Tiedätkö jotain näistä koiraroduista?
norfolkinterrieri, schipperke, kääpiö-/toyvillakoira, japaninpystykorva, bolognese, bichon frise, coton de tulear, kääpiöpinseri, englanninkääpiöterrieri, lancashireheeler, papillon ja shetlanninlammaskoira.
Onko sinulla kokemusta/tietoa näistä roduista? Olen hankkimassa koiraa, mutta olen rodun kanssa ihan hukassa... Etsin seurakoiraa, joka on energinen, mutta viihtyy myös sylissä. Olen 23-vuotias opiskelija ja asun yksin kerrostalossa. Olen valmis laittamaan turkkiin paljon aikaa, jos rotu on muuten täydellinen minulle. Olisi hyvä, jos rotu kestäisi edes jotenkin kylmää säätä, sillä asun pohjoisessa.
Mitkä yläpuolella mainituista roduista sopisivat mielestäsi minulle? Jos keksit vielä jotain rotuja, niin ehdota ihmeessä :-)
Kommentit (151)
Pitääkö paikkansa että pystykorvarodut ovat haukkukerkkiä ja itsepäisiä?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:12"]
Coton de tulearista tiedän sen verran että on jalostettu tosi heikoksi ja sairaaksi. Vaikka kiva rotu onkin luonteeltaan. Jos joku sellaista harkitsee kannattaa varautua valtaviin eläinlääkärikuluihin ja sen sietämiseen että rakkaalla lemmikillä on ikäviä vaivoja :(
[/quote]Silmien rähmiminen on ominaista cotoneille. Samoin nivelsiteet repeävät helposti jos riehuu = täytyy leikata. Muitakin jalostuksesta johtuvia ongelmia valitettavasti on.
Kiitos runsaasta vastausmäärästä, näitä on mukava lukea :) Rodut, jotka luettelin ovat kaikki mielessäni. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Suosikeitani tällä hetkellä ovat villakoirat, bichon frise, lancashireheeler ja shetlanninlammaskoira. Tosin nämäkin "suosikit" saattavat vielä muuttua monenn otteeseen. Ja kuten joku jo sanoikin, kissa ei ole minulle vaihtoehto. Kommentoikaa ihmeessä lisää, jos on jotain mielessä :)
Ap
Kokemuksia cotonista kahdeksan vuoden perusteella:
+ terve, iloinen ja aktiivinen
+ viihtyy sylissäkin, mutta osaa rauhoittua myös omalle paikalle
+ tykkää pitkistä lenkeistä (esim. 7 km)
+ pienikokoisena matkustaa helposti vaikka pyörän korissa
+ sietää suht hyvin kylmyyttä talvella ja itikoita kesällä (suojaava turkki)
+ oppivainen ja pitää opettaa peruskäskyt
+ ei juurikaan irtoa karvoja
- turkinhoito vaativaa (turkkiin tarttuvat oksat ja siemenet ym., talvella lumipalloja turkissa)
- sisäsiisteydessä ollut välillä ongelmia
Hauska koira, mutta turkinhoitoon varauduttava käyttämään aikaa paljon.
Meillä on kääpiöpinseri, haukkuu todella paljon ja saimne aina kokonaiset 6 vuotta valituksia kerrostalossa, en siis suosittele jos et ole 24/7 sen kanssa tai omista omakotitaloa. Omassa harkinnassa oli toyvillakoira joten siitä olen jutellut monien kanssa, niillä on myös paljon eroahdistusta ja kipittelevät vueressä katsoen kokoajan, myöskin voi olla kakkimisongelmaa sisälle, tosin tunsin yhden tuttuni koiran joka ei haukkunut yhtään ja oli lepsu kuin mikä.
Oman koirani otin 23 vuotiaana ja koira joutui olemaan tosi paljon yksin, olin todella typerä ja menin töiden jälkeen vielä oluelle, viikonloput olin baareissa ja krapulassa. Kuuntelin aina musiikkia täysillä ja pidin jatkoja, koirani elämä oli varmasti helvettiä. Vaikka rakastinkin sitä. Onneksi elämä vei eteenpäin ja perustin perheen koiran ollessa kaksi vuotias.
Kannattaa todella tarkkaan miettiä muutama juttu: onko oikeasti aikaa, työ/koulupäivän päätteeksi ja viikonloppuisin täytyy koiralle pitää seuraa. Haukkuva eroahdistuskoira ei sovi kerrostaloon, ota siis rotu joka on puhtaasti seurakoira. Onko tukiverkosto jonne koiran voi viedä hoitoon sitä tarvittaessa? Onko varaa viedä koira lääkäriin tarvittessa? Pienillä koirilla on hammasongelmia ja pelkkä hammaskiven poisto halvimmillaan maksaa 100e..
