse koskaan nähnyt vanhuksella papillonia. Kaikki tapaamani papillonit ovat lapsiperheissä.
[/quote]
Emmerdalen Ednalla on papi. :)
Noin nuoren ei kannata vielä hankkia omaa koiraa. Ei ole tarpeeksi aikaa tai vastuuntuntoa sen huolehtimiseksi.
Coton de tulearista tiedän sen verran että on jalostettu tosi heikoksi ja sairaaksi. Vaikka kiva rotu onkin luonteeltaan. Jos joku sellaista harkitsee kannattaa varautua valtaviin eläinlääkärikuluihin ja sen sietämiseen että rakkaalla lemmikillä on ikäviä vaivoja :(
Eikös ainakin kääpiöpinserillä ole hyvin ohut ja lyhyt karvoitus, pärjänneekö kylmissä oloissa?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:08"]
Noin nuoren ei kannata vielä hankkia omaa koiraa. Ei ole tarpeeksi aikaa tai vastuuntuntoa sen huolehtimiseksi.
[/quote]Ihmiset ovat kovin erilaisia kypsyydessään. Joku on valmis ottamaan oman koiran tuon ikäisenä, joku ei edes vanhempana. Emme tiedä millainen ap on.
Ap tunnetko koiranomistajia, jos, niin kysele heiltä ja ota selvää mitä se hyvä koiranpito tarkoittaa :)
Bichon friseestä täällä kokemuksia. Todella seurallinen ja leikkisä oli meidän tapaus. Talvella jos oli kylmempää, pistettiin haalari päälle. Rakasti hypellä lumihangessa! Turkki tietysti hieman vaikeahoitoisempi, mutta jos ei tarvitse näyttelykunnossa pitää niin riittää kyllä harjaus ja tietysti trimmaajalla käynti. Ei 14 vuoden aikana ollut kertaakaan kipeä, muutakun kohtu poistettu kohtutulehduksen takia. Vanhemmalla iällä jouduttiin lopettamaan lonkkaluksaation takia, sillä venäläinen eläinlääkäri teki hoitovirheen, eikä pistänyt päivystyskäynnillä lonkkaa takaisin paikalleen, jolloin ei enää pysynyt paikallaan kun parin päivän päästä menimme vakieläinlääkärillemme:(
128 jatkaa... Toinen rotu mitä suosittelen on Mittelspitz :) Tällä hetkellä semmoinen tuhisee tuossa vieressä. Joku sanoi ketjussa aiemmin haukkuherkäksi, mutta ainakin meillä kun koira on koulutettu niin ei hauku. Haukahtaa kaksi tai kolme kertaa kun vieras tulee eli "ilmoittaa" vieraan saapumisesta. Tämän jälkeen kyllä hiljentyy kuten muutkin koirat. Ei myöskään hauku muille eläimille tai koirille. Rotu on leikkisä (mun kohta 9v uros leikkii välillä kuin pentu ja höpsähtää välillä :D ), kiltti, haluaa myös miellyttää ja oma uros oli ainakin helppo kouluttaa. Tykkää lenkkeilystä, mutta tätäkään rotua ei tarvitse juoksuttaa ulkona kymmentä kertaa päivässä. Lisäksi tykkää huomiosta ja rapsutuksista, paijailu ja silitykset on mittelspitzeille jotain mahtavaa :) Ainakin kaikki mittelit jotka tiedän rakastaa rapsutuksia ja hellyyttä. Tykkää olla kainalossa. Turkki on pitkä, mutta helppo hoitaa. Harjataan kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Harjaa vaan perusteellisesti, että pohjavillasta irtoaa irtokarvat. Karvanlähtöaikana kyllä varistaa karvaa, mutta silloin kyllä pitääkin harjata usein. Mutta niinhän se on kaikkien koirien kohdalla :) Pesua tarvitsee harvoin. Pesen meidän koiruuden jos se on selvästi likainen esim. käynyt pellolla pyörimässä. Muuten pesen kerran kahdessa kuussa. Ei haise pahalle vaan on hyvä tuoksuinen koirarotu :) Lisäksi todella söötti ulkonäkö, jos tykkää pitkäkarvaisista nappisilmistä! :)
N21