Tiedätkö jotain näistä koiraroduista?
norfolkinterrieri, schipperke, kääpiö-/toyvillakoira, japaninpystykorva, bolognese, bichon frise, coton de tulear, kääpiöpinseri, englanninkääpiöterrieri, lancashireheeler, papillon ja shetlanninlammaskoira.
Onko sinulla kokemusta/tietoa näistä roduista? Olen hankkimassa koiraa, mutta olen rodun kanssa ihan hukassa... Etsin seurakoiraa, joka on energinen, mutta viihtyy myös sylissä. Olen 23-vuotias opiskelija ja asun yksin kerrostalossa. Olen valmis laittamaan turkkiin paljon aikaa, jos rotu on muuten täydellinen minulle. Olisi hyvä, jos rotu kestäisi edes jotenkin kylmää säätä, sillä asun pohjoisessa.
Mitkä yläpuolella mainituista roduista sopisivat mielestäsi minulle? Jos keksit vielä jotain rotuja, niin ehdota ihmeessä :-)
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 02:13"]
Koirien kasvatus ja jalostaminen työkoirat poislukien on kyllä todella sairasta touhua. Maailma on löytöeläimiä pullollaan pinnallisten ja itsekkäiden ihmisten takia. Aina eläinten pitäisi sopia meidän ihmisten tarpeisiin, ja jos ei sovi niin sellainen jalostetaan. Miksi koiraa harkitseva ei voi ottaa vaikka pienikokoisen emän löytöpentua ja sopeutua juuri tämän yksilön tarpeisiin? Sitten ollaan ah niin koirarakkaita sairaiden shar peiden ja bulldogien omistajia. Tai chihuahuoiden, jotka eivät edes kykene itse synnyttämään. Ja näyttelytouhut ne vasta sairaita ovatkin. En ymmärrä miksi lisää koiria tehtaillaan tänne kärsimään, se tuottaa vain surullisia oheisilmiöitä.
[/quote]
Ylijalostaminen on omasta mielestäni myös sairasta touhua. Kannatankin ihmisiä ottamaan koiria löytöeläinkodeista jne. Mutta itse en voisi nyt kerrostalossa yksin asuvana sopeutua koiraan, tietämättä yhtään millainen koira tulee olemaan aikuisena. Jos koira olisi paljon vapaana juoksemista kaipaava vahtivietin omaava, en voisi tätä koiralle tarjota, mikä mielestäni taas olisi eläinrääkkäystä.
Ap
Ap rodun sisälläkin koirat ovat yksilöitä ja erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:29"]
Kääpiöpinseri ja havannankoira kovia vahtimaan. Varsinkin yksin ollessaan haukkuvat joka rasausta, näitä en suosittele kerrostaloon
[/quote]
Höpöhöpö... Se on kyllä kasvatuksesta kiinni, kuten suurinosa koiran käytöksestä.
Cottoni tai hyvin samankaltainen havannankoira. Ihani koiria, leikkisiä, seurallisia, ehkä vähän hönttejä toohottajia. Turkkia jos jaksat pestä ja kammata niin se on se suurin juttu. Käy monille allergisillekin. Voi harrastaa tokoa yms. Havanna aika haukkuherkkä kylläkin...
Coton de tuleareista: Mistä löytyy tietoa tuosta "cotonien jalostamisesta sairaaksi"? Haluaisin ehdottomasti lukea, sillä kuulostaa nyt täysin päinvastaiselta sille tiedolle, jota olen saanut oman koirani kasvattajalta ja mitä olen itse löytänyt luettavakseni. (Ja se, että kaverin koira on ollut sairaana, ei oikein ole vakuuttava lähde, sillä mistä sen tietää, miten joku yksittäinen henkilö/kaveriporukka koiriaan kohtelee!)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:47"]
Cottoni tai hyvin samankaltainen havannankoira. Ihani koiria, leikkisiä, seurallisia, ehkä vähän hönttejä toohottajia. Turkkia jos jaksat pestä ja kammata niin se on se suurin juttu. Käy monille allergisillekin. Voi harrastaa tokoa yms. Havanna aika haukkuherkkä kylläkin...
[/quote]
Nää ei sitten viihdy pitkiä päiviä yksin, huom!! On tosi väärin ottaa tällainen koira ja jättää se päivittäin esim 9 tunniksi yksin :( Kaipaa ihmistä tosi kovasti. Tai koirakaveria, mieluummin molempia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:08"]Noin nuoren ei kannata vielä hankkia omaa koiraa. Ei ole tarpeeksi aikaa tai vastuuntuntoa sen huolehtimiseksi.
[/quote]
Älä yleistä, olen 18v ja minulla on oma koira. Hyvin riittää aikaa ja vastuuntuntoa koiralleni. Vaikka itse olet ollut tuon ikäisenä holtiton ja tehnyt ties mitä, ei se tarkoita että kaikki muutkin olisivat. Toiset ovat valmiita ottamaan koiran nuorempana ja kantamaan siitä vastuun.
Toy-villakoira ja kääpiöpinseri ovat haastavia. Äkäisiä näykkijöitä. Ei lapsiperheeseen. Ne saattavat elää pitkälti toistakymmentä vuotta ja sinulla voi siinä vaiheessa olla jo lapsia.
Ehkä joku on jo ehdottanut: borderterrieri.
Sopivan kokoinen, energinen, ei-niin-tiukka terrieri, lapsiystävällinen, terve, kiltti, karkeakarvainen (ei juuri irtoa, nypittävä).
Loistava koira. En vaihtaisi.
Eikö japaninpystykorvat ole aika kovia haukkumaan? En suosittelisi kerrostaloasuntoon.