Japsin (japaninpystykorvan) voit unohtaa. On herkkä haukkumaan pienenkin äänen kuultuaan, ei siis sovi kerrostaloon. On siis normaali pystykorva, joiden "työtä" haukkuminen on. Oma japsini oli aika arka ja tutustui hitaasti uusiin ihmisiin; tosin arkuus ei ole rodullinen ominaisuus kuten haukkuminen on.
Muita luettelemiasi en tunne henk.kohtaisesti, mutta jokaisen eläimen kohdalla pitää varautua eläinlääkärikuluihin. Terveissäkin roduissa (=pitkälle jalostamattomissa) voi olla heikkoja yksilöitä, joten aika vasta näyttää sen.
Itse en oikein tykkää ajatuksesta, että koira asuu kerrostalokodissa, mutta kyllähän niin paljon tapahtuu.
Tärkein asia kuitenkin, että rakastat koiraasi ja hoidat sitä hyvin, loppuun asti.
Cotonhan on hyvin alkukantainen rotu eikö siis todellakaan jalostettu! Meidän 3v ei ole joutunut käymään eläinlääkärillä koskaan muiden kuin perus rokotuksien yms vuoksi. Ei edes yhtään korvatulehdusta ole ollut! Suosittelen rotua lämpimästi! Energiaa löytyy ja tarvittaessa hyvin rauhallinen.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:14"]Eikös ainakin kääpiöpinserillä ole hyvin ohut ja lyhyt karvoitus, pärjänneekö kylmissä oloissa?
[/quote]
Ap asuu kerrostalossa, ei ulkona. Kääpiöpinseri selviää hyvin. Kylmillä ilmoilla voi pukea manttelin. Kääpiöpinseri ei tukehdu kesäisin turkkiinsa ja ilmastointi talossa ei ole pakollinen.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:28"]
Kiitos runsaasta vastausmäärästä, näitä on mukava lukea :) Rodut, jotka luettelin ovat kaikki mielessäni. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Suosikeitani tällä hetkellä ovat villakoirat, bichon frise, lancashireheeler ja shetlanninlammaskoira. Tosin nämäkin "suosikit" saattavat vielä muuttua monenn otteeseen. Ja kuten joku jo sanoikin, kissa ei ole minulle vaihtoehto. Kommentoikaa ihmeessä lisää, jos onjotain mielessä :)
Ap
Mä suosittelen kans villistä. Meillä yks pieni ihana punainen villis. On ollut paljon muitakin rotuja aiemmin, mutta tämä touhuuja on kyllä ollut helpoin ja sosiaalisin. Mekin asutaan pohjosessa, mutta talvella laitetaan koiralle villapaita päälle jos palelee :)
[/quote]
Itselläni on bichoni. Maailman ihanin koira. Turkkiin kyllä menee jonkin verran aikaa, mutta se ei haittaa ;)
Norfolkinterrieri on ihana rotu, meillä ollut useita. On reipas ja energinen, eikä ollenkaan "kranttu" säiden ym. suhteen. Harvinaisempana rotuna ei ole ylijalostettu, vähän rodulle tyypillisiä sairauksia. Jaksaa pitkiäkin lenkkejä. Vaatii peruskoulutuksen toki, ylilellittynä saattaa ottaa pomon paikan (kuten kyllä mikä tahansa koira!).
Turkki on superhelppo, kunhan se trimmataan (nypitään) pari kertaa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:28"]
Kiitos runsaasta vastausmäärästä, näitä on mukava lukea :) Rodut, jotka luettelin ovat kaikki mielessäni. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Suosikeitani tällä hetkellä ovat villakoirat, bichon frise, lancashireheeler ja shetlanninlammaskoira. Tosin nämäkin "suosikit" saattavat vielä muuttua monenn otteeseen. Ja kuten joku jo sanoikin, kissa ei ole minulle vaihtoehto. Kommentoikaa ihmeessä lisää, jos onjotain mielessä :)
Ap
Mä suosittelen kans villistä. Meillä yks pieni ihana punainen villis. On ollut paljon muitakin rotuja aiemmin, mutta tämä touhuuja on kyllä ollut helpoin ja sosiaalisin. Mekin asutaan pohjosessa, mutta talvella laitetaan koiralle villapaita päälle jos palelee :)
[/quote]
[/quote]
Itsekin olen hoitanut yhtä kääpiövillistä pari päivää ja on se niin mahtava rotu!
Ap
Sheltit vie sydämen. Helppoja kouluttaa, aktiivisia ja kuitenkin osaavat rauhoittuakin. Pentuja hankala saada hyvistä vanhemmista.voi joutua etsimään pitkään.
Jotkut sanoo että haukkuherkkiä, koulutuskysymys.
Käy Facebookissa shetlanninlammaskoira ryhmässä lueskelemassa.
Täällä on kaks shelttiä. Viihtyvät sylissä ja turkki on helppohoitoinen. Paimenkoirina kuitenkin taipumusta haukkumiseen, varsinkin jos reviirille (=kotiin) tulee vieraita, mutta eivät ollenkaan aggressiivia. Tosin tietysti varmaan koulutettavissa pois tuosta haukkumista. Aika ujoja vieraiden suhteen, eli eivät kaikkia tuntemattomia tuosta vaan päästä rapsuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:52"]Täällä on kaks shelttiä. Viihtyvät sylissä ja turkki on helppohoitoinen. Paimenkoirina kuitenkin taipumusta haukkumiseen, varsinkin jos reviirille (=kotiin) tulee vieraita, mutta eivät ollenkaan aggressiivia. Tosin tietysti varmaan koulutettavissa pois tuosta haukkumista. Aika ujoja vieraiden suhteen, eli eivät kaikkia tuntemattomia tuosta vaan päästä rapsuttamaan.
[/quote]
Jatkan vielä :) noin kotioloissa ja muuten ovat tosi hiljaisia (ei hauku rapussakulkijoille) vaan jos joku yrittää sisään.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:52"]Täällä on kaks shelttiä. Viihtyvät sylissä ja turkki on helppohoitoinen. Paimenkoirina kuitenkin taipumusta haukkumiseen, varsinkin jos reviirille (=kotiin) tulee vieraita, mutta eivät ollenkaan aggressiivia. Tosin tietysti varmaan koulutettavissa pois tuosta haukkumista. Aika ujoja vieraiden suhteen, eli eivät kaikkia tuntemattomia tuosta vaan päästä rapsuttamaan.
[/quote]
Kun heti pennusta puuttuu niin eivät räkytä. Ilmoittaa saa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:52"]Täällä on kaks shelttiä. Viihtyvät sylissä ja turkki on helppohoitoinen. Paimenkoirina kuitenkin taipumusta haukkumiseen, varsinkin jos reviirille (=kotiin) tulee vieraita, mutta eivät ollenkaan aggressiivia. Tosin tietysti varmaan koulutettavissa pois tuosta haukkumista. Aika ujoja vieraiden suhteen, eli eivät kaikkia tuntemattomia tuosta vaan päästä rapsuttamaan.
[/quote]
Jatkan vielä :) noin kotioloissa ja muuten ovat tosi hiljaisia (ei hauku rapussakulkijoille) vaan jos joku yrittää sisään.
[/quote]
Shelttien vika on et yks ei riitä! Meillekin toinen tulossa
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:52"]
Täällä on kaks shelttiä. Viihtyvät sylissä ja turkki on helppohoitoinen. Paimenkoirina kuitenkin taipumusta haukkumiseen, varsinkin jos reviirille (=kotiin) tulee vieraita, mutta eivät ollenkaan aggressiivia. Tosin tietysti varmaan koulutettavissa pois tuosta haukkumista. Aika ujoja vieraiden suhteen, eli eivät kaikkia tuntemattomia tuosta vaan päästä rapsuttamaan.
[/quote]
Muuten ihana rotu, mutta tuo haukkuminen mietityttää... kummiskin kerrostaloon olisi tulossa.
Ap
Sulla on aika erilaisia koiria listallasi. Mitä koiralta haluat ja mitä sen kanssa puuhailisit/harrastaisit? Lancashire heeleri ei ihan pelkäksi kotikaveriksi sovi, sheltti vaatii paljon liikuntaa ja arkoja yksilöitä on paljon. Toisaalta bishonit on ihania, mutta eivät välttämättä kaipaile kilometrien lenkkejä, aktivointia kuten muut rodut listalla.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:15"]
Mittelspitz
[/quote]
Olen kuullut, että ovat todella haukkuherkkiä. Eli eivät soveltuisi kerrostaloon niin hyvin...?
[/quote]
haukuvat paljon ja levottomia, seuraavat isäntäänsä koko ajan ja ei mikään helppo kouluttaa
[/quote] Hahhah, olikohan tuosta mikään oikein?