Eikö japaninpystykorvat ole aika kovia haukkumaan? En suosittelisi kerrostaloasuntoon.
schipperkellä on kova vahtivietti. kerrostaloon siis ei kovin hyvä valinta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:58"]Ehkä joku on jo ehdottanut: borderterrieri.
Sopivan kokoinen, energinen, ei-niin-tiukka terrieri, lapsiystävällinen, terve, kiltti, karkeakarvainen (ei juuri irtoa, nypittävä).
Loistava koira. En vaihtaisi.
[/quote]
Ongelmana vaan se, että borderterriereissä on aivan ihmeellinen ominaishaju. Haisevat mun mielestä tosi pahalle, ei paljoa tee mieli rapsutella... Tämä kokemus kennelkasvattajan koirista ja parin tutun bordereista.
Shetlanninlammaskoira on todella mahtava rotu! Oli meillä perheessä kun olin pieni. Pienehkö koko, mutta todella älykäs rotu. Ensikertalaisellekin helppo käsitellä, jos on johdonmukainen. Helppo kouluttaa, oppii nopeasti, mielyttämisenhaluinen ja ystävällinen luonne. Siis tämä yleinen kuvaus rodusta. Jos koiran sosiaalistaa, niin pärjää hyvin eri eläinten ja ihmisten parissa. Osaa leikkiä mutta myös rauhoittua, ei tarvitse viedä koko ajan ulos super pitkille lenkeille kuten terrierejä tai esim husky koiria. Turkki on helppo hoitaa, harjaa vaan perusteellisesti. Itse harjattiin koira kerran viikossa. Karvaa lähtee jonkin verran, mutta ei paljoa jos oikeasti pitää huolta turkista. Sopeutuu hyvin elämään erilaisissa ympäristöissä ja toko/agility ja ym, loistavia harrastuksia tälle rodulle :) Jos koulutuksen jaksaa tehdä huolella, ei kärsi yleensä mistään eroahdistuksestakaan vaan pärjää kotona koulu/työpäivän ajan. Ja komean näköinen lisäksi! Suosittelen :)
N21
Kukaan ei vielä juuri japaninpystykorvista kirjoittanut, multa niitä löytyy kaksi ja voin kertoa vähän rodusta. Narttu joka tuli pentuna, on hyväntahtoinen, kaikkia rakastava (=ottaa vieraat innolla vastaan, ei haittaa vaikka ohikulkija haluaisi silittää, ei räyhää). Iloinen koira joka on aina valmiina toimintaan, mutta osaa myös rauhoittua. Jaksaa pitkiä lenkkejä mutta ei hypi seinille vaikka jonain päivänä lenkit jäisivätkin lyhyemmiksi.
Turkin hoito on helppoa! Itsestään puhdistuva, en pese omiani kuin 1-2 kertaa vuodessa. Harjaukseen tottuu kun pentuna jo tietenkin aloittaa, retkottaisi mieluusti harjattavana vaikka kuin kauan :) Omallani on melko pehmeä karva ja ei takkuunnu helposti. Karvanlähtö ei ole järkyttävää paitsi keväällä kun pudottaa pohjavillan. Mutta sekin irtoaa lähinnä harjatessa eikä levity asuntoon niinkään.
Narttuni ei hauku ollenkaan, missään tilanteessa. :) Asumme rivitalossa, en tiedä kuinka kerrostalon ääniin suhtautuvat. Tulee myös muiden koirien kanssa toimeen, on vaan aika alistuvaa sorttia.
Uros, joka tuli aikuisena on sekin oikein ihana kaveri, muttei ihan niin lempeä kuin narttu. Nämähän eivät ole rotukysymyksiä vaan yksilötekijöitä mutta urokseni ei ole ihan yhtä avoin kuin narttu. Esimerkiksi ohikulkijan jäädessä juttelemaan silittämään narttua uros nuuskuttelee mieluummin piennarta eikä välitä ihmisen tarjoamasta huomiosta. Kaikkien uroskoirien kanssa ei tule toimeen, ei toki tappele mutta räyhää joillekin. Sisätiloissa on erittäin hellyydenkipeä, sohvalle kun istuu niin ei mene montaa minuuttia niin uros lepäilee sylissä hellittävänä :)
Japaninpystykorva on terve ja pitkäikäinen rotu, joka sopii esimerkiksi agilityyn erittäin hyvin. Omani ainakin ovat hyvin herkuilla motivoitavissa. Kannattaa tutustua kasvattajiin ja käydä katsomassa paikan päällä koiria, ovat mukavaa sakkia tämän rodun pirissä! :)
Spanielit on kohtuuterveitä, kaveri kasvattaa eikä hänellä ole yhtään sairasta koiraa.
Millaisia viettejä toivoisit koirassa olevan?
On aika mahdotonta sanoa mikä koira sinulle sopii kun emme tunne sinua. Käy lukemassa rotuominaisuudet kyseisitä roduista ja juttele omistajien kanssa kun näät jollakin kiinnostavan koirarodun. Sillä sinun täytyy olla luonteeltasi jotakuin saman lainen kuin koirakin. Samoin siihen vaikuttaa millaisessa asunnossa asut ja miten kauan koira joutuu olemaan yksin.
11o lisää vielä että rotu on säänkestävä! Mitään talvipukuja ei tarvi japaninpystykorville pukea, kaksoisturkki suojaa talvella kylmyydeltä ja kesällä kuumuudelta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 02:04"]
Miten olisi Alaskan Klee Kai, minikokoinen husky, säkäkorkeus 25-43cm https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alaskan_Klee_Kai
[/quote]
Ovat näköjään todella arkoja... Eli ei!
Ap